Poep op de stoep

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mjetterd

Poep op de stoep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 12:12

Hallo,

Zoals sommige bokkers misschien weten is mijn hond vorige week ingeslapen. Ik heb geen nieuwe hond, maar omdat ik het wandelen heel erg mis mag ik met een hond wandelen wanneer ik dat wil.

Misschien zijn er hier mensen die ervaring hebben met een hond die op de stoep poept. Ik heb het niet over een pup :). Zijn er manieren om dit af te leren, zodat de hond zijn behoeftes gewoon op het gras gaat doen of is het lastig wanneer de hond dit altijd gewoon gewend is geweest?
Sowieso lijkt het mij goed om uitgebreid te belonen wanneer hij wel zijn behoefte op het gras doet, maar vraag ik mij bijvoorbeeld af of je de hond streng moet gaan toespreken wanneer hij zijn behoefte op de stoep doet (dan denkt de hond misschien dat poepen niet oke is?).

Ik ben benieuwd of mensen hier ervaring mee hebben en/of ideeën hebben om hier goed mee om te gaan.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 12:17

hoe groot/zwaar is de hond? Bij puppies is de tip altijd: negeren als ze het op de verkeerde plek doen en als je het aan ziet komen (tijdens het uitlaten lukt dat meestal wel), optillen en op de juiste plaats zetten.
Dat resulteert met puppies dus in snel naar buiten rennen xD

Misschien kun je zoiets ook doen met deze hond? Moet het alleen geen hond zjin van 40-50 kg, dan wordt je er niet blij van.
Het negeren als hij het op de stoep doet, kan wel wat helpen. Aan de andere kant, dat zal hij nu ook wel gewend zijn (meeste mensen staan niet meer te springen als hun hond poept xD) dus of dat echt helpt?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 12:23

mirriezz schreef:
hoe groot/zwaar is de hond? Bij puppies is de tip altijd: negeren als ze het op de verkeerde plek doen en als je het aan ziet komen (tijdens het uitlaten lukt dat meestal wel), optillen en op de juiste plaats zetten.
Dat resulteert met puppies dus in snel naar buiten rennen xD

Misschien kun je zoiets ook doen met deze hond? Moet het alleen geen hond zjin van 40-50 kg, dan wordt je er niet blij van.
Het negeren als hij het op de stoep doet, kan wel wat helpen. Aan de andere kant, dat zal hij nu ook wel gewend zijn (meeste mensen staan niet meer te springen als hun hond poept xD) dus of dat echt helpt?

Ik schat zo'n 35 kilo, optillen is niet echt een optie :').
Haha, goed punt, over het algemeen negeer je altijd een hond die poept.

VillaNeusjes

Re: Poep op de stoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 12:28

Is het jouw hond? Zo nee dan zou ik eerst overleggen met de eigenaar of zij het gecorrigeerd willen zien het is immers niet jouw hond dan. Ik zou het hoogst vervelend vinden als iemand mijn hond ongevraagd gaat corrigereb, ze zouden er een reden voor kunnen hebben dat de hond ook kan poepen of andere ondergronden. En straffen werkt in mijn ogen niet bevonden als ze het op gras doen wel.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 12:28

Nou dan wil je niet zien hoe wij hebben staan jubelen toen onze hond leerde waar hij wel mocht poepen. := Telkens weer als hij het netjes op het gras of in de bosjes deed dan werd hij uitgebreid beloond, met als gevolg dat hij nu het liefst in de bosjes poept of bij gebrek aan bosjes op het gras. In al die 12 jaar *ff afkloppen* heeft hij het nog nooit op de stoep gedaan.

Aangezien je oppashond al is "aangeleerd" dat hij op de stoep mag poepen, zal hij er geen erg in hebben wanneer je hem negeert als hij dit doet. Je kunt eventueel je stem kort verheffen en "Nee" zeggen. Vervolgens de poep op de gewenste plek leggen. Zodra de hond op de juiste plek poept, beloon hem dan rijkelijk.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 12:31

jilleroo schreef:
Is het jouw hond? Zo nee dan zou ik eerst overleggen met de eigenaar of zij het gecorrigeerd willen zien het is immers niet jouw hond dan. Ik zou het hoogst vervelend vinden als iemand mijn hond ongevraagd gaat corrigereb, ze zouden er een reden voor kunnen hebben dat de hond ook kan poepen of andere ondergronden. En straffen werkt in mijn ogen niet bevonden als ze het op gras doen wel.

