Hondeneigenaren: hoe willen jullie een shoot?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dejoni

Hondeneigenaren: hoe willen jullie een shoot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 16:36

Geen idee of dit topic hier goed staat, als het niet hier thuis hoort, excuses!

Hallo allemaal!

Ik ben nu ongeveer een ruime 2 maanden bezig met mijn nieuwe spiegelreflex camera.
Onze honden heb ik al meerdere malen op de foto gezet (met onze whippet kan ik mooi op actiefoto's oefenen :Y) ) en ondertussen zijn ook al de honden van 2 kennissen de revue gepasseerd.

Maar nu kreeg ik opeens een email met een aanvraag voor een fotoshoot.
Deze persoon ken ik niet en het zou voor mij de eerste keer zijn dat het dus 'professioneel' wordt.

Mijn vraag aan jullie, hondeneigenaren: hoe zouden jullie graag een fotoshoot willen zien?
Denk aan:
* Hoe willen jullie dat de fotoshoot in zijn werk gaat?
* Wat voor een foto's zien jullie graag?
* Wat verwachten jullie van een fotograaf?

Wie weet lezen ook enkele fotografen dit bericht: tips zijn van harte welkom natuurlijk! :)

maj0

Re: Hondeneigenaren: hoe willen jullie een shoot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 16:44

Dat je rustig blijft als de hond niet wil blijven zitten of liggen.

Wat voor een foto's, is gewoon even kijken naar de hond heb je een rustige hond kun je meer sta/zit/lig foto's maken dan een hyper actieve hond. Overleg met de eigenaren

dejoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 16:49

Dankuwel voor de snelle reactie!

Mijn uitgangspunt is dat het natuurlijk altijd dieren blijven en dat we dus niet kunnen voorspellen hoe het gaat.
Daarom probeer ik het moment vaak zo te nemen zoals het is (inderdaad: staat de hond dan staat hij, rent hij vrolijk rond proberen we dat erop te krijgen)

Ik heb er heel erg veel zin in, maar ik vind het natuurlijk ook een beetje spannend :o

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 16:55

Ik heb nog nooit een fotoshoot gedaan met mijn honden.
Maar als ik het zou doen zou ik het mooi vinden als het op locatie is.
Black is bijvoorbeeld een franse waterhond en is een echte retriever in het water. :)
Dat zou ik mooi vinden als hij aan het werk is en dat er daar foto's van gemaakt worden.
Dus geen foto's met mandjes/franje maar de hond 'aan het werk'.
Als de foto's zouden lukken is het natuurlijk het mooist als ze scherp blijven en je de uitdrukking van de hond kan zien (bijvoorbeeld geconcentreerd/gefocussed)

dejoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 17:00

Dankjewel :)

De eigenaresse had geen idee voor een locatie en daarom heb ik een locatie hier in de buurt voorgesteld, hopelijk vindt ze het een goed plan.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 17:08

Wat ik leuk zou vinden bij onze hond:
- close up's van z'n koppie.
- foto's van z'n geheel met niet storende achtergrond.
- actiefotos waarbij hij rent, met een stok gesleept of in het water bezig is.

Wat ik je als tip mee wil geven:
- luister goed naar de opdrachtgever, wat wil deze? En wat juist niet.
- bespreek van te voren kort jou ideeën door en peil bij de opdrachtgever of dit haalbaar is.
- probeer de mooie accenten van de hond te nadrukken.
- durf creatief te zijn. Als het niet lukt delete....

Als laatste en dat klinkt misschien stom, maar probeer geen vriendjes te worden met de hond.
Sommige honden gaan je zo interessant vinden dat als je bv op je hurken gaat ze vrolijk aan komen lopen.
Laat de hond zich focussen op de eigenaar.... En nimmer op jou.

