Van lelijk eendje tot..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KellyR

Van lelijk eendje tot..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 14:55

Van lelijk eendje tot inmiddels (naar mijn mening) toch echt wel een lekkerding <3
Inmiddels 3 jaar geleden kregen wij onze 2e Aussie, Jazzie.
Ze was nou niet bepaald knap, haar ogen waren oneven, haar neus was in verhouding tot haar lichaam wat groot, ze was bang voor van alles maar ooooh wat was (is) ze lief.

Achteraf zijn we er achter gekomen dat ze een fokfoutje was. Tuurlijk, dit hadden we beter kunnen onderzoeken (aangezien haar kleur niet Aussie correct was) maar goed zo is het gelopen. Door dit 'foutje' ziet ze slecht, ze kan geen diepte inschatten en ze mist heel veel aan haar slechte zijde. Zo loopt ze regelmatig in een fiets die haar aan de verkeerde kant inhaalt, mist ze een kuil, en soms ook een boom. Ballen en stokken moeten we op een bepaalde manier gooien, anders ziet ze deze echt niet. Daarnaast hoort ze ook niet volledig, hierdoor kan ze volledig in paniek raken als ze ons niet ziet. Daarom wachten we braaf op elk hoekje dat we om gaan als ze los is, zo is ze ons eigenlijk nooit kwijt :+

Ondanks haar gehoor luistert ze als een tierelier. Ze is een schoothondje eerste klas, tikje jaloers (lees heel erg :') ) Ze is ontzettend zorgzaam voor onze andere hond, dit is vice versa ook zo. Gek op paarden en een ontzettende clown.

Genoeg gekletst, meet Jazzie (en Pablo)

1. Onze andere Aus moest er eerst nog niet zoveel van hebben
Afbeelding

2. Eenmaal thuis begon ze haar plekje te vinden.
Afbeelding

3. Het ging steeds beter tussen de 2 (inmiddels kunnen ze niet meer zonder elkaar)
Afbeelding

4. Dit is ongeveer een half jaartje verder in de winter, daar begon ze qua uiterlijk goed bij te komen
Afbeelding

5. En in de zomer was ze absoluut niet meer weg te denken
Afbeelding

6. Vorig jaar ben ik begonnen met ze mee te nemen naar het paard en dat vond ze geweldig!
Afbeelding

7. Soms poseert ze voor de foto
Afbeelding

7. Ze genoot van het strand
Afbeelding

8. Ook ben ik met haar begonnen met behendigheid
Afbeelding

9.
Afbeelding

10. Ze deed het zo goed dat we zelfs 1e werden in een onderlinge wedstrijd
Afbeelding

11. Ondertussen is ze een echt prinsesje
Afbeelding

12. En als mooie afsluiter, een foto die me heel dierbaar is (deze staat eigenlijk wat eerder in de tijdlijn)
Afbeelding

Dankjewel voor het lezen :D

Berichtje zou lief zijn :o

Britta31

Re: Van lelijk eendje tot..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 17:54

<3 en je grumpy dog is ook geweldig.

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 18:04

Wat een verschrikkelijke lieve uitstraling heeft ze, snap helemaal dat je voor haar gevallen bent!
De sneeuwfoto en samen bij de boterbloemen :+: ...
Ondanks haar "schoonheidsfoutjes" is ze een plaatje hoor. Volgens mij een echt levensgenietertje of niet?
Hopelijk hebben jullie nog lang en veel plezier met elkaar.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 18:06

Ooh wat is ze prachtig!!
Voordat ik je verhaal had gelezen dacht ik al dat ze (deels) doof en/of blind zou zijn. Triest dat zulke fokfouten gemaakt worden.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 20:45

Haha grumpy dog :') Die is ook heel lief hoor, kan alles met hem doen, kan hem bij wijze van over de kop gooien en hij geeft er bijnaa niks om (zij ook niet trouwens)

Dank voor jullie leuke reacties :)

@YamaDeva, ja ze is echt elke dag vrolijk. De enige momenten dat ze wat minder is, is wanneer ze ziek is. Verder heeft ze altijd echt een smile van hier tot Tokio. Wil altijd het liefste knullen, rennen, in je kruipen, spelen en alles tegelijk! En hoop inderdaad dat ze nog lang mag blijven.

