HELP mijn teddy dwergje niest al maanden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ianrowan2009

HELP mijn teddy dwergje niest al maanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 11:35

Hoi,

Ik loop eigenlijk al maanden met de vraag in me hoofd wat ik nou kan en moet doen.
Eerst even wat extra info...

4 jaar terug heb ik 2 fantastische lieve teddy dwerg konijntjes gekocht.
Pluck & Puck.
Afbeelding

Ze hebben allebei dezelfde vader maar andere moeder, en op dezelfde dag geboren. 12-08-2011

Ze wonen bij mij in huis en mogen lekker vrij rondlopen in de woonkamer.
Ze hebben een houten flat met als bodembedekking houtkorrels en stro.

Pluck ( voedster ) was eigenlijk al gelijk overal heel snel bij en is heel makkelijk in dingen begrijpen.

Puck ( ram ) was vanaf het begin al een zorgenkindje helaas. was in de 1e week al verkouden, dus de 1e DA kosten waren toen al een feit. Hij had ook een verminderde weerstand, dus regelmatig terug naar de DA was geen uitzondering. Helaas heeft hij z'n 1e verjaardag niet eens mogen halen want het ergste is hem overkomen. Longontsteking! |( 27-07-2012
Ik moet er nog heel vaak aan terugdenken omdat hij weken daarvoor al aan het niesen was, wat uiteindelijk overging in een soort hoesten. Maar ik dacht dat dat wel los zou lopen want hij niestte eigenlijk altijd wel. ( jeetje wat kan ik mij daar nog schuldig over voelen |( )
Want toen ik uiteindelijk naar de DA ging was het al telaat!

Het ging plotseling zo ontzettend snel... Ik ben die dag daarvoor naar de DA geweest hij had koorts en zijn longen waren ook niet schoon. en hij kreeg direct een antibiotica injectie, maar de arts zei al dat ik er rekening mee moest houden dat hij de nacht niet zou halen... Belangrijk was dat zijn temperatuur naar beneden moest ( toen die tijd hadden we een hele hete periode van rond de 30graden ) maar bij mij thuis was het standaard 28.5 graden ( helaas zit ik in een appartementencomplex waar het niet mogelijk is om de temperatuur laag te houden in de zomer. Heeft iets met een fout tijdens de bouw Temaken )

Nou daar sta je dan, tranen biggelen over mijn wangen terwijl ik in die heerlijke kraaloogjes van mijn manneke kijk. Ow mijn lieve Puck, wat spijt het mij zo dat ik niet eerder met jou naar de DA was gegaan.
Weer thuis gekomen met hem heb ik hem geen moment uit het oog verloren, hij ging zo ontzettend snel achteruit. Opeens at hij niet meer en drinken deed hij ook niet meer. Zijn zusje bleef ook op een afstand, terwijl ze normaal onafscheidelijk waren.
Ondertussen had ik lichte paniek in me hoofd want hoe krijg ik die temperatuur in huis naar beneden zodat Puck het minder benauwd zou krijgen. Gelukkig kon ik mensen met airco die ik mocht lenen zodat ik geleidelijk de temperatuur naar beneden kon krijgen.
Die nacht is hij nog doorgekomen, veel bij hem wezen kijken. Water geven met een spuitje, kusjes en knuffels geven, terwijl ik iedere keer weer moest huilen bij het zien van mijn lieve ventje die letterlijk naar adem aan het happen was.

Maar de volgende ochtend was hij nog steeds heel benauwd en begon hij weg te kruipen onder mijn bed.
Ik had al contact gehad met de DA want ik zag dat dit alleen maar een lijdensweg was voor Puck.
In de middag kon ik weer langskomen, had nog gevraagd of het niet eerder kon maar helaas.
Die laatste afspraak met Puck zal ik nooit vergeten. Want toen ik in de wachtkamer zat te wachten merkte ik al dat het fout ging maar voordat ik daarop kon reageren begon Puck te stuiptrekken en te brullen |( |(
Ik riep naar de assistente dat ze moest helpen... Help me nou, help mijn kleine Puck, HIJ STIKT!!!!!
Maar niets hielp meer. Puck was in de wachtkamer van de DA gestikt! Ow wat heb ik zitten huilen met mijn konijntje in mijn armen, hopende dat het niet waar was en dat hij het weer zou doen.
Ik voelde mij zo schuldig, want met alles was ik er altijd op tijd bij maar deze longontsteking heeft mij letterlijk overvallen en ben ik in alles telaat geweest. Ik ging alles na, was het de hitte, heeft hij op de tocht gestaan, had hij wel genoeg ventilatie... Om wanhopig van te worden. Want dat was het, pure wanhoop!
DIT wil ik nooit meer meemaken!!!

