Myxomatose?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Djorf_6

Myxomatose?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 14:46

Beste bokkers,

Ik ben net terug van vakantie met mijn vader. Mijn ouders zijn gescheiden en ik heb bij mijn moeder 2 konijnen. Twee dagen terug had mijn moeder gebeld dat ze mijn konijn Ushi had laten inslapen. Nu ik weer thuis ben ben ik de hele tijd naar mijn andere konijn aan het kijken of zij Myxomatose heeft, want daar ben ik nu bang voor.

Haar oogje in mei. Niet echt een duidelijke foto:

Afbeelding

Haar oogje vandaag:

Afbeelding

Ik zou graag jullie advies willen horen. Denken jullie dat ze besmet is?

Palmera

Re: Myxomatose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 14:51

Ik vind het oog er schoon uitzien hoor. Nu heeft myxomatose wel een incubatie tijd, net zoals de meeste ziekten. Dus dat het oog nu schoon is is geen garantie.

Maar had het ingeslapen konijn myxomatose dan? Want dan zou ik wel als de donder naar een DA gaan, want het is zeer besmettelijk.

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 14:53

Ja die had myxomatose. De dierenarts zei dat hij al 50 konijnen dit jaar heeft laten inslapen door die rot ziekte.
Dushi(konijn waar het nu om gaat) is gisteren ingeënt.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 14:59

Ik denk dat je eigenlijk moet afwachten. Als ze nu is geënt kun je maar heel weinig doen.

Als je je echt zorgen maakt kun je natuurlijk even telefonisch overleggen met je DA.

Eet en poept ze wel normaal? Als ze dat niet doet is er wat mis.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 14:59

Voel eens aan de oren of de rand verdikt is. Daar merkte ik het t eerst aan toen mijn konijn het kreeg.

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 15:03

Ik heb geprobeerd haar oren te voelen, maar ze wilt niet dat ik haar aanraak.

Edit: heb het voor elkaar gekregen. Ze zijn niet dik(ker) maar wel een beetje warm.
Laatst bijgewerkt door Djorf_6 op 07-08-15 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 15:05

Caitlin_Me schreef:
Ik heb geprobeerd haar oren te voelen, maar ze wilt niet dat ik haar aanraak.

Heeft ze dat nooit prettig gevonden of is dat nu ineens zo? Dan kan het wel op pijn duiden namelijk.

En eten en poepen, doet ze dat goed?
Laatst bijgewerkt door Palmera op 07-08-15 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 15:05

Eten en poepen doet ze wel goed. Aaien vind ze als ik eten heb altijd wel prima, maar nu niet.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 15:16

nee hoor, niets bijzonders aan te zien.
Eén van onze konijnen heeft het gehad, en overleefd met veel zorg. Hij heeft nog ruim 1,5 jaar geleefd, maar wel met een beschadigd oog, en zonder voortanden door alle antibiotica. Ik heb het met hem aangedurfd te behandelen omdat hij bleef eten. Altijd en zonder dwang. Ik spoot hem zelf AB en pijnstillers, maar ik weet niet of ik het weer zou doen omdat het een heel langdurig herstel is. Het was een erg lief konijn en hij liet alles toe zonder ook maar 1 krab of bijt.
Als het myx is, dan krijgen ze overal bobbels, op de rug, oren, buik en pootjes/teentjes, en niet alleen op de ogen.
Zijn vrouwtje, en de andere 2 konijnen hebben het niet gehad, dus het wil niet zeggen dat ze het allemaal krijgen.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 15:22

Ondanks dat het er gewoon goed uitziet, kun je verder niets doen dan alleen inenten zolang je geen symptomen ziet.. Goed in de gaten houden :)

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 15:24

Bij het andere konijn werden de oogjes een beetje kaal. Ik had dat dus tegen mijn moeder gezegt. Die middag ben ik naar mijn vader gegaan . Twee dagen later was het konijn dood, omdat alles opgezwollen was. Ik ben dus bang dat er nu niks te zien is maar dat ik haar over twee dagen ook al niet meer heb.

