Cavia met allergie wat voor bodem.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xEline

Cavia met allergie wat voor bodem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 16:42

Hoi,

Ik denk dat mijn cavia allergies is voor zaagsel. Hij heeft waterige oogjes en niest af en toe. Ik ga binnenkort met hem naar de dierenarts maar ervoor moet ik toch de kooi verschonen.
Ik koop altijd grote balen omdat ik een caviaflat heb en supermarkt pakjes echt onvoordelig is. Heeft er iemand tips? Ik zat zelf aan vlas te denken, maar geen idee of dit minder stoffig is.

AmyII

Re: Cavia met allergie wat voor bodem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 16:51

Cavia's zijn volgens mij dieren die sowieso niet stoffig gehouden mogen worden.

Wij hebben in het verblijf van onze ratjes CORBO liggen, dit heb je bij o.a. Jumper in verpakkingen van 15kg ofzo. Misschien nog wel grotere verpakkingen.
Dit is gegarandeerd stofvrij, je moet alleen wel even onderzoeken of cavia's erop mogen met hun pootjes.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 16:53

De hamster van mijn dochter zit ook op vlas van het paard. Niet stoffig.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 16:55

Mijn cavia's houdt ik op papierkorrels. Groot absorptie vermogen en niet stoffig (wat voor mij dan weer prettig is). Het is alleen wel wat kostbaarder.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 17:01

Vlas is vrij scherp dus dat zou ik niet doen. Je hebt tegenwoordig toch van dat geperste spul? Word ook veel voor ratten gebruikt volgens mij. Zou ik eerder dat doen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 17:01

Zaagsel is voor kleine dieren sowieso niet goed. Ik ben heel erg te spreken over back to nature.

Heb je overigens wel eens gedacht aan een cavia erbij? Het zijn namelijk groepsdieren :)

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 17:05

Ik heb al tientallen jaren kleine dieren in huis, hamsters, cavia's en konijnen. Zitten allemaal op zaagsel en nooit problemen mee gehad. Kan dat slecht is hoor maar geloof dat de gemiddelde huiskamer huisdier op zaagsel zit. In mijn ogen meer een verkooptruc om duurdere bodems aan te schaffen.

Elleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 17:08

Ecobed, greenmile, bedxcel zijn volledig stof vrij en erg fijn voor cavia's.
Oja ik koop een baal bedxcel ( 20 kg volgens mij ) voor 18 euro bij dieza.
Laatst bijgewerkt door Elleen op 11-08-15 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 17:10

Mijn paard staat op stro maar mijn buurpaard op vlas en het zag er juist niet zo scherp uit, maar zaagsel is natuurlijk wel erg lekker voor ze om in te liggen.
@Geryon ik ga eens kijken wat dat is! Is het ook in groot verpakking te halen?
En ik heb twee cavia's alleen die andere heeft nergens last vast! (Al zijn het niet de beste maatjes)

tiennuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 17:12

Back to nature zou kunnen, dat is nagenoeg stofvrij. Of ecobed, dat is een soort karton.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 17:13

Koekeroekus schreef:
Ik heb al tientallen jaren kleine dieren in huis, hamsters, cavia's en konijnen. Zitten allemaal op zaagsel en nooit problemen mee gehad. Kan dat slecht is hoor maar geloof dat de gemiddelde huiskamer huisdier op zaagsel zit. In mijn ogen meer een verkooptruc om duurdere bodems aan te schaffen.

Ik heb ze zelf altijd op zaagsel en stro gehad. Ook geen zichtbare problemen mee. Maar het schijnt wel slecht te zijn. Het gemiddelde huiskamer huisdier, leeft ook niet bepaald lang.. Misschien is er een connectie.

TS de grootste verpakking is geloof ik 30L. En fijn dat je twee caafs hebt!

Essia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 17:16

Ik heb mijn cavia's op ecobed staan, 190 liter voor 16 euro. Echt ideaal, het is namelijk net zwaar genoeg dat mijn cavia's het er niet uit schoppen als ze door de kooi rennen. Het enige is dat ik wel voor wat extra hooi zorg zodat ze ook zacht kunnen liggen. :D

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 17:27

Even opgezocht, die van mij staan op back-to-nature.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 17:43

Ik heb alles wel geprobeerd...en nu idd op ecobed

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 17:44

Back to nature of ecobed/finacard/greenmile karton bedding, allebei niet stoffig

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 17:50

Ik heb mijn caafjes op een laagje hennepvezel met daaroverheen een flinke laag Russel Bedding. Een van mijn cavia's is erg gevoelig voor stof en deze combinatie werkt goed.

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 20:03

Ik heb alles even bekeken en zie dat heel veel namen een soort karton snippers zijn dit lijkt mij een goede oplossing! Nu even uitzoeken waar ik grote verpakkingen kan kopen. Heel erg bedankt voor de tips denk dat mijn caaf zich straks een stuk prettiger voelt.

Nog een vraag: ik heb onder mijn zaagsel kattenbak korrels liggen kan dit er nog bij of is dit niet nodig?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 20:05

Hennep, ik heb zelf een stof allergie maar reageer daar niet op.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 20:31

xEline schreef:
Ik heb alles even bekeken en zie dat heel veel namen een soort karton snippers zijn dit lijkt mij een goede oplossing! Nu even uitzoeken waar ik grote verpakkingen kan kopen. Heel erg bedankt voor de tips denk dat mijn caaf zich straks een stuk prettiger voelt.

Nog een vraag: ik heb onder mijn zaagsel kattenbak korrels liggen kan dit er nog bij of is dit niet nodig?

Ik gebruik alleen de karton snippers. Wel dagelijks of om de dag even natte plekken etc weghalen. Maar dat vind ik dat dat bij elke bodembedekking hoort ;)

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 20:48

Mijn cavia's zitten ook op ecobed. Ik vind het super. Ik haal niet dagelijks natte plekken eruit. Ik doe er een flinke laag in, dan blijft de boven laag mooi droog. Ik verschoon ze 1x per week en nu met het warme weer 2x per week.
Maar ik heb wel 6 cavia's.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 20:53

Ik gebruik strokorrels en die bevallen super. Absorberen ook erg goed, daar hoeft niks onder. Bak blijft mooi droog en het wordt goed verdragen door allergische mensen en dieren.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 10:47

Mijn moeder kan niet tegen stof, daarom heb ik mijn dieren binnen op back-2-nature zitten.