Hond plast in huis uit protest

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Hond plast in huis uit protest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 16:43

Ik wil toch maar eens een topic maken om te kijken wat jullie idee hierbij is. Ik ben op zoek naar oplossingen voor het volgende.

Ik heb een bijna 11 jarige teef. Slechte gewrichten, maar buiten dat topfit, kerngezond en bijzonder energiek. Ze is het liefst de hele dag op pad, zou het liefst uren wandelen, spelen, rennen, zwemmen, rondspringen en dollen. Als ik dat ook zou doen echter zou ze op 3 poten lopen of niet meer kunnen opstaan omdat haar gewrichten dus slecht zijn (ocd en artrose). Om deze reden doseer ik haar beweging altijd goed.
Eens per dag maak ik een lange(re) wandeling van ongeveer een uurtje. Ze loopt los zodat ze in dit uur kan dollen en rennen naar wat ze wil. Verder maak ik 2 wandelingen van zo'n 30 minuten en voor het slapen gaan een laatste rondje van 10 minuten. Ze heeft vriendjes in de buurt, genoeg contacten met anderen, kan hier (als ik thuis ben) altijd lekker in de tuin en ze gaat veel me mij mee als ik weg ga. Ik heb zojuist 6 weken vrij gehad dus ze komt absoluut geen aandacht tekort.

Dan het probleem waar ik tegenaan loop.
Ze 'eist' eigenlijk op dat ik altijd maar de hort op ben met haar, dat ik altijd maar op pad ga en dat iedere wandeling minimaal een uur duurt. Ik kan (en wil) hier helemaal niet altijd aan voldoen, dus ze heeft het ook gewoon met rondjes van 30 minuten te doen. Zodra ze door heeft dat we een 'gewoon' rondje (gaan) doen plast ze gewoon niet meer buiten, loopt soïcijns haar rondje mee, maar zodra we thuiskomen gaat ze languit in de woonkamer liggen en laat het op haar dooie gemak lopen. Ze haalt dit geintje uit sinds enkele maanden.
Ze heeft absoluut geen blaasproblemen, als ik 's avonds het laatste rondje van 10 minuten loopt plast ze keurig en houdt ze het met gemak 11 uur achter elkaar op. Als ik naar het park ga en ze lekker los mag lopen plast ze ook niet. Het is echt protest tegen mijn 30-minuten-rondjes.

Ik heb de heerlijkste hond ter wereld. Ze is enorm makkelijk, luistert goed, is niet lastig en ik kan lezen en schrijven met haar.
Toch weet ik absoluut niet wat ik hiermee moet. Ik hoor heel graag tips van jullie.

Inmiddels ben ik weer begonnen met werken en komt mijn normale dagritme er weer in na 6 weken vakantie, wellicht verandert dat al iets (ondanks dat het al begon voor deze 6 weken). Mocht er niets veranderen dan ga ik toch haar urine laten testen bij de DA voor de zekerheid, maar ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat daar niets uitkomt.

Bij voorbaat denk voor het meedenken mensen! +:)+

amber15

Re: Hond plast in huis uit protest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 16:50

Op commando leren plassen :+ onze hond kan dat :')
Interessante casus! Ik lees mee!

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 16:52

Loop je voor het 30-minuten rondje altijd hetzelfde rondje?
Misschien als je een andere route neemt dat ze zich vergist en toch plast?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 17:00

oh wat naar zeg, ik heb hier een kat die echt blijft huilen om blik ook als ik 20 keer nee zeg dus het bestaat zeker. lijkt me een lastig probleem. maar als ze het zo lang ophoud kan je dat ook niet trainen.
zou zeker handdoeken onder haar leggen dan kan je het redelijk makkelijk opruimen. en testen kan nooit kwaad. miosschien een keer duidelijk maken dat je dit geen gewenst gedrag vind en duidelijk je afkeur laten merken. en anders misschien een dagoppas regelen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 17:23

kobuss1 schreef:
Loop je voor het 30-minuten rondje altijd hetzelfde rondje?
Misschien als je een andere route neemt dat ze zich vergist en toch plast?

