Wanneer is het genoeg geweest? Hond vertoond vreemd gedrag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lovey_ou

Wanneer is het genoeg geweest? Hond vertoond vreemd gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 16:58

:wave:

Zoals de titel waarschijnlijk al doet vermoede is het gedrag van mijn hond niet meer wat het geweest is..

Ik heb een 11 jarige Mechelse herder vanaf pups af aan en sinds een paar weken is haar gedrag totaal verandert.. Wij hebben sinds kort laminaat in plaats van tapijt mijn moeder denkt dat dat een verband is maar ik vrees dat het gewoon ouderdom is. Het begon allemaal vrij onschuldig namelijk tegen deuren springen. Wij hebben het nooit afgestraft als ze tegen de gang deur aan sprong. Dit deed ze namelijk nooit tenzij ze echt heel nodig moest plassen oid. maar toen begon ze tegen alle deuren aan te springen. Die naar de trap, de wc deur, deur naar de schuur en zelf de koelkast deur moet er aan geloven, welk ze tot onze verbazing ook nog eens open krijgt ook.

Vrij vlot hierna liep ze ook de trap op om naar onze slaap kamer te gaan en op mijn moeders bed te gaan liggen ze heeft er zelfs een keer gepoept... Wij hebben er destijds bewust voor gekozen om haar niet te leren traplopen omdat wij niet willen dat ze naar boven gaat. Voorheen durfde ze dan ook niet de trap op en nu rent ze zo snel mogelijk naar boven zodra ze de kans krijgt. Zo ook vandaag weer, ze opende dus de deur naar de trap en wilde de trap op lopen maar ik wilde haar tegen houden en pakte haar dus bij der riem vast. Ze heeft me toen flink gebeten wat een doktersbezoek voor een tetanus prik opleverde..

Ook der mand wordt aan gorden getrokken. Ze zet gewoon haar tanden in het tralies en begint te trekken tot bloedens aan toe. Ze kruipt achter de tv of achter meubelen en zojuist probeerde ze de venster bank op te klimmen.. 8)7

Al met al dus vreemd gedrag waar we niet blij mee zijn en vandaag heeft ze wel erg veel der tanden laten zien. Dit is nu zo een 2 a 3 weken aan de gang en het lijkt wel steeds erger te worden. Soms is ze weer een dag volkomen normaal en soms dan gaat het maar achter elkaar door. Zoals ik al een beetje liet doorschemeren denk ik dat het door ouderdom komt en dat er dus iets niet goed in haar hoofd zit. Ze heeft nog genoeg energie om de boel te slopen ondanks de lange wandelingen die met haar worden gemaakt.Maar wanneer is het genoeg? Is het tijd om haar te laten gaan vanwege dit gedrag? Het voelt zo slecht om hier over na te denken, alsof ik gefaald heb. Maar ze maakt het ons en zich zelf echt niet gemakkelijk.

Hoe zouden jullie hier mee omgaan?

Tillie20

Re: Wanneer is het genoeg geweest? Hond vertoond vreemd gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 17:00

HD komt veel voor bij (oudere) herdershonden en laminaat en tegelvloer is echt niet bevordelijk voor een hond met HD. Denk dat het daar iets mee te maken heeft: ontwijken van pijn.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 17:03

Ik denk ook wel een beetje aan een hersentumor, vanwege de plotselinge verandering.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 17:05

Seventeen schreef:
Ik denk ook wel een beetje aan een hersentumor, vanwege de plotselinge verandering.

Dit was ook t eerste waar ik inderdaad aan dacht.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 17:06

Ik heb het even opgezocht en die symptomen klinken mij niet bekend. Ze ligt ook gewoon wijdbeens en ik dacht dat dat met HD vaak pijn doet? Zoals ik al zei is ze gewoon speels en dergelijke en beweegt ze niet zoals in de filmpjes waarin honden HD hebben. Daarnaast zijn haar ouders getest en HD vrij dus ik acht de kans dat het dat is vrij klein. We hebben tevens ook gewoon een matras liggen waar ze op kan liggen maar ze ligt ook vaak op de vloer om af te koelen :j

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 17:07

Het kan ook dementie zijn, dan gaan ze rare dingen doen en raken ze verward, net als bij mensen.

Edit: Je vraagt wat wij zouden doen.
Ze is al oud, van inslapen heeft het dier zelf geen last. Als je denkt dat zij er last van heeft, of je kan het zelf niet meer aan, dan zou dat wat mij betreft een optie zijn. Als het iets anders is, zal een DA het eerst vast moeten stellen, dan kun je gaan kijken wat de andere opties zijn. Als jij nog van haar geniet, en ze lijkt zelf ook nog lekker in haar vel te zitten, kun je kijken wat je aan aanpassingen in huis en in de training kan doen.
Laatst bijgewerkt door Kesje op 26-08-15 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 17:08

voor dit soort problemen zijn er dierenartsen...Eerst maar eens uitzoeken wat er aan de hand is voordat je verdere beslissingen over hoe en wat kunt gaan nemen lijkt me.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 17:10

Kesje: Ik dacht dus inderdaad ook aan dementie maar nu ik de reactie van Seventeen en Quir lees en op heb gezocht wat de symptomen zijn vrees ik het ergste.. Ze heeft namelijk wel 2 tumoren, of althans ik gok dat dat het is. Last van der nek en der hoofd scheef houden heeft ze af en toe ook last van..

