Wat doen bij ''epileptie '' hond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

abbycootje

Wat doen bij ''epileptie '' hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 20:10

Net lag ik op de bank en onze hond die op de grond lag onder de bank begon ineens te spartelen.
Hij begon te schuimen en bleef spartelen.

Bij zijn ras omt normaal gesproken epileptie en/of hartproblemen voor. Hij is al aardig op leeftijd 13.
Zijn hart is een half jaar geleden nog nagekeken toen prima in orde.

Nooit heeft hij iets van een epileptische aanval gehad.

Ik en mijn moeder hebben hier dus geen ervaring mee dus meteen de DA gebeld.
Toen de aanval grotendeels over was bleef hij buiten adem en hij kijkt niet '''bij'' loopt tegen stof zuiger aan valt steeds om etc.

Wij stonden op het punt naar de DA te gaan. Aan de telefoon was deze niet erg behulpzaam enige wat hij zei was de hond rustig houden voorkomen dat hij zich bezeert in rustige omgeving houden etc.

Meerdere dingen geprobeerd te vragen o.a. wat we moeten doen mocht hij het nog een keer krijgen.
Hier geen duidelijk antwoord op alleen dat we daan maar weer moesten bellen en dan wel langs zouden moeten komen :?

Nu hebben wij hier geen ervaring mee maar is het dan toch gebruikelijk na zo'n aanval langs de DA te gaan?
(Nu ongeveer een halfuur verder en hij is nog steeds niet zich zelf, moeilijk staan lijkt afentoe te verstijven /weg te glijden en loopt naar plekken waar hij normaal gesproken niet loopt.. )

leestmee

Re: Wat doen bij ''epileptie '' hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:14

Wat de dierenarts zegt is het enige wat je op het moment kunt doen.
Ik zou als ik jou was met de hond wanneer hij weer een beetje is bijgekomen naar de DA gaan om te onderzoeken of het om epilepsie gaat of dat het toch wat anders is gezien zijn leeftijd.
Epilepsie kunnen ze medicatie voor krijgen maar dat moet je met je DA bespreken.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:15

Ik zou naar een andere DA gaan. En snel. Zoals je zelf aangeeft is hij nog steeds niet in orde. En op zijn leeftijd lijkt het mij gevaarlijk.
Sterkte!

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 20:16

Palmera schreef:
Ik zou naar een andere DA gaan. En snel. Zoals je zelf aangeeft is hij nog steeds niet in orde. En op zijn leeftijd lijkt het mij gevaarlijk.
Sterkte!

Ja dit idee heb ik ook alleen door zo'n DA wordt je dan onderhand voor gek bevonden.

Alleen is het buiten openingstijden en werden we via centraal nummer naar deze DA toegewezen.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:17

Op het moment van een aanval kun je niets doen behalve ervoor zorgen dat het dier zichzelf niet kan bezeren. De tijd opnemen zodat je weet hoelang een aanval duurt en daarna een afspraak maken met de dierenarts. Deze kan dan medicatie voorschrijven.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:20

Je kunt idd weinig, ook een dierenarts kan nu niks doen.
Ga naast hem zitten en houd hem rustig, masseer zijn poten wat zodat de spieren iets ontspannen. Rond laten lopen terwijl hij de weg kwijt is, is niet verstandig. Beter op 1 plek houden tot hij weer 'op de wereld is'.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:21

Naar de da aan levert vaak stress op, en stress kan een trigger zijn....
Ik mocht toen ook pas de volgende dag komen

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 20:24

Okee bedankt voor julle informatie !
We proberen hem nu rustig te houden, en dan gewoon morgen naar de DA

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:24

Wat bij een van onze honden helpt die sinds puppy af aan al regelmatig aanvallen heeft is ervoor zorgen dat ze continu brokken ter beschikking hebben. Volgens mijn DA moeten honden met epilepsie de hele dag door kunnen eten, ipv van enkel 's ochtends en 's avonds bijvoorbeeld. We doen dit nu zo al vier jaar en ze heeft sindsdien nog maar drie aanvallen gehad, terwijl het vroeger veel regelmatiger was. Ze is nu ook wel een paar kilootjes te dik, maar de aanvallen zijn enorm geminderd :j

