Hoe dikke seniorkat actief maken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Letizia

Hoe dikke seniorkat actief maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 16:19

Mijn ouders hebben een je-weet-wel-kater van 13 jaar oud. Het dier is eigenlijk al jaren veels te dik, maar door stress van de verhuizing van mijn zusje is het alleen maar erger geworden. Hij krijgt samen met de andere kat zo'n 100gram brok per dag aangeboden, maar dit gaat vaak niet op en hij krijgt zo'n 20 gram nat voer per dag en weegt nu 7.2kg. Het voer wat hij krijgt is Sanabelle light, maar hier is mijn moeder nog maar pas mee begonnen, hiervoor voerde ze Sanabelle urinairy, ooit mee begonnen omdat hij eens een blaasontsteking heeft gehad.
Het grootste punt met deze kat is dat hij aartslui is, nu slapen katten veel, maar deze komt amper in beweging. Meestal ligt hij een hele dag op zolder te liggen. 's Nachts zijn de katten binnen, dus ook niet op avontuur. Hij is van de meeste speeltjes bang, nu heeft m'n moeder laatste een hengel met veertjes gekocht, een speeltje waar de meeste katten helemaal gek mee zijn. Het enigste wat hij doet is zich op zijn rug laten vallen en er een beetje naar slaan, na 3 keer vind ie het wel welletjes :z
De dierenarts gaf aan om te kijken of hij wat meer moeite voor zijn voer wilt doen, nu heb is gisteren mijn voerdolhof meegegeven, kijken of dat wat is, een voertoren hadden ze in het verleden al geprobeerd met geen succes, want dan eet ie gewoon niet... (valt ie uiteindelijk ook wel af :)) )
Wat ook lastig is met hem, is als voer hem niet aanstaat hij het gewoon laat doen en je niet kan wachten tot meneer 'n keer echt honger krijgt omdat dan leververvetting op de loer ligt...

Dussss, wie heeft tips om deze luilak in beweging te krijgen *D

Froukje
Forever young

Re: Hoe dikke seniorkat actief maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 16:23

Een laserlampje doet hem ook niet zoveel zeker?

Lastig probleem, want hij heeft er zelf duidelijk niet zo veel moeite mee dat hij de hele dag niks doet :=

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 16:24

komt hij buiten?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 16:27

Nee klopt, lampje kijkt ie heel ingespannen naar en thats it :')
En dat laatste klopt helaas ook :7

Hij kan naar buiten en doet soms een rondje rond het blok (echt niet dagelijks) om vervolgens ruzie te gaan schoppen met de buurkat (dat is echt het enigste waar hij mee in beweging te krijgen valt :)) maar kan dan vervolgens gelijk door naar de dierenarts omdat hij binnen een uur giga koorst krijgt... )

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 16:32

Misschien ook goed om te vermelden, hij heeft echt last gehad van de verhuizing van m'n zus, ik weet niet of katten kunnen rouwen, maar het was echt haar kat. Best sneu, hij heeft heel lang alleen maar op zolder gelegen toen zij weg was, omdat dat haar kamer was. Zij is ook een van de weinige reden om zijn gat op te lichten en naar benden te komen als ze op visite is.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 16:38

Ik vind eigenlijk dat hij wel erg veel eet.
Ik heb er ook 2 en die krijgen per dag samen zo'n 70 gram brokjes. Zelfs dat gaat niet altijd op.
Bij mij eet een kat dus 35 gram per dag. Die van jou krijgt 50 gram brokjes + 20 blikvoer, dat is 70 bij elkaar. Dat is al 2x zoveel als die van mij.
Ik heb er ook 1 jeweetwelkater bij zitten, hij is perfect op gewicht.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 16:46

Het natvoer meer vocht dan echt vlees en volgens de richtlijnen van sanabelle zou hij zelfs 80/90 gram moeten krijgen :wow:
Mijn katten krijgen tussen de 100 en 150 gram brokken met z'n drieën in een voertoren en ong. 35 gram natvoer per dag doen het daar perfect op. Nu heb ik er wel 2 flinke jongens bij zitten (in hoogte, niet in omvang :P ) zal toch eens voorstellen om voorzichtig wat te minderen met voeren :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 16:52

Misschien een voerbal?

