Kat met traan/vieze ogen, kopen of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Susanne

Kat met traan/vieze ogen, kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 14:38

Hoi!

Mijn vriend en ik krijgen bijna de sleutel van ons huis en na de verbouwing en als wij helemaal geïnstalleerd zijn, willen wij graag een 'huisgenootje', een kat. Bij ons thuis hadden we ook altijd een kat en ik vind het leuke huisdieren.

Vandaag zijn we in het dierenasiel in de buurt op bezoek geweest om een beetje te oriënteren. Mijn oog viel direct op een lieve, rustige poes van 6 jaar oud. Wit met zwart en prachtige blauwe ogen. Ook gesteriliseerd. Echter had ze last van traanogen, en ging volgens de mensen en DA daar niet over. Ze had het altijd. Af en toe schoonmaken met gekookt afgekoeld water was het advies.

Overal krijg je natuurlijk het advies om een gezond dier aan te schaffen. Ik heb nog nooit echt 'zelf' een kat gehad en ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken. Is deze kat ziek? Kan ik beter voor een gezonder dier gaan?

Murkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 15:13

Ik heb zelf ook een kat uit het asiel, onze kat heeft vermoedelijk jaren rondgezworven. Mijn kat heeft hetzelfde probleem als jullie eventuele nieuwe kat.
Onze kat heeft dus ook chronisch ontstoken ogen, geen zalfje dat helpt.

Ik gebruik nu al een jaar op aanraden van de dierenarts L-Lysine capsules en dit werkt ontzettend goed. 1 capsule per dag door het voer mengen en mijn kat heeft weinig tot geen vieze ontstoken ogen meer. Gebeurt heel af en toe dat ze vies zijn, dan inderdaad even schoonmaken met gekoeld water. L-Lysine onderdrukt virussen. In het geval van de kat vaak niesziekte. Onze kat is ingeënt tegen niesziekte, maar wel drager ervan doordat er jaren nooit tegen is bestreden. De ontstoken ogen zijn het restje ervan. Ik betaal 24,- euro in het jaar voor 2 potjes L-lysine, een vrij goedkope oplossing nog. Onze kat is hartstikke gezond en heeft geen vuile traanogen meer.

Natuurlijk is het fijn om een 'gezonde' kat te hebben, maar er zijn alternatieven. Ik zou mij dus niet laten tegen houden om de kat mee te nemen uit het asiel.