Wildebras onder controle krijgen (hond)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

Wildebras onder controle krijgen (hond)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 07:22

Hoi allemaal!
Wij hebben thuis 3 honden. 1 wat oudere en 2 nog jonge. De oude hond luisterd super. De 2 jonge daarintegen ...... pfffff hahaha.
Jullie kennen mss mijn topic nog: Help hond poept niet!
Helaas heeft lieve Charley het niet gered... de fokker van hem had op dat moment weer een nestje liggen en we zijn gaan kijken (zijn vrienden van ons) niet handig natuurlijk, want ik werd opslag verliefd op 1 vd pups... het is het nichtje van onze Charley. Goed we hebben haar meegenomen en vooral veel geknuffeld en vertroeteld en haar niet opgevoed :o opzich gaat alles nu wel ok. Ze kan voor een koekje wel zitten en met een beetje aandacht ook wel lopen aan de riem zonder te trekken, maar als ze een andere hond ziet draait ze door en is dan niet stil te krijgen. Mw heeft het zelfs al eens voor elkaar gekregen om d'r riem kapot te trekken en op een 2 jarige Duitse herder reu af te stieren (mw heet Cindy en is 25% chiwuawua en 75% dwergpincher) vervolgens na een half jaartje had een kennis van ons een pup in de aanbieding die eigenlijk al gereserveerd was tot het bij z'n moeder weg mocht en toen hij weg mocht zagen ze er toch vanaf. Naja, puppekind ook maar opgehaald. Met deze hetzelfde verhaal. Kan op commando zitten nu aan het trainen om niet te trekken aan de riem, maar onee als er een hond, een kat of zelfs maar een mens loopt. Dan draait hij zo mogelijk nog verder door als Cindy.
Hoe krijg ik dit eruit? Als ze een hond zien dan interesseert zelfs iets lekkers ze niet meer, worden helemaal zwart voor ogen lijkt wel...

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 07:27

Misschien een leuk idee om samen op cursus te gaan?
Of jullie allebei met 1 hond.
Komen ze gelijk in aanraking met veel honden en leren ze jullie gelijk hoe je dit oplost.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 07:30

Gewoon consequent zijn. Hoewel dat makkelijker gezegd is dan gedaan. Training lijkt mij een goed idee om je daarbij te helpen.
Laatst bijgewerkt door Thats_Me op 23-08-15 07:30, in het totaal 1 keer bewerkt

joyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 07:30

cursus volgen is wel een goede raad

idylle

Re: Wildebras onder controle krijgen (hond)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 07:44

Ik werk op zaterdag en dat is hier de dag dat er cursus gegeven wordt, dus dat gaat niet.iemand tips die ik zonder cursus toe kan passen?

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 07:49

Cursus volgen dorp of stad verderop? Er zullen in de omgeving wel meer dan 1 hondenschool of gedragstherapeut zijn? En misschien zolang ze dit gedrag vertonen, apart uitlaten/wandelen. Vaak zie je dat dit gedrag versterkt als ze met tweeen zijn en ze nemen het verkeerde gedrag van elkaar over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 07:50

Niet.
Paardrijden gebeurt toch ook niet door een paard te kopen en zonder begeleiding hopen dat alle partijen er zonder brokstukken vanaf komen? Bokt zou in paniek raken als dat met paarden de normale gang van zaken was...

Cursus en training is in mijn ogen een must, hoe groot of klein de hond ook is. Als zaterdag de enige dag is kan wellicht een ander familielid op zaterdag heen? Of op zoek naar een hondenschool die doordeweeks les geeft en wat verder rijden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 07:53

Rust inbouwen. 1 hond per keer meenemen. Ik werk zelf met de clicker en 4 honden ter beschikking, 2 van mij, 1 van mijn ouders en de stalhond. 1 van mijn honden is een zenuwpees. Snel overprikkelt en reageert daardoor overal op. Die heeft een tijdje op rust gemoeten en sindsdien is het helemaal bal. Voor haar helpt het heel erg om steeds maar weer te clicken op rust. Op het moment dat ze tijdens de wandeling op zich rustig loopt (in plaats van te piepen, janken en blaffen) en er komt een andere (aangelijnde) hond aan, dan ga ik de kant in en click op het moment dat ze even stil zit. Ik heb haar geleerd dat druk omhoog aan de riem zit is (de druk haal ik er pas vanaf als ze zit), normaal kent ze het commando feilloos.

Als een hondje van nog geen 10kg (en eerder zo'n 5kg waarschijnlijk) de riem breekt, dan raad ik je aan een betere kwaliteit te kopen. Flexi's zijn trouwens bij honden die nog niet volledig opgevoed zijn uit den boze, ik weet niet of je daar mee loopt?