Daar komt ook al wat uit na een luie tik immers...? Misschien dat hij dan ineens de geest krijgt en er wat enthousiaster mee aan de gang gaat :P

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 16:53

Weet niet of dat al eens geprobeerd is, maar ik heb er een ongebruikt liggen!

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:49

Ik heb 3 huisdieren, 2 katten en 1 hond.
(zeer actieve hond)

Alledrie krijgen ze beduidend minder dan de richtlijnen op hun voerverpakkingen.
Als ik die richtlijnen aan zou houden, dan kon ik ze alledrie rollen. (of in ieder geval 2, ik gok dat de rode kat niet meer zou eten dan hij nodig heeft)

Balangrijkste boodschap uit bovenstaande tekst: neem de richtlijnen op voerverpakkingen niet al te serieus. Mijn ervaring is dat die richtlijnen meestal veel te ruim zijn...

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 17:50

Klopt, daarom krijgt ie al minder :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:56

voertoren activeert ook zijn jachtinstinct wat

maar met 7.2 kilo zou ik toch bij mijn DA langs gaan voor advies :') maar dat heb je al gedaan las ik

weet je ook zeker dat hij geen blaaspatient is?
want urinary is niet alleen voor een blaasontstekinkje (meestal krijg je daar niet eens een dieet voor, maar alleen antibiotica), maar vooral voor ter voorkoming van blaasgruis bij katten met chronische blaasproblemen (niet een enkele ontsteking).

wellicht is het toch ook beter om eens een plasje in te leveren om te kijken of er niet ook een medische reden is waarom hij zo dik is.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 18:02

ik lees ergens urinary..
Veel blaasgruis dieeëten worden katten niet bepaald magerder van, dus minder voeren.... dan op de verpakking vermeld staat.

Wat is denk je het streefgewicht van je 7.2 kilo kat?
Lastige is dat katten niet (zeker te dikke) niet snel af mogen vallen.

Ik zou ze zeker 2 x daags gewoon apart gaan voeren, dan weet je precies wie hoeveel eet.
Dan weet je pas wie er wat van die 100 gram op eet!
Vervolgens ca 1/3 van het eten wat de te dikke kat eet niet meer voeren aan hem.
Wel hem steeds blijven wegen kijken of hij afvalt, hoeft niet snel te gaan als het maar gaat.

Natvoer zou ik lekker niet meer doen, scheelt weer aangebroken zakjes/blikjes, want met 20 gram per dag heb je altijd kliekjes in de koelkast. :+ }> :Y)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 18:16

Hij heeft de urinary ook niet gekregen tegen de blaasontsteking, daar heeft hij uiteraard AB voor gekregen. Omdat hij dit heeft gehad adviseerde de DA om hem blaasgruis dieetvoer te geven, omdat een blaasontsteking kan duiden op een voorbode van blaasproblemen. Nu kreeg hij dieet voer van Royal Canin, wat hij dus vertikt te eten :roll: En het is al even geleden, ruim 2 jaar of zo, heb even de feiten niet bij de hand en volgens mij heeft ie daarna nooit meer problemen gehad.
Maar als het klopt wat Sjolvit zegt, kan daar natuurlijk het probleem liggen. Hij krijgt nu de light variant, dus hopelijk helpt dit!
Volgens mij krijgen ze kuipjes natvoer, dus niet echt restjes :))
Het is ook wel een beetje lastig bij m'n moeder, zij is er zo'n eentje die graag eten geeft aan dieren :+ Ik heb er jaren over gedaan om het eindelijk voor elkaar te krijgen dat z'n m'n paard niet allemaal van die extraatjes moet geven (wortel/brood/appel, voor 'n keertje oké, maar elke dag... >;) ) en zo was het ook altijd bij de katten, visje koken, beetje van dit, beetje van dat, "ooh lust je het niet, pak ik wat anders"... Gelukkig gaat ze nu echt inzien dat het gewoon niet gezond is, hoe lief het ook bedoeld is, maar vrees dat het lepeltje natvoer er af ook weer zo'n Brugman verhaal gaat worden... Maar ga het toch weer eens zeggen :) Ook van het apart voeren, hoewel ik nu al weet dat ze dat bij voorbaat al niet gaat doen, te veel gedoe ws...

