Hoihoi, Lang geleden dat ik hier was, maar heb even een vraag en hoop dat er mensen zijn die dit herkennen en/of tips hebben. Ik heb een cocker spaniel pup van bijna 14 weken, een lieve hond naar mens en dier toe, maar nu de laatste week merk ik steeds vaker dat ze zodra iemand op straat loopt en naar me toe komt of in onze richting loopt, ze begint te blaffen/grommen en naar diegene toe duikt. Ze bijt niet, en vaak als diegene haar gewoon rustig aanhaalt is het wel even goed, maar sommige mensen lopen gewoon door en dan begint ze ook en hapt ze naar hun voeten/schoenen. Ik begin komende zaterdag met de puppycursus, en zal daar ook vast tips krijgen, maar vroeg me af of iemand hier al iets wist en wat ik kan doen, want vind het best vervelend. Alvast bedankt!
Blokje: als ze zo reageert zeg ik streng nee, of ik leid haar af wat niet altijd even goed lukt.. Puchje: nee, ze vind aandacht juist heerlijk, en ik moet haar zelfs soms afremmen omdat ze iedereen normaal leuk vond en blij werd van aandacht..
Kan hij los lopen, en zo ja, doet hij het ook wanneer hij niet aan de lijn zit? Ik denk dat het inderdaad voorkomt uit onzekerheid, sommige honden hebben ook het gevoel dat ze zichzelf minder kunnen beschermen wanneer ze aan een (korte) lijn zitten. Ken meerdere honden die andere honden aanvallen wanneer ze vast zitten, maar niet wanneer ze los lopen. Ik zou het gedrag voor nu negeren, en bij de puppy cursus er mee aan de slag gaan. Boos worden oid werkt vaak averechts.
Puchje
Geplaatst: 18-08-15 18:46
Ok, bedankt voor je antwoord. Ik ga mee met het mooie antwoord van finnens. Ik zou voor nu absoluut niet boos worden, want stel dat ze het uit angst doet... Negeer het gedrag of leid haar af met iets anders. Vraag dan op puppycursus om raad.
GMekkes
Geplaatst: 18-08-15 18:51
Ik zou direct even bellen naar de hondenschool. Het lijkt mij heel belangrijk om hier direct op de juiste manier mee om te gaan.
Denk er om. Puppybak op cursus is leuk. Maar mijn pup vond het dood eng. 8 dolle pups in een hok en niet weg kunnen verergerde het angst snauwen. In het bos e in het park is het een enorm sociaal lief hondje. (Wel al eenkennig naar mensen maar dat ondooid na een minuut of 2 wel en past ij ons geval bij het ras)
Een pup weet niet wat hij niet mag, en zal dat ook niet leren als er geen correctie uitgevoerd wordt. Mensen moeten zijn gedrag negeren (en dus ook niet aanhalen, want dan wordt zijn gedrag beloond), en jij moet hem even terecht wijzen. Als hij braaf is, mag hij er naar toe (op jouw commando)..
Een goed begin is het halve werk.. behandel hem niet als pup, maar als jonge hond..
GMekkes
Geplaatst: 18-08-15 19:53
In mijn post ging ik er vanuit dat je een goede hondenschool hebt uitgezocht Je kunt natuurlijk ook bellen met een hondengedragstherapeut voor advies. Als het nu om zindelijkheid ging, had ik het een ander verhaal gevonden maar voor zoiets zou ik persoonlijk direct de juiste hulp inroepen en tot die tijd het gedrag zoveel mogelijk zien te voorkomen.
Volgens mij gaat rond de 13 weken de inprentingsfase veranderen in de angstfase. Wellicht is het bij de pup inderdaad angst. Ik zou de situaties even proberen te vermijden en het op hondencursus vragen
Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties, ik ga inderdaad even de situatie wat vermijden in hoeverre dit mogelijk is, en veel afleiden/belonen en natuurlijk corrigeren wanneer nodig. Vind het alleen moeilijk om te weten wat de beste correctie is? Het is mijn eerst pup dus alles is nog zo nieuw voor me. Uiteraard ben ik consequent waar nodig, ben niet iemand die alles zomaar toelaat, en merk ook dat ze heel erg mijn onzekerheid overneemt in zo'n situatie dus moet voor mezelf ook aan de slag met mijn eigen onzekerheid want dit voelt ze feilloos aan natuurlijk. Daar ook graag tips voor. In ieder geval tot zover al bedankt!