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 15:25

Eoweyn_x schreef:
Ondanks dat het er gewoon goed uitziet, kun je verder niets doen dan alleen inenten zolang je geen symptomen ziet.. Goed in de gaten houden :)

Dat klopt. Maar ik wil gewoon echt niet dat ze pijn heeft. Dus als ze het echt heeft heb ik weinig keus -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 15:50

Caitlin_Me schreef:
Bij het andere konijn werden de oogjes een beetje kaal. Ik had dat dus tegen mijn moeder gezegt. Die middag ben ik naar mijn vader gegaan . Twee dagen later was het konijn dood, omdat alles opgezwollen was. Ik ben dus bang dat er nu niks te zien is maar dat ik haar over twee dagen ook al niet meer heb.

Klinkt heel hard maar als dat zo is kan je daar nu niks aan doen..
Er is niks wat er op wijst en ze is ingeënt, meer kan je nu niet doen.
Afwachten en het in de gaten houden, dat is het enige wat je nu kan doen.

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 15:53

Ik weet het, maar het is zo moeilijk ;(. Ze loopt nu lekker in de tuin dus ik denk/hoop dat er niks aan de hand is.

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 16:26

Heeft iemand nog een tip voor als ze over een tijdje nogsteeds alleen zit. Mijn moeder wilt er geen nieuw konijn bij omdat ze redelijk agressief is, maar ik vind het zo zielig als ze alleen zit omdat ze nog maar 3 jaar is. Ik wil niet dat ze voor de rest van haar leven alleen zit.
(Als we echt een nieuw konijn kopen wachten we wel nog een paar weken om zeker te weten dat ze niet ziek is en het nieuwe konijn dan alleen zit.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 16:44

Caitlin_Me schreef:
Heeft iemand nog een tip voor als ze over een tijdje nogsteeds alleen zit. Mijn moeder wilt er geen nieuw konijn bij omdat ze redelijk agressief is, maar ik vind het zo zielig als ze alleen zit omdat ze nog maar 3 jaar is. Ik wil niet dat ze voor de rest van haar leven alleen zit.
(Als we echt een nieuw konijn kopen wachten we wel nog een paar weken om zeker te weten dat ze niet ziek is en het nieuwe konijn dan alleen zit.)

Ik zou afwachten inderdaad om te kijken of ze geen myxomatose heeft, daarna zou je kunnen kijken naar een gecastreerde ram als maatje, bij een opvang kunnen ze kijken met welke ram het klikt.
Als je moeder geen nieuw konijn wil dan zou ik kijken voor een ander plekje waar ze wel met een maatje gehouden word, konijnen horen toch wel samen te zitten..

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 16:48

Dat vind ik ook en mijn moeder ook, maar omdat ze agressief is (ook regelmatig uitvallen, grommen ect naar haar zusje) wil ze het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 16:51

Caitlin_Me schreef:
Dat vind ik ook en mijn moeder ook, maar omdat ze agressief is (ook regelmatig uitvallen, grommen ect naar haar zusje) wil ze het niet.

Dat is een voedster, (neem aan dat je zusje van je konijn bedoeld) een gecastreerde ram gaat vaker goed met een voedster samen.
Als je contact opneemt met een goede opvang kunnen zij haar koppelen aan een ram waar het mee klikt of je verder advies geven.

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 17:02

Oke bedankt!

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 07:45

Ik hoopte amder nieuws te kunnen plaatsen, maar we laten haar morgen waarschijnelijk inslapen. Haar oogjes beginnen op te zwellen, ze eet minder, haar vulva is ook een beetje opgezwollen en we willen haar zo min mogelijk laten lijden.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 07:54

Jammer. Heel veel sterkte, weet dat je de juiste beslissing hebt gemaakt!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 10:04

Heel erg naar voor je TS :(:)

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 10:55

Bedankt. Ik ga haar vandaag nog lekker verwennen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 14:52

Ik heb begrepen dat je helemaal niet mag laten inenten als er myx in de directe omgeving heerst.. Stel je overgebleven konijntje heeft toch geen myx, dan mag je ook een hele tijd nog geen ander konijn erbij halen.

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 14:58

Bedankt voor de tip, maar dat doen we ook niet. Eerst zeker weten of ze het niet heeft en dan kijken hoe het loopt.