Kat aangereden, eigenaresse neemt geen verantwoordelijkheid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tytonidae

Kat aangereden, eigenaresse neemt geen verantwoordelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 19:40

Hallo lieve bokkers,

Vandaag bleek onze buurkat aangereden te zijn door een auto. Het gevolg: De gehele onderkaak kapot/eraf.

De kat lag bloedend op de stoep van onze overbuurvrouw. De eigenaresse, onze directe buurvrouw, was 10 minuten geleden met de auto vertrokken naar Belgie. Mijn broer had de sleutels van het huis gekregen zodat hij het raam open en dicht kon doen voor de kat, en hem eten en drinken kon geven.

De kat zelf lag hijgend op de grond in een flinke plas bloed. Toen ik een kijkje kwam nemen stonden er een paar bezorgde buren eromheen. Het was al snel te zien dat de hele onderkaak niet meer te redden was. Een andere buurtbewoner heeft geprobeerd de dierenambulance te laten komen, maar deze hadden geen auto vrij. Helaas hadden wijzelf en de betrokken buurtbewoners ook even geen auto tot onze beschikking. Uiteindelijk hebben we een dierenarts gebeld en die heeft het diertje opgehaald.

Mijn broer heeft onze buurvrouw gebeld. Hij zij dat het diertje aangereden was en dat hij verder niet wist hoe of wat. De situatie heeft hij niet echt kunnen uitleggen want onze buurvrouw zei meteen dat de kat maar met de dierenambulance mee moest want de dierenarts koste veelsteveel geld en toen mijn broer zei dat de ambulance niet kon komen zei ze dat de kat meteen maar een spuitje moest krijgen. Mijn broer moest dat maar regelen EN het voorschieten, want ze weigerde terug te komen. Dit terwijl ze net amper 10 minuten weg was(en dit weet ik zeker, want ik had haar nog gedag gezegd toen ze de auto instapte.) Mijn broer weigerde dit te doen. Hij zei haar dat ze best zelf terug kon komen om dingen te regelen met de dierenarts, en dat ze zelf maar moest bellen om het te regelen.

Ik ben niet zozeer boos op de automobilist(e) die de kat heeft aangereden. Het kan namelijk goed dat hij/zij het hoofdje van de kat heeft geraakt zonder het te merken. Ik ben wel boos op de buurvrouw die weigerde om een kleine omrit te nemen om bij haar huisdier te zijn. Ik kon meteen al zien dat het arme beestje zeer moeilijk te redden was, maar wees dan in ieder geval zo goed om bij je huisdier te zijn als deze een spuitje krijgt. Maar dit weigerde ze. Ze weigerde om uberhaupt aan te horen wat de status van het beestje was, om te kijken of een operatie mogelijk was. Het beestje moest meteen maar een spuitje krijgen want andere procedures waren haar te duur. Mijn broer moest het maar afhandelen. Als ze enorm ver weg was geweest had ik misschien gesnapt dat ze niet meteen terug wilde komen, maar ze was maar net vertrokken en had makkelijk even terug kunnen komen.

Ik vind dat je, als je een huisdier neemt, hier verantwoordelijk voor bent. Een huisdier is meer dan alleen 'plezier', het is je maatje, door dik en dun, en als die iets overkomt, vind ik dat je je uiterste best moet doen om je maatje te redden, of in ieder geval te KIJKEN of een redding nog mogelijk is. Ik vind het laf om meteen maar te opteren voor een spuitje zonder uberhaupt te willen weten hoe je huisdier eraan toe is.

Iedereen hier is erg van slag, inclusief ik, hoewel ik gek genoeg nog de meest rustige van ze allemaal ben, haha :') Ik vind het triest, want mijn buurvrouw is het type dat hierna gewoon weer een kat neemt alsof er niks gebeurd is, terwijl ze zonet niet eens de verantwoordelijkheid over haar huisdier wilde nemen.

Als je dit gelezen hebt; bedankt! Het was fijn om dit even van me af te kunnen schrijven.

Ineke2

Re: Kat aangereden, eigenaresse neemt geen verantwoordelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:43

Diep triest... Wat ontzettend sneu voor die arme kat :(:)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:44

Arm beestje.
Ik zou direct terugkomen. Zover kan je niet zijn met 10 minuten onderweg.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:45

Ik kan de buurvrouw wel begrijpen, waarom het beestje langer laten lijden dmv operaties ed.
En dan het andere aspect, er zijn mensen die het niet heel breed hebben die dan in deze situatie eerder zullen kiezen voor inslapen.

Wat natuurlijk niet wegneemt dat het niet fijn is dat ze niet even wil terugkeren

Onienke

Ach t arme ding.
Ik zou ook van slag zijn. Niet te geloven dat mensen dat niet overhebben voor hun dier, echt onbegrijpelijk. En dan bedoel ik dat ze niet zelF even terug kunnen komen rijden.
Laatst bijgewerkt door Onienke op 24-08-15 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

nou,...das wel heel naar zeg.

Als ze pas 10 minuten onderweg is vind ik het wel heel raar dat ze niet even terug komt.

