Geitje ~ Is dit normaal??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mabelbohms

Geitje ~ Is dit normaal??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 12:35

Hallo allemaal,

Mijn geitje heeft ong. 11 weken geleden 2 kleine geitjes gekregen maar sinsdien (daarvoor was het een stuk minder) heeft ze een heel dik buikje maar op haar rug lijkt het alsof ze heel mager is en voel je haar botten helemaal zitten. Is dit normaal?
Komt dat gewoon omdat ze (voor het eerst) kleintjes heeft gehad? Gaat dat nog weg?
Ze krijgt verder gewoon genoeg voer en staat 24/7 op het land. (Met schuilstal)

Op deze foto zie je het niet heel erg goed. Soms zijn haar flanken ook helemaal ingedrukt.

Afbeelding

Ik weet niet of het handig is om te weten maar het valt mij ook wel eens op dat ze er voor het eten heel mager uitziet en na het eten ineens een heel dik buikje heeft.

Sabini

Re: Geitje ~ Is dit normaal??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:56

Hoi TS. Is je geitje reeds ontwormt?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:13

Dat ze een dik buikje heeft na het eten is normaal hoor. Geiten zijn herkauwers en na het herkauwen is de buik weer dun. Wat krijgt dit geitje te eten op een dag en hoeveel kleintjes heeft ze?

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 13:54

Het is een tijdje geleden dat ze is ontwormd (vgm ong. 1 jaar)
Ik heb een keer aan iemand gevraagd of dit nodig was en die zei dat ze het zelf alleen deden als het echt nodig was en niet om een bepaalde tijd. Ik weet niet meer precies waarom niet.
Is het misschien slim om dit nu toch een keer te doen?

Ze heeft 2 kleintjes gehad.
M'n 4 geitjes krijgen met z'n alle 1 1/2 grote schep bixs en krijgen ook een plak hooi in de winter. Ze staan 24/7 op de wei.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:58

Mijn geitjes worden standaard ongeveer 3 keer per jaar ontwormd, ik zou er toch eens voor kijken om ze te laten ontwormen.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:46

Ik denk dat de kleintjes haar een beetje leeg gezogen hebben. Als ze goed te eten krijgt dan trekt dat vanzelf wel weer bij. Een keertje ontwormen kan zeker geen kwaad.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:51

Ontwormen zou ik zeker doen. Wij doen dat minstens eenmaal per jaar, gewoon met een injectie. (Was in het begin wel eng, maar het went snel, de naald is kort.)
Geiten kunnen zichzelf heel erg 'weggeven' met kleintjes. Een van onze geiten was ook altijd broodmager als ze lammetjes had. Als ze geen melk meer geven, worden ze weer normaal. Geef haar vooral extra voer, en verzeker je ervan dat er geen andere oorzaak, zoals wormen, is.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:57

Kunnen wormen zijn, maar ook gas.
De geiten waar ik eerst werkte waren ook heel erg dik, maar zaten vol gas van het hooi.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:04

Niet onbelangrijke vraag, wat voor geit is het? Als er melkgeit in zit, is een geit die dik is op de rug een onwijs vervette geit. Dit geitje is idd wat schraal, maar vergelijk geiten qua dikte alsjeblieft niet met paarden.
Bolle buik hebben geiten als snel: gevulde pens, soms gas in de pens en geiten slaan heel veel vet op in de buikholte (vandaar ook dat als de rug vet wordt, je geit echt vet is, de buikholte zit dan echt helemaal vol).

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:06

Zou de VA gewoon toch om een ontworming vragen, maar zo van foto ziet je geitje er prima uit.

T zal een Toggenburger zijn zo van van de foto, dat is een melkras, die zijn wat mollig als ze nog niet gelamd hebben, maar geven zichzelf gewoon aan de melk. De boeren noemen dat ook wel 'melk uit de rug geven'. :)

Dus dat wat scherpere in de bovenlijn is niet een probleem zolang je geen ribben ziet en hals en schouders mooi gevuld blijven en je geit goed actief blijft.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 13:00

Ontwormen?: JA!
Wat raar dat sommige dierhouders alleen ontwormen wanneer zij denken dat het 'nodig' is. De schade die wormen aanrichten in het lijf is door geen enkele dierhouder aan de buitenkant te zien.

