Vlooien bij konijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Willeke_

Vlooien bij konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 10:20

Ik heb zojuist een vlo gespot op mijn konijn :oo

De situatie: ik heb een konijn die los binnen loopt en een kat die ook buiten komt. Ze ravotten samen en slapen samen. Anyhow, ik heb nu dus nog meer huisdieren: vlooien -O-

Voor de kat haal ik gewoon vlooienmiddel en dat dien ik toe voor hij weer een middagje buiten gaat spelen. Maar hoe pak ik dit aan bij mijn konijn? Heeft iemand ervaringen?

Lady24

Re: Vlooien bij konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 10:21

Wij kregen toen van de dierenarts frontline om mee te behandelen. Heeft toen goed geholpen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 10:25

Je kan het beste gewoon even bellen met de dierenarts, je kan niet zomaar alles bij konijnen gebruiken namelijk.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 10:30

Allereerst: GEEN FRONTLINE!!
Frontline is een vlooienmiddel met als werkzame stof Fipronil. Dit mag niet bij konijnen gebruikt worden. Dit kan dodelijk zijn!

Wat mag wel?:

Een vlooienmiddel met de werkzame stof Selamectine. Bijvoorbeeld Stronghold. Selamectine is een breed werkend en veilig vlooienmiddel. Naast het doden van de volwassen vlooien bezit het ook de grootste omgevingswerking. Vanwege de veilige werking is het geschikt om te gebruiken bij dieren zoals het konijn, de fret, de cavia en bij andere knaagdieren.

En het vlooienmiddel met als werkzame stof Imadocloprid is ook te gebruiken bij konijnen. Bijvoorbeeld Advantage. Imadocloprid doodt ook de vlooien snel en heeft een lichte omgevingswerking.

Edit: kleine toevoeging.. Behandel je kat tegelijkertijd ook tegen vlooien!

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 10:43

Bedankt voor jullie reacties. Ik had idd al gelezen dat Frontline absoluut niet mag. Ik gebruik voor de kat Advantage. Ik bel even met de dierenarts of ik dit voor nijn ook mag gebruiken.

Wat ik me afvraag: waarom bestaat er geen vlooienmiddel voor konijnen? Als vlooien konijnen ook lekker vinden, zou ik het geen gek idee vinden dat daar ook markt voor is.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:36

Er bestaan maar heel weinig diergeneesmiddelen die geregistreerd zijn speciaal voor konijnen. Veel middelen zijn geschikt voor meerdere diersoorten. Zoals Stronghold en Advantage. Maar dit moet je maar net weten als Paraveterinair of Dierenarts. En als het goed is zijn ze daar volledig van op de hoogte ;)

(De dierenarts van Ivy_ daarentegen mag wel weer een beetje bijleren.. :+ )

Even bellen is sowieso een goed idee :j Ook om te vragen over de hoeveelheid druppels die je je konijn mag geven. Onderdoseren is niet goed, maar overdosering ook niet! Succes ermee TS.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:42

Houdt er rekening mee dat voor iedere vlo die je op je dier ziet, je 8 andere vlooien hebt die in huis rondhupsen. Een goede omgevingsspray is dus ook een must!!

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:48

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 17:38

Is alweer heel wat jaren geleden, wist ik toen nog niet (en nu eerlijk gezegd ook niet...). Excuus! Dierenarts gaan we ook nooit meer naartoe :n
Konijn heeft er niets aan overgehouden toen...
Dan zeg ik ook, idd even met je dierenarts overleggen. :)