Baby vogeltje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tillie20

Baby vogeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 13:43

Ik heb zojuist een baby vogeltje gevonden in de wijk waar ik post bezorg. Ik heb meer dan een half uur gekeken vanaf een afstand en ik zag geen ouders. Verder liep het vogeltje steeds weer de straat op in de brandende zon. Bovendien lopen hier altijd veel katten dus het beestje kon daar in ieder geval niet blijven. Ik heb mijn ronde afgemaakt en ben teruggekomen, het vogeltje zat weer op een hele andere plek maar wederom geen ouders te bekennen.

Ik heb de dierenambulance gebeld en zij deden heel moeilijk hierover, ze wilde hem eigenlijk niet hebben omdat hij te jong was.

Ik heb hem nu maar mee naar huis genomen en in een rustige kamer gezet in een fietsmand met kleren erin en bedekt zodat het donker is. Ik heb vaker vogeltjes opgevangen en gevoed en ik ben ondertussen aan het kijken voor een betere oplossing. Ik ben ervan op de hoogte dat ik dus om het uur 's nachts op zal moeten om deze vogel te voeden.

Ik ga zo naar de winkel om te kijken of ze babyvoeding hebben voor vogels en anders Brinta. Iemand nog andere alternatieven die misschien beter zijn? Het is echt nog een heel jong vogeltje, ik zal zo een foto maken. Misschien dat iemand dan ook weet wat voor 'n vogel het is. Ik hoop dat het duidelijk is dat ik momenteel alles doe wat in mijn macht ligt en dat ik weet wat ik doe. Misschien dat mensen nog tips hebben?

Groetjes!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 13:45

Wat is het voor vogeltje? Als het een insecten-eter is kan je misschien levende meelwormen kopen en die in stukjes aan hem geven (wel vies karweitje).
Geen vogelopvang bij je in de buurt?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 13:46

Laptopmuis schreef:
Wat is het voor vogeltje? Als het een insecten-eter is kan je misschien levende meelwormen kopen en die in stukjes aan hem geven (wel vies karweitje).

Meelwormen zat ik inderdaad ook aan te denken, maar dat kan ik niet in de buurt krijgen dus zal sowieso eerst moeten weten wat voor 'n vogel het is en ik zal ook eerst normale baby voeding moeten kopen. Ik maak nu even een foto (:

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 13:49

Afbeelding
Afbeelding

Ik dacht zelf dat het een duifje is.

kiwiwitje

Re: Baby vogeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 13:51

Ahw,
Waar zit je in de buurt. ivm de meelwormpjes? De meeste dierenwinkels hebben ze wel alleen niet zichtbaar. Meestal wel achter staan Tenminste dat is hier het geval..
Ik weet trouwens niet wat voor schatje dit is!

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 13:53

Ik weet dat ze wel een stad verderop te krijgen zijn, maar ga het even vragen aan de dierenwinkel hier in de buurt aangezien mijn vriend momenteel de auto heeft.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 13:55

Het is een duif inderdaad, geen meelwormen geven. Elke keer bekje opendoen en er dan fijn duivenvoer indoen. Zorgen dat de krop weer gevuld is.

Water kun je met een klein spuitje geven.

Het is goed te doen hoor, heb enkele weken geleden ook zo een duif groot gebracht.

Succes :)
Laatst bijgewerkt door amies100 op 07-08-15 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 13:55

Ben je er eigenlijk al achter wat voor ''mormel <3 '' dit is?
Oh laat maar haha

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 13:57

Dat is een heel jong duifje inderdaad

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 14:00

Heb zelf eens duiven groot gebracht met nutribird A21

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 14:03

O het is zo lelijk dat het gewoon aandoenlijk is <3

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 14:25

Heb inderdaad Nutribird A21 gepakt, water staat nu te koken zodat hij straks gevoerd kan worden. Hij is inderdaad heel schattig! <3

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 14:35

Onze buren waren eens in de tuin bezig en hadden het nest inclusief jongen maar even verplaatst. Kon wel vonden...

Die zagen er ook zo uit!
Ik heb ze toen een nachtje gehouden en toen aan een vogelopvang meegegeven.