Ik geef toe dat dit me nog steeds verbaasd! Dat dieren (en dan vooral dieren die dagelijks in contact staan met wormbesmettingsbron(nen) = andere dieren/grond/voer van de grond/mest/enz) niet periodiek standaard worden ontwormt.

Tip: niet alleen de moedergeit ontwormen, maar ook de kleintjes. Erg grote kans dat deze ook zijn besmet.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 21:43

Airborn schreef:
Niet onbelangrijke vraag, wat voor geit is het? Als er melkgeit in zit, is een geit die dik is op de rug een onwijs vervette geit. Dit geitje is idd wat schraal, maar vergelijk geiten qua dikte alsjeblieft niet met paarden.
Bolle buik hebben geiten als snel: gevulde pens, soms gas in de pens en geiten slaan heel veel vet op in de buikholte (vandaar ook dat als de rug vet wordt, je geit echt vet is, de buikholte zit dan echt helemaal vol).

Het is een raszuivere toggenburger. Kan het heel veel kwaad als er gas in hun buik zit? Kun je daar verder iets aan doen? Of is dat dan op te lossen door te ontwormen?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 07:02

Heb je toevallig nog een foto van de zijkant? Ziet er zo vanaf boven uit als een uitstekend verzorgde, gezonde geit hoor. :)
Ze zit ook netjes in haar vacht.

Gas en ontwormen hebben niets met elkaar te maken.
Ik heb meer dan 10 jaar melkgeiten gefokt en gehouden. En je hoeft je volgens mij geen zorgen te maken, een gezonde melkgevende geit is nooit vet. Hoe oud zijn de lammeren?

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 10:03

randalinpony schreef:
Heb je toevallig nog een foto van de zijkant? Ziet er zo vanaf boven uit als een uitstekend verzorgde, gezonde geit hoor. :)
Ze zit ook netjes in haar vacht.

Gas en ontwormen hebben niets met elkaar te maken.
Ik heb meer dan 10 jaar melkgeiten gefokt en gehouden. En je hoeft je volgens mij geen zorgen te maken, een gezonde melkgevende geit is nooit vet. Hoe oud zijn de lammeren?

Ik zal kijken of ik vanmiddag nog een betere foto kan maken.

Ik kwam vrijdag terug van vakantie (2 weken) en toen had ze ineens een prachtig zomervachtje,
eindelijk van die dikke vacht af :+

Lammeren zijn nu 12 weken.
Als ze verder niet verkocht worden en bij hun moeder blijven lopen is het dan slim om ze toch af te spenen of hoeft dat niet als de moeder daar zelf ook voor zorgt dat ze steeds minder drinken?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:58

Dan drinken de lammeren op hun hoogtepunt. Ze gaan vanzelf minder drinken maar als je ze niet afspeent zullen ze niet stoppen.

Bij het afspenen (deden wij op 5-6mnd, kan met 3,5 mnd): als je geit een goede melkgeit is, zal ze niet in 1x afgespeend kunnen worden.
Dagelijks melken de eerste dagen, en daarna afbouwen naar alleen de druk van de uier melken, dan stopt de melkgift wel vanzelf.

Sommige geiten maken zelf een eind aan dat vervelende gekop onder hun uier, maar de meeste niet hoor. Tenminste de onze lieten het gewoon toe.

Ook eerste dagen minder water geven en géén krachtvoer. :)
En goed controleren of de uier niet warm/rood wordt (je VA kan je dan verder helpen.)

Als jouw geit namelijk een goede melkproducent is, zal ze anders toch wel last van haar uier kunnen krijgen.

Ook bij verkopen: als je het ene lam nog verkoopt, de ander gelijk spenen. Ze hebben namelijk hun 'eigen' speen die ze leeg blijven trekken, de andere kant wordt dan wel door het koppen gestimuleerd en dat kan ook problemen geven.

