Hamster zwanger... Wanneer bevalling en wat doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

laura1204

Hamster zwanger... Wanneer bevalling en wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 17:37

Zoals de titel al zegt, mijn hamster is zwanger. Dit weekend is ze uitgerekend. Hebben haar in een andere kooi gedaan en het rad eruit gehaald en een ruimer huisje bij in gedaan.
Het is waarschijnlijk een Campbelli hamster. De man is een Russische hamster. Ik ben erg benieuwd wat voor jongen eruit gaan komen! Man en vrouw zijn beide lichtkleurig (man = wit met grijs, vrouw = beige met rode ogen).

Op internet stond al uitgelegd dat als ze met nestmateriaal gaat slepen, het niet lang meer duurt voordat de jongen komen. Ze sleept juist altijd met materiaal. Valt hier verschil in te zien? En kan ik het ook aan haar vagina zien of de jongen komen (ontsluiting)?

Hierbij een paar foto's:
De man(sorry voor de vage foto):

Afbeelding

De vrouw:

Afbeelding

Natuurlijk houd ik jullie op de hoogte!

Tips zijn welkom :)

Anoniem

Re: Hamster zwanger... Wanneer bevalling en wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 19:27

Waarom kruizen met 2 rassen? En was het niet handiger geweest om je van te voren goed in te lezen?

Wat voor nestmateriaal gebruikt ze?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 19:58

Hm ja, ik heb ook het idee dat je voorbereiding beter had gekund.
Ik heb er verder geen verstand van, maar ben benieuwd wat eruit komt rollen.

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 20:03

Hmm, ik mag toch hopen dat het niet een campbelli x rusje is, dat worden aggresieve hamstertjes dan....
Je moet helemaal niets doen juist, lekker veel wc- papier geven, en dan er een tijdje niet meer aanzitten.... Anders heb je risico dat mams alles ruimt. Misschien kan je even op een van de hamster forums kijken? Vaak bevelen ze daar ook nog iets van Brinta oid aan
Laatst bijgewerkt door mignonne2403 op 26-08-15 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 20:04

Jongens wie zegt dat het een bewust nestje was? Dat is ook maar een aanname volgens mij? TS, op het hamsterforum kun je waarschijnlijk goed advies krijgen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 20:05

Waarom zaten deze hamsters bij elkaar. Russische hamsters zijn solitair.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 09:33

WildWings schreef:
Jongens wie zegt dat het een bewust nestje was? Dat is ook maar een aanname volgens mij? TS, op het hamsterforum kun je waarschijnlijk goed advies krijgen.

Zoals ik het lees... is het toch een bewust nest. Anders schrijf je het bericht niet zo 'blij'.

Mijn tip: kom er eerst eens achter welke soort je hamster zijn..

laura1204

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 11:18

Het is een bewust nestje, maar zeker niet de bedoeling dat dit allemaal verkeerd gaat!
Ik heb in boekjes gelezen op internet gezocht.. Volgens een hamsterkenner zouden hier geen problemen uit voort moeten komen.
Ik informatie gevraagd aan dierenwinkel, zegt dat het tóch wel een Rus is. Gezien de broertjes, zusjes en ouders lijkt mij dat ook het meest logische.

Vrouw en man zijn dus beide een Rus, maar géén broer en zus!

En verder.. Ik open dit topic alleen om er wat keer over te weten en voor de fun. Dit is voor zowel mij als haar het eerste nestje en ik vind het alleen maar leuk om dit te mededelen :) .

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:23

laura1204 schreef:
Het is een bewust nestje, maar zeker niet de bedoeling dat dit allemaal verkeerd gaat
Dus je vermeerderd bewust met twee verschillende rassen dwerghamsters om een hybride dier te krijgen?!

Waarom?

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:24

Als het een bewust nestje is had je je van te voren wat meer moeten inlezen. Zoals je in de openingspost vraagt om tips, advies en verklaringen van bepaald gedrag, dan heb je je niet goed genoeg ingelezen.. Heb je al huisjes voor deze gekruiste hamsters? Heb je je ingelezen of daar vraag naar is enz? Vind het zelf een beetje jammer..

Toch succes gewenst met deze as mama.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:29

Toevoeging uitleg Hybride:
Citaat:
De Russische dwerghamster en de Campbelli dwerghamster hebben beide een even groot aantal chromosomen en zijn in verte familie van elkaar. Een Russische wetenschapper heeft de DNA van deze twee soorten met elkaar vergeleken en heeft wetenschappelijk aangetoond dat het om twee "aparte" soorten gaat.
Onder andere het mannelijk geslachtschromosoom van beide soorten zijn verschillend. Bij de Campbelli zijn twee soorten vrouwelijke chromosomen waarvan één op die van de Russische dwerghamster lijkt. Dit is de reden dat het in praktijk toch mogelijk is om beide soorten met elkaar te kruisen, met alle consequenties van dien.

Wanneer deze twee soorten met elkaar gekruist zijn, dan spreken we over hybride. Hybride wil zeggen dat het geen zuiver soort is. Het is een dwerghamster met een mix van eigenschappen van beide soorten. Veel chromosomen en genen zijn gelijk aan elkaar. Maar dat wil niet zeggen dat het effect hetzelfde is. Hybriden kennen heel veel problemen en zijn meestal onvruchtbaar.

Mijn mening:
Het komt niet ten goede van de zuivere dwerghamster populatie en tevens niet ten goede van het dierwelzijn van de beestjes om op een dergelijke manier te vermeerderen :n

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:33

Sabini schreef:
Mijn mening:
Het komt niet ten goede van de zuivere dwerghamster populatie en tevens niet ten goede van het dierwelzijn van de beestjes om op een dergelijke manier te vermeerderen :n

TS zal nu na dit bericht vast opeens op magische wijze inzien dat het misschien niet slim was en poef! de hamster is niet meer zwanger.

