Hond heeft saté gegeten.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nottinghill

Hond heeft saté gegeten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 17:04

Gisteren hebben wij gebarbecued en nadat we klaar hadden hebben we al het gebakken vlees dat over was op het aanrecht gezet. Deze heeft mijn hond vannacht opgegeten. Hierbij zaten ook allemaal van die satéstokjes bij. Nou heeft ze hier omheen gegeten, want er lagen allemaal stokjes op de grond. Het vlees was ook allemaal gekruid.
Nu is ze dus vrij sloom en ze had diarree, het is vrij logisch dat dit komt door het gekruide vlees want het was wel mee dan een kilo wat er nog over was. Nou kauwt ze wel vaker op stokken waar dan vast ook splinters vanaf komen en het is alweer een hele tijd geleden dat het is gebeurd, maar toch maak ik me zorgen.
Ik zou het liefst naar de dierenarts gaan, maar mijn ouders willen dat niet. Denken jullie dat ik me heel veel zorgen moet maken?

geerke

Re: Hond heeft saté gegeten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:09

diarree lijkt mij normaal,je had hem ontbijtkoek kunnen geven,maar dat heeft nu geen zin meer.
Hopelijk beschadigen de splinters de darmen niet.
Waarom willen je ouders niet naar een dierenarts?

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:10

Met kruiden, sauzen en stokjes moet je altijd oppassen bij honden. Weet je welke kruiden er op het vlees zaten? Check dan even of er giftige kruiden bij zitten, kijk ook na of er geen giftige of schadelijke producten in de sauzen zaten. Weet je ook zeker dat de hond geen enkel stokje heeft opgegeten?
Een ritje naar de dierenarts lijkt mij toch wel verstandig.
Laatst bijgewerkt door StableDoor op 30-08-15 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:10

Als je een middel grote of grotere hond hebt zou ik me niet zo snel zorgen maken om het eten van een kilo vlees. De diarree gaat wel weer over en je kan de hond een dagje geen eten geven, hij heeft ook wel even genoeg gehad. Wel voldoende vers water aanbieden.
Bij een klein hondje of pup zou ik met de diarree wel even een dierenarts raadplegen omdat die sneller uitdrogen dan grotere honden.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:11

Geen stokjes? Ach beetje gekruid vond hij lekker, zal wel extra gaan drinken en een stinkende behoefte gaan doen..

Hond heeft goede smaak, ben dol op sate :Y) :o?

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 17:15

Ja dat las ik ook pas later.
Ze willen niet omdat ze eigenlijk altijd om stokjes heen eet als ze iets te pakken krijgt en dit keer lagen er ook allemaal stokjes door de kamer, dus ze verwachten dat ze gewoon niets binnen heeft gekregen. Dan vinden ze het heel duur om naar de dierenarts te gaan als het hoogstwaarschijnlijk toch niets is.

Ze is een berner sennen x herder kruising dus inderdaad een vrij grote hond, over de hoeveelheid vlees maak ik me ook niet zoveel zorgen.

Saté was gemarineerd in zo'n mix met ketjap, gember, knoflook e.d. en er zaten van die worstjes bij waar paprika enzo in zat.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:18

O nou die kan dat wel kwijt hoor..en honden hebben een genieus systeem..ze kotsen nl op eigen commando als ze te vol zitten...het zijn geen brokken die uitzetten, maar puur vlees...jouw hond heeft gesmikkeld

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 17:21

Ja ik maak me ook meer zorgen of dat ze misschien toch een stokje zou hebben kunnen ingeslikt en de kans is klein, maar ik voel me er altijd heel naar door als ik het niet zeker weet.
Ze speelt trouwens wel nog en ze doet in huis zoals normaal, ook buiten doet ze naar anders honden zoals altijd, ze was alleen net met uitlaten wel wat slomer.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:22

Vam gember en ketjap weet ik niet of het schadelijk is. Knoflook, ui, paprika en tomaat kan je beter niet aan een hond geven (zijn giftig) In kleine hoeveelheden zal het vast niet zo'n grote ramp zijn, giftig betekent namelijk niet per se dodelijk, maar de hond zal nu wel flink veep buikpijn hebben.

Mijati

ik hoop voor je dat het geen rauw varkensvlees was, hier in kan een dodelijke bacterie zitten voor honden.
En verder, hij zal wel buikpijn hebben.

Indestal

Is ook erg warm hoor..

Kijk met poepen of je bloed ziet..dan meteen naar dierenarts of als ze een dag niet gepoept heeft...

