kat met vier verborgen gebreken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jade

kat met vier verborgen gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 19:51

5 weken terug zijn wij op zoek gegaan naar een kat die een nieuw huisje zocht nadat onze oude poes was overleden. Wij zijn uitgekomen bij een schattig poesje, wat nog wel gesteriliseerd moest worden, de eigenaar had er mee willen fokken, maar had zich bedacht omdat het toch erg druk werd in huis met drie honden erbij. Omdat ze wat aan de magere kant was hebben we sterilisatie nog even uitgesteld tot ze gewend was en goed op gewicht. Ondertussen is ze zeeer goed op gewicht, een week geleden op de foto gezet en blijkt ze zwanger van vier kittens. Waarschijnlijk reeds 2 of 3 weken zwanger toen wij haar meenamen, de bevalling kan dus elk moment komen nu. Vorige eigenaar weet van niets, dus dan maar voorbereiden op het onvermijdelijke.
We hebben een bench klaargemaakt als plekje voor de bevalling, afgedekt, kussentje erin, etc. We hebben ons een beetje ingelezen, kittenmelk gehaald voor het geval dat. Op dit moment is het vooral wachten, dus ik vroeg me af of bokt nog tips heeft om te zien wanneer de bevalling gaat komen.

maralyn

Re: kat met vier verborgen gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:56

Ach jeetje... dat is ook wat.
Of ze in een bench wil bevallen, weet ik niet.
Vaak willen ze het liefst op een rustig plekje, in een (Jawel... hoe stom ook) een doos.
Hechte katten, willen dat je er bij bent.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:57

Niet meer zo verborgen dus :P
Wat jammer dat je ze drachtig hebt meegekregen maar die kleine donsjes maken vast wel een hoop goed :+:

Heb je toevallig een foto van mams?
en enig idee wat/wie de vader is?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 20:02

Tja ze is hier natuurlijk pas 5 weken, ze loopt wel heel erg achter je aan in huis, praat tegen je, maar of ze wil dat ik erbij ben weet ik niet..

Geen idee wie de vader kan zijn, er kunnen dus regenboogkleurige gremlins uit komen, heb geen idee.

LvA1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:08

Wij hebben een poos geleden (jaar of 7) een nestje gehad. Onze katten zijn eerder buiten katten dan echte 'schoot kroel katten'. In de periode voor het bevallen werd ze juist erg aanhankelijk en het meest opvallende was het draaien op een plek daar met zijn pootjes 'knijpen' -weet niet goed hoe je het noemt, maar met zijn pootjes kneden op een dekentje zeg maar..- Op diezelfde plek werden ze ook geboren. Per toeval waren ik en mijn moeder erbij toen de laatste drie van de vier kittens geboren werden. Erg bijzonder, moederpoes vond het allemaal prima. Inmiddels is het weer een felle pittige dame.. :)

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:09

Oei Vervelend. Maar oooo zo leuk als ze er eenmaal zijn. <3 Houd je ons wel op de hoogte hoe het met moeders gaat en als de kleintjes er zijn?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:19

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 20:21

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:29

Dat scheelt. :j
Maar ook zij had nog nooit een nestje kittens gehad dus het was voor haar ook compleet nieuw.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:49

Oepsie, wat een verrassing! Fingers crossed dat alles goed gaat. Hou je ons op de hoogte?
Want niets is zooooo schattig als kittens <3

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:40

Watvoor poes is het? Aangezien je zegt dat de vorige eigenaar ermee wilde fokken?

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:52

Hopelijk verander je de topic tekst heel snel in "Kat met vier kleine wondertjes" want hoe onverwachts dit ook op je bordje terecht komt........kittens zijn té schattig!!

De bench om in te bevallen vind ik ook niet zo een strak plan.
Moedertje is zo te horen een aanhankelijk op mensgericht poesje.
Laat het haar zelf een beetje uitzoeken.......zolang het maar geen verboden plekjes zijn zoals jullie bed of achter het fornuis.

Beste kun je nu al gaan toespelen op een veilige plek, anders heb je het risico dat moeders onrustig wordt en gaat slepen met haar kittens straks, omdat de kraamkist in haar ogen niet voldoet.!!

Heel veel sterkte en ik ga dit topic zeker even volgen!!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:53

Ik wil ze allemaal! NU!

Spannend, die aankomende bevalling. Bij mijn poes wist ik het toen ineens mijn benen onder het vruchtwater zaten terwijl ze op schoot lag. Het was een hele intieme bevalling ^)

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:13

Haha lieveli :')

Poes met 4 verborgen wondertjes :+:
Heerlijk om mee in spanning te wachten!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:49

lieveli schreef:
Spannend, die aankomende bevalling. Bij mijn poes wist ik het toen ineens mijn benen onder het vruchtwater zaten terwijl ze op schoot lag. Het was een hele intieme bevalling ^)

Dat is mijn man ook eens gebeurd :')

Het is goed om meerdere plekjes te maken die prettig zijn voor je kat en veilig voor de kittens. Kijk wat prettig is voor haar rekening houdend met andere huisgenoten en huisdieren en creëer een paar plekjes die lekker zacht en beschut zijn. Sommige katten vinden het fijn als ze echt een donker hol hebben met een kleine opening, anderen vinden het juist lekker om rond te kunnen kijken, meestal zitten ze graag wat hoger enz. Je zult zien dat ze snel één vaste plek kiest en dat is voor jou een geruststelling want dan hoef je dus niet op zoek te gaan naar kittens in kasten en onder bedden.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 15:55