Zelf had ik overigens het diertje wel direct naar de DA gebracht ook als het mijn kat niet is.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:46

Jemig wat een verhaal
Jullie hebben goed reageert,maar die buurvrouw bah bah .
Helaas heb je zoveel van dat soort mens#n die een beest voor de heb nemen....

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 19:47

Killed schreef:
Ik kan de buurvrouw wel begrijpen, waarom het beestje langer laten lijden dmv operaties ed.
En dan het andere aspect, er zijn mensen die het niet heel breed hebben die dan in deze situatie eerder zullen kiezen voor inslapen.

Wat natuurlijk niet wegneemt dat het niet fijn is dat ze niet even wil terugkeren

De buurvrouw wist niet eens hoe of wat mbt tot de kat. Ze wist alleen dat hij aangereden was. Van de kaak wist ze niks. Overigens heeft ze het breed zat. En als zij dat niet heeft hebben haar kinderen het wel. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:48

Jeetje...
Hij is dus wel ingeslapen?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:48

Ik had meteen omgedraaid.. Walgelijk zulke types.. Dat men ervoor kiest om de kat een spuitje te geven a la.. Maar om t beestje maar te laten creperen, niet eens naar t verhaal te luisteren EN niet willen betalen? Walgelijk...

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 19:48

amoj schreef:
Jeetje...
Hij is dus wel ingeslapen?

Ik wacht nog op nieuws daarover, maar om eerlijk te zijn neem ik aan van wel. Het zag er niet heel goed uit voor de kat.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:49

Wat is de situatie met de kat nu?
Dat ze de kat wil laten inslapen zonder dat hij onderzocht is is uiteraard haar keuze en beslissing. En die is prima.
Dat ze alles zo makkelijk afschuift op een ander snap ik ook niet zo goed.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:50

Wat verschrikkelijk zeg!
Als je pas net weg bent, snap ik echt niet dat je niet eventjes omkeert.
En nog eens gaat verlangen van je buurman dat die het maar eventjes betaald!??! Pffff
Dat ze zegt geef maar een spuitje, nouja oké die begrijp ik nog. Maar de rest?!

geerke

Killed schreef:

volgens mij ging het meer om het lijden in haar portemonnee...schandalig,neem dan geen dier.

tjady

Wat een piep w..f. Vreselijk zulke mensen. Dat het beestje in moet slapen, dat snap ik wel, maar dat ze er zelf niet de moeite voor neemt om er voor te zorgen dat het beestje niet langer hoeft te lijden. Ik snap dat jij hier van ontdaan bent.

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:51

Pff. Nou als je echt om je kat geeft, kom je terug.

Mijn kat raakte vorig jaar (nadat hij ander half jaar vermist is geweest) in paniek en schoot naar buiten (komt normaal niet buiten omdat ie overal bang voor is) En peerde hem. Op dat moment waren wij in zuid frankrijk op vakantie. Wij zijn direct naar huis gereden, spullen gepakt en gegaan. Dit was 11 uur sochtends. Half 5 de volgende ochtend waren wij thuis en direct gaan zoeken. Om 1 uur smiddags hebben we hem terug gevonden.

Jammer van de vakantie, maar mn kat is mij meer waard.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:53

Ongelofelijk. Ik zou degene die mijn kat gered had eeuwig dankbaar zijn en wat er ook was per direct aan de kant geschoven hadden om meteen terug naar huis te rijden. Bah, wat een onmens! Dat arme arme katje. Hoop dat hij/zij niet te lang heeft geleden of nog te redden is maar aan de reactie van de eigenaar te horen zal het sowieso een spuitje worden. Wat ontzettend jammer zeg.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:55

Je weet niet waarom je buurvrouw niet terug ging naar huis. Misschien had ze daar wel een goede reden voor? En wellicht heeft ze het niet breed qua geld om alles te kunnen laten doen om haar diertje te redden?

Elke eigenaar mag zelf bepalen of ze haar kat in een dusdanig ernstige situatie ('aangereden' was op dat moment het enige wat ze wist) wil laten euthanaseren of niet.
Heeft ze beloofd dat, als jouw broertje de euthanasie zou voorschieten, ze hem dan terug gaat betalen?

Ieder mens, ieder baasje, heeft een andere waarde/affiniteit met zijn of haar dier(en). Ik denk dat menig dierenliefhebber zich kan storen aan andere dierenbezitters, maar zo is het nou eenmaal.

Voorop staat de aangereden kat. Zolang het dier maar niet aan zijn lot wordt overgelaten.. Ik begrijp de keuze van euthanasie ook wel.

Uit nieuwsgierigheid: Hoe is de situatie met de kat nu TS?
(En ik hoop dat jij en je broertje een bedankje krijgen :(:) Jullie hebben goed gehandeld).

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:56

Amigo_stan schreef:
Jammer van de vakantie, maar mn kat is mij meer waard.

We weten uiteraard niet waarvoor deze buurvrouw naar Belgie ging he.

Het kan ook zomaar dat een vriend of familielid in het ziekenhuis ligt he.(of iets anders wat zeer dringend is)

Laten we over een situatie waar we maar heel weinig vanaf weten ook niet TE hard oordelen.

