Hond is bang van paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Hond is bang van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 11:24

hoi
Mijn lief hondje is bang van paarden. Waarom weet ik niet.

Maar ik zou hem graag meenemen naar de wei zonder hem in een apparte wei te moeten laten lopen. Ik wil ook mijn hond in de toekomst kunnen meenemen op wandelingen met het paard.

Hoe kan ik aanleren dat paarden wel OK zijn?

Het gaat om een middenslag poedel die van nature al een banger hondje is.

Yenni

Re: Hond is bang van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 11:35

Onze hond moet er ook niets van hebben. Ik weet niet hoe groot en zwaar jou hond is maar anders zou je hem/haar op kunnen tillen en laten ruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 11:37

Cas123 schreef:
Onze hond moet er ook niets van hebben. Ik weet niet hoe groot en zwaar jou hond is maar anders zou je hem/haar op kunnen tillen en laten ruiken.

Dat zou ik juist niet doen. Laat de hond zelf ontdekken dat hij niet bang hoeft te zijn, dus niet optillen of doen alsof het eng is o.i.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 11:39

Dieren zijn wat dit betreft echt gewoontewezens. Waarschijnlijk heeft deze hond nog nooit een paard gezien of is hij er nooit intensief mee in aanraking gekomen, logisch dat hij ze dan eng vindt. Paarden zijn 6 keer zo groot als de gemiddelde hond. Rustig zelf laten ontdekken. Los laten lopen over het erf en wachten tot hij het zelf opzoekt.. Niet gaan forceren in ieder geval. Dan creëer je een gevaarlijk situatie voor jezelf, je hond en je paard.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 11:46

Wat ik heb gedaan is gezellig gaan wandelen met iemand die een paard vast heeft. Gewoon over het terrein. Dus jij loopt in eerste instantie achter een paard aan met je hond.
Als dat goed gaat laat je hem er eens naast lopen. En als laatste stap ervoor laten lopen.

Dus gewoon aan de lijn.

(Neem wel aan dat je hond de basis kent en weet hoe hij aan de lijn moet lopen)

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 11:49

Ik heb de hond van pup af aan mee genomen en inderdaad gewoon laten lopen. En beloon hem/haar als ze uit eigen initiatief dichter bij en nam wel eens iemand mee die de hond mee nam en ik te paard. Hij liep gewoon los, maar als hij dan moest komen hoefde hij dus niet perce naar mij en het paard.

In het begin moest hij er niks van hebben,maar durfde wel te snuffelen als ze met der hoofd over stal deur kwam. Ook gaf ik wel eens wat lekkers als ik naast het paard knielde.

Inmiddels Is hij niet meer bang, af en toe helaas het tegenovergestelde als ik (op rit) aan kom galopperen blijft hij rustig snuffelen en dan gebeurt het wel eens dat We op paar centimeter passeren :+ dus voorheen wilde ik graag dat hij niet bang was nu geef ik vaak een brul als hij te dicht bij komt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 11:57

Paulina schreef:
Wat ik heb gedaan is gezellig gaan wandelen met iemand die een paard vast heeft. Gewoon over het terrein. Dus jij loopt in eerste instantie achter een paard aan met je hond.
Als dat goed gaat laat je hem er eens naast lopen. En als laatste stap ervoor laten lopen.

Dus gewoon aan de lijn.

(Neem wel aan dat je hond de basis kent en weet hoe hij aan de lijn moet lopen)

Racky kent alle basiscommando's. In het bos laat ik hem ook altijd vrij rondlopen, hij verdwijnt nooit uit het zicht.

Ik kan het wel proberen op die manier.

muzzy17 schreef:
Ik heb de hond van pup af aan mee genomen en inderdaad gewoon laten lopen. En beloon hem/haar als ze uit eigen initiatief dichter bij en nam wel eens iemand mee die de hond mee nam en ik te paard. Hij liep gewoon los, maar als hij dan moest komen hoefde hij dus niet perce naar mij en het paard.

In het begin moest hij er niks van hebben,maar durfde wel te snuffelen als ze met der hoofd over stal deur kwam. Ook gaf ik wel eens wat lekkers als ik naast het paard knielde.

Inmiddels Is hij niet meer bang, af en toe helaas het tegenovergestelde als ik (op rit) aan kom galopperen blijft hij rustig snuffelen en dan gebeurt het wel eens dat We op paar centimeter passeren :+ dus voorheen wilde ik graag dat hij niet bang was nu geef ik vaak een brul als hij te dicht bij komt

Helaas heb ik mijn hond gekocht toen hij al een jaar oud was.
Heb hem wel al eens meegenomen naar de wei maar de fjord moest niks van hem weten en verjoeg hem dus. Denk dat daar de angst vanaf komt.
Maar het is met mijn eigen pony (Harley de jonge new forest) waarmee ik later wandelingen wil maken. En Harley heeft zelf wel interesse in honden en zal een hond ook niet verjagen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 14:01

Gewoon eens gaan wandelen met paard aan de ene kant en hond aan de andere kant, of hond meenemen op stal als je je paard verzorgt en dan tussendoor eens wat lekkers geven.

Maar ik zou zeggen; wat gezond respect is niet weg, honden zijn snel te brutaal richting paarden en niet alle paarden zijn even tolerant richting honden. Ik zie liever dat ze op een paar meter afstand blijven dan dat ze er onderdoor lopen bij wijze van.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 14:31

Nouja Racky is totaal niet brutaal. Zelfs als de hond van onze kennissen hem aanvalt gaat hij nog lopen.
Enkele fotografen hier op bokt hebben Racky gefotograveert en weten ook hoe hij is ;)

Ik ga hem morgen meenemen naar stal en dan zet ik mijn pony op stal binnen zodat Racky rustig de tijd kan nemen om zelf te gaan snuffelen en Harley kan dan niet met zijn benen uithalen doordat die achter de staldeur staan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 21:09

Ik zeg ook niet dat jouw hond dat is, alleen dat het beter is dat hij het niet is ;)