Ik loop eigenlijk al maanden met de vraag in me hoofd wat ik nou kan en moet doen.
Eerst even wat extra info...
4 jaar terug heb ik 2 fantastische lieve teddy dwerg konijntjes gekocht.
Pluck & Puck.

Ze hebben allebei dezelfde vader maar andere moeder, en op dezelfde dag geboren. 12-08-2011
Ze wonen bij mij in huis en mogen lekker vrij rondlopen in de woonkamer.
Ze hebben een houten flat met als bodembedekking houtkorrels en stro.
Pluck ( voedster ) was eigenlijk al gelijk overal heel snel bij en is heel makkelijk in dingen begrijpen.
Puck ( ram ) was vanaf het begin al een zorgenkindje helaas. was in de 1e week al verkouden, dus de 1e DA kosten waren toen al een feit. Hij had ook een verminderde weerstand, dus regelmatig terug naar de DA was geen uitzondering. Helaas heeft hij z'n 1e verjaardag niet eens mogen halen want het ergste is hem overkomen. Longontsteking!
27-07-2012 Ik moet er nog heel vaak aan terugdenken omdat hij weken daarvoor al aan het niesen was, wat uiteindelijk overging in een soort hoesten. Maar ik dacht dat dat wel los zou lopen want hij niestte eigenlijk altijd wel. ( jeetje wat kan ik mij daar nog schuldig over voelen
)Want toen ik uiteindelijk naar de DA ging was het al telaat!
Het ging plotseling zo ontzettend snel... Ik ben die dag daarvoor naar de DA geweest hij had koorts en zijn longen waren ook niet schoon. en hij kreeg direct een antibiotica injectie, maar de arts zei al dat ik er rekening mee moest houden dat hij de nacht niet zou halen... Belangrijk was dat zijn temperatuur naar beneden moest ( toen die tijd hadden we een hele hete periode van rond de 30graden ) maar bij mij thuis was het standaard 28.5 graden ( helaas zit ik in een appartementencomplex waar het niet mogelijk is om de temperatuur laag te houden in de zomer. Heeft iets met een fout tijdens de bouw Temaken )
Nou daar sta je dan, tranen biggelen over mijn wangen terwijl ik in die heerlijke kraaloogjes van mijn manneke kijk. Ow mijn lieve Puck, wat spijt het mij zo dat ik niet eerder met jou naar de DA was gegaan.
Weer thuis gekomen met hem heb ik hem geen moment uit het oog verloren, hij ging zo ontzettend snel achteruit. Opeens at hij niet meer en drinken deed hij ook niet meer. Zijn zusje bleef ook op een afstand, terwijl ze normaal onafscheidelijk waren.
Ondertussen had ik lichte paniek in me hoofd want hoe krijg ik die temperatuur in huis naar beneden zodat Puck het minder benauwd zou krijgen. Gelukkig kon ik mensen met airco die ik mocht lenen zodat ik geleidelijk de temperatuur naar beneden kon krijgen.
Die nacht is hij nog doorgekomen, veel bij hem wezen kijken. Water geven met een spuitje, kusjes en knuffels geven, terwijl ik iedere keer weer moest huilen bij het zien van mijn lieve ventje die letterlijk naar adem aan het happen was.
Maar de volgende ochtend was hij nog steeds heel benauwd en begon hij weg te kruipen onder mijn bed.
Ik had al contact gehad met de DA want ik zag dat dit alleen maar een lijdensweg was voor Puck.
In de middag kon ik weer langskomen, had nog gevraagd of het niet eerder kon maar helaas.
Die laatste afspraak met Puck zal ik nooit vergeten. Want toen ik in de wachtkamer zat te wachten merkte ik al dat het fout ging maar voordat ik daarop kon reageren begon Puck te stuiptrekken en te brullen
Ik riep naar de assistente dat ze moest helpen... Help me nou, help mijn kleine Puck, HIJ STIKT!!!!!
Maar niets hielp meer. Puck was in de wachtkamer van de DA gestikt! Ow wat heb ik zitten huilen met mijn konijntje in mijn armen, hopende dat het niet waar was en dat hij het weer zou doen.
Ik voelde mij zo schuldig, want met alles was ik er altijd op tijd bij maar deze longontsteking heeft mij letterlijk overvallen en ben ik in alles telaat geweest. Ik ging alles na, was het de hitte, heeft hij op de tocht gestaan, had hij wel genoeg ventilatie... Om wanhopig van te worden. Want dat was het, pure wanhoop!
DIT wil ik nooit meer meemaken!!!