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 18:22

Er bestaan tegenwoordig ook voerbakjes die open gaan op de chip van je kat. Zo kun je precies reguleren hoeveel elke kat krijgt en evt dus ook beide ander voer geven mocht dit nodig zijn.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 18:22

Ooh, das een idee!!

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 18:50

*verhuisd zusje meldt zich*
Ik wilde hem wel meenemen, maar mocht niet van mn moeder :7

Letizia schreef:
Ooh, das een idee!!

Toch niet helemaal :7 Andere kat is niet gechipt namelijk, alleen hij (vraag me niet waarom :+ ).

Zijn kuipje natvoer eet hij trouwens meestal níét. Hij likt er een beetje aan, maar hij wordt er niet bepaald enthousiast van. Hij wordt trouwens van het meeste eten niet enthousiast. Je zou denken bij zo'n dikke kat, dat het ook een bedelaar is oid, maar dat is het rare juist. Hij komt zelden tot nooit bedelen om eten, terwijl de andere kat dat gerust wel kan komen doen.

Ook het probleem beetje, andere kat is ongeveer de helft kleiner als hij (ja, hij is ook wel groot hoor) en is wel op een goed gewicht. Zij hoeft niet af te vallen.

Het is zeg maar wel echt een arm vol kat :')
Afbeelding

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 18:58

Als het geen klimmer is zou ik het voer van de slanke kat gewoon hoog neerzetten en de dikkerd uit dat voerbak-met-chip voeren. :)
Hoe reageert hij op een doos met wat gaten erin waar wat brokjes in zitten?
Enne, bij de Action heb je van die anti-schrokbakken voor ong €0,80 te koop, doe daar een afgemeten hoeveelheid aan brokjes in of een bodempje en hij moet moeite doen om z'n eten te pakken. :)*

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 19:01

Die anti-schrokbakken ken ik niet, ga ik gelijk eens opzoeken!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 19:01

Er is nu een voerdolhof in gebruik, even afwachten of hij er daadwerkelijk wat mee gaat doen :+

Ik denk dat het wbt het voer wel duidelijk is, bedankt daarvoor! Maar op de eerste plaats was mijn vraag hoe je hem wat meer zou kunnen activeren, want laten we wel wezen, niet alleen voor zijn gewicht zou het beter wezen als hij zijn luie reet eens wat vaker zou op lichten :+

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 19:02

Tja, als je gewoon niet of nauwelijks beweegt hoef je ook niet veel te eten om toch te dik te zijn.
Dus toch nog hapje minder of in beweging zien te krijgen, maar zal wel met voeren apart voeren worden.
Overigens voer ik hier al jaren gewoon 2 maaltijden per dag aan de kat (waren er 2) en die kregen het ook apart. (ook eentje met aanleg voor dik worden en een gewone)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 19:09

Kun je hem niet elke dag een straat verderop neerzetten zodat hij zelf naar huis moet lopen? Soort kattendropping.

Maar volgens mij gaat minder eten sneller dan meer bewegen bij afvallen hoor.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 19:10

sallandval schreef:
Kun je hem niet elke dag een straat verderop neerzetten zodat hij zelf naar huis moet lopen? Soort kattendropping.

_O-

Sommige katten zijn gewoon niet in beweging te krijgen TS.
Ik heb er dus ook zo een. Die is liever een accessoire op de bank. Loopt hooguit een rondje door de tuin. Van spelen word je moe, dus waarom zou je.
Als bewegen niet lukt, dan dus veel minder eten.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 19:12

Sieltjuh schreef:
Die anti-schrokbakken ken ik niet, ga ik gelijk eens opzoeken!

Zo zien ze eruit:
Afbeelding
Heb ze ook in rood en ik dacht blauw gezien. :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 19:14

De obesipoes die ik had heb ik overigens op lightvoer gezet en dagelijks al haar brokken in een voerbal gedouwd.
Zij was echter wel actief dus ik weet niet of dit ook werkt voor jullie obesikat. :P