Overigens,...als ik op vakantie zou zijn zou ik ook niet terugkomen. Ik ben dan in Griekenland en voordat ik thuis ben is het diertje er niet meer.

Ik zou overigens er dan niet zomaar vanuit gaan dat andere de DA voorschieten. Dat moet je uiteraard in overleg doen. Misschien is de DA wel bereid om de rekening op te sturen.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 21:04

Citaat:
We weten uiteraard niet waarvoor deze buurvrouw naar Belgie ging he.

Het kan ook zomaar dat een vriend of familielid in het ziekenhuis ligt he.(of iets anders wat zeer dringend is)

Laten we over een situatie waar we maar heel weinig vanaf weten ook niet TE hard oordelen.

Overigens,...als ik op vakantie zou zijn zou ik ook niet terugkomen. Ik ben dan in Griekenland en voordat ik thuis ben is het diertje er niet meer.

Ik zou overigens er dan niet zomaar vanuit gaan dat andere de DA voorschieten. Dat moet je uiteraard in overleg doen. Misschien is de DA wel bereid om de rekening op te sturen.

Als ik het goed heb begrepen gaat het gewoon om kort familiebezoek omdat haar dochter(s) in Belgie wonen. Voor zover ik weet was er geen noodgeval waarom ze die kant op moest. Ook was ze echt maar NET onderweg, de wegen rond waar ik woon kennende was ze echt niet zover weg en was het (naar mijn mening) echt geen enorme moeite om even terug te rijden. Ze had waarschijnlijk vandaag nog gewoon naar Belgie gekund. Maar dat is mijn mening. :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 21:08

Maar wat is er nu uiteindelijk met de kat gebeurt? Ik vind dat veel belangrijker dan de discussie over wat je buurvrouw wel of niet had moeten doen.

En misschien schop ik je nu wel tegen het zere been, maar als ik bij die situatie was geweest had ik die kat zonder twijfel opgepakt en was ik naar de DA geracet. Financiën en gedoe had ik later wel uitgezocht. Beetje raar dat je bij een zwaar lijdend dier gaat staan discussiëren.

Edit: typfoutje
Laatst bijgewerkt door _Nelleke_ op 24-08-15 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 21:10

Dat is helaas de weg gooi mentaliteit van tegenwoordig. Katten vooral zijn hier de dupe, want mensen laten ze nog steeds ongeholpen buiten lopen. Dan komt er weer een topic op bokt : oeps, poes krijgt kittens....
En als poes verdwijnt, staan er op mp 3000 gratis advertenties, jong naar oud, van katten die opeens een nieuw huis zoeken en de nestjes natuurlijk.

Arme arme buurkat....heb je al wat meer info TS?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 21:14

Als je een foto hebt gemaakt van de kat na de aanrijding, kun je haar die eventueel sturen. Misschien denkt ze dan even langer na voor ze weer een kat neemt. Misschien is het voor haar te ver weg, kan ze zich het niet voorstellen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 21:16

_Nelleke_ schreef:
Maar wat is er nu uiteindelijk met de kat gebeurt? Ik vind dat veel belangrijker dan de discussie over wat je buurvrouw wel of niet had moeten doen.

En misschien schop ik je nu wel tegen het zere been, maar als ik bij die situatie was geweest had ik die kat zonder twijfel opgepakt en was ik naar de DA geracet. Financiën en gedoe had ik later wel uitgezocht. Beetje raar dat je bij een zwaar lijdend dier gaat staan discussiëren.

Edit: typfoutje

Ze hebben dierenambulance gebeld, die kwam niet, allemaal hadden ze geen auto en dus een dierenarts gebeld. Ik zie niet wat TS verkeerd heeft gedaan?

--

Als iemand mij belt over m'n kat wil ik elk detail weten en keer ik direct om. Al mis ik een vliegtuig. :=

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 21:33

Ik denk dat TS in deze situatie goed genoeg heeft gehandeld. Je moet maar net de spullen hebben om een kat te kunnen vervoeren en als het diertje er zo ernstig aan toe is kun je je afvragen of je het er een lol mee doet om het hotsend en botsend op een fiets in een doos rond te zeulen, nog los van wat je allemaal nog meer stuk kunt maken dan.

Als TS mijn buur was geweest en het mijn kat was geweest was ik al lang blij geweest dat er iemand zich zo om het dier had bekommerd. Maar goed, mijn kat komt no way buiten als ik niet thuis ben. Los daarvan was ik echt wel als de sodemieter omgekeerd, zeker als je pas net op pad bent. Als ik op weg zou zijn naar een andere extreme situatie ligt het er aan, dat zou ik dan vreselijk moeilijk vinden - net als dat je te ver weg bent om iets nuttigs te kunnen doen. Maar dan kun je altijd nog wel telefonisch contact hebben en proberen in samenspraak alles goed te regelen.

Ik vind het sneu voor het katje (enig idee hoe het daar nu mee is?). Met dat soort eigenaren heb ik niks. Als je net zo makkelijk van kat wisselt als van bankstel verdien je geen huisdier.