Vissen gaan dood zonder verklaarbare reden...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Loes1996

Vissen gaan dood zonder verklaarbare reden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 22:00

Hee lieve bokkers,

ik zit hier toch een beetje met mn handen in het haar....
Ik had 2 goudvissen die kort na elkaar (1 dag) dood gingen. Bak hierna helemaal verschoond en even laten draaien met een filter medium erin met daarin goede bacteriën.

Met bak verschonen bedoel ik ook steentjes helemaal wassen en zand omspoelen en nieuwe plantjes.

De vis had geen gele stip of vinrot en waren beide dus 'onverklaarbaar' dood. Ik denk dat het bij de tweede kwam door de stress omdat ie ineens alleen zat.

Maar goed twee dagen erna 3 nieuwe vissen gekocht. Alles ging oké tot ook zij ineens 1 voor 1 dood gingen (ik was op vakantie dus m'n moeder heeft ze uit de bak gevist)... 1 van die vissen had vinrot.

Dus ik heb het water uit die bak laten testen....alle waardes waren prima en al helemaal niet dodelijk. Bak was dus gezond. Helemaal mooi dus meteen weer 3 nieuwe mee terug genomen en ander voer wat beter was omdat de korrels zonken ipv bleven drijven.
Prima.

Nu kom ik net weer kijken of alles oké is met ze...is er weer 1 dood! Ik snap er helemaal niks meer van!

Het zijn koudwater vissen.
Wat nu in de bak zat was:
1. sluier staart
1. telescoop vis
1. komeet staart

alle 3 'exotische' goudvissen..maar wel gewoon kordater vissen...ik ben radeloos.

Wie o wie heeft enig idee wat het kan zijn dat mijn bak tot een massamoord bak maakt?

Anoniem

Re: Vissen gaan dood zonder verklaarbare reden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:06

Hoeveel liter is je bak?

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:07

Hoe groot is de bak?

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 22:08

bak is 40 bij 40 bij 40

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 22:08

zit filter in, 'belletjes' pompje, plantjes zodat ze lekker een beetje kunnen vroegen daartussen.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:09

Dan is dat je probleem.
De bak is veeeel te klein :/

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 22:10

Dan vind ik het toch zeer apart dat dit niet wordt aangegeven bij de verkoper van de vissen...ik had namelijk aangegeven hoe groot mn bak is.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:10

Het gaat toch om het geld.
Ze hebben je nu al een paar keer vissen kunnen verkopen.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 22:11

Stom dan!
Maar is er iets waardoor ik het nu kan oplossen dan? De sluierstaart en de telescoop zijn nog echt iniminie namelijk.

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:12

Is het een nieuw gekochte bak of een tweedehandse?

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 22:13

nieuwe

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:13

Wow dat is veel te klein. Voortaan kun je je beter van te voren goed inlezen, niet uit gaan van winkels.

Toch vraag ik me af als de veel te kleine bak de oorzaak is. Want je ziet dat regelmatig en die vissen houden het langer uit (wel heel slecht maar niet dood).

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:13

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:14

Dan is dat geen probleem, oude ziekte bij een tweedehandse waar je geen weet van heb is geen pretje en moeilijk er uit te krijgen

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:15

En hoe maak je de bak schoon? de steentjes, de spulletjes? Geef je de vissen drijvend of zinkend voer? En je moet NOOIT iemand vertrouwen die je wat verkoopt. Altijd zelf op onderzoek gaan.

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:16

Geryon schreef:
Wow dat is veel te klein. Voortaan kun je je beter van te voren goed inlezen, niet uit gaan van winkels.

Toch vraag ik me af als de veel te kleine bak de oorzaak is. Want je ziet dat regelmatig en die vissen houden het langer uit (wel heel slecht maar niet dood).

Dat vraag ik me ook af, ze zouden niet dood moeten gaan?