Bij ons geven ze trouwens 6 dagen in de week cursus, dus ik raad je aan naar meer hondenscholen te kijken (met een positieve insteek! Mijn voorkeur gaat uit naar de clicker omdat je daarmee exact op het juiste moment kan aangeven dat ze het goed doen. De click is een brugsignaal. Het betekent: nu doe je het goed, dus krijg je een snoepje. Click = altijd snoepje. Je bouwt de click af naarmate de hond het beter doet (en daarmee het snoepje), niet het snoepje terwijl je door blijft clicken).

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 07:55

idylle schreef:
Ik werk op zaterdag en dat is hier de dag dat er cursus gegeven wordt, dus dat gaat niet.iemand tips die ik zonder cursus toe kan passen?

Dit vond ik zo jammer.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 07:58

Deed ze dat vanaf dag 1 dat jullie haar mee naar buiten namen? Dat lijkt me onwaarschijnlijk, dus het gedrag is aangeleerd. Hoe wandelen jullie buiten en wat deed en doe je als je een andere hond tegenkomt? Heb je haar opgepakt of heb je haar afgeleid waardoor ze de andere hond moest negeren of heb je haar juist naar de andere hond toe laten gaan?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 07:59

Ik heb alleen maar de eerste paar regels gelezen, maar wat deze hond mist is 'Impuls control'.
Dat is het belangrijkste wat je je hond kan leren, veel belangrijker dan 'zit' en 'kom'.

https://www.youtube.com/results?search_ ... ontrol+dog

Gebruik dit in je dagelijks leven en geef hem genoeg mentale uitdaging, dan is geen een hond meer 'wild'.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 08:04

En het zijn jonge honden die zijn nu eenmaal blij, onstuimig, springerig, overactief enz. Hoe vaak per dagkomen ze uit en hoe lang? Hoeveel stimulatie krijgen ze om hun hersens te gebruiken? En hoe reageer je als ze zo blij doen?

Daarnaast is als je geen ervaring hebt met honden opvoeden een cursus toch echt belangrijk. Zoek een andere plaats voor cursus of huus desnoods iemand in die het aan huis doet.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 08:15

Het barst van de clubs dus niet alleen op zaterdag.
Opvoeden is niet moeilijk als iedereen zich aan de regeltjes houd. Dus niet de een wel de honden aan de riem laten trekken en de ander niet.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 08:23

Ik wil graag een reltopic voorkomen. Ik heb gewoon echt geen mogelijkheid (ook financieel) om een cursus te gaan volgen. Probleem hier is dat ze als pup verwent zijn en geen regels hebben meegekregen omdat ze zo klein zijn. Mijn vorige hond (Mechelaar) heb ik van pup af uit het nest en die wel meteen opgevoed, zonder cursus en die luisterde nog beter als onze oude hond. Kon overal los mee naartoe, bleef braaf voor de winkel los wachten tot ik er weer was negeerde andere honden kortom perfect afgericht. Nu met de kleintjes heb ik ze dus niet van pup af opgevoed en daar is het mis gegaan. Ik heb het geblaf enzo altijd getolereerd helaas...
Ik ben nu met de jongste begonnen om hem apart uit te laten omdat hij het heftigste reageerd. Hij is nu ruim een half jaar. Ze liepen ook altijd aan de flex idd. De jongste heeft sinds eergisteren een gewone riem omdat ik hem eerst ga trainen. De middelste loopt met de oude mee

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 08:26

Tillie20 schreef:
Ik heb alleen maar de eerste paar regels gelezen, maar wat deze hond mist is 'Impuls control'.
Dat is het belangrijkste wat je je hond kan leren, veel belangrijker dan 'zit' en 'kom'.

https://www.youtube.com/results?search_ ... ontrol+dog

Gebruik dit in je dagelijks leven en geef hem genoeg mentale uitdaging, dan is geen een hond meer 'wild'.

Leuke filmpjes Tillie.Ik kende haar wel maar eigenlijk nooit bedacht dat er filmpjes van zouden bestaan.

TS ,ik denk dat als je met de filmpjes aan de slag gaat je al een eind kan komen.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 08:27

Ik heb hem net bekeken. Onze oude hond en m'n oude Mechelaar kunnen/konden dit ook. Toevallig heb ik het gisteren voor het eerst bij de 2 ukjes gedaan

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 08:31

Een les kost tussen de 5 en 8,50 afhankelijk van de school. Een pincher is echt een pittig ras. Als jij zegt dat je niks aan opvoeding hebt gedaan dan valt er voor ons ook weinig tips te geven want dit is dan geen reguliere opvoeding maar probleem gedrag proberen te verminderen en dat zal toch echt door een professional gedaan moeten worden. Dat klinkt misschien flauw maar zo is het nou eenmaal. :\

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 08:54

Aan zulke opmerkingen heb ik helaas niks... jij kunt niet in m'n portomonee kijken en ik denk ook niet dat je lessen en reiskosten wilt gaan sponseren ;)
Ik krijg ze hoe dan ook wel gecorrigeerd, maar dacht mss heeft iemand nog tips....
Mochten er mensen zijn met tips die ik zonder les kan toepassen heel erg graag. Tips over les volgen heb ik genoeg gehad en wellicht dat dat o er een tijdje mogelijk is, maar voor nu niet, dus om te blijven herkauwen heeft geen nut :+

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 09:02

Tsja, als je nog geen 50 euro per jaar kan betalen voor een 2wekelijkse les.. Waarom is er dan een hond? Hoe betaal je dan de dierenarts, als er iets is?