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 20:27

Snollygoster schreef:
Wat bij een van onze honden helpt die sinds puppy af aan al regelmatig aanvallen heeft is ervoor zorgen dat ze continu brokken ter beschikking hebben. Volgens mijn DA moeten honden met epilepsie de hele dag door kunnen eten, ipv van enkel 's ochtends en 's avonds bijvoorbeeld. We doen dit nu zo al vier jaar en ze heeft sindsdien nog maar drie aanvallen gehad, terwijl het vroeger veel regelmatiger was. Ze is nu ook wel een paar kilootjes te dik, maar de aanvallen zijn enorm geminderd :j

De dierenarts die wij spraken zei juist dat hij op het moment niks mag eten.
Verder heeft hij nooit een eleptische aanval gehad en wij voeren hem altijd 2a 3 keer per dag.
Hij vreet zich anders echt vol en komt van heel weinig aan. Hoewel het een relatief kleine hond is woog hij eerder bijna net zoveel als onze herderx border collie .
Hij heeft dus aanleg voor overgewicht en met zijn kans op hart problemen lijkt me dit ook niet erg verstandg!

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:33

Mijn hond heeft vorige week zondag ook een (epileptische) aanval gehad.
De symptomen die je aangeeft duiden idd wel op epilepsie.
Echter doet een dierenarts nix tot dat een hond 4 aanvallen per jaar krijgt.
Sommige honden krijgen maar 1x in hun hele leven een aanval.
De meeste zijn na een 1e aanval toch al gauw 24 uur van slag.
Je zou idd morgen langs de DA kunnen gaan. Om vast te laten stellen dat er verder niets mis is.
Zoals al bovengenoemd is kun je helaas tijdens een aanval nix doen.
Hou sowieso je handen weg bij zijn bek. Daar staat het volle vermogen qua bijten op. Daar wil je echt je vingers niet tussen hebben.
Hou ook de tijd bij hoe lang een aanval duurt.
Hopelijk heb je er iets aan.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 20:48

ubimone schreef:
Mijn hond heeft vorige week zondag ook een (epileptische) aanval gehad.
De symptomen die je aangeeft duiden idd wel op epilepsie.
Echter doet een dierenarts nix tot dat een hond 4 aanvallen per jaar krijgt.
Sommige honden krijgen maar 1x in hun hele leven een aanval.
De meeste zijn na een 1e aanval toch al gauw 24 uur van slag.
Je zou idd morgen langs de DA kunnen gaan. Om vast te laten stellen dat er verder niets mis is.
Zoals al bovengenoemd is kun je helaas tijdens een aanval nix doen.
Hou sowieso je handen weg bij zijn bek. Daar staat het volle vermogen qua bijten op. Daar wil je echt je vingers niet tussen hebben.
Hou ook de tijd bij hoe lang een aanval duurt.
Hopelijk heb je er iets aan.

Bedankt voor je informatie :)
Deze DA zei wel als hij nog een aanval zou krijgen dat hij dan een valium (?) spuit zou kunnen krijgen..

Misschien een heel domme vraag, hij is inmiddels gaan liggen (gewoon in de woonkamer) we hebben de TV uitgezet voor de zekerheid, zouden we die vandaag/morgen gewoon uit moeten laten?

