Mening gevraagd over mijn bejaarde Jack Russel....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Mening gevraagd over mijn bejaarde Jack Russel....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 16:59

Ik heb een 15 jarige Jack Russel dame. Ik heb haar nu 5 jaar. Op haar 10de jaar heb ik haar uit het asiel gehaald.
Ze was altijd al angstig, waarschijnlijk door haar verleden. Maar nu haar ogen en oren het niet goed meer doen is ze nog veel angstiger.
Ook kan ze haar behoefte niet meer ophouden wat uiteraard erg vervelend is.
Mijn laminaat gaat helemaal kapot van alle plassen die ze in huis doet ook gaat het stinken... (de urine trekt in de ondervloer).
Verder eet ze nog goed en kan ze nog genieten van een wandeling. Alleen kan ze niet meer los want ze hoort me niet als ik haar roep en word angstig als ik haar wil aan lijnen.
Nu vraag ik me af... Wanneer is het genoeg? (als jullie begrijpen wat ik bedoel) ik vind het moeilijk om over te praten maar toch zou ik graag jullie mening weten.

Tillie20

Re: Mening gevraagd over mijn bejaarde Jack Russel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 17:02

Ik zou haar laten inslapen. Je kan niet van je leven genieten als je bang bent. Zoals ik het lees zijn de enige positieve momenten de wandelingen. Sterke! :(:)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 17:02

Dat moet niet van ons gaan afhangen.

Maar de beslissing echt bij jezelf leggen, jouw hond woont bij jou en je kent het dier het beste.

Eigenlijk weet jij het wel, dat is ook te merken en te lezen, waarom eigenlijk dan toch op de bokt gooien en onze mening vragen?

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 17:08

Ragdollcat schreef:

Maar de beslissing echt bij jezelf leggen, jouw hond woont bij jou en je kent het dier het beste.

Eigenlijk weet jij het wel, dat is ook te merken en te lezen, waarom eigenlijk dan toch op de bokt gooien en onze mening vragen?

Nee... Je hebt gelijk... Stom van mij.
Ik had geen raad moeten vragen maar haar meteen weg moeten brengen. Mijn excuses.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 17:09

Tillie20 schreef:
Ik zou haar laten inslapen. Je kan niet van je leven genieten als je bang bent. Zoals ik het lees zijn de enige positieve momenten de wandelingen. Sterke! :(:)

Dankjewel voor het meedenken Tillie.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 17:11

Ik snap best dat je als het ware je hart wilt luchten.
Denk dat je het antwoord zelf al weet :)
Twijfel niet aan jezelf, je hebt het beste met haar voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 17:12

Ik zou ook nog een lekkere laatste wandeling gaan maken en het daar bij laten, voor dat ze nog slechter wordt. Wel heel erg goed dat je er zo over na denkt en ook die stap durft te nemen, in plaats van het hondje door te laten lopen tot ze echt op is. En als je je schuldig voelt tegenover je hondje; ze voelt er zelf niks van. :(:)

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 17:13

Als het mijn dier was liet ik haar inslapen.
Die onzekerheid kan niet prettig voor haar zijn. En de incontinentie ook niet.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 17:14

Arrabel schreef:
Ragdollcat schreef:

Nee... Je hebt gelijk... Stom van mij.
Ik had geen raad moeten vragen maar haar meteen weg moeten brengen. Mijn excuses.

Joh, je moet er niet zo zwaar aan tillen van wat ik had gepost.

Alleen jij kent jouw dier het beste en eigenlijk weet je het wel..............

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 17:17

Maar pijn heeft ze niet. Ze ligt nu te kluiven op een bot en daar geniet ze van...
Als we gaan slapen ligt ze op bed.
En soms speelt ze ook nog wel is.
Daarom mijn twijfel, is het niet te vroeg?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 17:33

Het is en blijft erg moeilijk.

Dat hadden mijn ouders vorig jaar ook met hun grote hond (reu kruising Mechelse herder x Canadese witte herder), die was 14 jaar en geestelijk heel erg goed en wil heel erg graag, maar helaas zijn lijf niet meer, het was op.

