Mag een hond op KVV ook vasten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

blokje

Mag een hond op KVV ook vasten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 08:49

Hallo Bokkers.

Onze 8 maand oude pup krijgt alweer een dikke 5 maand versvlees.
Hoofdzakelijk Lotgering (verschillende pakketjes) en soms wissel ik het af met smulldier.
Nu beginnen we binnenkort met kippenstrotten/eendenstrotten en zo zal hij af en toe ook echt stukken dier krijgen.
Het gaat hier om een kooiker pup.

Nu las ik dat vasten voor een hond ook goed kan zijn.
We voeren altijd al op verschillende tijdstippen 2x daags.
Als hij straks volwassen is krijgt hij op verschillende tijden 1x daags voer.

Maar mag onze hond straks ook af en toe een dag vasten.
Het lijkt me bijvoorbeeld enorm praktisch voor als we een dagje met hond op stap zijn.
Dan is versvlees mee slepen niet handig.
Of als we een nachtje uit logeren zijn.

Welke KVVer of Barf expert kan mij helpen :D

zonnebloem18

Re: Mag een hond op KVV ook vasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:18

Misschien kan je voor de uitjes een blik Renske meenemen, helemaal vasten lijkt me erg slecht, maar daar heb ik te weinig verstand van om het met zekerheid te zeggen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:42

Als je een dag op pad bent dan kun je toch de hond nog voeren als je weer thuis bent, ook al is dat 's avonds laat?
Als je een nacht ergens gaat overnachten neem je zelf al het eea mee, ik zie niet waarom je dan niet een bakje mee kunt nemen met vlees voor je hond. Er zijn ook houdbare worsten te krijgen, die kun je natuurlijk ook meenemen.

Ik snap niet waarom je je hond eten zou onthouden, of eet je zelf ook niet als je een dag/weekend weg bent?

Wij hebben twee honden, ze gaan bijna overal mee naar toe, ook weekendjes/weken weg. Wij hebben er nooit een probleem van gemaakt dat ze kvv krijgen, gewoon meenemen. KVV is 2-3 dagen te bewaren in de koelkast, dus ook geen probleem als er geen vriezer is.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:43

Op KVV vasten zou ik niet doen, als je echt stukken vlees voert is het wel goed. Stimuleert de natuurlijke maagwerking.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:00

Op barf kan het, alleen geef je dan de dag daarvoor meer voer en wen je je hond er langzaam aan. Op KVV zou ik het absoluut niet doen.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 11:48

Over een hond laten vasten hoef ik verder geen discussie een hond/wolf kan heel goed een dag vasten. (Mits ze het juiste voer eten)

Mywishmax, dat had ik inderdaad gelezen (de dag ervoor extra voeren en er eerst langzaam aan laten wennen)

Wij willen naast de kvv straks af en toe een soort barf dag doen. Door bijvoorbeeld een karkas te voeren. Dan is het ook niet mogelijk?

En is de reden dat het met kvv niet kan dat kvv te snel verteerd?
Bij barf duurt het verteren langer toch?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 15:23

Ik snap het nut van laten vasten niet helemaal? Kun je dat uitleggen TS?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 15:27

Amandavd schreef:
Ik snap het nut van laten vasten niet helemaal? Kun je dat uitleggen TS?

Ts vindt het wel handig om de hond niet te voeren als ze een dagje of nachtje weg gaan...

Ik snap je motivatie niet helemaal TS. Wat is er mis met gewoon een hond dagelijks voeren en wat te eten meenemen?

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 16:07

Als je NRV of BARF voert is vasten een manier om de maagwand te versterken; de gedachte is om het natuurlijk ritme na te bootsen: 1x veel eten, en dan een tijd niet.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 16:54

Sokje_6 schreef:
Als je NRV of BARF voert is vasten een manier om de maagwand te versterken; de gedachte is om het natuurlijk ritme na te bootsen: 1x veel eten, en dan een tijd niet.

Om deze reden inderdaad

Barf heb ik nog niet de kennis voor vandaar dat we nu kvv voeren. Daarnaast ook wel zo praktisch heb een jong gezin en ben zwanger zie mezelf geen vlees snijden hihi.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 16:55

Wij voerennook niet op vaste tijdsstippen.wolven eten ook niet op vaste tijden. En als het goed is ga je zo het vroegtijdig gal aanmaken tegen. Maag reageert nu pas als er eten is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 16:57

Dat moet je ook bij barf, dus dat heeft weinig nut voor de dagen dat je weg bent. ;) Je moet dan juist veel meer portioneren. Ik zou voer zoeken wat niet in de vriezer hoeft voor die dagen, hoewel wij altijd gewoon vlees meenemen. In een koelbox als het warm is, in normale bakjes als het niet warm is.

Geen idee hoe je het nu doet, maar de meeste soorten KVV kan je bevroren heel makkelijk in porties hakken. Klein bijltje en dan met een hamer 3 keer tikken en een rol is doormidden

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 16:59

Reizen kost een hond veel energie. Vast liever gewoon op een rustige dag, dan op een dag waarop een hond veel stress en/of meer beweging dan normaal heeft. Dan heeft het lichaam ook meer rust, wat vaak het doel is van vasten, toch?
Laatst bijgewerkt door 420BlazeIt op 21-08-15 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 17:00

Juist met een dagje weg verbruikt een hond extra energie. Enerzijds door meer te bewegen, anderzijds door alle nieuwe indrukken.

Dat lijkt mij daarom ook een erg slecht moment om een vastdag in te voeren.

Daarnaast klinkt het voor mij persoonlijk een beetje erg makkelijk/lui om geen eten mee te willen nemen op een dagje weg. Maar dat is mijn mening.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 17:03

Wil ook niet perse op die dagen vasten.
Hoofdvraag was ofnhet überhaupt mag met kvv nee dus.

We nemen versvlees nu altijd in een koeltasje met koel element mee. Als we langer weg gaan gooi ik daar wat worsten in de vriezer.

Stress en meer verbruik bij reizen had ik niet aan gedacht. Goed opgemerkt.