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:56

houd de klachten goed in de gaten. morgen naar een DA.

mijn moeder heeft het bijna een jaar geleden mee gemaakt. hond kreeg midden in de nacht een aanval, 3 kwartier geduurd hond leefde al in geleende tijd want had zware pijnstillers voor een week en zou daarna ingeslapen worden. ivm ernstige nier falen. ook DA gebeld wel echt klachten voor epelepsie. maar gezien de situatie als die al was konden ze weinig plus naar een DA gaan was stress en dus een extra trigger. mijn broer is met een matras bij hem op de grond gaan liggen om te slapen. een uur later kreeg hij er weer 1 deze heeft ruim een uur geduurd. Toen is de DA er wel bij gekomen en heeft hem medicatie gegeven. Dit hielp hem uit de aanval. De hond was weer rustig en leek te slapen en de DA is vertrokken.
ik ben de volgende dag naar me moeder gegaan om afscheid van hem te nemen. en jeetje wat heb ik daar spijt van, ik had hem zo liever niet gezien. Hij leek wel dronken ze zwalkte hij. Hij leek niks meer te zien liep overal tegen aan. al het leven was uit zijn ogen verdwenen. Hij lag vooral. ik had nog een zacht bot mee genomen en hoe wel hij wel wou had hij de cordinatie niet om in het bot te kunnen binten. Onze stoere jongen was veranderd in een hoopje ellende. Terwijl hij van zijn nieren nooit niks had laten merken. (dit viel op Door bloed plassen en zo zijn we na onderzoek er achter ernstige nier falen gekomen)
hij het was niet de hond meer zoals hij was. De DA is die middag gekomen om hem inteslapen hij zou eigenlijk nog 5 dagen hebben met pijn medicatie maar zo als hij daar lag als hoopje ellende wilde we hem dat niet meer aan doen. Hij mocht helaas maar 4 jaar worden. maar ik vergeet dat beeld nooit meer. Ik had hem liever ingedachten Hoe hij altijd was een lieve trouwe reus die dol was op de kinderen.

Sterkte TS hopelijk heeft het voor jullie een beter eind

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:58

Dat ligt eraan hoe lang zijn aanval duurt.
Maar misschien ook gezien zijn leeftijd.
Volgens mij kan de Tv wel gewoon aan hoor. Zou misschien wel t geluid wat zachter zetten dan normaal.

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:10

Tijdens een aanval moet je zorgen dat hij zich niet kan bezeren, dus zet eventueel wat spullen aan de kant. Ik raad je af hem aan te raken, tijdens zo'n aanval zijn ze compleet van de wereld en de kans is aanwezig dat jij zelf gewond raakt. De hond geruststellen kan wel (word zelfs aangeraden), maar doe dit met je stem (zowel voor je eigen veiligheid als voor het stressgehalte van de hond).
Het is goed dat je de dierenarts hebt gebeld. Mocht het vaker voorkomen óf duurt de aanval lang dan is het verstandig om langs te gaan.

Volgens mij heb ik ook geleerd dat hij direct na de aanval niet mag eten/drinken i.v.m. verstikkingsgevaar, maar dit durf ik niet met zekerheid te zeggen.

charmaine90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:25

Onze malthezer van 14 jaar oud (op 1 dag na 15) had 2 jaar geleden ook s avonds opeens een aanval gehad. Daarna zijn we gelijk naar de dierenarts gegaan, die had gezegd dat we even moesten afwachten, we kregen valium mee en ze had een verdoving gehad. Weer naar huis gegaan. We hoopte dat het nog goed zou komen. Maar die nacht kreeg ze er weer een tijdens de verdoving. We hebben de Valium niet gebruikt en zijn meteen naar de dierenarts gegaan, en helaas laten inslapen. Het verhaal doet me nog steeds pijn om over na te denken. Ze had een jaar daarvoor een baarmoeder ontsteking operatie overleefd en had al een tia gehad en was daardoor rondjes gaan lopen (met prednison verholpen). Maar toch kon ze dit niet meer aan.

Wat ik wil meegeven, je weet zelf het beste hoe je dier er aan toe is (onderbewust). Een dierenarts kan denken dat het nog te rekken is maar soms weet je zelf beter.
Als het niet fijn voelt gewoon nogmaals de da bellen en gewoon duidelijk maken dat je je zorgen maakt.
Er zijn medicijnen die het goed onder controle houden (ben zelf paraveterinair dierenarts assistent).