Afbeelding

Maar nou komt het...
Ik heb nog zijn zus, Pluck.
Door die heftige gebeurtenis met haar broertje, ben ik aardig alert als ik maar het idee heb dat ze begint te niesen.
Ook heb ik een airco gekocht want in de zomer wil ik dat zij er zo min mogelijk last heeft van al die warmte.
In de zomer haal ik het grootste gedeelte van het haar op haar flanken en buik weg want stel je voor dat ze het toch te warm krijgt. Wordt het heet buiten, zet ik de airco om half 7 'S ochtends aan zodat de temperatuur hetzelfde blijft in huis en dat is zo rond 24 graden. Als ik dit niet doet dan wordt het in huis warmer dan 28 graden en ben ik bang dat ze het benauwd krijg en daardoor ziek wordt.
Ook leg ik natte theedoeken op de grond, waar ze ook heerlijk op gaat zitten.
Jullie begrijpen wel dat ik er alles aan doe om te voorkomen dat Pluck hetzelfde overkomt als haar broer.

En dan... Begint ze dit jaar te niesen... In het begin ben ik na een week bij de DA langs gegaan want de paniek was weer volledig terug. Was niks aan de hand. Ik was voor een deel gerust gesteld, maar had voor de zekerheid wel een klein kuurtje mee gekregen.
Maar al die tijd bleef ze maar niesen. Een droge nies maar soms met een heel licht vochtig neusje, maar ze heeft schone voorpootjes. Tijdens het wassen hoor je haar ook lichte mompelgeluidjes maken, misschien dat ze benauwd is?

2 weken terug uiteindelijk de knoop doorgehakt en toch met haar naar de dierenarts gegaan.
Die heeft haar tanden en kiezen nagekeken, geluisterd naar haar hart en longen en ogen en neus bekeken.
Is ze toch kerngezond verklaard, niks aan de hand :') wat een opluchting.
Wel gaf ze mij de tip eens te kijken naar haar huisvesting en bodembedekking. Want misschien heeft ze een allergie. Ook het hooi natmaken zou kunnen helpen.
Dit bezoekje heeft denk ik 5 â 10 minuten geduurd, niks mee gekregen... Ownee wacht, EEN REKENING VAN €40.- 8)7 schrok er wel van, makkelijk verdienen zo, geld vragen voor die paar tips.
Maar goed.
Nou heb ik die houten flat vervangen voor een grote kooi, ( voor de ventilatie ) het stro weg gelaten en alleen houtkorrels als bodem. Overdag loopt ze toch los in huis als ik thuis ben. Ook maar ik het hooi nat voordat ik dat in de hooibal doe.
Ze heeft beaphar konijnenvoer, krijgt voldoende andijvie, witlof, wortel en soms een korstje droog bruin brood. Alles voor mijn prinsesje. Want dat is ze ook! <3

Afbeelding

Maar niesen doet ze dus nog steeds...
Kunnen jullie mij alsjeblieft wat meer tips geven want ze is mijn allesje.
Sorry voor het lange verhaal maar moest het even kwijt :o
Alvast bedankt voor het lezen.
Laatst bijgewerkt door Ianrowan2009 op 15-08-15 12:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Ianrowan2009

Re: HELP mijn teddy dwergje niest al maanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 11:57

Ik ben echte een beetje ten einde raad :(

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 11:59

Je topic staat er nog geen half uur op, even rustig..

Wij op bokt zijn ook geen dokters, dus als je het wilt weten hup nog eens naar de DA.
Airco vind ik een beetje dom, daar kunnen ze alleen maar erger verkouden van worden

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 12:07

Een airco moet je echt niet aan doen is echt heel slecht.

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 12:12

Zou het niet kunnen Zijn dat je teveel koelt? En airco en natte handdoek en haar weg halen. Misschien wordt ze daar wat verkouden van??

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 12:14

marleen_usar schreef:
Een airco moet je echt niet aan doen is echt heel slecht.

