Dalmatiër en voer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vera12_10

Dalmatiër en voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 20:35

Hallo allemaal,

Ik hoop dat het hier goed staat, maar misschien is er hier iemand die mij kan helpen.
Ik en mijn vriend hebben sinds 4 maanden een dalmatier pup die ondertussen de 6 maanden gepasseerd is. En wij zitten hierbij te twijfelen over het voer.
Op het moment voeren wij nog Eukanuba puppy brok voor grote rassen, het voer wat we van de fokker uit mee gekregen hebben. Maar, het punt waardoor wij twijfelen of dit wel het juiste voer is, is omdat hij wel erg vaak (grote hoeveelheden) poept. Van de 4 grote rondes die we per dag maken, poept hij zeker 3 rondes en dan ook meestal 2 keer een flinke hoeveelheid, wel normaal zeg maar.
Daarbij drinkt hij ook wel veel, wat nu wel wat aan het afnemen is.

Wij twijfelen dus erg of we over moeten gaan op andere brokken.
Het probleem daarbij is dus ook dat het een purine arme brok moet zijn omdat een dalmaat een gelijkwaardig urinesysteem heeft als de mens en daardoor grotere kans heeft op niergruis/stenen.

Zijn er hier andere dalmaten baasjes die tips hebben?

Wij zijn overigens niet van plan om puur vlees te gaan voeren omdat wij hier de capaciteiten (vriezer etc) niet voor hebben.

Voor de sfeer nog een foto van onze kleine spikkel vriend :)
Afbeelding

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 20:37

Mijn dalmatier doet het erg goed op pro plan sensitve zalm/rijst.
geen overdreven grote hopen en ook zijn witte vacht doet het hier erg goed op!

Hij krijg trouwens ook regelmatig nog wat extra zalmolie over zijn brokjes.

Vera12_10

Re: Dalmatiër en voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 10:52

Dankje voor je reactie, ik zal eens naar het voer gaan kijken en overwegingen gaan maken.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 10:56

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 11:19

Als je zijn ontlasting wilt reduceren, zul je zo min mogelijk rommel in je voer moeten stoppen. Het minste rommel zit in vers vlees. Maar dat wil je niet, dus kies dan een brok met een zo hoog mogelijk vleespercentage.

Veel drinken, kan een aanwijzing zijn voor voedselintollerantie.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:07

Grote hopen poep is inderdaad door de overbodige stoffen die in eukanuba zitten. Het vele drinken kan ook gewoon aan het zout liggen wat toch wel vrij aanwezig is bij eukanuba.

Ik heb mijn hond een keer kogelbiefstuk gegeven, bij gebrek aan ander vlees. Meneer had 500g op, maar je wilt niet weten wat voor mini keuteltje hij daar van draaide. Daar kan zelfs geen kvv aan tippen.

Ik zou dus ook gaan voor een brok als Acana oid. Iig zoveel mogelijk vlees, zo min mogelijk granen. Aardappel heb ik dan minder moeite mee, maar kunnen ook niet alle honden tegen (nachtschade familie).

En je kunt natuurlijk ook alleen in het weekend vlees voeren bijv. heb je toch een beetje van het beste mee, zonder dat je zelf geen brood meer in kan vriezen ;)

Fosco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 14:36

Ik lees hier even mee. Ik heb momenteel een dalmaat pup van 3 en een halve maand. Vanuit de fokker op royal canin maxi junior. Ze groeit goed en is niet mager maar ze heeft toch wel veel grote hopen stront, `s ochtends wel is diaree als ze haar tweede hoop in 1 wandeling legt (dit is niet dagelijks) en ze heeft toch wel een rode gloed op haar vacht rond haar bekkie en op het koppie. Ze krabt de laatste tijd ook steeds meer (geen vlooien). Ben dus sinds deze week langzaam aan opzoek om haar op ander puppyvoer te gaan zetten.. Nu werk ik in een dierenspeciaalzaak dus ik geef zelf regelmatig voedingsadvies en heb wel verstand van de merken die we hebben. Maar weinig van die merken spreken mij echt aan. Of het is way to duur, of de samenstelling bevalt me niet. Een merk voer wat hier beide in voldoet heb ik nog niet gevonden.. Nu is geld voor ons geen punt maar ook ik betaal gewoon liever niet de hoofdprijs.