Konijn met snot

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pistasche

Konijn met snot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 18:01

Beste bokkers,

Ik heb helaas een ziek konijn thuis. Hij heeft last van wit snot aan zijn neusje en de bekende vieze pootjes door het wassen van de neus. Ik heb er al 3 antibiotica kuren opzitten waarvan hij het best op de laatste 2 reageerde (sulfatrim als ik het goed heb), toch is hij er nog niet bovenop. De dierenarts wil mij geen vierde kuur geven maar overgaan naar een röntgenfoto van zijn hoofd/longen om te kijken naar eventuele tumoren of abcessen.

Nu heb ik mijzelf ingelezen op sites van dierenklinieken en daar lees ik behandelingen waar ze gebruik maken van bacterieel onderzoek, langere antibiotica kuren of spoelen van de neus etc. Nergens kom ik iets tegen over een röntgenfoto en ik heb zelf ook niet het idee dat het daar vandaan komt als ik het ziektebeeld lees. Ik trek mijn dierenarts zeker niet in twijfel maar op het moment dat je konijntje steeds zieker wordt wil je alles doen wat je kan.

Zijn longen en darmen klonken trouwens verder helemaal goed met luisteren, ben nu 3x geweest in 2 weken. Ook eet en drinkt hij goed. Ik ben van plan maandag naar een andere dierenarts te gaan voor een ''second opinion' maar hoor graag jullie ervaringen.

Alvast bedankt voor de reacties.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 22:22

Ik heb 2 konijnen gehad met chronische snot neuzen.
Kijk in elk geval naar je bodembedekking.
Stro er uit en ook geen zaagsel,ik had hemparade en dat werkte bij mijn dames nog het betse,dan hadden ze weinig last.
Ook geen hooi in het hok,maar in de hooiruif aan bieden :j
Ik voerde zeveel kruiden,verder heb ik wienig advies voor je

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 22:57

Hoi Ellepel, bedankt voor je advies. Ik heb nu aubiose in het hok. Is dat vergelijkbaar met wat jij erin had? Was het voor de konijnen 'leefbaar' met de snotneus? Dat zal het sowieso zijn anders deed je het niet maar wanneer is die grens zegmaar overschreden. Hij is nu namelijk echt erg benauwd en ik snap dat dit voor het beestje niet aangenaam is.

De dierenarts liet mij namelijk geloven dat het niet leefbaar is. Al lees ik op internet (ook niet altijd betrouwbaar maar voor mij nu even houvast) dat er inderdaad meer konijnen zijn die hiermee nog een prima leven leiden. Bedankt voor je reactie :-)

Eoweyn_x

Re: Konijn met snot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 23:05

Misschien kun je contact opnemen met Wilhelminapark Utrecht. http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/

Of, een andere goede konijnkundige dierenarts: http://www.bunnybunch.nl/forums/topic/1 ... renartsen/

Heb je al Draxxin geprobeerd? Een van mijn voedsters had vermoedelijk beginnend snot, na 1 keer een injectie draxxin niets meer gemerkt. Dat is nu een jaar geleden.

Verder inderdaad op stof letten. Hooi natmaken voor je het geeft ivm stof, bodembedekking wat weinig stoft..

Ik zou zeker om een second opinion vragen :)

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 23:12

Nee daar wil ik graag meer informatie over, draxxin. Ik ben het eerder tegen gekomen! Misschien is de röntgenfoto goed om abcessen/tumoren uit te sluiten zodat ik daarna dat kan proberen. Bedankt voor je tips!

Ik ga net woensdag op vakantie, pfff baal er zo van ;( Hij is in hele goede handen, daar hoeft niet aan getwijfeld te worden maar toch rot als je hem moet achter laten terwijl je juist nu alles op alles moet zetten.. Bij konijnen gaat het zo snel fout..

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 23:36

Heb vroeger ook een konijn met dit ziektebeeld gehad.
Als ik jou was zou ik ook eens contact opnemen met een homeopaat voor dieren, of bijv. met de Silverlinde school, daar kun je met je huisdier gratis op spreekuur komen en wordt dan onderzocht door de studenten en advies gegeven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 06:57

Aubiose is volgens mij ook van hennep gemaakt toch?

En ik bedenk me net dat ik voor hen ook altijd hooi van beaphar haalde.
Daar zat weinig tot geen stof in.
Succes verder met je konijn :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:58

Pistasche schreef:
Nee daar wil ik graag meer informatie over, draxxin. Ik ben het eerder tegen gekomen! Misschien is de röntgenfoto goed om abcessen/tumoren uit te sluiten zodat ik daarna dat kan proberen. Bedankt voor je tips!