Ik weet dat een airco ook niet goed kan zijn voor haar maar hij staat naar boven gericht en niet bij haar in de buurt. Als ik dit niet doe dat wordt het overdag meer dat 28graden en ben ik bang dat ze ziek wordt, het benauwd krijgt. Dus is kiezen tussen 2 uiterste en aangezien het met Puck heel heet in huis was en ik er een slechte ervaring mee heb gehad.. :(

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 12:15

Ik ben geen konijn (goh :D) maar ik krijg het ook vaak benauwd wanneer ik langdurig in een ruimte met airco zit :) is het nog een optie om het dier simpelweg te verplaatsen tijdens deze hitte, misschien heb je vrienden met een koeler huis waar ze met dit soort hitte tijdelijk mag logeren? Heb je misschien een berging, kelder of balkon (met schaduwplek) waar ze heen kan? Ik probeer vooral met je mee te denken :)

Wat ik ook vaker voorbij zie komen zijn flessen bevroren water waar dieren tegenaan kunnen kruipen (lege colafles + water + vriezer + doekje er om). Koude vloeren worden ook gewaardeerd, stenen vloeren, metaal, beton, dat ligt al koeler dan op een stuk vloerbedekking of strooisel. Wat ik zelf altijd veel vind schelen zijn goede gordijnen die de zon blokkeren, zodat je de boel thuis dicht kunt maken en de warmte buiten kunt houden.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 12:15

Goh heb ook teddy dwergen (7) maar ook geen idee wat het zou kunnen zijn, geen enkele niest of hoest hier (zitten allemaal buiten).

Wat ik wel moet zeggen ze kunnen prima tegen de temperaturen als ze schaduw hebben de dagen dat het hier 30 graden was zaten ze net zo goed buiten hier en juist bij 1 nijn leg ik dan een ingevroren fles in z'n hok waar die naar eigen behoefte kan tegen liggen maar verder doe ik geen extra zorgen voor de warmte. Lijkt mij dat ze van een airco ook verkouden kunnen raken van de constante bries zeg maar dus zelf raad ik gewoon flessen met water invriezen en in het hok leggen aan. Dan kan ze zelf kiezen :).

Er is een groep op facebook van teddy dwergen misschien weten ze daar meer raad voor jou. Als je nog eens naar een DA gaat, ga dan naar een andere zou ik zeggen die een konijn serieuzer neemt.

PS. Heb je ooit geprobeerd om voor Pluck terug een maatje te vinden ? :)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 12:18

Airco, op haar gericht of niet, ik denk dat het niet juist is, ondanks je beste bedoelingen erbij. Ikzelf word gigantisch ziek van de airco, als ik een uurtje in een airco ruimte zit, lig ik 2 dagen doodziek op bed. Ik kan er echt niet tegen, ik denk dat de meeste dieren er ook niet comfortabeler van gaan leven.

Ik leg bij hitte altijd 1 of 2 1,5 liter flessen vol water bevroren in het hok. Daar kunnen ze zelf beslissen hoe dichtbij ze gaan zitten en de flessen zelf geven koelte af, dus met de tijd word het koeler. Heb er altijd 1 of 2 nog in de vriezer liggen voor het afwisselen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 12:22

ik ben niet zo bekend met konijnen, maar een ding weet ik wel van konijnen houden en dat is dat ze eigenlijk op een tochtvrije plaats moeten staan..

een aircoditioning lijkt mij daarom ook echt af te raden.. zelfs omhoog gericht veroorzaakt ie een luchtstroom (en daarmee tocht).

beter dat je hem beschikking geeft over een plek met koelte, bijvoorbeeld een stenen/betonnen plek waar hij lekker languit gestrekt kan liggen (kelder/gang).. als je dat zelf niet hebt idd zoals iemand al aangeeft, vragen bij kennissen of die een koelere ruimte hebben..

mijn hond houd ik koel door anderhalve literflessen met water in te vriezen (appartement hier kan 28 graden worden, ze is dertien en momenteel problemen met haar leverwaarden, dus probeer ik het haar zo aangenaam mogelijk te maken). er tegenaan liggen doet ze niet, maar zo af en toe lebbert ze m helemaal af.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 12:30

Lori schreef:
Goh heb ook teddy dwergen (7) maar ook geen idee wat het zou kunnen zijn, geen enkele niest of hoest hier (zitten allemaal buiten).