@Kaus, ja zeker, gelukkig is moeders meteen gesteriliseerd na dit nestje. Puur een fout met een kleurcombinatie van de ouders. Hoop dat het bij deze 'handicap' blijft en dat er niet andere rare dingen komen in de loop der tijd. (Al heeft ze op het moment wel last van een allergie)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 21:02

fok foutje toevallig een merlexmerle?
Vaak zie je dat overmatig wit ipv de merle kleur, en deze honden hebben meer kans op doof en blindheid.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 21:07

@cinnepin, ja dat klopt. Heb de vader alleen nooit gezien, dus het zou ook een verborgen merle kunnen zijn geweest. En dat zou betekenen dat het niet bewust was. Maar dat is het droom ideaal :)

Toen we de fokker ermee confronteerde beweerde ze gezonde pups te hebben en niets van de aandoeningen af te weten. (Of dit echt onwetendheid was... i don't know) Sindsdien geen contact meer.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 21:14

Merle is op het moment een beetje een mode kleur. ( ik heb een blue merle bordercollie van 4,5 maand. Ik heb me daardoor wat verdiept in de merle kleuren. Omdat mensen nu graag merles willen slaan ze er een beetje in door.
Ze willen dan perse merle pups dus gaan ze merle op merle zetten.

De vader van mijn border is blue merle en de moeder tri collor. Wat je bij de mijne dan ook ziet is dat de *grijze* kleur meer overheerst dan het witte.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 21:16

Geweldige foto's! Ik vind haar een schatje <3 zo leuk dat ze dikke vriendjes is met je andere hond!

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 21:18

Nu moet ik wel zeggen dat Borders heel anders zijn dan Aussie's.
Veel dingen die bij de Borders nog geaccepteerd worden, worden niet geaccepteerd bij de Aussie.
Zo zie je ook veel border's met wat meer wit. Dit is bij de Aussie echt not done!
En geloof dat er bij de Borders ook nog iets was met dat een bepaalde merle kleur wel weer op een ander soort merle kon. Maar daar heb ik me niet helemaal in verdiept om eerlijk te zijn :')

@Tilmar, dankje :) Naast vriendjes, is hij ook nog eens haar 'hulphond' :D

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 21:21

KellyR schreef:
Nu moet ik wel zeggen dat Borders heel anders zijn dan Aussie's.
Veel dingen die bij de Borders nog geaccepteerd worden, worden niet geaccepteerd bij de Aussie.
Zo zie je ook veel border's met wat meer wit. Dit is bij de Aussie echt not done!
En geloof dat er bij de Borders ook nog iets was met dat een bepaalde merle kleur wel weer op een ander soort merle kon. Maar daar heb ik me niet helemaal in verdiept om eerlijk te zijn :')

@Tilmar, dankje :) Naast vriendjes, is hij ook nog eens haar 'hulphond' :D

Nee volgens mij mag het bij de border ook niet. Ik heb het een en al doorgelezen. Ook willen ze bij de border ook geen overmatig wit :)

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 21:21

Super leuke hond geworden!!!

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 21:30

ik moest lachen om Pablo die er zo naast zit in de auto van 'grmbl' hahaha. Ahhh, honden met iets afwijkends trekken mij enorm aan, zijn de liefste ;-) net als senioren gewoon een zwak voor. Het zijn prachtige honden <3. Helaas heb ik er alleen slechte ervaring mee ( buuraussies naast vorige woning waren enorm vals en resulteerde in een aussiereu in mijn arm hangend 's avonds :-( ).
Is het niet zo dat bij honden en katten met geheel witte hoofden veel een oog/ oor 'afwijking' hebben? Dalmatiers etc hebben dat ook.
hoe dan ook, de laatste foto, wow... ik heb helaas een kruising ierse setter x schotse collie met spruiten in zijn oren en een dalmatier die hier ook weleens last van heeft onderweg, dus ik ben zeeeer jaloers op die goed luisterende honden van jou ;-). De kruising is net 1,5 jaar en de dalmaat ging ook beter luisteren na haar 2de toen ze haar pubertijd beetje voorbij was... er is nog hoop ;-).

heeeeeeeeeeel veeeeel plezier samen, prachtig paard, prachtige honden, jullie zullen veel bekijks hebben denk ik :-).

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 21:33

Deze hond heeft zeker 2 merle ouders? Dan is ze er nog goed vanaf gekomen! Is een mooie hond geworden ;)

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 21:40

Ik vind het toch wel "sonde" dat er zo gefokt word.