Stond paar keer per dag jankend bij het opstaan en viel met zijn achterhand om, van de pijn.........en liet dan ook alles lopen toen hebben ze de knop maar doorgehakt, dierenarts was het ermee eens.

Terwijl anderen die hem zien, wauw die ziet er erg goed uit..........die kennen het dier niet he..........die zagen alleen maar een oude hond die wat stram werd.

Dus alleen baasjes die het dier dag in dag uit ziet, verzorgd etc. die weten het op een gegeven moment wel, Kijk ook vooral naar het dierenwelzijn.............wat is het beste voor het dier en het fijnste.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 17:40

Waarom kan het hondje zijn/haar behoefte niet ophouden s'nachts? Is er al uitgesloten dat het diertje behalve ouderdom iets mankeert?
Of is het uit angst. Alleen, donker, ziet en hoort niets...
Een bench voor de nacht vind ik niet diervriendelijk, maar afhankelijk van de ruimte, is de badkamer niet een optie?
Daar ligt geen laminaat. (als het goed is :D )

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 17:42

Arrabel schreef:
Maar pijn heeft ze niet. Ze ligt nu te kluiven op een bot en daar geniet ze van...
Als we gaan slapen ligt ze op bed.
En soms speelt ze ook nog wel is.

Beter een week te vroeg dan een dag te laat.
ongemak hoeft niet altijd pijn te zijn. Als jij de halve dag bang bent en schrikt kun jij als mens relativeren. Je hondje kan dat niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 17:43

Tegen het incontinent zijn kun je eventueel een luier proberen he.
Hond van mijn moeder had het ook en daar hielp een luier om echt hartstikke goed, hond bleef er ook van af :j
Schijnt wel voor te komen bij gestereliseerde dieren, heb je na laten kijken waarom de hond urine verliest?

En verder, wij kunnen niet tegen je zeggen wanneer het genoeg is.
Komt vanzelf een moment dat je naar de hond kijkt en bij jezelf weet dat het gemoeg geweest is :j

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 17:45

Het klinkt inderdaad alsof je zelf al hebt besloten wat volgens jou het beste is. Wij kennen haar niet en kunnen daar niet over oordelen.

Arrabel schreef:

Een dier leeft in het nu en heeft geen bucketlist of laatste dromen waar te maken. Mijns inziens kun je dus ook maar beter iets te vroeg zijn dan net te laat...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 17:50

Is ze in huis ook angstig?

Incontinentie vind ik geen reden om een dier in te laten slapen. Voor de overlast zijn oplossingen.
Ons oude hondje is jaren incontinent geweest (vanaf 8 jaar denk ik?) en uiteindelijk met 16,5 ingeslapen wegens een geknapte darm tumor. Na haar overlijden het gore kleed vervangen, no problemo. Dat hoort bij het hebben van een dier.

Maar als de hond continu angst heeft is het een andere situatie.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 18:09

Ik wist niet dat er ook luiers voor honden bestonden Ellepel, ik ga morgen bij de dierenwinkel kijken.
Ze is uiteraard helemaal nagekeken door de dierenarts. Ze heeft een ietwat verminderde nierfuctie maar daar is weinig aan te doen (ze heeft al speciaal voer). Ook niet aan haar staar en doofheid. De angst uit zich in dat als ik haar wil aaien ze schrikt. En door dat ze in de war is. Als ik net mijn bed uit kom dan rent ze meteen luid blaffend naar de voor deur.. Maar dan moet ik me eerst aankleden. Bang voor het donker is ze volgens mij niet. Ze slaapt rustig op bed maar gaat er rond 04:00 (denk ik) uit en gaat dan in de kamer plassen en poepen.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 18:10

Moeilijk hoor.... :(

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 18:11

Klinkt een beetje als mijn jack russel. Die werd ook doof en blind en ging daardoor ook happen omdat hij vaak schrok. Ook kon hij zijn plas niet meer ophouden, je merkte aan hem dat hij hier ook onzeker van werd.
Mijn hond had ook pijn omdat hij een nek hernia erbij had. En ik was op dat moment zwanger en vond het ook niet eerlijk voor hem als hij zich in deze toestand nog aan moest passen aan een kindje.
Ik heb hem in laten slapen, Het is inmiddels 6 jaar geleden.

