Kat sproeit :(

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Kat sproeit :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 08:57

Ongeveer sinds ik zwanger ben (geloof ik, nu ik aan het terugdenken ben doet ze het een maand of 4) is één van mijn katten aan het sproeien. Uiteraard gaat er ook best wat veranderen straks met een hummeltje in huis, maar probeer het voor de katjes wel zo fijn mogelijk te doen.
Heb bijvoorbeeld de box al in de kamer staan zodat ze daar aan kunnen wennen en alles wat ik koop, zowel nieuw als 2e hands, wordt gewassen of schoongemaakt met mijn eigen schoonmaakmiddel ivm geurtjes. Verder is in de ruimte waar de katten komen niet wat veranderd. Op de bovenverdieping komen ze namelijk niet.
Maar toch sproeit madam vanalles onder en ik weet even niet zo goed meer wat ik moet doen. Het is altijd al wel een wat gestrest katje geweest, maar het ging eigenlijk al een tijd heel erg goed.
Kwam vanmorgen weer beneden en de woonkamer stinkt nu gewoon naar kattenpies en kan niet vinden waar het weg komt, zucht....

Roadracer

Re: Kat sproeit :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 09:00

Al mee naar de dierenarts geweest? Het kán een gedragsgerelateerd probleem zijn, bijv. door stress (veranderingen in huis). Maar het kan net zo goed ook een blaasontsteking of iets dergelijks zijn. Even wat urine proberen op te vangen en naar de dierenarts brengen.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 09:01

Mijn eerste gedachte zou ook zijn, even wat urine laten checken.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 09:02

Blaasontsteking heeft ze een jaar geleden al eens een keer gehad, toen vertoonde ze wel heel ander gedrag (ze ging toen echt overal zitten plassen en dan kwamen er 3 druppels uit)
Denk zelf dus niet dat het een blaasontsteking is, maar is misschien wel een goede om even uit te sluiten

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 09:02

Je zou Feliway kunnen overwegen. Werkt hier ook erg goed bij verhuizing of verandering en stress.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 09:04

Feliway heb ik tijden terug al eens geprobeerd toen ik met het probleem zat dat ze zichzelf kapot krabte, heeft destijds niets uitgehaald voor het krabben of de stress die ze toen vertoonde. Ben er wel achter gekomen dat het krabben waarschijnlijk toch een hele heftige vlooienallergie is geweest. 4 wekelijks ontvlooien met advantage deed namelijk niets, maar een seresto bandje werkt perfect

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 09:40

Urine kan je op meer dingen onderzoeken dan een ontsteking. Toevallig gister een kat gezien met 'sproei'klachten waarbij de DA eerst een urineonderzoek wilde doen (ik dacht zelfs steriel).

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:00

Vervelend zeg Liselot!
Misschien lees ik erover heen hoor, maar is ze gecastreerd?

Katten die plassen in huis kunnen daar honderden verschillende redenen voor hebben. Om je beter te kunnen adviseren zou ik willen weten;
- Hoeveel katten heb je?
- Kater/poes, gecastreerd of niet?
- Is er een (duidelijke) rangorde in de groep?
- Hoeveel kattenbakken heb je?
- Waar staan deze?
- Hoe vaak ben je van kattenbakkorrel veranderd?
- Is er destijds een grote verandering in huis geweest? (behalve dan dat jij als baasje anders ruikt/bent t.o.v. de kat, sinds je zwanger bent)
- Heb je geur-stekkers in huis?
- Hebben de katten een 'eigen plek'?

Dierenarts kun je proberen. Maar dan zou ik eerst even bellen. Veel dierenartsen zeggen standaard dingen als "het is een veel voorkomend probleem" en "Het kan aan meerdere dingen liggen". Ik zou je dan nog eerder een kattengedragsdeskundige aanraden.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:02

Hier juist wel hele goede ervaringen met Feliway. Kan me voorstellen dat feliway niet helpt bij jeuk door vlooien dus valt nogmaals te proberen. :)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 20:07

Ik heb ongeveer hetzelfde gehad. Mijn poes is gaan sproeien nadat ik een tweedehands keukentje voor mijn dochter had gekocht. Blijkbaar heeft daar ooit een kat tegenaan gesproeit. Ik had het keukentje goed schoongemaakt, maar de geur krijg je er blijkbaar nooit helemaal uit. De poes is helaas blijven sproeien, vooral in periodes van stress (lees als ik de bank op een andere plek neerzette, als de postbode een grote doos bezorgde, als er iets anders op het aanrecht lag...)... Feliway hielp tijdelijk.