Hoe duif vangen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hikarii

Hoe duif vangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 15:49

En voor jullie het vragen; nee ik wil geen duif braden :=

Vier dagen terug zat hier een jonge postduif. Heeeeel erg mager was ie, ook erg suf. Konden hem alleen niet te pakken krijgen, en hij zat voer rond de volliere te pakken. We hadden al zoiets van, hij weet dat hij hier nu voer kan krijgen dus ietsjes aangeboden op een schaaltje. Helaas kwam meneer elke dag terug, en hij blijft schraal. Nu gaat hij dus ook niet meer weg.

Dussss.. We zoeken een oplossing om hem te vangen zodat we de eigenaar kunnen vinden :') als ze hem niet meer terug willen oid kan hij gerust blijven, dan hebben we er een vrije vogel bij. Maar eerst zien te vangen..

Hij kent mensen. Kan tot 2m afstand komen op mn knieën en dan hopt hij weg. Momenteel zit ik er zo bij:

Afbeelding

Maar het werkt dus niet echt. Hij wil niet happen :+
Enige bokker met nog een idee?

zonnebloem18

Re: Hoe duif vangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 15:51

Heb je nog een leeg kooitje? Postduiven zijn gewend om hokjes in te vliegen wie weet vliegt hij er zo in.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 15:52

Vliegt ie niet weg? Want in dat geval zou ik gewoon proberen hem te pakken. Dat is dan in principe wel te doen, maar als ie wel wegvliegt dan moet je geluk hebben dat je hem te pakken krijgt.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 15:55

Een postduivenhouder is niet altijd geïnteresseerd in het terugkrijgen van een verzwakte duif ( |o ahum...)

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 15:56

@Zonnebloem: Twee parkieten kooien ovr, maar de deurtjes zijn denk ik niet groot genoeg voor een duif, ookal is hij aardig schraal. Kan het proberen, maar verwacht van niet.

@Yunomi: Hij vliegt weg als je dichterbij komt dan 1,5 meter oid. En die 1,5 meter springen/vliegen/erop duiken gaat hem niet worden.

@Senna: Daarom zei ik, mochten we hem te pakken krijgen en ze hoeven 'm niet terug, mag hij hier blijven :j we hebben voer zat.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 16:00

senna21 schreef:
Een postduivenhouder is niet altijd geïnteresseerd in het terugkrijgen van een verzwakte duif ( |o ahum...)

Dit dus, als de duif niet op tijd terug is, wordt het dus wel een gebraden duif. (Nu wil ik niet alle duivenmelkers over één kam scheren, maar in de meeste gevallen...)

Hier landen ook vaak postduiven, (we hebben een grote vogel volière) ik zet een bakje voer en een bakje water neer en meestal na een dag of 3 zijn ze weer weg. Wat de eigenaar er mee doet, ik weet het niet maar ik heb mijn best gedaan denk ik dan maar.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 16:04

Ik voel mij hier toch lichtelijk aangesproken door de reacties, mijn vriend is namelijk een duivenmelker en wij rijden heel het land door om een verdwaalde duif van hem op te halen en de zorg te geven die zijn duifje nodig heeft :o Dus inderdaad, niet alle duivenmelkers zijn zo.

Maar even on topic, is de duif al gevangen? Anders zal ik straks even aan mijn vriend wat tips vragen :)

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 16:16

Wilde net zeggen....ik heb een poos geleden ook een duif gevangen. En even tijdelijk in de voliere gedaan omdat hij erg verzwakt was. Kon hem ook zo oppakken. Ik heb zelf ook duiven buiten de voliere dus had zelfs duivenvoer.

De dag erop gezocht naar de eigenaar maar niets kunnen vinden. Pas de dag daarop via iemand die het ringetje wel af kon lezen de eigenaar gevonden. Die zat dus ruim 60 km verderop.

Ik gebeld en gevraagd of ze hem echt terug wilde en of ze hem niet dood gingen maken ofzo. Want ik kende ook alleen horror verhalen. Maar nee. Meneer was echt heel blij dat zijn duif terecht was en is in de auto gestapt om hem te halen en heeft me uitgebreid bedankt voor de goede zorgen. Dus inderdaad, niet alle duivenmelkers zijn zo.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 16:18

Hoeft niet, ik heb heel regelmatig duiven die stranden en tot nu toe komt de eigenaar het dier halen.

Wat werkt is als er niet fanatiek gevlogen word, deur van schuur of huis openzetten. Heel rustig duif opdrijven tot die binnenzit. Dan schepnet pakken en net erover heen doen, of duif in kleinere ruimte drijven en daar pakken

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 16:21

Het probleem is meestal dat als een duif lang van huis is, zeker bij een jonge duif, hij steeds terug keert naar zijn 'nieuwe' plek in plaats van naar het hok. Maar meestal zijn ze erg blij om een duif weer terug te krijgen en word het ook zeker gewaardeerd dat iemand hem goed opgevangen heeft.

https://www.npoveenendaal.nl/duif-gevon ... gevonden-1 Via deze website zou je eigenaar moeten kunnen achterhalen, mocht je hem vangen natuurlijk. :)

Edit: op bovenstaande website raden ze aan om een doek over de duif te gooien om hem te vangen. Misschien het proberen waard.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 16:24

Ik heb ook ooit een duif gevangen met de liefdadige gedachte hem te willen herenigen met zijn eigenaar, laten aansterken in mijn voliere bij mij eigen duiven en binnen een week kon ik ze allemaal afmaken.. :( Die duif had een zeer besmettelijke ziekte. Of hij moedwillig is losgelaten om die reden of het heeft opgelopen terwijl hij rond vloog weet ik niet, maar ik wilde je even waarschuwen hem eerst in quarantaine te zetten en uit te kijken met je eigen vogels! Het zou je maar overkomen, dan ben je net als mij alles in één keer kwijt!