Wat ik wel moet zeggen ze kunnen prima tegen de temperaturen als ze schaduw hebben de dagen dat het hier 30 graden was zaten ze net zo goed buiten hier en juist bij 1 nijn leg ik dan een ingevroren fles in z'n hok waar die naar eigen behoefte kan tegen liggen maar verder doe ik geen extra zorgen voor de warmte. Lijkt mij dat ze van een airco ook verkouden kunnen raken van de constante bries zeg maar dus zelf raad ik gewoon flessen met water invriezen en in het hok leggen aan. Dan kan ze zelf kiezen :).

Er is een groep op facebook van teddy dwergen misschien weten ze daar meer raad voor jou. Als je nog eens naar een DA gaat, ga dan naar een andere zou ik zeggen die een konijn serieuzer neemt.

PS. Heb je ooit geprobeerd om voor Pluck terug een maatje te vinden ? :)

Nou ga ik over 2 maanden verhuizen naar een appartement met balkon. Hopelijk scheelt dat ook dat ze dan af en toe naar buiten kan.
Ik heb een jaartje terug een ander konijn te logeren gehad, maar daar was Pluck behoorlijk van vanslag.
Veel stampen met een jammerend geluid erbij. Dus weet niet of ik haar daar een plezier mee doet.
Heb er wel echt over nagedacht.
Dat van die flessen met water uit de vriezer ga ik eens proberen! Zal ze zeker waarderen want op die theedoeken gaat ze ook graag liggen. Dank je voor de tip :j

Die DA is inderdaad de laatste keer geweest dat ik daarheen ben geweest. Belachelijke prijs voor alleen het consult. En ze weten wat er met Puck gebeurd is dus wat meer begrip had ik wel verwacht daar.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 12:42

Soms denken mensen er niet aan om voor het overgebleven eentje te nemen daarom dat ik het vroeg, lees dat je het hebt geprobeerd. Super :). Weet dat teddy's hun enorm aan hun mensje/baasje kunnen hechten dat scheelt. :)

Hier is het maar bij 1 nijn dat ik het flessen systeem moet doen (de andere hebben veel schaduw) die gaat ook altijd half dood gaan liggen als die het warm heeft :') . Eenmaal ik 'm dan een fles geef begint die ermee te spelen (aan krabben en likken en ermee rollen) :+ . Die zit trouwens alleen van de rest omdat die een volle ram is en ik 'm niet bij mijn andere ram durf te steken (hier een mannen groep ram + 2 gecastreerde) en mijn ene gecastreerde het in zijn broek had gedaan als die een broek had gehad toen ik 'm eens wilde laten kennis maken. Met de andere heb ik het nog niet geprobeerd maar ga ik wel eens doen, met wat geluk.

In de teddy groep heb ik ook al gelezen van ice pods voor konijnen maar een fles werkt op zich even goed volgens mij. Ook een stoepsteen invriezen heb ik er al gelezen maar dat zelf nog nooit geprobeerd (te veel gedoe).

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 13:20

Ja, een stoepsteen in mijn vriezer leggen zal ik ook niet zo snel doen haha. Maar wel goed bedacht ja!

Pluck is behoorlijk gezellig aanwezig.'s ochtends als ze het idee heeft dat ik wakker ben dan staat ze in haar hok voor haar deurtje, klaar om eruit te mogen en te leuren voor een blaadje andijvie.
Afbeelding
Overal waar ik ben houdt ze mij in de gaten. En als ze iets hoort kraken... Zit ze aan me been geplakt in de hoop dat ik iets voor haar heb :9 echt een heerlijk dier.

Maar kan het zijn dat ze een allergie ergens voor heeft?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 07:31

Wat gebruik je op de bodem?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 07:33

Wat ligt er op de bodem?

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 09:30

marleen_usar schreef:
Wat ligt er op de bodem?

Houtkorrels van het merk LINDA.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:31

Anders eens iets anders proberen. Back-2-nature ofzo. Dat heb ik hier binnen ook liggen voor de cavia's. Die konden niet tegen stoffige bodembedekking.
Voor de rest zou je haar helemaal kort kunnen knippen tegen de warmte.
Afbeelding
Ik knipte de opvangers altijd kort in de zomer. Velen zeggen dat dat slecht is voor de vacht, maar ja... ik vind sowieso al slecht dat zulke konijnen gefokt worden ;-).

Als je een nieuw maatje voor haar wilt zou ik naar een opvang gaan. Daar koppelen ze haar aan een leuke ex-ram. Eentje waarmee het ook klikt. Een konijn opeens in haar territorium kan voor onrust zorgen, wat je dus gemerkt hebt bij het logeerkonijn.