Ik zal morgen maar eens bellen met de dierenarts bellen om te overleggen.. :\

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 17:11

Wijdbeens liggen doet juist minder pijn met HD. Recht op de heupen liggen doen weinig honden met HD. Dat haar ouders getest zijn betekend niet dat ze het nooit kan ontwikkelen in haar leven. En ook honden met HD kunnen gewoon normaal spelen. Een hersentumor of dementie lijkt me sterk dat dat opeens omslaat in zo'n gedrag. Maar ik zou sowieso naar de dierenarts gaan, een foto van de heupen kostte bij mijn DA maar 30 euro. Een hersenscan oid is veel duurder :j Dan kan je al het een en ander uitsluiten.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 17:17

De dierenarts zal ze sowieso moeten zien dus dat gaat ook zeker gebeuren! Ik snap dat de kans er dan altijd is dat ze het ontwikkeld maar ik kan me niet vinden in de symptomen maar wellicht heb je wel gelijk. Ik zal morgen eens bellen voor een afspraak! :j

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 17:17

Ik denk ook aan iets neurologisch..

Het is toch niet logisch als een hond met hd tegen deuren op gaat springen?

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 17:33

Lijkt me inderdaad iets in de kop te zijn.
Maar een dierenarts is de beste raadgever in deze.

Heel veel sterkte, want al met al vertoond jullie hond een hoop zaken die serieus aandacht vragen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 17:33

Een bezoek aan de dierenarts is in dit geval geen overbodige luxe. Eens helemaal na laten kijken en ik zou ook urine mee nemen (liefst ochtend urine) kunnen ze dat ook gelijk bekijken. Er is een kans dat ze ergens pijn heeft (slijtage van botwerk) en door de pijn rare dingen gaat doen. Mijn honden komen nooit boven maar als mijn oudje niet lekker in zijn vel ligt dan loopt hij naar zolder. Op zo'n moment weet ik gelijk dat er iets niet in orde is en hij ergens pijn heeft (hij heeft ook versleten botten en artrose in rug). In zijn geval is de oplossing tijdelijk extra rust geven en wat meer pijnstilling.

Kan ook zijn dat er iets aan de hand is wat erger is en niet op te lossen is met wat medicatie maar ik zou ze eerst eens laten onderzoeken ;)

Overigens mijn hond kon de koelkast ook openen en vrij vlot daarna ook de diepvries..... Hou het in de gaten :+ (leuk als ze dat 's nachts doen). Op een gegeven moment zelfs de wasmachine....

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 17:41

dierenfan schreef:
Overigens mijn hond kon de koelkast ook openen en vrij vlot daarna ook de diepvries..... Hou het in de gaten :+ (leuk als ze dat 's nachts doen). Op een gegeven moment zelfs de wasmachine....

Nu nog eten koken en de was ophangen :+
Honden zijn zulke heerlijke dieren :D

Hopelijk valt het mee met jouw hond, ts. Sterkte!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 17:44

Het 1e wat ik dacht was ook hersentumor....

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 12:27

amber15 schreef:
dierenfan schreef:

Nu nog eten koken en de was ophangen :+
Honden zijn zulke heerlijke dieren :D

Hopelijk valt het mee met jouw hond, ts. Sterkte!

Wij hebben er ook heerlijk mee gelachen hij was echt zo slim! Nu een hond die als de deur op een kier staat na 7 jaar nog niet snapt hoe hij hem verder open kan krijgen en dus blijft hij dan dom zitten wachten totdat we terug komen :D
Dat heeft ook wel zijn charmes hoor maar was kan ik mijn vorige hond toch nog steeds missen :(

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 17:51

Cinnepin schreef:
Het 1e wat ik dacht was ook hersentumor....

lijkt mij juist heel stug. Een hond met een tumor gaat toch niet opeens deuren open maken, naar boven lopen enz. Een hersentumor gaat functies weg nemen. Ik heb er 2 honden aan verloren. Ene hond heeft paar maanden geduurd tussen de eerste tekenen en uiteindelijk euthanasie. Mijn andere hond was 4 dagen. Beiden konden geen afstand meer in schatten en bij de eerste was de kop maanden half verlamd en toen opeens geheel verlamd en geen coordinatie meer. Bij mijn tweede hond was het heel snel. Op donderdag bleek hij geen afstand meer in te kunnen schatten. Vrijdag half verlamde kop en naar dierenarts voor onderzoek. Daaruit bleek dat het eigenlijk alleen een hersentumor kon zijn en zondag compleet de coordinatie kwijt en euthanasie laten doen.

Beiden totaal geen agressie of andere gedragsafwijkingen. Het kan vast en zeker gebeuren maar meestal gaan ze er geen dingen door leren ;)

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 17:56

*\o/*

Kom zojuist bij de dierenarts vandaan en die dacht inderdaad ook niet aan een hersentumor. Hij zei dat het gedrag dan inderdaad blijvend is door de druk. Der nek klachten komen waarschijnlijk door een nek hernia dus hebben nu pijnstillers gekregen. Bij het gedrag dacht hij aan dementie. Nu dus eerst proberen met pijnstillers en als dat de onrust niet meenemen mochten we nog iets anders komen ophalen! :j

Je kan dus wel zeggen dat ik een stuk ben opgelucht. Vind het natuurlijk niet fijn om haar nu iedere dag pijnstillers te moeten geven maar in haar hoofd is het nog lang geen tijd om te gaan! :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 18:02

Succes hoop dat het werkt.ik dacht ook aab dementie