Goed punt, dit is overlegd en mag gecorrigeerd worden :). Zij vinden dit zelf ook een nare gewoonte van de hond.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 12:33

Haha xD Jolien, dat is toch ook prachtig, als je 's ochtends om 6 uur in je klompen en badjas op het grasveldje (waar de hele buurt kan meekijken) staat te jubelen! Wij deden het ook bij onze pup hoor. Maar ehm, nu toch liever niet meer. :+

Als het een hond is die gevoelig is voor aandacht en dat soort beloning, zal het vast helpen om toch te gaan staan jubelen. Wel is het goed om te overleggen met de baasjes: zij moeten het natuurlijk fijn vinden en het werkt veel sneller/makkelijker als zij ook meedoen!

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 12:38

De hond loopt bij de eigenaren in een soort van groot weiland. Zij hebben normaal gesproken dus niet met dat soort situaties te maken. Maar ze vinden het prima dat ik haar wat goed gedrag aan de lijn bij breng.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 12:38

Ik snap niet waarom je daar zo moeilijk over moet doen.. Kwestie van poepzakje meenemen en goed opruimen, ik weet niet hoe oud de hond is? Wat voor omgeving woont de hond? Moet je een behoorlijk stuk wandelen voordat de hond bij gras komt?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 12:41

Amandavd schreef:
Ik snap niet waarom je daar zo moeilijk over moet doen.. Kwestie van poepzakje meenemen en goed opruimen, ik weet niet hoe oud de hond is? Wat voor omgeving woont de hond? Moet je een behoorlijk stuk wandelen voordat de hond bij gras komt?

Zelf vind ik het niet zo netjes om met een poepende hond voor iemands huis te staan. Natuurlijk ruim ik het op, dat doe ik ook wanneer de hond in het gras poept.
De hond woont aan de rand van het dorp. Gras is overal eigenlijk wel te vinden, maar ik heb het idee dat ze gewoon poept als dat in haar op komt. En dus niet eerst een stukje gras opzoekt.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 12:42

Mjetterd schreef:
Amandavd schreef:

Zelf vind ik het niet zo netjes om met een poepende hond voor iemands huis te staan. Natuurlijk ruim ik het op, dat doe ik ook wanneer de hond in het gras poept.
De hond woont aan de rand van het dorp. Gras is overal eigenlijk wel te vinden, maar ik heb het idee dat ze gewoon poept als dat in haar op komt. En dus niet eerst een stukje gras opzoekt.

Als je het gewoon netjes opruimt zie ik het probleem niet zo? Gebeurt hier ook regelmatig, zolang mensen het opruimen is er imo niks aan de hand maar iedereen denkt daar natuurlijk anders over. Is het een buitenhond?

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 12:50

De vraag is niet zo zeer OF het vervelend is (want TS vindt het zelf gewoon wel vervelend, en ik snap dat wel). De vraag is hoe je een volwassen hond het beste nog zoiets kan afleren/aanleren :) Of iemand hier ideeën en tips voor heeft :D

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 12:59

op hoog tempo doorlopen tot je bij een grasstrook aankomt..
daar het tempo heel erg laag houden of zelfs bijna drentelen..
heeft hij daar zijn behoefte nog niet gedaan aan het einde van de grasstrook?
tempo weer omhoog gooien en stevig doorlopen naar de volgende grasstrook..

immers 99 van de 100 honden gaat eerst vertragen en snuffelen om vervolgens 2600 halve rondjes te draaien voor ze hun gat definitief openzetten.