Heel veel succes en plezier!!!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 17:09

Je bent een beginner, wees daar sowieso eerlijk over. Ga ook goed nadenken over welke type foto's jij wel kunt maken en welke niet. Heb je bijvoorbeeld nog moeite met actiefoto's? Doe dan meer portret en wissel daarbij goed af in achtergrond en compositie. Het is zonde als de eigenaar goede actiefoto's verwacht en ze zijn uiteindelijk allemaal niet scherp.
Houd de sessies niet te lang: even poseren dan (afhankelijk van het type hond) 2 tot 5 minuten pauze, dan weer even poseren etc. Vooral bij jonge honden is de concentratieboog erg kort.

Dit is wat ik schrijf zowel vanuit fotograaf als hondenbaasje.

Daarbij vind ik rust en ontspanning belangrijk. Mijn hond is gevoelig en spiegelt goed, een gespannen fotografe straalt de spanning ook over op de hond. Verdiep je dus ook wat in het gedrag van de hond.

Verder verwacht ik normaal gesproken een mix van portret- en actiefoto's. Maar wel binnen het kunnen van de fotografe. Een beginner heeft laatst foto's gemaakt van mijn hond, maar we hebben de actiefoto's overgeslagen omdat ze dat nog niet onder de knie had en mijn hond te snel is.

dejoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 18:37

Dankjulliewel voor de fijne en uitgebreide reacties!

Na een aantal zit / lig foto's heb ik inderdaad meestal een kleine pauze om het ook voor de hond afwisselend te houden. Zo probeer ik ook actie en rustige foto's af te wisselen om de concentratie (proberen) te behouden.

Ik ben heel erg blij met jullie reacties!
Ze bevestigen dat mijn huidige aanpak redelijk normaal is (moment nemen zoals het is, naar de wensen van de baas luisteren, afwisselend houden voor de hond enz.)
Nu ben ik waarschijnlijk een beetje nerveus, als ik daar op de grond lig met mijn camera heb ik daar geen last meer van :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 18:43

ligt er ook aan wat de eigenaar gewend is. Zelf loop ik veel met mijn honden in de natuur. Langs de zee, in de polders in het bos en maak daar zelf de prachtigste foto's (al zeg ik het zelf haha en al lukken er misschien maar 10 van de 50 ze lukken dan wel). Ik zou dus van een fotograaf juist echt portret foto's verwachten of juist de echte actie foto's ik blijf dat helaas moeilijk vinden ondanks dat ik een super goede spiegelreflex heb.

dejoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 20:22

De eigenaar heeft waarschijnlijk mijn facebook bekeken en daarop de keuze gemaakt om mij een fotoshoot te laten doen.
Zelf denk ik dat als iemand zelf al hele mooie foto's kan maken, zoals u dan bijvoorbeeld kunt, dat degene geen amateurfotografe vraagt om een fotoshoot.

Ik probeer van alles wat te fotograferen: alleen de hond in zowel rust als actie en dan foto's met de eigenaar.

Ik heb er in ieder geval zin in en ik hoop dat ik met de resultaten de eigenaar blij kan maken :)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 20:25

Wat ik graag zou zien is dat een fotograaf mee denkt. Hoe staat de hond het leukst op de foto. Wat zijn zijn sterke punten. Ik kan dat zelf niet inschatten, dus ik zou blij zijn als een fotograaf zelf met ideeen aan komt, die passen bij de hond. ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 21:26

Wees voorbereid en go with the flow.
Zorg dat je meerdere scenario's/locatie's in gedachten hebt, dat de eigenaar een paar dingen bij zich heeft waarmee de aandacht getrokken kan worden en neem zelf iets mee ter reserve (iets wat rammelt, een bal, koekje, weetikveel). Lukt het ene scenario niet, dan ga naar de volgende, wacht niet tot de hond perfekt zit zoals jij dat in gedachten hebt maar pak elk alert moment, want die perfekte pose komt er wellicht nooit. En ook wanneer je 'pauze' hebt, wees alert op de momentjes, kan maarzo de mooiste foto van de dag opleveren.