Ik ga net woensdag op vakantie, pfff baal er zo van ;( Hij is in hele goede handen, daar hoeft niet aan getwijfeld te worden maar toch rot als je hem moet achter laten terwijl je juist nu alles op alles moet zetten.. Bij konijnen gaat het zo snel fout..

Dat kun je inderdaad wel doen. Draxxin wordt gebruikt bij landbouwdieren vooral maar is ook erg goed voor snot bij konijnen. Duplo is ook een snot-AB maar ik heb liever draxxin. Misschien bij de DA voorleggen? Ik hoorde vandaag ook iets over propolis, misschien dat proberen?

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 18:12

Top, bedankt. Stro is uit de kooi en er ligt alleen nog aubiose in. Hij lijkt aardig stabiel te blijven, gisterochtend voor het laatst medicijnen gehad.

Ik bel morgenochtend mijn huidige dierenarts over de draxxin. Zij behandelen ook landbouwdieren dus misschien een grotere kans dat ze dat ook verstrekken. Daarnaast ga ik andere dierenartsen in de omgeving (ook jouw tip) even bellen met wat hun zouden kunnen doen mocht mijn dierenarts 'uitbehandeld' zijn.

Kaffez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 09:30

Aubiose is net zoals Hemperade en Hempbed hennepstrooisel, het enige verschil Aubiose komt uit Frankrijk en Hemperade en Hempbed uit twee verschillende fabrieken in Oude Pekela

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 09:33

Mijn konijn heeft chronisch last van af en toe niezen en snotteren.
Dit nu erg veranderd sinds ie buiten staat en ecobed als bodembedekking heeft. Stro krijgt ie niet anders blijft hij niezen en alleen hooi van de dierenwinkel met weinig stofjes.

Succes met je nijn

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 12:08

Bedankt voor je uitleg Kaffez!

Buiten knapte hij inderdaad op, ik had de konijnen in eerste instantie apart omdat ik eerst bang was dat het besmettelijk zou zijn. Toen dat niet zo bleek te zijn en hij weer naar buiten mocjt zag je supersnel verschil! Als ik terugben van vakantie ga ik naar ecobed kijken, stro is de deur uit. Hij is sinds gister bij het (superdeluxe) vakantie adres en had de laatste dagen steeds een droge neus. Ook jij bedankt voor je bericht.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:45

Ik lees even mee. Een van mijn konijnen van 8 jaar is sinds 2 jaar (licht) chronisch verkouden. Eerst had ik ze op aubiose/hemperade staan, maar als mijn bestelling binnen is gaan ze over op Back 2 Nature. Als tussenoplossing zitten ze nu op houtkorrels. Stro is hier allang de deur uit en verder een schone omgeving.

Daarnaast krijgt hij dagelijks medicatie (ontstekingsremmer), spray ik zijn neus en krijgen ze stofvrij hooi.

Toch blijft hij wat niezen, dus ik hoop dat de verandering van bodembedekker dé oplossing blijft.

Iemand een idee of er nog een verschil zit tussen ecobed en Back 2 Nature? Zal het anders straks eens opzoeken.

Jammer genoeg durf ik ze met deze leeftijd (8 en de andere is 6) eigenlijk niet meer naar buiten te zetten, want ik denk dat dat ook nog veel zou kunnen schelen. Ook al wordt er goed geventileerd binnen...

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:20

Back 2 nature ken ik niet sonja. Eco bed vind ik lijken op grote karton snippers maar geeft weinig tot geen stof af.
En van ons konijn denken we dat ie rond de 5 is en hebben hem een jaar geleden met niezen en al uit de opvang gehaald. Waar ie als zwerver binnen kwam dus buiten oogelopen maar niet besmettelijk voor zn vrouwtje.

Maar met 2 van die oudjes zou ik de overstap naar buiten ook eng vinden. Goede ventilatie en niet bij de verwarming Zal ook al helpen inderdaad.

britje1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:26

Ik had 2 (nu 1) chronisch snotterende angora's 2x draxxin kuurtje gedaan en dat hielp goed in het begin maar uiteindelijk bleef het terugkomen en werd het chronisch.
Ze zitten buiten op ecobed en krijgen meestal kruiden zoals weegbree, brandnetel en tijm en met hele erge dagen wat euchinea druppels door hun water.
Konijntjes konden er prima mee leven :)