Dat verschilt. Ik probeer verschillende rondes te lopen, maar vanuit huis kan je altijd maar een beperkt aantal kanten op.

Een dagoppas maakt geen verschil. Zoals ik zei was ik afgelopen 6 weken thuis bij haar, ze had constant aandacht en ging constant mee. Maakte echt geen verschil.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 17:28

Wanneer plast ze als je een uur loopt?

Misschien is het een psychisch probleem. Zodra ze merkt dat jij een 30 minuten rondje maakt wordt ze bang dat er niet meer genoeg tijd is om te plassen. Dit is waarschijnlijk een volledig onterechte angst, maar honden kunnen natuurlijk niet relativeren.
Het stoïcijns doorlopen kan gezien worden als koppigheid maar zou ook uit de angst kunnen komen. Zodra ze dan thuis is ontspant ze en plast ze.

Ik denk niet dat dit het is, maar om het maar eens vanuit een ander perspectief te bekijken.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 17:36

En als je haar binnen dat halve uurtje los laat in een hondenlosloopgebied oid?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 17:43

Kaus schreef:
Wanneer plast ze als je een uur loopt?

Misschien is het een psychisch probleem. Zodra ze merkt dat jij een 30 minuten rondje maakt wordt ze bang dat er niet meer genoeg tijd is om te plassen. Dit is waarschijnlijk een volledig onterechte angst, maar honden kunnen natuurlijk niet relativeren.
Het stoïcijns doorlopen kan gezien worden als koppigheid maar zou ook uit de angst kunnen komen. Zodra ze dan thuis is ontspant ze en plast ze.

Ik denk niet dat dit het is, maar om het maar eens vanuit een ander perspectief te bekijken.

Ik herken bovenstaande er eigenlijk niet in. Ik heb haar overigens nog nooit angstig gezien, dus dit zal het niet zijn, maar alsnog een goed punt.
Ze plast iedere paar minuten :+ Ze is namelijk net een reu, ze plast over alle geurtjes heen die ze tegenkomt, ze plast dus gerust -tig keer per wandeling en vanaf de 1e minuut tot de laatste minuut. Als ze merkt dat we een 'kort' rondje doen, plast ze helemaal niet, ze houdt het gewoon op.

amber15 schreef:
En als je haar binnen dat halve uurtje los laat in een hondenlosloopgebied oid?

Doe ik ook wel eens, trapt ze niet in helaas. Loopt ze wel te rennen en stokken te zoeken, maar plassen vertikt ze.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 17:44

Ik zou haar toch trainen op commando of op een vaste plek te plassen, zodat er geen tijdsbestek aan vast zit. Gewoon naar een plek toegaan, "eisen dat ze plast" (nergens heen voordat er geplast is) en dan belonen met snoepje, wandelen, gek doen, etc. Ik heb dat mijn eigen hond ook geleerd en heb daar erg veel voordeel mee (al wordt er wel eens diep gezucht hoor door madam ;) )

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 17:48

Zijn er wel genoeg interessante overheen-plas plekken waar jullie langskomen op de 30 minuten wandeling?

Vervelend probleem hoor!

olgamaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 17:51

Misschien mist je in je korte rondjes haar markeer territorium plasjes !?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 17:52

Palmera schreef:
Zijn er wel genoeg interessante overheen-plas plekken waar jullie langskomen op de 30 minuten wandeling?

Vervelend probleem hoor!

