Hoe maak ik het kammen/borstelen leuk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vanspeijk

Hoe maak ik het kammen/borstelen leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 11:47

Hallo!

Mijn ouders hebben een Duitse herder met vrij lange haren [of het nou echt een oudduitse herder is... geen idee - asielhond]
Klik voor foto

Voornamelijk haar 'broek' en nek moet je regelmatig kammen, anders krijgt ze echt matten/vervilt haar. Mijn ouders kunnen het niet i.v.m. rugproblemen en mijn broer houd haar altijd te strak vast, dus dat vind ze niet ok. Dus de taak is aan mij! [Vind ik niet erg, altijd wel gezellig zo'n beestje kammen :j ]

Probleem is dat ze het echt niet fijn vind. Ik probeer haar zo min mogelijk pijn te doen door haar vel vast te houden zodat het niet trekt, en als ik met haar rug en zijkanten en broek bezig ben laat ik haar regelmatig even zitten [ze is 9, dagje ouder dus]. Punt is alleen dat ze het echt niet leuk vind, probeert steeds weg te lopen enz.

Dan krijg je dus dit soort blikken :')

Hoe maak ik het leuker voor haar? Of iig zo dat ze niet steeds probeert weg te lopen, kom handen te kort, haha. Ze mag geen gewone hondensnoepjes hebben i.v.m. allergie. Ze krijgt na afloop wel altijd een stukje.. ja wat is het eigenlijk, gedroogde lamspens geloof ik? Dat soort dingen krijgt ze geen last van, maar daar zit ze wel altijd een tijd aan te knagen en het is erg duur, niet echt geschikt als beloning tussendoor.

Ideeen? Of moet ze maar gewoon door de zure appel heenbijten... :')

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 11:56

Stukjes kaas? Kleine blokjes 1x1cm
Mijn hond vond kammen ook echt een hel nu heb ik een andere kam en in combinatie met kleine blokjes kaas (ook allergieën) is het kammen een groot feest
Ik gebruik nu een furminator duur maar effectief half lang haar
Maar werkt met lang haar ook prima

Tussendoor wat kriebels en gaat ze vaak liggen
Beetje stoeien tussendoor (moet ze het wel leuk vinden mijn hond is 2)
Maak het kammen gewoon een groot feest gooi n balletje tussen door of doe iets anders wat ze leuk vind

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 11:59

Jean Peau heeft anti klit spray. Een broek kan inderdaad behoorlijk klitten, en dat doet zeer.

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 12:19

Floortz schreef:
Jean Peau heeft anti klit spray. Een broek kan inderdaad behoorlijk klitten, en dat doet zeer.

:oo nooit aan gedacht dat er voor honden ook zoiets zou zijn! Ik zag op hun site dat onze vaste dierenwinkel ook een verkooppunt is. Volgende keer dat ik er heen ga zal ik er eens naar informeren, hartstikke bedankt! [hoeveel kost dat spul gemiddeld?]

Gentlegiant schreef:
Stukjes kaas? Kleine blokjes 1x1cm
Mijn hond vond kammen ook echt een hel nu heb ik een andere kam en in combinatie met kleine blokjes kaas (ook allergieën) is het kammen een groot feest
Ik gebruik nu een furminator duur maar effectief half lang haar
Maar werkt met lang haar ook prima

Tussendoor wat kriebels en gaat ze vaak liggen
Beetje stoeien tussendoor (moet ze het wel leuk vinden mijn hond is 2)
Maak het kammen gewoon een groot feest gooi n balletje tussen door of doe iets anders wat ze leuk vind

Als ik het me goed herinner mocht ze kaas ook niet hebben, maar zal ik even moeten navragen ik regel haar dieet niet. Goede kammen hebben we wel voor haar. Bedankt voor de tips!

Gentlegiant

Re: Hoe maak ik het kammen/borstelen leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 12:26

Je kunt ook mensen of paarden Antiklit gebruiken
En anders blokjes smak?

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 12:46

De antiklit van Paul werkt ook heel prima in lang blond haar wat net touw geworden is door zwemmen in de zee en gebrek aan conditioner hahahaha :') Maar wat overigens ook werkt als antiklit is een beetje conditioner verdunnen met water en dan in een spray. Heb je leave in conditioner zeg maar.

Sowieso, om terug te komen op het leuker maken: belonen idd! Maak er een feestje van! En niet gelijk een kambeurt van een uur pakken, maar hak het in korte stukjes :) wat betreft de snoepjes, wat voor allergie heeft ze?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 12:52

Is het gewone voer in meerdere smaken te krijgen? Dan 1 smaak als beloning en die hoeveelheid van gewone portie afhalen.