Wat ik erg moeilijk vond was dat hij er nog onwijs goed uitzag. Maar thuis wilde en durfde hij zijn mand niet meer uit.
Ik heb een laatste mooie wandeling gemaakt met hem, hij zat vol met pijnstillers. En afscheid genomen.
De dierenarts zei tegen mij dat ik hem op het juiste moment liet gaan, voordat het dier onwaardig werd.
Maar het blijft een piep beslissing. Veel sterkte en luister naar je gevoel.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 18:16

Ik vind het geen reden nog om haar te laten gaan.
Als je luiers wil gaan gebruiken en haar aangelijnd uitlaat is het nog prima te doen toch?
Mijn hond is 14 jaar, bijna doof en dement, hij heeft daardoor een heel ander gedrag gekregen, af en toe bloedirritant maar dat moet je er maar bij nemen. Ook hij schrikt en bijt dan omdat hij je niet hoort. Ik haal hem niet aan als hij niet naar me kijkt.

nafnaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 18:22

Ik herken dit verhaal.

Mijn oma had altijd een jack russel die maar liefst 19 jaar heeft mogen worden. Toen ze ouder werd ging ze enorm achteruit. Ze ging slecht zien en haar gehoord ging achteruit, ze kon niet meer lang wandelen dus we hadden een buggy waarmee we haar uitlieten. Later kreeg ze problemen met haar nieren, begon met soms plasjes achterlaten. Helaas is in 1 nacht alles toen omgekeerd omdat ze opeens bloed begon te plassen. Nieren laten testen en daar kwam uit dat haar nieren niet meer (goed) functioneerden. Toen hebben we de enorm zware keuze genomen om haar de volgende dag in te slapen.

Waarom wij haar nooit eerder in hebben laten slapen is omdat ze nog overal van genoot, het voelde voor mijn gevoel ook heel oneerlijk om haar te laten gaan omdat alleen die nieren van haar niet mee mee wouden gaan maar de rest wel.

Ts, Doe wat jouw gevoel zegt, je gevoel weet wel wanneer het klaar is.. sterkte met de beslissing! :(:)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 18:44

Arrabel,de luiers die ik bedoel staan hier

http://www.petspassion.nl/index.php?gr=169

Je zou eventueel ook kunnen kijken voor een echte babyluier en daar dn een oude boxershort of iets dergelijks overheen doen. Dan kun je even kijken of het wel echt wil :j

En wij haalden de waterbak savonds weg na 8 uur dan bij de laatste wandeling plast de hond nog en ging het snachts goed.
En nee dat is niet zielig, hond kan prima snachts zonder water en scheelt jou stress :)

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 18:51

Of voor het binnen kunnen plassen zoiets:

http://www.zooplus.nl/shop/honden/puppy ... ing/197629

Mijn nichtje heeft 3 kleine honden en heeft een stukje kunstgras binnen gelegd met ondergrond en hondjes poepen en plassen daarop bij slecht weer. Daarvoor deden ze het ook elke keer binnen.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 19:01

Dankjewel allemaal.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 19:13

Als je weet dat ze schrikt als je haar aait dan laat je haar toch eerst even aan je hand ruiken en raak je haar vervolgens naast haar neus aan. Van daaruit kun je dan verder aaien.

Zou me ook lam schrikken als ik niks kon zien en horen en ik werd zo opeens aangeraakt.

Je kan er imo makkelijk voor zorgen dat ze zich niet steeds zo rot schrikt door haar voor te bereiden op wat komen gaat. Zal haar meer zekerheid geven waardoor ze misschien wat prettiger in haar vel komt te zitten.