Die van mij plast alleen bij zeer hoge nood gelukkig op de stoep/straat, omdat ze het vervelend vind zitten.. ze is nu wat ouder, dus zodra ik de woning verlaat (drie hoog) houd ik een hoog tempo aan richting de lift.. terwijl de lift omhoog komt, leg ik haar af.. in de lift leg ik haar af en daarna flink doorlopen naar de buitendeur.. hoog tempo richting het eerste boompje zodat ze daar rustig even alles kan laten lopen voor we 'uit' gaan. Door haar ouderdom kunnen we anders een ongelukje verwachten tussen mijn voordeur en de buitendeur ;)

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 13:05

elenaMM77 schreef:

immers 99 van de 100 honden gaat eerst vertragen en snuffelen om vervolgens 2600 halve rondjes te draaien voor ze hun gat definitief openzetten.

Die van mij plast alleen bij zeer hoge nood gelukkig op de stoep/straat, omdat ze het vervelend vind zitten.. ze is nu wat ouder, dus zodra ik de woning verlaat (drie hoog) houd ik een hoog tempo aan richting de lift.. terwijl de lift omhoog komt, leg ik haar af.. in de lift leg ik haar af en daarna flink doorlopen naar de buitendeur.. hoog tempo richting het eerste boompje zodat ze daar rustig even alles kan laten lopen voor we 'uit' gaan. Door haar ouderdom kunnen we anders een ongelukje verwachten tussen mijn voordeur en de buitendeur ;)

Bedankt! Daar heb ik wel wat aan, als ik een bepaalde route neem dan kan ik wel van grasstrook naar grasstrook lopen. Dat ga ik eens proberen *D

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:07

Thesserd schreef:
De vraag is niet zo zeer OF het vervelend is (want TS vindt het zelf gewoon wel vervelend, en ik snap dat wel). De vraag is hoe je een volwassen hond het beste nog zoiets kan afleren/aanleren :) Of iemand hier ideeën en tips voor heeft :D

Dus je mag er dan maar niks over zeggen? :')

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:16

We hebben onze hond destijds als pup inderdaad gewoon opgetild en in de bosjes gezet, maar als ik het haar nu weer zou willen leren dan zou denk ik in eerste instantie gewoon zoveel mogelijk lekker op het bos en in het gras gaan lopen en goed belonen als de hond het op de juiste plek doet. Mocht dat niet werken dan zou ik denk ik toch gewoon de hond handmatig de goede kant op gaan sturen als ie aanstalten maakt, je hoeft een hond natuurlijk niet perce op te tillen, onze hond weegt ook 30kg maar die kan ik aan haar tuig best een paar meter opzij zetten als nodig is.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:35

elenaMM77 schreef:

Zo doe ik het ook ongeveer. Vaak zie ik wel aankomen als ze moet poepen. Als we dan op een stuk lopen waar dat niet mag, loop ik zo snel mogelijk naar een stuk gras of bosjes. Als ik daar ben doe ik rustiger en dan gaat ze meestal daar meteen. Snel lopen en poepen tegelijk lukt niet, dus werkt erg goed.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:38

Amandavd schreef:
Thesserd schreef:

Dus je mag er dan maar niks over zeggen? :')

Jawel, dat zei ik ook niet toch :+ ik zei het even om een discussie te voorkomen of het nou wel of niet vervelend is als een hond op de stoep poept :')

Goede tips komen hier voorbij, al vraag ik mij af of een hond inderdaad niet poept als hij/zij hard loopt. Hebben jullie dat nooit als je met de hond fietst dat de hond zo opeens vanuit een flinke gang ineens stil gaat staan om te poepen? :')

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:08

Ik denk wel dat het helpt, maar alleen voor een klein stukje.
Die van ons, als hij echt heel nodig moet, gaat hij ook meteen zitten.
Maar als ze nog tijd hebben om naar een plekje te zoeken (te snuffelen etc), dan hebben ze vaak ook nog wel tijd om 20-30 meter te lopen. Mits je dat in tempo doet, anders hebben ze dat plekje al wel gevonden.