Misschien kun je dit gewoon pb'en en ontopic gaan?
Ik heb er verder geen verstand van maar wordt zo moe van sommige drammers hier. Het dier is al zwanger, klaar.

laura1204

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 11:35

Het zijn zeker niet verkeerde bedoelingen!!!!

Zoals omschreven was in mijn post, het zijn toch wel 2 Russische dwerghamsters.

Nieuwe huisjes zijn allang gevonden!

MZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:37

Ik raad je aan om je even aan te melden bij het hamsterforum.nl en dan bij Fokken en Voortplaning een topic te plaatsen zodat je wat hulp krijgt. Als je boekjes en op internet dingen opgezocht hebt, dan was je perfect voorbereid en zou je eigenlijk geen vragen meer moeten hebben. Hopelijk gaat alles goed en geniet je van het nestje!

Aanmelden op hamsterforum zou ik dus zeker doen! Ik heb daar zelf ook een tijd rond gelopen en was allemaal erg vriendelijk en bereid om te helpen!

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:44

Kana schreef:
TS zal nu na dit bericht vast opeens op magische wijze inzien dat het misschien niet slim was en poef! de hamster is niet meer zwanger.

Misschien kun je dit gewoon pb'en en ontopic gaan?
Ik heb er verder geen verstand van maar wordt zo moe van sommige drammers hier. Het dier is al zwanger, klaar.
Een uitleg en je mening geven mag altijd toch? Als je er geen verstand van hebt hoef je me ook geen drammer te noemen. Bedankt alvast :)

TS: Gelukkig dat het twee Russische Dwerghamster zijn. En super dat je al een huisje hebt gevonden!

Ik ga ervan uit dat je vrouwtje en mannetje dwerghamster normaal altijd apart van elkaar leven?

Verder nog wat tips:
- Geen waterbakjes. De meeste mensen gebruiken drinkflesjes, maar toch geef ik deze tip. Jonge dwerghamsters kunnen er in verdrinken.
- En het nest helemaal met rust laten. Moeders kan haar jongen op gaan eten als er te veel stress is.
- Een paar (on-geparfumeerde) wc papier in reepjes scheuren zodat de aanstaande moeder dit als nestmateriaal kan gebruiken voldoet prima :j

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 12:39

Leuk, Ts. Ben benieuwd wat er uitrolt. :D
Vroeger wel hamsters gehad maar nog nooit geen jongen.
Succes!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 13:16

Ga je wel nog wel foto's posten?
Ben heel benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 13:19

Vrouwtje ziet eruit als een rus gezien haar neusje. Beetje onhandig allemaal, volgende keer toch even twee keer nadenken haha :) Hopelijk komen er gezonde baby's!

laura1204

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 13:22

Sabini, hamsters zijn solitair, ze leven dus apart van elkaar. Deze twee konden sowieso niet samen leven, omdat wij er zelf een hebben en de ander van een kennis komt.

Foto's zal ik waarschijnlijk wel gaan plaatsen, maar in alle opwinding zal het niet 'de' dag lukken. Denk ook niet dat ik het nestje dan ga storen.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 13:22

Heel slim is het natuurlijk niet. Maar dat is vaak genoeg gezegd.

Ben heel benieuwd wat er uit komt rollen! ;)

laura1204

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 13:24

We wachten rustig af.. 29 aug (zat.) is ze uitgerekend...

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 13:57

laura1204 schreef:
Sabini, hamsters zijn solitair, ze leven dus apart van elkaar. Deze twee konden sowieso niet samen leven, omdat wij er zelf een hebben en de ander van een kennis komt.
Ja I know :D
Maar als twee hamsters altijd apart leven krijg je geen jongen he :+

En gezien je beginpost:
laura1204 schreef:
Hebben haar in een andere kooi gedaan en het rad eruit gehaald en een ruimer huisje bij in gedaan.
..zou je ook kunnen denken dat ze eerst wel bij elkaar zaten.

Maar gelukkig is dat niet zo. Ik wilde je inderdaad de tip geven dat Russische dwerghamsters niet samen leven en het mannetje ook niet bij de jongen mag komen. Maar dat wist je al :) (Er zijn overigens wel een aantal dwerghamster soorten die niet solitair zijn, maar dat terzijde).

Heb je verder nog iets aan de tips gehad?

laura1204

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 14:12

Sabini, ik las of zag ergens dat je wel een waterbakje kunt gebruiken, mits je er knikkers in legt i.v.m verdrinken.
Normaal gesproken krijgt ze hooi als nestmateriaal. Dit is toch ook geschikt of prikt dit te veel aan de jongen?

Alvast bedankt voor je tijd en tips! :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 14:16

@Sabine
Bij de Russische dwerghamster kan pa gerust bij de jongen blijven (wel bevrucht hij ma vaak weer).
Hij helpt mee bij de verzorging van de jongen.

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 14:30

Vroeger (15 jaar geleden ong) hadden wij ook 2 hamster volgens de dierenwinkel 2 dames tot We ineens wat zagen kruipen. We waren totale leken. Niks gedaan en het zo gelaten alles ging goed mannetje hielp mee met de kleintjes en verplaatste ze samen met het vrouwtje. De kleintjes zijn door mijn ouders terug gebracht naar de dierenwinkel en hamsters apart gezet.

Zou eerlijk gezegd nog niet weten wat ik nu zou moeten doen. Maar wij hebben ze in iedergeval met rust gelaten. Wel hadden We een bak in de kooi met deurtje aan de boven kant dus konden kijken hoe het ging maar niet te veel gestoord.