Ik heb een bijna 11 jarige teef. Slechte gewrichten, maar buiten dat topfit, kerngezond en bijzonder energiek. Ze is het liefst de hele dag op pad, zou het liefst uren wandelen, spelen, rennen, zwemmen, rondspringen en dollen. Als ik dat ook zou doen echter zou ze op 3 poten lopen of niet meer kunnen opstaan omdat haar gewrichten dus slecht zijn (ocd en artrose). Om deze reden doseer ik haar beweging altijd goed.
Eens per dag maak ik een lange(re) wandeling van ongeveer een uurtje. Ze loopt los zodat ze in dit uur kan dollen en rennen naar wat ze wil. Verder maak ik 2 wandelingen van zo'n 30 minuten en voor het slapen gaan een laatste rondje van 10 minuten. Ze heeft vriendjes in de buurt, genoeg contacten met anderen, kan hier (als ik thuis ben) altijd lekker in de tuin en ze gaat veel me mij mee als ik weg ga. Ik heb zojuist 6 weken vrij gehad dus ze komt absoluut geen aandacht tekort.
Dan het probleem waar ik tegenaan loop.
Ze 'eist' eigenlijk op dat ik altijd maar de hort op ben met haar, dat ik altijd maar op pad ga en dat iedere wandeling minimaal een uur duurt. Ik kan (en wil) hier helemaal niet altijd aan voldoen, dus ze heeft het ook gewoon met rondjes van 30 minuten te doen. Zodra ze door heeft dat we een 'gewoon' rondje (gaan) doen plast ze gewoon niet meer buiten, loopt soïcijns haar rondje mee, maar zodra we thuiskomen gaat ze languit in de woonkamer liggen en laat het op haar dooie gemak lopen. Ze haalt dit geintje uit sinds enkele maanden.
Ze heeft absoluut geen blaasproblemen, als ik 's avonds het laatste rondje van 10 minuten loopt plast ze keurig en houdt ze het met gemak 11 uur achter elkaar op. Als ik naar het park ga en ze lekker los mag lopen plast ze ook niet. Het is echt protest tegen mijn 30-minuten-rondjes.
Ik heb de heerlijkste hond ter wereld. Ze is enorm makkelijk, luistert goed, is niet lastig en ik kan lezen en schrijven met haar.
Toch weet ik absoluut niet wat ik hiermee moet. Ik hoor heel graag tips van jullie.
Inmiddels ben ik weer begonnen met werken en komt mijn normale dagritme er weer in na 6 weken vakantie, wellicht verandert dat al iets (ondanks dat het al begon voor deze 6 weken). Mocht er niets veranderen dan ga ik toch haar urine laten testen bij de DA voor de zekerheid, maar ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat daar niets uitkomt.
Bij voorbaat denk voor het meedenken mensen!
onze hond kan dat
)