Ik vind het dus een goed idee hoor! Zeker als je een beetje test wanneer de hond tijdens je rondje zijn behoefte doet en zorgt dat je dan in de buurt van een grasstrook bent. Onze hond bijvoorbeeld, houd het 2 straten vol en dan moet hij echt. Daarom hebben we 2 routes voor zijn ochtendrondje, en heeft hij eigenlijk een beetje vaste "poepplekjes" in de grasstroken die we dan tegen komen.
Alleen dus even opletten dat je niet een kilometer op hoog tempo moet naar de volgende grasstrook.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 16:12

Thesserd schreef:
Goede tips komen hier voorbij, al vraag ik mij af of een hond inderdaad niet poept als hij/zij hard loopt. Hebben jullie dat nooit als je met de hond fietst dat de hond zo opeens vanuit een flinke gang ineens stil gaat staan om te poepen? :')

gemiddeld genomen 2x per jaar moet ze echt zo nodig dat ze op een holletje half achteruit in haar halsband toch weet te poepen..

om dat te voorkomen zorg ik dat ik of op tijd ga.. of dat mijn eerste stop zeer dichtbij is..

mijn hondje plast overigens ook op commando (eerste goede plas dan.. daarna is het altijd even afwachten).. ook weet ze dondersgoed wat 'poepje doen' is.. als we het einde van een strook naderen lol.

aanleren om ontlasten en plassen te benoemen is ook een goede manier om ze te laten poepen waar je wilt (op voorwaarde dat je niet te laat bent met gaan)..

omdat ik nogal eens weg ging met haar toen ze jong was (trainde voor lange afstandswandelingen en ze ging mee), wilde ik haar altijd even snel laten plassen en dan hup de auto in.. Dus bij het eerste de beste plekje zeg ik 'plasje doen' en dan doet ze dat ook direct.. ook doe ik dit nog even net voor we weer naar binnen gaan, als ze ook nog maar een heel klein beetje voelt in haar blaas dan is 'plasje doen' voor haar het teken om nog even uit te druppen voor we weer naar binnen gaan.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 16:29

Het is toch veel makkelijker om het van op de stoep op te ruimen, dan van tussen het gras? :+
Hier ook een hond die het doet waar ze toevallig is en ik heb er echt geen problemen mee als dat een keertje op de stoep is, ik ben zelfs blij dan, want dan moet ik niet tussen het gras gaan zoeken :+ (hier staat het gras erg hoog waardoor je meer gras dan iets anders mee hebt)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 17:37

LOLLYYwood schreef:
Het is toch veel makkelijker om het van op de stoep op te ruimen, dan van tussen het gras? :+
Hier ook een hond die het doet waar ze toevallig is en ik heb er echt geen problemen mee als dat een keertje op de stoep is, ik ben zelfs blij dan, want dan moet ik niet tussen het gras gaan zoeken :+ (hier staat het gras erg hoog waardoor je meer gras dan iets anders mee hebt)

Totdat je hond eens aan de diarree is :D Je kan moeilijk een fles water meepakken en de plek spoelen erna. Dan liever dat ik wat gras/grond meepak in het zakje.
Mijn hondje wilt ook nog weleens op de stoep proberen te poepen, maar ik sleep 'm dan altijd direct naar de stoeprand toe met een ferme NEE erbij. Maar meestal gaat hij uit zichzelf naar het gras toe :(:)

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 18:27

Rebel_Jits: Daar heb je een punt, al heb ik dat wel nog niet meegemaakt haha :P Toen hond nog puppy was "moesten" we dat ook aanleren, op aanraden van ikweetnietmeerwie, en puppy was zo geschrokken van mijn 'nee' en snelle stap dat ze een week lang niet meer durfde :(:)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 18:50

LOLLYYwood schreef:

op groenstroken langs de openbare weg ruim ik het niet op..

wel van stukjes rondom een boom, of op plekken waar je mag verwachten dat er mensen over het gras lopen, kinderen spelen of dat het stank/vliegen overlast zou bezorgen bij een omwonende..

overigens, op de stoep laat het een afdruk na.. op gras, grijp het gras met een ruime hand om de drol heen en ruk de hele pol er met drol en al uit.. probleem opgelost. ik pak de grasstengels 'onder de drol' vast zeg maar.. met een stoeptegel lukt dat niet