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 16:28

Hoekje drijven kan ik proberen, doek erover gooien ook maar denk dat hij voor beide te schuw is. Laat de wasmand staan zoals ik hem nu heb incl voer, dat hij daar aan kan wennen.

Pearlx, ik heb zelf geen duiven, alleen (gras)parkieten en dwergpapagaaien, maar ondanks dat ze voor elkaar misschien geen besmettelijke ziekte heb komen ze nog niet bij elkaar, mocht ik de duif te pakken hebben ;) sowieso was ik mijn handen en kleren grondig als ik een andere vogel in handen heb dan een parkietje of papegaaitje

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 09:32

Vorig weekend zijn er ruim 20 000 duiven verloren gevlogen door het noodweer boven Frankrijk. Misschien dat jou duif er één van is.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 09:34

Flowery schreef:
Ik voel mij hier toch lichtelijk aangesproken door de reacties, mijn vriend is namelijk een duivenmelker en wij rijden heel het land door om een verdwaalde duif van hem op te halen en de zorg te geven die zijn duifje nodig heeft :o Dus inderdaad, niet alle duivenmelkers zijn zo.

Maar even on topic, is de duif al gevangen? Anders zal ik straks even aan mijn vriend wat tips vragen :)

Dat dus. Moe word je er van. Heb er weer een ritje friesland op zitten vanuit zuid holland.

Om te vangen kan je geen groot net lenen van iemand? of opsluiten in een schuur.
Verder wachten tot het donker is dan vliegen duiven niet zo snel of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 09:35

Arme beesten
Is daar geen wedstrijdprotocol voor als het gaat stormen?

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 09:56

Volgens mijn vriend staan in veel gemeentegidsen de duivenclubs, en dan kan je die bellen om te vragen om de duif te vangen :) Zij kunnen de duif dan laten aansterken en daarna los laten, in de hoop dat hij z'n huisje terug vindt!

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 09:57

https://www.npoveenendaal.nl/duif-gevon ... ale-hokken

Hier een link met alle centrale hokken in nederland.
Mocht je de duif te pakken krijgen dan kan je altijd de duif daar heen brengen.

De eigenaar is dan verplicht de duif op te halen.
die krijgt of een telefoontje of een kaartje thuis.
Het kost jou zelf niks.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 09:59

[***] schreef:
Arme beesten
Is daar geen wedstrijdprotocol voor als het gaat stormen?

Janne er is inderdaad een wedstrijdprotocol.
Maar wat er van het weekend is gebeurd is vreselijk maar een onvoorziene bui boven belgië is daar de boosdoener van geweest.
Helaas zijn er dusdanig veel duiven gesneufeld.
Normaliter als er zo'n front is dan word er gewacht of anders een dag uitgesteld.
Bijvoorbeeld het hete weekend begin juli zijn er helemaal geen vluchten geweest.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 10:09

Moet ik meneer duif wel te pakken krijgen :+
We hebben wel een net van een paar m2, maar onze tuin is aardig vol (vijfer, volliere, rijtjeshuis ) dat een net heel lastig word.

Savonds zit de duif er helaas niet, vanaf een uurtje of 5 laat hij zich al niet meer zien.

Vannochtend zat ie weer op het dak, ging paardrijden, toen ik net terug kwam was hij er weer niet. En met de Hitte van vandaag ga ik niet zitten wachten tot ie zich laat zien :=

murness

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 10:13

Ik ben nu toch wel benieuwd of dit "mijn" Henk is ;)

Anderhalve week geleden is er bij ons een postduif tegen het raam gevlogen. Die heb ik gevangen en de eigenaar gebeld. Eten en drinken gegeven en hij knapte weer op. De volgende dag heb ik hem (in overleg met de eigenaar) losgelaten. Hij vloog keurig weg. De dag erna sta ik de konijnen eten te geven en wie komt eraan? Henk! Hij heeft weer gegeten en gedronken en vervolgens de rest van de middag op het dak gezeten. Daarna weggevlogen en niet meer teruggezien.
Henk is op een zaterdag losgelaten in Hapert (Brabant) en op maandagmiddag bij ons tegen het raam gevlogen. Hapert en mijn woonplaats zijn hemelsbreed 40 km bij elkaar vandaan. Dus dan heeft hij er best lang over gedaan, over zo'n klein stukje.
Ik ben ook heel benieuwd of hij zijn eigen huis in de buurt van Zwolle heeft teruggevonden.

Kan je het nummer op de ring lezen TS?
En ik zou hem niet perse vangen, maar wel op een hoge plaats eten en drinken neerzetten. Dan kan hij een beetje op krachten komen.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 20:14

Wij halen de afgelopen tijd ook heel veel gestrande postduiven op(wij =dierenambulance)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 20:15

Hier in Assen ook, afgelopen week al 4 duitse duiven en 2 nederlandse duiven.

Liezja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 20:16

Ik las; hoe druif vangen?

Uh... Met de hand? :=