Kittenvoer...is het echt nodig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KPet

Kittenvoer...is het echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 13:42

Joepie, wij krijgen na het weekend twee kittens erbij! Een beetje raar omdat onze poes nu een week vermist is en het eigenlijk als gezelschap voor haar bedoeld was. We hopen natuurlijk vurig dat ze nog terugkomt/gevonden wordt en we blijven daarin ook zeker ons best doen, maar ondertussen laten we de kittens wel 'thuis' komen.

Maar dat was eigenlijk niet mijn vraag. Zowel mijn vriend als ik hebben los van elkaar meerdere kittens opgevoed en ook onze vermiste poes van kitten af gehad. Wij hebben allebei altijd junior/kittenvoer gegeven, maar toen we vandaag in de winkel bij het kattenvoer stonden vroegen we het ons toch af: is speciaal kittenvoer nu echt nodig?

We hebben het toch maar weer gehaald, maar ik wilde toch wat referentie.

Als onze poes ooit (hopelijk) weer thuis komt gaan ze volgens mij toch elkaars voer eten. Er staan hier permanent brokjes.
Hoe doen jullie dat? De kittens zijn nu 3mnd

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 13:46

Mijn kitten van iets meer dan 3 maanden krijgt geen kittenvoer meer. Hij wilt het gewoon niet eten en wilt met onze twee grote siberen mee eten, waarvan er eentje 7 maanden is en ook al niet meer op kittenvoer staat. Hij is inmiddels bijna 5 kilo (die van 7 maanden) en op dit moment echt groot aan het worden maar nog wel erg slank. Ook hier staan de hele dag brokjes en ze krijgen twee keer per dag een beetje natvoer!

Naar mijn idee groeien ze er in elk geval niet minder om en ze kunnen naar eigen behoefte eten.

Nadiine__x

Re: Kittenvoer...is het echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 13:58

Kitten voer is zeker wel belangrijk, er zitten stoffen/ producten in welke je kitten nodig heeft voor eem goede groei (denk aan de botten en pezen en spieren)
De meeste kittenbrokken gaan tot 6 maanden.

Gewoon beide voedingen neer zetten, en als ze van beide eten is dat niet erg/schadelijk. Jou oudere kat, kan er wat te dik van worden, maar je kittens krijgen niks van zijn voer. Als ze de kitten brokken maar wel erdoor blijven eten voor dw groei, anders heb je later kans op lichamelijke problemen ;)

Je zou eventueel ook alleen kitten brokken neer kunnen zetten, mocht de oudere kat niet snel dik worden..

En volgens mij heeft iams een merk soort wat geschikt is voor alle leeftijden. En ecostyle ook!

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 14:07

Nadiine__x schreef:
Kitten voer is zeker wel belangrijk, er zitten stoffen/ producten in welke je kitten nodig heeft voor eem goede groei (denk aan de botten en pezen en spieren)
De meeste kittenbrokken gaan tot 6 maanden.

Gewoon beide voedingen neer zetten, en als ze van beide eten is dat niet erg/schadelijk. Jou oudere kat, kan er wat te dik van worden, maar je kittens krijgen niks van zijn voer. Als ze de kitten brokken maar wel erdoor blijven eten voor dw groei, anders heb je later kans op lichamelijke problemen ;)

Je zou eventueel ook alleen kitten brokken neer kunnen zetten, mocht de oudere kat niet snel dik worden..

En volgens mij heeft iams een merk soort wat geschikt is voor alle leeftijden. En ecostyle ook!

Wat zijn die voedingsstoffen dan? Want ik zie qua ingredienten alleen het verschil dat er bij kittenvoer melk in zit.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 14:21

In kittenvoer zit een hoger percentage eiwitten, vetten en calorieën. Voor de rest hangt het af van de verschillende merken voer. Een kat mag bij brokken rustig tot 50% eiwitten en 30% vet hebben.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 21:09

goh hier hebben ze ook wat kittenvoer gekregen maar niet heel lang, natuurlijk mijn kittens zijn blijven zogen tot ze 3 maand waren, is vanzelf gestopt en nu eten ze gewoon met de anderen mee want het kittenvoer viel bij de anderen ook erg in de smaak en dat is niet de bedoeling :D wel krijgen ze vlees en korrels.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 15:43

Mijn kitten is nu bijna 10 maanden en krijgt nu nog steeds kittenvoer. Dit is wel speciaal voor maine coon kittens tot 15 maanden, dus dit blijft ik voeren tot de 15 maanden. Daarna zal die waarschijnlijk de gewone maine coon brok krijgen.
Qua natvoer krijgt die al tijden niet meer voor kitten. Heel af en toe krijgt die nog voer van kittens maar meestal gewone gourmet en Felix maar dit is voor de lekker erbij.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:02

Ik heb mijn 2 perzen tot 1 jaar oud allebei kittenvoer gegeven. Rond de 10 maanden ben ik er 'volwassen' voer bij gaan mengen. En nu zitten ze alweer een tijdje op het volwassen voer.