Ja absoluut!
Ik woon echt in een wijk met een overschot aan honden, genoeg geurtjes dus.
IN de winter met verse sneeuw levert het wel eens problemen op, dan zijn alle geurtjes weg en dan snapt ze het niet meer, dus dan plast ze ook niet, maar dat heeft dan een oorzaak :+

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 17:54

Je hond wordt ouder, ze plast zeker niet uit protest in huis! Honden zij geen secondaire denkers. Mijn hond werd op haar 10e ook incontinent, daar kunnen ze echt niets aan doen.ik kreeg er druppels voor van de dierenarts en die hielpen prima. Ga alsjeblieft(!)niet corrigeren of mopperen, ze vinden het zelf meestal al erg genoeg...

sillysoul

ik vind het raar.
hoe lang heb je haar al? hoe lang loop je al die 30 minuten rondjes? Als je haar al jaren hebt, waarom komt ze dan nu ineens in protest?
waarom gaat ze liggen als ze plast?

Floortz

Een hond 'haalt dat soort geintjes' niet bewust uit. Is ze gesteriliseerd? Ik vermoed dat er toch wel wat aan de hand is. Sommige oudere teefjes worden incontinent, en voelen gewoon niet (goed genoeg) dat de blaas vol is. Op een lange wandeling zijn er voldoende triggers om plasjes te doen, maar wellicht zijn die er onvoldoende op de normale route om tot plassen te komen. Ik zou de routes variëren, kort, lang, en niet voorspelbaar en kijken of er verandering in het patroon komt. Zo niet, dan naar de DA.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 18:05

farahdiba46 schreef:
Je hond wordt ouder, ze plast zeker niet uit protest in huis! Honden zij geen secondaire denkers. Mijn hond werd op haar 10e ook incontinent, daar kunnen ze echt niets aan doen.ik kreeg er druppels voor van de dierenarts en die hielpen prima. Ga alsjeblieft(!)niet corrigeren of mopperen, ze vinden het zelf meestal al erg genoeg...

Honden kunnen zeker wel dingen uit protest doen. Wanneer ik met de border collie van de buren wandel en hij vindt dat hij niet genoeg heeft gewandeld verstopt hij zijn frisbee. Als ik dan terug loop om 'm te zoeken zoekt ie rustig mee. Als ik door loop haalt hij hem de volgende keer rustig uit de bosjes.

Maar aangezien het hier gaat om een oudere hond en geen BC (die enorm slim zijn) vraag ik me af of het uit protest is...
Ik blijf denken dat het vanuit een psychisch iets is.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 18:13

Een hond die liggend plast doet dit zelden of nooit bewust.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 18:18

Misschien zou je eens de buren of een kennis kunnen vragen of zij eens een half uurtje willen lopen met je hond?
Als hij dan niet in huis plast zou het misschien van je eigen gevoel kunnen komen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 20:31

farahdiba46 schreef:
Je hond wordt ouder, ze plast zeker niet uit protest in huis! Honden zij geen secondaire denkers.

Dacht ik 'vroegah' ook altijd inderdaad, maar ik leef nu 8 jaar samen met deze hond en ze verbaast me keer op keer weer met haar slimheid. Ze is daarbij ook nog eens koppig als ze groot is, ze kan absoluut protesteren als dingen haar niet zinnen. Ze wenst alles graag op haar eigen wijze gedaan te hebben.

Sillysoul; ze gaat niet liggen om te plassen, als ze thuis komt is ze soms moe en dan gaat ze op de koele vloer liggen. Dat is ook het moment dat ze het dan laat lopen.

Kaus; hoe bedoel je 'vanuit je eigen gevoel kunnen komen'?

Citaat:
Ik zou de routes variëren, kort, lang, en niet voorspelbaar en kijken of er verandering in het patroon komt. Zo niet, dan naar de DA.

Ik probeer ook wel te variëren in routes, maar misschien dat ik daar nog wat meer nieuwe plekken in kan vinden inderdaad.
Zoals ik zei; als het aanhoudt laat ik voor de zekerheid wel een onderzoek doen.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 20:42

Ik geloof ook niet dat een hond dit uit protest kan doen. Zo kunnen ze niet denken.

