Hond van 4 jaar over zetten naar Smuldier?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hond van 4 jaar over zetten naar Smuldier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 09:01

Hallo allemaal,
Over versvoer zijn op Bok wel eens meerdere topics geweest, maar ik kon zo gauw niet eens recent topic vinden, maar als die er wel is, sorry daarvoor.

Wij hebben een hond van 4 jaar, ze heeft haar hele leven brokjes gegeten, van allerlei goedkope soorten, namen weet ik niet zo goed. Daarnaast krijgt ze 's avonds altijd een soort bakje met een goedje erin wat behoorlijk stinkt, van bonzo o.i.d. Nu zag ik gister dat de brokken op zijn, dus ik dacht dat het het perfecte moment is om over te gaan op ander voer. Onze hond poept namelijk zo'n 4-5x per dag.. Variërend van een hard tot iets wat er zo uit komt lopen zegmaar. := Volgens mij is het echt niet normaal als ze zoveel op een dag poept, ik had iets gelezen dat er in brokken veel voedingsstoffen zijn die een hond niet nodig heeft, en daarom zoveel er weer uit komt. Echter zijn mijn ouders niet echt overtuigd, zo vinden ze brokjes goed omdat dat goed voor het gebit zou zijn. Maar volgen smij zitten er in brokken juist veel toegevoegde stoffen die juist niet goed voor het gebit zijn? Een bot is dan veel beter i.m.o.

Maar goed, ik had dus gelezen dat onze hond zo'n 200 gram nodig heeft, dus per 2 dagen 1 bakje, wat neerkomt op iets minder dan 10 euro per maand. Dit zal dan ongeveer dezelfde prijs zijn als het voer wat ze nu krijgt, dus over het geld zouden ze eigenlijk geen probleem hoeven te maken. Voor smuldier is geen bijvoer nodig, alleen lijkt me het wel goed om af en toe een bot te geven waar ze op kauwen. Maar nu de vraag, stel dat mijn ouders hiermee akkoord gaan, hoe gaan we haar overzetten naar smuldier? Lijkt mij dat het niet in 1x direct kan? Of juist wel? Iemand hier ervaring mee? En wie heeft er nog wat goede argumenten om mijn ouders over te halen? :')

nine1987

Re: Hond van 4 jaar over zetten naar Smuldier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 09:10

Ik heb paar maanden terug mijn 9 jarige herder overgezet naar smuldier, omdat hij de toevoegingen in de brokken niet meer kon verwerken en daar ziek van werd.. Hij doet t nu super! Hij poept nog maar 1x per dag, goede keutels.. Komt (nu t weer begint :p) veel makkelijker door de rui..

Ik ben om.. :j

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 09:13

Ik heb mijn hond in 1x overgezet op vers vlees eerst smuldier nu lotgering.

Houd er wel rekening mee dat je compleet variant voert anders gaat je hond wel te kort komen. (ik voerde 3 dagen compleet 1 dag een andere smaak niet compleet variant)

Ik ben over gegaan omdat die van mij altijd diaree Had en veel poepte. Hij poept nu gem 1x per dag en diaree ook bijna niet meer( hangt ervan af wat hij naast zijn eten eet) en ik wilde mijn hond zo natuurlijk mogelijk voeden. En liet geregeld zijn brokken staan en zijn vlees nooit hij eet het duidelijk met meer smaak.

Hier krijgt hij ernaast ook nog van alles voor zijn tanden. Kraakbeen, runderoren, bullepezen noem het maar op.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 09:20

Ik voer ook lotgering, zeker niet duur en betere kwaliteit dan smuldier. Je hond zijn spijsvertering moet wel echt even wennen aan vers vlees. Aanbevolen is om de eerste dagen even wat gekookt heet water over het vlees te gieten en daarna af te gieten. Zo gaat een gedeelte van de bacterien dood en is het makkelijker voor je hond om te wennen. let wel op dat als je in het begin af wil wisselen dat er altijd 8 uur zit tussen vlees voeren of brok, nooit tegelijkertijd geven ivm andere verteringstijd. Succes! Voor mij iig nooit meer brok!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 09:31

dat van die verteringstijd is achterhaald, ze kan brok en vlees tegenwoordig zelfs samen geven. Maar overschakelen van brok naar vlees kan in 1 x, je geeft aan dat ontlasting nu ook al niet goed is dus zal het er weinig erger van worden, eerder opknappen.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 09:35

Overstappen kan prima. Alles beter dan goedkope brokjes.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 20:34

Ja hoor, je kunt gewoon acuut overstappen. Verwacht dan niet de 1e dag meteen een perfecte drol, maar na een week zou je op dat gebied toch zeker vooruitgang moeten zien.