Niet om je bang te maken want als je het netjes in de gaten houdt gaat het altijd wel goed, maar bij onze eerste geiten kregen we slecht advies (niet meer aan zitten en gewoon andere kant op kijken als ie gaat schreeuwen...), en geloof me, een melkgeit met uierontsteking is vreselijk.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:03

Offtopic, maar ik wil het toch zeggen:
Randalinpony: wat geef jij hier op een ongelofelijk prettige manier advies!!!!

Wordt ik gewoon blij van! :j

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:13

Dank je punz. :)

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 20:02

randalinpony schreef:
Dan drinken de lammeren op hun hoogtepunt. Ze gaan vanzelf minder drinken maar als je ze niet afspeent zullen ze niet stoppen.

Bij het afspenen (deden wij op 5-6mnd, kan met 3,5 mnd): als je geit een goede melkgeit is, zal ze niet in 1x afgespeend kunnen worden.
Dagelijks melken de eerste dagen, en daarna afbouwen naar alleen de druk van de uier melken, dan stopt de melkgift wel vanzelf.

Sommige geiten maken zelf een eind aan dat vervelende gekop onder hun uier, maar de meeste niet hoor. Tenminste de onze lieten het gewoon toe.

Ook eerste dagen minder water geven en géén krachtvoer. :)
En goed controleren of de uier niet warm/rood wordt (je VA kan je dan verder helpen.)

Als jouw geit namelijk een goede melkproducent is, zal ze anders toch wel last van haar uier kunnen krijgen.

Ook bij verkopen: als je het ene lam nog verkoopt, de ander gelijk spenen. Ze hebben namelijk hun 'eigen' speen die ze leeg blijven trekken, de andere kant wordt dan wel door het koppen gestimuleerd en dat kan ook problemen geven.

Niet om je bang te maken want als je het netjes in de gaten houdt gaat het altijd wel goed, maar bij onze eerste geiten kregen we slecht advies (niet meer aan zitten en gewoon andere kant op kijken als ie gaat schreeuwen...), en geloof me, een melkgeit met uierontsteking is vreselijk.

Inderdaad bedankt voor de goede uitleg. Moet je de eerste paar dagen dan de geitjes gewoon een paar uurtjes per dag bij hun moeder weghalen of gewoon bijv. overdag en s-nachts weer bij hun moeder? Vroeger had de eigenaar waar mijn pony's stonden bijna elk jaar kleine geitjes (mijn pony's staan nu aan huis en ik heb ook een gecastreerd bokje van hem) maar dit is de eerste keer dat mijn eigen geitje kleintjes heeft. Ik weet niet precies meer hoe hij het deed. Ik dacht gewoon een paar dagen apart van de moeder. Hoort dat of niet? Lijkt me wel erg lang zo in 1 keer. Maar ik wil natuurlijk het beste voor m'n geitjes :o :D

Ik zal nog even foto's plaatsen die gevraagd werden

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 20:06

Je kunt ze beter in 1x scheiden, als ze oud genoeg zijn en goed eten zijn ze er zo aan gewend, maar je kan ze misschien wel zo opstallen, dat ze naast hun mama staan dus haar wel kunnen zien. Als ze enkele weken van mama zijn kunnen ze terug. Ligt een beetje aan hoe snel de melkstroom opdroogt. :)

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 20:09

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 20:09

randalinpony schreef:
Je kunt ze beter in 1x scheiden, als ze oud genoeg zijn en goed eten zijn ze er zo aan gewend, maar je kan ze misschien wel zo opstallen, dat ze naast hun mama staan dus haar wel kunnen zien. Als ze enkele weken van mama zijn kunnen ze terug. Ligt een beetje aan hoe snel de melkstroom opdroogt. :)

Oke, heel erg bedankt!

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 20:13

mabelbohms schreef:
randalinpony schreef:

Oke, heel erg bedankt!

Nog 1 vraagje :o
Zouden ze dan wel bij mijn andere gecastreede bokje kunnen staan zodat ze mama wat minder missen of is dat juist niet de bedoeling :+

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 20:23

Ja dat kan hoor

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 21:28

sandra8 schreef:
Ja dat kan hoor

Oke bedankt!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 07:00

Ziet er prima uit hoor!