Wat misschien wel zou kunnen is dat ze een beginnend incontinentie probleem heeft. Als jij een uur met haar wandelt, kan ze genoeg plassen om leeg te zijn. Tijdens het half uurtje wandelen (aan de riem?) plast ze minder of niet omdat ze dat niet interessant vindt, en kan ze het thuis als ze ontspannen gaat liggen niet meer ophouden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 20:48

Jennyxx schreef:
Ik geloof ook niet dat een hond dit uit protest kan doen. Zo kunnen ze niet denken.

Wat misschien wel zou kunnen is dat ze een beginnend incontinentie probleem heeft. Als jij een uur met haar wandelt, kan ze genoeg plassen om leeg te zijn. Tijdens het half uurtje wandelen (aan de riem?) plast ze minder of niet omdat ze dat niet interessant vindt, en kan ze het thuis als ze ontspannen gaat liggen niet meer ophouden.

Klinkt logisch ja. Wat vreemd is in dat verhaal is dat ik haar 's avonds echt maar 5 a 10 minuten uitlaat en ze het daarna prima 11 uur lang kan ophouden. Het is ook niet zo dat ze in dat half uur minder plast of de kans niet krijgt om leeg te plassen, ze plast gewoon helemaal niet.

De discussie over of een hond wel of niet kan nadenken en iets uit protest kan doen ga ik niet verder in dit topic voeren. Mijn hond kan absoluut nadenken en bewust protesteren, ze kan dit namelijk ook nog op vele andere manieren (alleen die hinderen me niet, die kunnen zelfs wel grappig zijn :+ ).
Als er ooit eens wetenschappelijk onderzoek naar komt, bied ik graag mijn hond als proefobject aan.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 20:50

Dan wil ik alleen nog zeggen dat ik ook 's nachts prima 8 uur of langer mijn plas op kan houden. Maar als ik wakker ben overdag kan ik dat echt niet :-)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 20:56

Ik bedoel dat jij onbewust een gevoel bent gaan creëren dat, omdat je nu een 30 minuten rondje loopt het mis gaat. Hetzelfde eigenlijk als dat jij ergens bang voor bent en je paard dús ook, maar dan veel minder aanwezig.

Ik zou het zeker eens uitproberen dat vrienden, buren of kennissen haar eens uitlaten en jij dan niet mee bent of thuis bent.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 20:57

Wat gebeurd er als je het hele schema aanpast? Dus niet meer 2 keer een 'kort' rondje en 1 keer een lange maar bijvoorbeel 2 langere of 4 kortere. Dus dat er geen verschil meer is. Een hond heeft geen gevoel van tijd maar er gebeurt iets anders in dat lange rondje waardoor ze wel plast. Wat als alle rondjes het zelfde zijn?

galopsprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 20:57

Als een hond plast uit protest in huis, dat zal een hond eerder gaan markeren op bepaalde plekken.
Of gaan staken tijdens het wandelen, dat ze niet naar huis wil.
Maar liggend de plas laten lopen, vind ik wel heel vreemd. Ik kan me niet voorstellen dat een hond dit doet uit protest. Het is ook onhygiënische zeker voor een hond.
Als de hond dit nooit eerder heeft gedaan, waarom zou de hond dit nu opeens gaan doen? Is er iets drastisch veranderd in de thuissituatie? je zegt dat je nu minder wandelt, sinds wanneer?
Ze laat de plas lopen, maar wat doet ze daarna? blijft ze liggen? staat ze op? hoe reageert ze?

Een hond kan niet van te voren denken we doen nu een korter rondje, dus hou ik expres mijn plas op om straks in huis te gaan plassen. Honden zijn slim, maar op deze manier kunnen ze echt niet redeneren. Ik snap je gedachten erachter, maar zo denkt een hond niet. Dan zou het eerder kunnen dat jij je anders gedraagt, wat invloed op je hond heeft. Je hond gaat ook niet op zijn horloge kijken, we maken nu maar een rondje van een half uur :P

En zorgen dat niks voorspelbaar is, elke dag/wandeling wat anders.