Vandaag bleek onze buurkat aangereden te zijn door een auto. Het gevolg: De gehele onderkaak kapot/eraf.
De kat lag bloedend op de stoep van onze overbuurvrouw. De eigenaresse, onze directe buurvrouw, was 10 minuten geleden met de auto vertrokken naar Belgie. Mijn broer had de sleutels van het huis gekregen zodat hij het raam open en dicht kon doen voor de kat, en hem eten en drinken kon geven.
De kat zelf lag hijgend op de grond in een flinke plas bloed. Toen ik een kijkje kwam nemen stonden er een paar bezorgde buren eromheen. Het was al snel te zien dat de hele onderkaak niet meer te redden was. Een andere buurtbewoner heeft geprobeerd de dierenambulance te laten komen, maar deze hadden geen auto vrij. Helaas hadden wijzelf en de betrokken buurtbewoners ook even geen auto tot onze beschikking. Uiteindelijk hebben we een dierenarts gebeld en die heeft het diertje opgehaald.
Mijn broer heeft onze buurvrouw gebeld. Hij zij dat het diertje aangereden was en dat hij verder niet wist hoe of wat. De situatie heeft hij niet echt kunnen uitleggen want onze buurvrouw zei meteen dat de kat maar met de dierenambulance mee moest want de dierenarts koste veelsteveel geld en toen mijn broer zei dat de ambulance niet kon komen zei ze dat de kat meteen maar een spuitje moest krijgen. Mijn broer moest dat maar regelen EN het voorschieten, want ze weigerde terug te komen. Dit terwijl ze net amper 10 minuten weg was(en dit weet ik zeker, want ik had haar nog gedag gezegd toen ze de auto instapte.) Mijn broer weigerde dit te doen. Hij zei haar dat ze best zelf terug kon komen om dingen te regelen met de dierenarts, en dat ze zelf maar moest bellen om het te regelen.
Ik ben niet zozeer boos op de automobilist(e) die de kat heeft aangereden. Het kan namelijk goed dat hij/zij het hoofdje van de kat heeft geraakt zonder het te merken. Ik ben wel boos op de buurvrouw die weigerde om een kleine omrit te nemen om bij haar huisdier te zijn. Ik kon meteen al zien dat het arme beestje zeer moeilijk te redden was, maar wees dan in ieder geval zo goed om bij je huisdier te zijn als deze een spuitje krijgt. Maar dit weigerde ze. Ze weigerde om uberhaupt aan te horen wat de status van het beestje was, om te kijken of een operatie mogelijk was. Het beestje moest meteen maar een spuitje krijgen want andere procedures waren haar te duur. Mijn broer moest het maar afhandelen. Als ze enorm ver weg was geweest had ik misschien gesnapt dat ze niet meteen terug wilde komen, maar ze was maar net vertrokken en had makkelijk even terug kunnen komen.
Ik vind dat je, als je een huisdier neemt, hier verantwoordelijk voor bent. Een huisdier is meer dan alleen 'plezier', het is je maatje, door dik en dun, en als die iets overkomt, vind ik dat je je uiterste best moet doen om je maatje te redden, of in ieder geval te KIJKEN of een redding nog mogelijk is. Ik vind het laf om meteen maar te opteren voor een spuitje zonder uberhaupt te willen weten hoe je huisdier eraan toe is.
Iedereen hier is erg van slag, inclusief ik, hoewel ik gek genoeg nog de meest rustige van ze allemaal ben, haha
Ik vind het triest, want mijn buurvrouw is het type dat hierna gewoon weer een kat neemt alsof er niks gebeurd is, terwijl ze zonet niet eens de verantwoordelijkheid over haar huisdier wilde nemen.Als je dit gelezen hebt; bedankt! Het was fijn om dit even van me af te kunnen schrijven.