Hier ook een aussie, redmerle van nu 18 weken. Moeder is bleumerle en vader is redtri.

Afbeelding

Bij de aussies moet de ogen en oren volledig door kleur omringt zijn.

xbelieveitx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 21:42

Wat heeft ze een lieve uitstraling <3

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 22:07

XxDiandraxX schreef:
Ik vind het toch wel "sonde" dat er zo gefokt word.

Hier ook een aussie, redmerle van nu 18 weken. Moeder is bleumerle en vader is redtri.

[ [url=m/7oqbv0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bij de aussies moet de ogen en oren volledig door kleur omringt zijn.

Wauw! Wat een prachtige pup zeg! Daar zal je wel trots op zijn ;)

Vind het ook zonde, maar als TS gelukkig is met de hond en de hond niet echt last heeft (qua kwaliteit van leven) van zijn aandoeninkjes is er geen probleem lijkt mij ;)

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 22:23

@liekensancho Dankje :) Deze aussie's doen echt geen vlieg kwaad (tenzij ze zelf aangevallen worden, dan is de zwarte een vechtersbaas). En van dat witte klopt. Wanneer er een donkere rand om de ogen heen zit, betekend dit vaak dat ze prima kunnen zien. Dit mist zij. Wanneer ook de oren kleuren bevatten, dit heeft zij een beetje, kunnen ze over het algemeen ook goed horen.
Moet wel zeggen dat zij vanaf het begin al heel goed luistert (naar mij) omdat ze bang is om me kwijt te raken. Dalmatiërs heb ik wel eens meer naast het paard gezien.. Jachthonden minder... maar ik denk dat je zelf wel weet waarom :+ Al moeten collies wel weer goed luisteren toch? Veel oefenen en vertrouwen hebben.
Pablo (de zwarte) was al vanaf pup mee op een ander verzorg adres dus die is paarden gewent. Zij was echter totaal onbekend. Dus eerst er naast gelopen een paar x. En toen er maar gewoon op gaan zitten.
Mocht je het willen proberen, probeer het alleen, zonder iemand erbij (niet op gevaarlijke stukken komen) Wanneer er bij mij iemand mee gaat, op de fiets bijvoorbeeld. Dan is hebben ze er allebei een handje van om tussen beide heen en weer te gaan en luisteren ze een stuk minder.

@Tillie, ja dat klopt. Maar zoals ik eerder al heb gezet, er kan ook een 'verborgen merle' opgezeten hebben. Dat ik bijvoorbeeld een bi of tri colour met een heel klein stukje merle wat absoluut niet opvalt. En dan is het eigenlijk meteen al raak. Alleen heb ik de vader niet gezien, dus of het een verborgen merle was of niet zal ik nooit te weten komen. En ze heeft een prima leven hoor, een vrolijker hondje heb ik nog niet gezien :') Die is niet triest te krijgen. En we weten hoe we er mee om kunnen gaan, zo heeft ze er zelf minimaal last van. En Pablo (de zwarte, overigens wel gewoon een goede Aussie) is haar hulphond in de situaties die ze niet kan inschatten. Zo moet hij altijd eerst in de auto springen en dan links in de kofferbak gaan zitten. En dan pas springt zij er rechts in. Gaat hij rechts zitten, dan kan ze het niet goed inschatten, zelfde verhaal als dat zij eerst moet.

@Diandra, leuk! Die rode staan ook nog op mijn verlanglijstje voor ooit :o ik vind ze zo leuk, vooral de reutjes, die kleuren komen dan echt heel mooi tot hun recht in de volle vacht!

@gerlinda en marjotje dank jullie wel :)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 22:33

Nee is prima hoor! Je hoeft je niet te verdedigen! (:

Ze ziet er prachtig uit hoor, zeker voor een double merle! En als jullie plezier aan elkaar beleven is dat helemaal super! Veel plezier nog met haar ;)

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 22:38

Oh nee zo bedoelde ik het absoluut niet hoor Tillie, ik legde het gewoon even wat uitgebreider uit ;) Bedankt

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 12:08

wat een prachtig stel honden heb je, echt mooi!

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 01:51

Wauw wat is ze mooi <3

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 08:57

Oh mooi!! <3

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 15:25

Dankjullie wel :)