RaafSmits schreef:
De bench om in te bevallen vind ik ook niet zo een strak plan.

waarom niet? ligt een matrasje in, met een dekentje erbovenop, aan alle kanten afgedekt en opening verkleind dmv een handdoek die ze zelf opzij duwt als ze de kamer in wil kijken. hij staat in een beschut hoekje en ze gaat er uit zichzelf in liggen slapen. is een bench van ik denk ongeveer 100 x 60.

kittens zijn inderdaad schattig, maar het zat niet in de planning en ik had liever niet bijgedragen aan de kattenpopulatie, vandaar bij wijze van grap de titel.

anneliesdj; het is een 'blauwe rus', maar zonder papieren, dus htk. er zit wel duidelijk raskat doorheen, het is een heel klein elegant poesje met een kortere vacht met ook iets andere struktuur dan de htk die ik hiervoor heb gehad. Wij hebben geen andere huisdieren, dus wat dat betreft is het vrij rustig voor haar :) de andere plek waar ze naar kijkt is de linnenkast, maar dat leek me niet zo'n strak plan, net als het bed, dus als we er niet zijn is de slaapkamerdeur dicht :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jade op 02-09-15 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:07

Wat leuk, gefeliciteerd!
Ik volg mee, ben erg benieuwd :)

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:16

Ik vind haar prachtig! Maar inderdaad een minder leuke verrassing. Ik ga haar topic zeker volgen!

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:28

Zorg voor een bevallingsbox met alle benodigdheden is wel handig
Blikjes ad van de DA voor extra behoeften tijdens de bevalling
kittenmelk van de DA niet die uit de winkel
Schoon spuitje in geval van flessen
Doeken om droog te wrijven
Betadine voor de navelstreng
een goede schaar
weegschaal
slijm zuigertje
dat is wat zon beetje als eerste in me op komt

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:37

Een bench kan een moederpoes een "gevangen idee geven, waardoor ze daar juist van wég wil.
Bovendien is een bench tijdens het bevallen niet ideaal mócht het nodig zijn dat je moet ingrijpen/ helpen.
Dan heb je gewoon álle ruimte nodig.

Van een poes is bekend dat ze zich niet laten commanderen, en al helemaal niet tijdens zo iets als een bevalling.
Hoe prettiger en veiliger de omgeving voor moederpoes hoe meer ontspannen en tevreden ze zelf met haar kids zal zijn.
Anders heb je inderdaad het risico van verslepen van het nest en dat kan wel eens trieste gevolgen hebben.

Verder ziet het a.s moedertje er uit als een heel tevreden en aanhankelijk poesje.
Die kleintjes ben je vast zó kwijt!!

( heeft iets van een blauwe rus als je haar zo op de vensterbank ziet zitten )

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:48

Tja fijn dan van de fokker dat ze dit niet wisten (wat ik me afvraag maar goed)

Ik zou idd niet voor een bench gaan omdat je er dan niet fijn bij kan tijdens de bevalling. ook daarna kunnen die wurmpjes misschien wel door de openingen

Op youtube kun je wat filmpjes bekijken van bevallingen zodat je vast een idee hebt. En verder snel veel inlezen wat je allemaal in huis moet hebben, kunt verwachten, moet doen en niet moet doen ;)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 18:09

Als ze dan tóch in de bench gaat bevallen, zorg dat wel dat de kittens niet tussen de spijlen kunnen komen.
Niet met hun koppies, maar ook niet met hun pootjes..
Dus niet alleen afdekken, maar ook aan de binnenkant iets er tegenaan.. ;)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 18:41

goed punt casarell & yom, ga ik wat aan doen. een opgesloten gevoel ben ik niet zo bang voor, in de linnenkast zit ze een stuk meer opgesloten, poes weet niet eens dat de bench dicht zou kunnen.

wbt het wegdoen van de poes, ik heb ook mijn twijfels, maar het verandert de situatie natuurlijk niet meer :)

jiperdepip, dank, ik heb alles behalve een slijmzuigertje, maar kwam langs deze link, die aangeeft dat je slijm er ook uit kan 'slaan'? http://www.catteryopacht.nl/Nederlands/Bevalling.htm

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 18:51

Jade schreef:
goed punt casarell & yom, ga ik wat aan doen. een opgesloten gevoel ben ik niet zo bang voor, in de linnenkast zit ze een stuk meer opgesloten, poes weet niet eens dat de bench dicht zou kunnen.

wbt het wegdoen van de poes, ik heb ook mijn twijfels, maar het verandert de situatie natuurlijk niet meer :)

jiperdepip, dank, ik heb alles behalve een slijmzuigertje, maar kwam langs deze link, die aangeeft dat je slijm er ook uit kan 'slaan'? http://www.catteryopacht.nl/Nederlands/Bevalling.htm

Ja dat zou kunnen maar de meeste fokkers gebruiken toch echt een zuigertje , die kan je ook gebruiken zonder dat je het kitten weg hoef te pakken.
(handig als de nageboorte nog in de moeder zit maar het kitten er al uit is)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:58

mocht je toch een doos willen gaan nemen zorg dan dat je geen fruitdoos zoals een bananendoos of zo neemt, die worden nl nog bespoten met insecticiden en dat is behoorlijk giftig voor de kittens.

verder lees je lekker in op de diverse sites wat je kunt verwachten bij de bevalling. Succes met het hele avontuur!