Ik heb altijd gedacht dat kitten voer een stuk rijker is aan een aantal voedingsstoffen voor de groei.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 23:04

Ik hoor heel verschillende dingen. Wat ik vooral bijzonder vindt is dat ik op de meeste fora lees dat een kitten echt kittenvoer moet hebben, terwijl ik van een aantal da heb vernomen dat het eigenlijk niet nodig is.

Fotsy schreef:
goh hier hebben ze ook wat kittenvoer gekregen maar niet heel lang, natuurlijk mijn kittens zijn blijven zogen tot ze 3 maand waren, is vanzelf gestopt en nu eten ze gewoon met de anderen mee want het kittenvoer viel bij de anderen ook erg in de smaak en dat is niet de bedoeling :D wel krijgen ze vlees en korrels.

Ook hier zijn de kittens hebben de kittens tot vorige week gezoogd. Nu heeft mama er geen zin meer in en mogen ze naar ons komen. Zijn precies 3 mnd morgen.

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 23:22

Ik vroeg me hetzelfde af toen ik mijn kitten in huis kreeg! Uiteindelijk toch maar gedaan voor de zekerheid. :)
Heel toevallig woont een zusje van mijn kat een paar deuren verderop die meteen vanaf 7 weken op volwassen voer is gezet. Het kan natuurlijk compleet toeval zijn maar feit is dat mijn kat een flink beest van 4 kilo is geworden en het zusje geluk heeft als ze de 2,5 kilo aantikt. Ze is op dit moment even groot als wat die van mij met 5 maanden was... -O-

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 23:24

Ik vroeg het de DA van mijn katten en hij zei dat het niet nodig was. Dat er in kittenvoer wat meer stoffen zitten voor de energie, maar thats it. Mijn kitten eet liever het voer van mijn volwassen kat op namelijk.
Ze krijgen nu gewoon allebei hetzelfde voer van applaws :)

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 05:53

Ik denk dat kittenvoer vooral belangrijk is voor de kittens welke eerder bij de moeder weggaan, als aanvulling op de melk die ze missen.

Maar zo kun je het ook vergelijkeb met veulens natuurlijk, die krijgen vaak ook veulen brokken nadat ze afgespeend zijn tot 1 jaar, het is en blijft een aanvulling op de groei.. Tuurlijk kan het ook zonder en ze zullen er echt Niet direct ziek van worden, en andere ook wel helemaal niet.. Maar er zullen ook kittens wezen die niet goed volgroeien (van binnen of van buiten)

Mijn 2 jarige krijgt nog altijd musli voor paarden in de groei.. Dit blijf ik voeren tot ze 4 jaar is (shires groeien langer door) en daarna ga ik pas overstappen.. Zolang ze extra nodig hebben blijf ik het geven..

Maar hoeveel veulens, worden er met 6 maand afgespeend en op een weitje/opfok gezet zonder extras, en dat gaat ook goed..

Ja het is goed/beter voor ze..
Maar is het van levens belang? Nee, dat niet

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 05:57

Oudere katten vinden de kittenbrok vaak heel erg lekker. Je blijft dus aanslepen als je die dagelijks aan bied. Ik zou de gehele dag gewoon kattenvoer aanbieden en voor de kittens tweemaal daags wat kittenvoer terwijl je ze apart neemt. Doen wij hier altijd. :)

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:56

Ik voer Taste of the wild, dat is voor volwassen katten en voor kittens. Bij de fokker kreeg onze ok kitten een goed merk kitten voer. En hij is pas met 15 weken bij ons gekomen.
Ons rasloze kitten weet ik eigenlijk niet wat voor voer hij kreeg, maar die is ook tot 15 weken bij zijn moeder geweest. Ik denk dat dat belangrijker is dan speciale kitten brokken.
Mijn kinderen eten ook met de pot mee, die krijgen geen speciaal kinder voer :D ;)