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 17:25

Ja de hoeveelheid kruiden zal wel mee vallen, als in dodelijk zijn, maar ze heeft er zeker last van.
Er zat gelukkig geen rauw vlees bij, alles heeft op de barbecue gelegen.
Het klopt inderdaad ook dat het heel benauwd weer is, dus daar zou ze ook wel last van hebben.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:25

Dit ook nog: het is heel warm vandaag (hier in ieder geval wel) en dat blijft het de komende dagen ook. Als je hond diarree heeft droogt hij snel uit, met dit warme weer moet je daar helemaal voor oppassen.

Edit: en ga dus naar de DA als de diarree nog lang aanhoudt.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 17:26

@StableDoor, dat is ook zo, ga ik opletten. Hoe kan je, je hond stimuleren om te drinken?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:26

geerke schreef:
diarree lijkt mij normaal,je had hem ontbijtkoek kunnen geven,maar dat heeft nu geen zin meer.

En ontbijtkoek poepen ze onveranderd uit of zo?
Dat dat ergens een laagje omheen legt is dikke onzin hoor....
Ik denk dat ze hond zich overeten heeft. Gewoon goed in de gaten houden...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:31

Billy schreef:
geerke schreef:

En ontbijtkoek poepen ze onveranderd uit of zo?
Dat dat ergens een laagje omheen legt is dikke onzin hoor....
Ik denk dat ze hond zich overeten heeft. Gewoon goed in de gaten houden...

ontbijtkoek werkt dus niet?Ik heb dat ooit geleerd van een dierenarts maar dat was 30 jaar geleden,zal wel achterhaald zijn dan.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:32

Nee, als jij ontbijtkoek eet, poep je dan ook ontbijtkoek? Waarom zou dat bij een hond anders zijn.... die schijnt ook een spijsverteringsstelsel te hebben.....

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:35

Als de hond overmorgen geen eetlust heeft en/of buikpijn dan zal ik pas richting de da gaan. Dan zal ze waarschijnlijk een stokje hebben gegeten.
Om z'n stokje eruit te halen gebruiken ze doorgaans dezelfde methode, hiermee bedoel ik dan vroeg en laat stadium.
Verder is hout heel erg goed verteerbaar in een hondenmaag, beter als bot dus zou ik me niet heel druk maken.
Wij geven onze honden liever een stok om op te bijten als bot omdat ze hier bij ons veel zieker van worden

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 17:37

@spotterick, okee bedankt! Ik voel me nu toch alweer een stukje beter. :)

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 18:03

spotterick schreef:
Als de hond overmorgen geen eetlust heeft en/of buikpijn dan zal ik pas richting de da gaan. Dan zal ze waarschijnlijk een stokje hebben gegeten.
Om z'n stokje eruit te halen gebruiken ze doorgaans dezelfde methode, hiermee bedoel ik dan vroeg en laat stadium.
Verder is hout heel erg goed verteerbaar in een hondenmaag, beter als bot dus zou ik me niet heel druk maken.
Wij geven onze honden liever een stok om op te bijten als bot omdat ze hier bij ons veel zieker van worden

Dit is helaas niet waar, hout is juist niet goed verteerbaar voor honden, net als vele andere plantaardige materialen. Honden hebben de enzymen niet om dit goed te kunnen afbreken.

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 21:58

StableDoor schreef:
spotterick schreef:

Dit is helaas niet waar, hout is juist niet goed verteerbaar voor honden, net als vele andere plantaardige materialen. Honden hebben de enzymen niet om dit goed te kunnen afbreken.

Mijn twee dierenartsen zijden van wel, dat honden dit wel goed kunnen afbreken (verteren misschien niet dan, maar afbreken wel)
Wij hebben ook nooit last van het hout gehad, een labrador gehad die altijd alles op at en dan met stokjes en andere toebehoren die nooit voor problemen zorgde.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 01:50

Jouw dierenartsen bedoelen denk ik dat het hout er wel gewoon aan de achterkant weer uit kan komen en niet in de darmen blijft zitten, dat klopt (in de meeste gevallen). Hout verteren kunnen honden niet, dan zouden ze er namelijk voedingsstoffen uit kunnen halen.
Als een hond een gewone tak 'opeet' zijn er inderdaad weinig problemen, vaak slikken ze het grootste deel niet door, en hout uit bijv. een bos is vaak vochtig en zal minder snel in scherpe splinters uiteenvallen. Satéstokjes zijn echter een heel ander verhaal, hier zat lekker vlees aan. De hond zal waarschijnlijk niet bij alle stokjes de moeite hebben gedaan om het vlees eraf te halen, want geduldig zijn de meeste honden niet als het op lekker eten aankomt. De kans is dus aanwezig dat de hond een satéstokje in zijn geheel heeft opgegeten. Deze stokjes zijn scherp en versplinteren al snel in scherpe stukjes, wat voor problemen (bijv. perforaties) en buikpijn kan zorgen.