Maar nou komt het...
Ik heb nog zijn zus, Pluck.
Door die heftige gebeurtenis met haar broertje, ben ik aardig alert als ik maar het idee heb dat ze begint te niesen.
Ook heb ik een airco gekocht want in de zomer wil ik dat zij er zo min mogelijk last heeft van al die warmte.
In de zomer haal ik het grootste gedeelte van het haar op haar flanken en buik weg want stel je voor dat ze het toch te warm krijgt. Wordt het heet buiten, zet ik de airco om half 7 'S ochtends aan zodat de temperatuur hetzelfde blijft in huis en dat is zo rond 24 graden. Als ik dit niet doet dan wordt het in huis warmer dan 28 graden en ben ik bang dat ze het benauwd krijg en daardoor ziek wordt.
Ook leg ik natte theedoeken op de grond, waar ze ook heerlijk op gaat zitten.
Jullie begrijpen wel dat ik er alles aan doe om te voorkomen dat Pluck hetzelfde overkomt als haar broer.
En dan... Begint ze dit jaar te niesen... In het begin ben ik na een week bij de DA langs gegaan want de paniek was weer volledig terug. Was niks aan de hand. Ik was voor een deel gerust gesteld, maar had voor de zekerheid wel een klein kuurtje mee gekregen.
Maar al die tijd bleef ze maar niesen. Een droge nies maar soms met een heel licht vochtig neusje, maar ze heeft schone voorpootjes. Tijdens het wassen hoor je haar ook lichte mompelgeluidjes maken, misschien dat ze benauwd is?
2 weken terug uiteindelijk de knoop doorgehakt en toch met haar naar de dierenarts gegaan.
Die heeft haar tanden en kiezen nagekeken, geluisterd naar haar hart en longen en ogen en neus bekeken.
Is ze toch kerngezond verklaard, niks aan de hand
wat een opluchting.Wel gaf ze mij de tip eens te kijken naar haar huisvesting en bodembedekking. Want misschien heeft ze een allergie. Ook het hooi natmaken zou kunnen helpen.
Dit bezoekje heeft denk ik 5 â 10 minuten geduurd, niks mee gekregen... Ownee wacht, EEN REKENING VAN €40.-
schrok er wel van, makkelijk verdienen zo, geld vragen voor die paar tips.Maar goed.
Nou heb ik die houten flat vervangen voor een grote kooi, ( voor de ventilatie ) het stro weg gelaten en alleen houtkorrels als bodem. Overdag loopt ze toch los in huis als ik thuis ben. Ook maar ik het hooi nat voordat ik dat in de hooibal doe.
Ze heeft beaphar konijnenvoer, krijgt voldoende andijvie, witlof, wortel en soms een korstje droog bruin brood. Alles voor mijn prinsesje. Want dat is ze ook!

Maar niesen doet ze dus nog steeds...
Kunnen jullie mij alsjeblieft wat meer tips geven want ze is mijn allesje.
Sorry voor het lange verhaal maar moest het even kwijt

Alvast bedankt voor het lezen.
) maar ik krijg het ook vaak benauwd wanneer ik langdurig in een ruimte met airco zit
is het nog een optie om het dier simpelweg te verplaatsen tijdens deze hitte, misschien heb je vrienden met een koeler huis waar ze met dit soort hitte tijdelijk mag logeren? Heb je misschien een berging, kelder of balkon (met schaduwplek) waar ze heen kan? Ik probeer vooral met je mee te denken
. Die zit trouwens alleen van de rest omdat die een volle ram is en ik 'm niet bij mijn andere ram durf te steken (hier een mannen groep ram + 2 gecastreerde) en mijn ene gecastreerde het in zijn broek had gedaan als die een broek had gehad toen ik 'm eens wilde laten kennis maken. Met de andere heb ik het nog niet geprobeerd maar ga ik wel eens doen, met wat geluk. 
echt een heerlijk dier.
.