Voor de tanden moet je inderdaad botten/kauwstaven (zonder troep) geven.
Dat is namelijk de tandenborstel, niet het gemalen vlees of de brok.

Smuldier is een redelijk vet kvv soort, dus kan goed zijn dat je met 150g ook uitkomt (En je dus ong 3 dagen met een pakje kan doen). Dus houd het gewicht goed in de gaten.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 20:41

Je kan gewoon in 1x overstappen.
Wij voeren lotgering en af en toe smulldier. Onthoud dat een hond 5 diersoorten in de week moet krijgen. Weet niet hoe smuldier is qua samen stelling.

Wij voeren verschillende kant en klare pakketjes. Zo uit me hoofd: rund, lam, kip, pens, vis. En nog meer ben te lui om ff te ggaan kijken. Maar zijn bijv. Pakketjes gecombiñeerd (rund, kip, pens. Ander pakketje is bijv. Lam, kip, vis en ga zo maar door)

Kvv is helema goed samen gesteld een kauw bot is niet nodig. Kan wel moet je je wel in verdiepen. Onze pup mag nu beginnen met botjes en dan start je met eenden en kippen stortten die je kapot slaat. En zo bouw je uit.

Je kan enorm veel online vinden.

Wij voeren groenten, fruit en yoghurt er bij naast maar niet dagelijks. Gewoon als het uitkomt kook ik zout vrij voor de pup. Vandaag waren het boontjes. Is hier gewoon extra trek ik niet van het vlees af.
Laatst bijgewerkt door blokje op 27-08-15 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 20:43

Onze hond poepte 4-5 x per wandelbeurt (!) En dan een wandeling van 10-15 min. Ze had ook last van de ene keer hard de andere keer was het water.

Ze kreeg van dat goedkope supermarkt voer. We zijn nu over gestapt op voer waar mee voeding stoffen in zitten en ze poept nog maar 1-2 x.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 20:47

Mijn vlees pup poept 2x daags een knikkertje of 2. Echt zo mini. Op brok poepte hij hopen en die stonken iewl.
Op brok poepte hij elke wandeling.

Vlees poep heeft ook amper geur heb ze nog nooit geroken.

Ik moest trouwrns wel ff wennen aan de hardheid. Het is een harde droge keutel. als ze brok krijgen dan is brok poep echt zachte zooi als je het vergelijkt.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 20:51

Je kan gewoon in 1 x overgaan hoor.

Wellicht paar voordelen op een rij om je ouders te overtuigen:
1. ze vinden het heeeeerlijk!
2. beter voor het gebit, geen tandplak
3. drinken minder
4. poepen minder, wat betekent minder afvalstoffen
5. vacht glimt meer
6. huidproblemen/allergieën verdwijnen vrijwel
en zo zijn er nog veel meer.

Echter moet je wel goed kijken dat je 5 diersoorten voert

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 20:57

Tandplak wordt veroorzaakt door koolhydraten. In smuldier zitten geen koolhydraten en krijg je dus ook geen tandplak.

Ik zou haar gewoon in 1x over zetten. 's ochtends doen op een dag, liefst 2 dagen, dat je tijd hebt om eventueel een paar keer extra naar buiten te gaan. Onze hond (10kg) poepte ongeveer 1 (vrouwen)vinger aan poep per dag op smuldier, verdeeld over 1 a 2 keer per dag. Honden die vanaf goedkoop voer over gaan krijgen vaak een veel minder vette vacht, ruiken minder (de typische hondenlucht verdwijnt vaak (vrijwel) volledig).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 21:04

Bedankt allemaal! Vandaag hebben we haar overgezet, ze heeft alles meteen in 1x opgegeten. Ik ben benieuwd of we over een poosje verschil merken, maar ik verwacht het wel. Het is in ieder geval al veel beter dan die brokjes.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 08:35

Ontlasting was hier na 24 uur al anders, en na een paar dagen al een harde keutel. maar de laatste tijd pas echt heel weinig ontlasting. maar hij is nog pup dus misschien lag het daar aan. Hij was 2 maand toen hij op vers ging eb nu 8 maand.