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 22:17

Hetty: bedankt

Oké ik weet dat m'n bak te klein is dus hier verder dan geen commentaar op. Dit is nu wel duidelijk en hier baal ik zelf ook van. Toch wil ik vanaf mijn kant even voor jullie duidelijk hebben dat ik op internet heb gelezen en met dat verhaal naar de verkoper ben gegaan. Verkoper verteld ander verhaal en ik ging er toch vanuit dat een persoon die verstand hoort te hebben van vissen en aquaria meer wist dan 'het internet'. Want ook niet alles wat daar staat klopt. Ik zit dus fout dat weet ik nu, maar daar kan ik niet nu wat aan doen helaas :(
Wat ik gek vind is dat als de vissen klein gefokt zijn en dus maar 8cm worden dat er op internet staat 30cm...hoe zit dit dan?

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 22:17

Benfan schreef:
En hoe maak je de bak schoon? de steentjes, de spulletjes? Geef je de vissen drijvend of zinkend voer? En je moet NOOIT iemand vertrouwen die je wat verkoopt. Altijd zelf op onderzoek gaan.

hee ik gebruik zinkend voer.
De bak maak ik eens in de 2 weken schoon, hier heb ik me dan wel weer over ingelezen omdat te vaak schoonmaken ook slecht zou zijn. Schoonmaken doe ik door 1/3 tot 2/3 te vervangen en dat aan te vullen.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:18

Dat vind ik wel heel kort door de bocht (edit...dat je vissen dood gaan door een te klein aquarium). Er zijn massa's goudvissen die het langer dan enkele weken in zelfs een mini vissenkom uit kunnen houden.

Ts heb je zelf het water getest? Ook op nitriet getest?
Welke planten had je erin? Had je er een Verwarming in?
Misschien dat er ergens stroom lekt in je aquarium? Op wat voor plaats staat je aquarium? Stonk het water?
Je gaf aan dat je er een filter in had, is dit filter schoongemaakt/vernieuwd nadat de eerste vissen overleden waren?
Mogelijk dat er nog een ziekte in huist?
Zijn de vissen bij dezelfde winkel gekocht? Misschien slechte levering? Stress door vervoer? ....
Om zo maar even wat te noemen. ...
Laatst bijgewerkt door yvje86 op 01-09-15 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:18

Bak is eigenlijk veel te klein voor goudvissen. En ik vermoed dat het vanwege het te kleine volume van de bak veel te warm is geworden, daar kunnen ze slecht tegen. Goudvis is een koudvis ;) daarom doen ze het ook zo goed in vijvers :)

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 22:21

Hee,

ik heb het filter inderdaad schoon gemaakt en het water laten testen. De waardes waren allemaal 'super goed'.
Ik heb er gewoon simpel waterpest in.
Aquarium staat op een tafeltje van het raam weg zodat dit niet te warm wordt. Water is iets van 8graden max, omdat koudwatervis.

water stonk in helemaal niet.
Filter is inderdaad schoon gemaakt nadat de eerste 2 dood waren gegaan.

niet bij dezeflde winke lgekocht om juist inderdaad ziekte van daar uit te kunnen sluiten. Vervoer zou kunnen of de stress van het overzetten.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:21

Hoe is je temperatuur?
De graden durven nogal oplopen met wat warm weer.

Zo was ik mijn nieuwe sluiers op een week tijd kwijt en die kregen ook vinrot en stip in die week.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 22:22

Temp is 8 zojuist gemeten.

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:25

Dat weet ik niet precies. Uit ervaring: groeien vissen meestal na verhouding van hun leefgebied. Ik had een goudvis in een aquarium voor 2jaar en groeide niet verder, daarna 2 jaar de vijver in en hij was 2x zo groot geworden. Terwijl een koikarper door blijft groeien, en zich niet aanpast. Is denk ik per soort verschillend. Maar ik ben bang dat vissen die gekweekt worden op grote, kleuren enz niet sterk zijn, en dus weinig kunnen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:27

Tip voor de volgende keer: lees je altijd in op forums over het desbetreffende dier en laat de info van de verkoper links liggen. Voor nu zou ik iemand zoeken met een vijver en ze daaraan geven
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-09-15 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt