Wanneer kitten naar buiten laten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_00_0

Wanneer kitten naar buiten laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 13:53

Hoi,

ik heb gezocht maar kon zo snel niet echt antwoorden vinden.

Ik ben mij aan het oriënteren om een kitten erbij te nemen.
Ik heb al een kat, maar zij kan hulp gebruiken met het jagen.

Nu vroeg ik mij af wanneer je ze naar buiten kunt laten.
Ik wil een kater nemen en de bedoeling is dat hij uiteindelijk hele dagen buiten struint.
Ik woon in een bos en daardoor heb ik ook weer twijfels.

Aan de ene kant is het bos best safe, maar aan de andere kant heb ik ook een uil in de tuin.
Deze uil heeft wel eens geprobeerd mijn andere kat te pakken toen het een strenge winter was.
Kitten moet dus niet als uilenvoer eindigen :+ ( of wie zn voer dan ook! vos of buizerd).
's Nachts zal ik hem sowieso binnen houden de eerste maanden.

Wat zijn jullie ervaringen?

gaby12

Re: Wanneer kitten naar buiten laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:40

Kort maar krachtig niet voordat zijn ballen eraf zijn dus vanaf een maand of 6 anders zorgt hij ook nog voor flink wat nageslacht.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:42

Inderdaad sowieso eerst castreren. Hier waren ze een jaar ongeveer.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:42

Zowel poes als kater pas na de castratie naar buiten doen. Dan zijn ze een maand of 8/9

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:44

Als je niet de mogelijkheid hebt om hem eerst kennis te laten maken met buiten, ga ik mee met bovenstaande reacties.

Onze poes kitten komt nu al buiten, is 8 weken maar die kan de tuin niet uit en enkel onder toezicht.
Ze mag ook de tuin pas uit als ze geholpen / gechipt is.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:45

Toen ik twee kater/kittens had, heb ik ze pas zelfstandig naar buiten laten gaan na de castratie op zeven maanden. Daarvoor mochten ze wel af en toe buiten spelen, maar dan was ik er altijd bij.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:47

Mijn htk kittens zijn eerst met 6 maanden gecastreerd en toen pas naar buiten gelaten. Vond ik ook vroeg zat, 't zijn nog zulke ukkies dan.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:49

Wij hadden zelf kittens en die gingen met 6/7 weken al voor het eerst met moederpoes mee naar buiten. Mijn insteek was om ze onder toezicht van mama al buiten te laten wennen, omdat ze hier nog veel van leren. We hebben er zelf eentje gehouden, nu 4/5 maanden oud en die is nu ook voor het eerst 's nachts buiten gebleven.

Toen ik zelf 2 kittens ergens anders opgehaald had gingen ze ook met 9/10 weken al naar buiten. Een kat gaat eigenlijk nooit verder dan hij zelf weet. De eerste keren ben ik er gewoon bij gebleven, maar na een week of 2 gingen ze zelfstandig buiten spelen.

In jouw geval met die uilen enzo... misschien wat schuilplekjes maken waar hij zich kan verstoppen?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:58

gaby12 schreef:
Kort maar krachtig niet voordat zijn ballen eraf zijn dus vanaf een maand of 6 anders zorgt hij ook nog voor flink wat nageslacht.

Dat dus. Daarbij is hij dan ook wat groter en ben je (als het goed is) het ergste stukje winter voorbij, dus minder kans dat meneer Uil hem opsmikkelt.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 16:00

Dank jullie wel alvast,

uiteraard word hij gecastreerd hoor! de kitten die ik op oog heb leeft momenteel al onder een afdakje met moeders. dus is gewend om buiten rond te lopen. Ben mij aan het inlezen over vroegcastratie.

Er zijn genoeg schuilplaatsen gelukkig, maar heeft zo'n kleine dat gevaar wel door?
Kan mij herinneren dat mijn kat alleen samen naar buiten durfde met de hond en zo de tuin verkende, echter is de hond overleden.