Onze hond stinkt niet uit zijn mondje en zijn vacht is bijna geurloos. (Nu ff niet want meneer heeft ergens door heen gerold)

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 16:54

Mijn teef hebben we 3 jaar geleden zo overgezet van brokken naar de Carnibest, tegelijk met onze 8 weken oude pup. Ze doen het al 3 jaar super, keurige ontlasting en ze barsten van de energie en zien er super uit.

Let wel op! je moet wel meer vlees voeren dan dat je van de brokken deed.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:43

Je voert 1,5% a 2% van je hond zijn gewicht aan vlees.

Je voert van brokken juist veel.
Mijn vorige hond at 750 gram brok op vlees zou zij aan 500 a 600 genoeg hebben.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:54

je merkt vaak al binnen een week verbetering van de vacht, ontlasting gaat nog sneller.
Wel raad ik je aan om ook andere merken te gaan voeren, zodat je aan 4-5 diersoorten komt. Smuldier heeft alleen kip en rund in de voeding zitten, bij mijn weten.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:59

Wat van hond is het? 200gram is echt weinig. Daar zouden mijn kleintjes het niet op redden per dag.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 18:23

Mijn reu zou 600 gram brokken moeten, maar krijgt anderhalve kilo vlees.
Mijn teef 400 gram brokken, maar krijgt van vlees 700 gram.

Ik ben ook benieuwd wat het ras is, vind 200gram vlees op een dag echt heel weinig.
Met zo weinig zou ik persoonlijk naar een wat beter merk vlees gaan, voor de kosten hoef je dat niet te laten...

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 18:27

Mijn Chi eet maar 75 per dag dus ligt aan het gewicht van de Hond. Daarnaast moet je op het oog blijven voeren, geen enkele hond is hetzelfde. Die van mij eten 2,5 tot 3 procent.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 18:45

Jack van de buren eet 150 gram.
Mijn pup van 8 maand en 12,5 kilo krijgt 330 gram. Maar is nog in de groei.
Ik voer naar zicht. Mijn zus der labrador krijgt 500 maar mag 600. Ik vind hem nu al iets te dik.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 18:58

Ik voer ook meer vlees in gewicht als voorheen brok.
mijn oudje van 14kg krijgt 200gr vlees per dag (cocker spaniel kruising)
jonge boef van anderhalf, 22kg krijgt nu nog 500gr, maar gaat iets terug, 400-450gr vlees
en mijn pupsel van 9 weken en 5kg krijgt 400gr per dag nu

Het ligt aan veel factoren hoeveel een hond nodig heeft: de grootte van de hond, zijn activiteit, aanleg, maar ook welke kwaliteit voeding en welke diersoorten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 21:18

Het is inderdaad ontzettend afhankelijk van het type hond, maar ook afhankelijk van het type kvv. Smuldier is gemiddeld. We hebben een hond van 9.5kg die op het moment dat we veel liepen 350g per dag nodig aan vlees. Maar mijn puppendame van 7.5kg krijgt 300g (en afbouwend). Die eindigt waarschijnlijk op 11kg en 250g kvv.

We hebben sinds kort de zorg over de stalhond. Die gaan we overschakelen van merk brok, krijgt nu 850g en gaat straks naar 450g brok. Dat is dan enkel het verschil tussen goedkope en dure brok. Qua kvv zou hij waarschijnlijk 750g krijgen.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 08:10

Ik ga vanaf vandaag mijn Duitse herder van 5 jaar ook overzetten op Smuldier om te kijken of zijn eeuwige jeuk misschien hierdoor verdwijnt.

Vanaf dat hij een paar maanden oud is heeft hij al jeuk, af en toe een hotspot en soms een rode buik, hij knabbelt ook veel aan zijn poten en krabt veel.
Hij heeft al verschillende brokken gekregen van goede merken tot merkloos en ook de hypoallegene van de dierenarts..

Nu las ik dat veel honden ook jeuk kunnen krijgen van de mijten die op granen en rijst zitten die in de brokken verwerkt zit dus nu hoop ik idd maar dat hij daar zo heftig op reageerd en dat het met alleen vlees geven over gaat.

Voor de liefhebber is hier de link http://www.voedingsadviesvoordehond.nl/ ... l-1-Mijten

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 09:02

Als hik jeuk blijft houden
Probeer dan eens rund vlees te vermijden. Bij lotgering kun je bijvoorbeeld ook paard krijgen. Kennis hun hond is allergisch voor rund.