Antiklit is idd het middel om pijnvrij te borstelen en in combi met voer dubbele beloning.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 12:54

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 13:03

PocoGaucha schreef:
Je kan pens vaak ook in blokjes knippen(met tuin knipschaar doe ik het). van die kipfilet is een stuk makkelijker te knippen als ze dat ook mag. In sommige dierenwinkels heb je eend/kip beloningsbrokjes, Die krijgt onze hond ook en vind ze erg lekker. een zakje kost tussen de 2 en 3 euro geloof ik :). Onze hond krijgt er geen jeuk van in ieder geval(is ook erg gevoelig met eten)

http://www.prolinepetfood.com/producten ... uck_sticks
en
http://www.prolinepetfood.com/producten ... amb_sticks

Dit is een goeie, zal eens zo'n pensreepje in stukjes knippen! Dankjewel!

Bedankt voor de tips iedereen! *\o/*

@gentlegiant; ben niet zo'n fan van menseneten geven [als in, verwerkte producten, groente of fruit krijgt ze wel eens maar smak ed zit natuurlijk zout en weet ik veel wat voor andere meuk in], denk ook niet dat mensen conditioner goed is voor de huid?

ik zal iig eens achter de anti-klit aangaan, ik denk dat dat al een hoop zal helpen :j

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 13:21

Geef liever smak of iets dan groentes en fruit
Een hond is een vleeseter en heeft dus een kort darm stelsel waar planten eters of alles eters een lang of middellang darmstelsel hebben
Een hond kan al dag groente en fruit niet afbreken zoals wij mensen
Als je n beetje zoekt vind je ook hondenkoekjes die geschikt zijn bij de allergie van jou hond

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 13:24

Moet je zowel de broek als de nek/rug dagelijks doen? Anders zou je dat ook per dag af kunnen wisselen zodat je minder lang bezig bent met haar.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 13:44

goedkope kipknakworst in blikjes in kleine stukjes snijden, en wat over is in zakjes in porties invriezen. Vinden de meeste honden zaaaaalig, kost bijna niets en er zit weinig aan kc en zout in. Die dingen smaken nl. naar ongeveer niets, behalve een beetje kippig... (natuurlijk niet overdrijven hiermee, want het is geen voer, maar beloning). Ook prima te gebruiken op straat als de hond ongewenst gedrag heeft naar andere honden, of fietsers of je wilt aandacht trainen.
Voordeel; stinkt minder in de jaszak dan stukjes droge pens... :P Daar stinkt je jas na 6 weken nog van... :D

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 13:55

Praat ook tegen de hond (goed zooooo, brave hond), "kam" ook af en toe zonder kam met je handen, maak er een beetje een feestje van en kam niet te lang door.

En uiteraard MAG het geen zeer doen, maar dat begrijp je gelukkig zelf ook wel. Succes

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 14:00

Mars schreef:
Moet je zowel de broek als de nek/rug dagelijks doen? Anders zou je dat ook per dag af kunnen wisselen zodat je minder lang bezig bent met haar.

Ik houd het meestal op 1x per week, tenzij in de rui dan vaker. [Of als ze er gewoon heel klitterig uitziet, ook vaker :+ ]
tinkermiep schreef:
En uiteraard MAG het geen zeer doen, maar dat begrijp je gelukkig zelf ook wel. Succes

ja logisch inderdaad :D meestal gaat het goed hoor, af en toe dan doet het wel even zeer maar dat geeft ze natuurlijk zelf wel aan en dan is 't even sorry zeggen :(:) en daarna weer verder maar wel zachtjes of course :))

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 14:09

Ik laat mijn hond altijd liggen bij het borstelen, plat op haar zij. Ik zet een bak koekjes bij haar neer en zo nu en dan krijgt ze wat lekkers. Ik kan merken dat ze het borstelen niet altijd even fijn vindt (ook wel eens behoorlijke klitten) maar door de koekjes tussendoor laat ze het braaf over zich heen komen :)

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 14:12

En afgezien van alle tips hierboven: als je hond een klit heeft, of er eruitknippen of heel voorzichtig loskammen. Beloningen geven is prima, maar zorg ervoor dat hij of zij geen pijn ervaart.

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 14:40

Sarah_Elise schreef:
Ik laat mijn hond altijd liggen bij het borstelen, plat op haar zij. Ik zet een bak koekjes bij haar neer en zo nu en dan krijgt ze wat lekkers. Ik kan merken dat ze het borstelen niet altijd even fijn vindt (ook wel eens behoorlijke klitten) maar door de koekjes tussendoor laat ze het braaf over zich heen komen :)

Heb ik ook geprobeerd. Helaas is ze een wat zenuwachtig hondje en als niet het hele gezin thuis is snel alert en komt weer half overeind, niet zo'n succes dus. Laat zich ook niet voorzichtig op de zijkant leggen oid, moet echt van haar uitgaan.

Echt een contrast met onze vorige hond, die vond echt alles prima. Had op 't laatst ook last van d'r gewrichten dus ook liggend kammen, maar liet zich ook zo omdraaien om de andere helft te doen :') geweldig beest.

@Ceetje: ja echte klitten of matten worden er zo uitgeknipt hoor! Maar als het uitkambaar is is dat zonde.