Heel veel succes en sterkte en ik hoop dat het hondje er goed uitkomt, want het is en blijft een naar gebeuren
Laatst bijgewerkt door charmaine90 op 02-09-15 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:32

Helaas kun je idd niet veel doen aan een aanval op het moment. Zorgen dat ze zich niet kan bezeren en daarna eigenlijk met rust laten en niet teveel prikkels geven.

De hond van een kennis had ook voor het eerst een aanval (2/3 jarige rotweiler) en bleef daarna ook doelloos ronddwalen, sprong bijna door het raam en keek heel raar naar de baas, alsof ze wilde aanvallen. Ze zijn toen ook maar de kamer uit gegaan en hebben haar een half uur met rust gelaten. Geen idee hoeveel tijd daarna, alsof er niks aan de hand is en het was weer de liefste hond ooit. Ook bij hun zei de DA dat hij niks kon doen en als het nog een keer voorkwam, dat ze dan maar moesten komen. Je kán immers ook niet zoveel doen. Je weet er nog helemaal niks van, gezien je meerdere vormen van epilepsie hebt. Voor hetzelfde geld krijgt jouw hondje het nooit weer.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:39

je hond niet meer laten enten...dit kan een reactie zijn op de jaarlijkse vaccins

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:44

Weet niet of het een beetje het zelfde gaat als bij mensen.

Mijn dochter heeft epilepsie en inderdaad moet je gewoon rustig blijven en zorgen dat ze zich niet bezeren. Wij moet altijd de tijd bij houden en na 5 minuten medicijnen geven.
Weet niet of dat voor een hond het zelfde is, mijn dochter is na zo een aanval ook helemaal kapot. Ze heeft dan echt wel een hele dag nodig om bij te komen en dat is ook heel normaal. Omdat een aanval heel erg veel energie van je vraagt.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:52

Ik heb een hond met epilepsie en die voelt zelf zijn aanvallen opkomen: hij kruipt dan bij mij op schoot en als de aanval begint hou ik hem stevig vast. Hij heeft hierbij ook hartkloppingen en is volledig weg van de wereld. Aanval duurt ongeveer 10min en n'a een halfuur is hij weer volledig bij. DA heeft hier gezegd dat zolang het zo te handhaven is, er geen verdere actie nodig is.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:56

geerke schreef:
je hond niet meer laten enten...dit kan een reactie zijn op de jaarlijkse vaccins

Ja. En een hond boven de 10 hoeft niet meer gevaccineerd te worden voor DHP. Weil is afhankelijk van de activiteiten van de hond.
Gezonder voer geven kan ook helpen (behalve als hij al vers krijgt ;) . Sommige honden knappen op als ze op vers overgezet worden. Helaas zit er bij oudere honden vaak een secundaire oorzaak achter de epilepsie aanvallen. Dat zou een DA moeten kunnen achterhalen.
Geruststellen is heel belangrijk, maar let op; na een aanval is een hond tijdelijk blind en kan vanwege de stress bijten. Zolang de hersens nog niet 'gereset' zijn kan de hond erg onrustig zijn, rondjes lopen, alles afsnuffelen, totdat alle geurtjes weer herkend worden. Ze hebben dan vaak erge honger; een aanval put uit.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 12:59

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 13:14

'Tja en nu even opschieten met dat eten graag'. Fijn dat ze weer zo opgeknapt is! ;)

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 20:27

Klopt hoor, buiten de aanvallen en de herstelperiode erna om merk je niets afwijkends en zijn ze weer 'de oude' ;)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 20:32

Floortz schreef:
Klopt hoor, buiten de aanvallen en de herstelperiode erna om merk je niets afwijkends en zijn ze weer 'de oude' ;)

Klopt. Wij hadden een vroeger thuis een poedel met epileptie. Na een aanval was ze altijd een tijdje erg dizzy. We lieten haar dan rustig liggen, en na een paar uur trok het weg en was ze weer de oude. ;)