Afin, ik leer mijn hondje (pubertje van 8 maand) zulk gedrag af door stil te staan tot hij naar mij kijkt. Dan direct snoepje erin. Inmiddels komt hij vrijwel direct naar me toe gerend als hij iets ziet waar hij achteraan wilt rennen (kat, schapen, andere hond). Snoepje erin, GOEDZO PUPPY en, als het kan, aan de andere kant van de straat gaan lopen. Maw gedrag ombuigen en daarna prikkel verminderen, zodat je hond onder controle blijft. Het kan best zijn dat je op 50 meter afstand van een andere hond al moet stilstaan. Zodra ze trekken of blaffen, stilstaan.
Verder goed de NEE of FOEI aanleren. Als er een buurthond bij een hek staat te loeien en mijn hond wilt er op af, dan is een ferme NEE voldoende dat hij mee komt. In het begin ging dat gepaard met een correctie van de riem en onmiddellijke beloning als hij meeliep. Nu rent hij vrolijk verder. Die NEE of FOEI moet je dan wel consequent doortrekken naar andere situatie's. Dus altijd als iets niet mag, hetzelfde woord gebruiken. Bijv; als ze op de bank springen -> NEE en hondje eraf duwen. Blijven herhalen, herhalen, herhalen, totdat ze het snappen en toepassen. Elke dag, elke wandeling. Het zal niet binnen 1 dag verbetering geven, maar wie volhoudt.. :)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 09:03

lees een het boek de vrouw die naar honden luistert.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 09:05

Belangrijk is om eerst allerlei soorten impuls control toe te passen en dan steeds meer afleiding te introduceren. Voordeel is dat zo'n honden niet snel aan de lijn trekken, minder snel afgeleid raken tijdens het hierkomen en sneller commando's leren :j

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 09:06

Wat voor een signalen laat de hond zien? Voordat ze uitvalt
Hoe oud was de pup toen hij bij moeders wegging?

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 09:09

Dit is meestal het geval bij kleine hondjes, eigenaren denken dat het een klein hondje is en dat er geen opvoeding nodig is want ja, ze zijn toch klein die hou je wel in bedwang. Maar dan als ze groot zijn, zijn het kleine monstertjes... :+
Ik denk dat je voortaan ook wat beter moet nadenken voordat je een pup inhuis haalt (heb ik hier de ruimte, tijd en geld voor?).
Lopen ze ook wel reelmatig los om met andere puppy's de spelen? Want als ze dat missen zou ik daar misschien mee beginnen, dan missen ze misschien gewoon iets?! Verder denk ik dat je de beste tips van een professional :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 09:11

Als geld zo'n groot probleem is, snap ik eigenlijk niet waarom je 3 honden hebt, dat kost sowieso ook een vermogen aan voer, dierenarts, vlooienspul etc etc.

Maar goed, opvoeden kan altijd nog, ook al zijn je hondjes geen pup meer.
Waarom gaan je hondjes zo tekeer als ze andere honden zien?
Is het uit angst/agressie of willen ze er graag heen om te spelen?

Wat doe je verder met de hondjes, hoe ziet gemiddeld hun dag er uit?

De basis begint bij aandacht voor de baas, het kost tijd en training om dat goed voor elkaar te krijgen.
Het is een proces, er is niet zo maar één tip die je kunt opvolgen en dat het dan goed gaat.
Het is namelijk niet alleen met het wandelen dat ze jou moeten gehoorzamen, het is de hele opvoeding in het geheel.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 09:19

De jongste was ruim 8 weken en de middelste 9 weken. Ze aten beide zelfstandig. Bij de jongste is het puur onzekerheid. Je ziet hem een fractie van een seconde verstijven en dan sprint hij naar voren tot de riem strak staat en blijft trekken en blaffen. Door het blaffen voelt hij zich minder onzeker. Ik ga ook zeker verder met het control dinges. Al wist ik niet dat het zo heette ik pas het dus sinds gisteren wel toe. Het nadeel is dat ze zo klein zijn. Mijn herder vroeger kon ik makkelijker even aantikken als hij niet oplette bv. Dat stukje vind ik dus ook wel wat lastig.Het stomme is, onze buurhond loopt nu achter in de tuin en onze honden kunnen ook in de tuin. Ze zijn door een schutting gescheiden. Onze buurhond is een kruising lab x akita en blaft en jankt de hele tijd door. Onze honden blaffen, maar als ik dan zeg Ted of Cindy UHH nee, dan houden ze ook op dus ze kunnen het wel. Nu moet ik die rust die ze thuis hebben ook buiten het erf zien te krijgen