Naturis hondenvoer ervaring

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Naturis hondenvoer ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 09:19

Hallo,
Wie kent dit hondenvoer? Het wordt sinds kort bij ons in de dierenwinkel verkocht. het is vleesvoeding verpakt in worsten net als Carnibest en komt uit België. Het wordt bewaard in de vriezer.
Bij de dierenwinkel zeiden ze dat het verschil met Carnibest is dat er bij Naturis geen rijst en groenten in zit. Op de verpakking van Naturis staat wel dat het volledig diervoeding is. Het is wat minder grof dan Carnibest. mijn hond vond het wel lekker. (maar die lust feitelijk alles ;) )

In hoeverre heeft mijn hond de rijst en groenten nodig?
Is er iemand die ervaring heeft met dit product en dat hier zou willen delen?

Dank!!

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 09:22

Ik voer mijn honden dit voer nu een goed half jaar denk ik en ben zelf erg tevreden. De honden glimmen als een spiegeltje, hebben weinig ontlasting en zijn in een goede conditie. Mijn grote hond kwam wel behoorlijk aan van de aanbevolen hoeveelheid dus zij krijgt nu wat minder voer als aanbevolen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 09:23

Laat ik het zo zeggen: katten zijn nog volledige carnivoren, honden zijn een stapje dichterbij omnivoren, maar horen nog steeds bij de carnivoren. Ik weet niet of dat logisch klinkt wat ik net zei _O-

In ieder geval, het is geen probleem om je hond iets van groenten of rijst te geven, maar echt behoefte eraan heeft hij niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 09:28

Tillie20 schreef:
Laat ik het zo zeggen: katten zijn nog volledige carnivoren, honden zijn een stapje dichterbij omnivoren, maar horen nog steeds bij de carnivoren. Ik weet niet of dat logisch klinkt wat ik net zei _O-

In ieder geval, het is geen probleem om je hond iets van groenten of rijst te geven, maar echt behoefte eraan heeft hij niet.

Dat vroeg ik mij af inderdaad :) En waarom zit het er bij Carnibest dan wel in?
Een carnivoor eet wel de maaginhoud van zijn prooi...

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 09:33

Nikass schreef:
Tillie20 schreef:

Dat vroeg ik mij af inderdaad :) En waarom zit het er bij Carnibest dan wel in?
Een carnivoor eet wel de maaginhoud van zijn prooi...

Omdat wolven normaal de pens opeten, maar dat is maar een heel klein aandeel van de totale voeding. Bovendien kan je een hond niet meer echt vergelijken met een wolf.

Laat ik het zo zeggen: de hond kan koolhydraten slecht verteren, maar zo'n 20x beter dan de wolf. Hij heeft er geen behoefte aan want het is een carnivoor en maakt dus zelf deze stoffen aan. Mocht er een deel koolhydraten in zitten, is dat niet erg, zolang het grootste gedeelte van de ingrediënten maar uit vlees bestaat(wat niet het geval is bij de meeste brokken).

Mocht je bang zijn dat hij iets mist kan je zelf een beetje groenten pureren met een blender en af en toe erbij doen. Maar dat is echt niet nodig ;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 10:08

Mijn hond is nog wel een beetje een wolf :D Nee zonder gekheid, mijn hond zou het liefst zelf haar prooi vangen en dan met huid en haar opvreten. Er werden in de weilanden bij mijn vorige stal veel hazen geschoten en ze heeft er wel eens eentje gekregen... ze begint duidelijk direct bij de buik en vreet eerst de maag inhoud op ;) De rest volgt, er blijft letterlijk geen haartje van het dier over. Ook zalmkoppen gaan inclusief graatjes en ogen :P Dus het is wel een klein aandeel, maar is het niet juist een belangrijk aandeel?

Tillie20

Re: Naturis hondenvoer ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 10:10

Het is inderdaad een klein, niet belangrijk aandeel.

Belangrijkste is een groot vleesaandeel en de juiste verhoudingen(maar als je kant en klaar koopt dan is dan standaard).

Misschien dat je BARF dan ook interessant vindt?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 13:30

Ik geef eigenlijk altijd carnibest en dan af en toe eens een stuk lamsschouder of een zalmkop ofzo :)

Tillie20

Re: Naturis hondenvoer ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:31

Dat is toch prima :j
Gewoon kijken hoe je hond het erop doet en als je twijfelt kan je beter het zekere voor het onzekere nemen.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:42

Die rijst en groenten zijn inderdaad niet een belangrijk onderdeel van de voeding voor je hond. Hoewel je gelijk hebt dat carnivoren ook de maag + inhoud van de prooi eten is dit niet om de reden omdat het dier denkt het nodig te hebben. Carnivoren beginnen met de buik/lies omdat dit simpel gezegd de makkelijkste entree geeft tot de buikinhoud, waar al het lekkers verborgen zit :P

Daarnaast moet je bedenken dat rijst en groenten rauw of gekookt in het dieet gaan. De maag/darm inhoud van een prooidier is al voor verteerd of afgebroken tot enzymen / eiwitten. Een carnivoor kan dat veel makkelijker opnemen dan rauw of gekookte groenten. Het staat dus niet in verhouding :)

Het klinkt opzich wel als goede voeding!