Wel leuk als het lukt om 'm groot te brengen! Mij werd wel verteld dat ze moeilijk hun bekje zelf open doen dus dat je m inderdaad wel open moet houden :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 14:36

Je mag geen wilde vogels zelf opvoeden. Gewoon weer even bellen en als ze nog moeilijk doen (wat ik nog nooit heb meegemaakt want ze brenfen het door naar de vogelopvang), erop staan dat ze het komen ophalen. Zo niet, dan zelf even de dichtbijzijndste bellen. Beestje heeft dan een grotere kans te overleven, sociaal te worden en weer goed de natuur in te kunnen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 14:38

Ah een klein duifje :) wij gaven altijd Brinta met een spuitje en daarna fijn duivenvoer. Zien dat de krop lekker gevuld blijft maar je hebt zo te zien al ervaring.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 14:51

Ik ben ervan op de hoogte dat dit inderdaad niet mag. Ik ben van plan om vanavond even te kijken of er ook een vogelopvang in de buurt is zodat hij daar kan blijven. Het is niet mijn intentie om hem te 'houden', maar ik wil gewoon het beste voor hem.

Ik heb hem net een beetje voer gegeven, inderdaad zijn bekje open gehouden. Omdat het allemaal stressvol voor 'm is geweest heb ik 't niet te lang gemaakt. Ik hoor 'm nu voor het eerst geluiden maken, dat deed hij eerst niet dus dat is een goed teken!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 17:50

Zeker niet savonds om het uur voeden! Dat is bij duiven helemaal niet nodig. Ook niet om het uur voeden, maar wel kijken of de krop dan ver leeg is. Voer je hem voordat die leeg is krijg je kropverzurgin. Althans, daar heb je dan kans op.
Voeren tot het donker is, en smorgens voeren als het licht wordt. Vogels voeden in principe snachts helemaal niet ;) Nutribird is fantastisch spul, daar moet het wel mee lukken.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 18:30

Tillie20 schreef:
Ik ben ervan op de hoogte dat dit inderdaad niet mag. Ik ben van plan om vanavond even te kijken of er ook een vogelopvang in de buurt is zodat hij daar kan blijven. Het is niet mijn intentie om hem te 'houden', maar ik wil gewoon het beste voor hem.

Ik heb hem net een beetje voer gegeven, inderdaad zijn bekje open gehouden. Omdat het allemaal stressvol voor 'm is geweest heb ik 't niet te lang gemaakt. Ik hoor 'm nu voor het eerst geluiden maken, dat deed hij eerst niet dus dat is een goed teken!

Dat is fijn! Ik weet hoe moeilijk het soms is om het beste te doen, omdat ze zo schattig zijn :o

Ik zou inderdaad ook gewoon wachten tot die krop leeg is, dan zit je sowieso goed. Hoe lang daartussen zit, maakt niet uit. Als grote beetjes nog niet lukken, dan zal het misschien nu wel nog om het uur zijn want dan is de krop natuurlijk snel leeg.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 18:43

Zit er niet een vogelopvang in je buurt waar je direct contact mee kan opnemen in plaats van de dierenambulance?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 18:53

Raar dat de Dierenambulance moeilijk deed. Bij mij kwamen ze direct toen ik een musje die nog geen eens veren had in m'n tuin had. Sommige Dierenambulances vragen wel een vergoeding trouwens.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 19:26

Wat een lieverd!
Van de dierenambulance snap ik wel.
Ik kreeg vorige week een telefoontje dat ze een schildpad gevonden hadden, een roodwang, die zijn nog wel beschermd. Die liep midden op de weg.
Wat zegt de dierenambulance: gooi hem maar in de sloot, wij komen hem niet halen.
Is een pracht exemplaar van 20 cm groot.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 19:34

vrouwke schreef:
Wat een lieverd!
Van de dierenambulance snap ik wel.
Ik kreeg vorige week een telefoontje dat ze een schildpad gevonden hadden, een roodwang, die zijn nog wel beschermd. Die liep midden op de weg.
Wat zegt de dierenambulance: gooi hem maar in de sloot, wij komen hem niet halen.
Is een pracht exemplaar van 20 cm groot.

Wat apart! Ik denk dat het er ook wel aan ligt wie je aan de telefoon hebt. Hier hebben ze nog nooit nee gezegd gelukkig. En heb al zo vaak gebeld voor advies en dieren op laten halen :o

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 19:38

Bedankt voor alle tips, heel fijn dat ik dan kan doorslapen, al ben ik heel bezorgd omdat hij nog zo klein is dus ik zal sowieso 's nachts 1x opstaan voorlopig voor de zekerheid. Ben heel blij dat ik dit topic heb geopend en fijn dat ik niet van die typische Bokt reacties krijg! :D
Dat mag ook gezegd worden ;)

Ik ben een kwartiertje nu aan het browsen maar heb nog geen vogelopvang gevonden..
Tot zolang hij bij me is zal ik proberen iedere dag een foto te maken (:

Denk dat hij nu ongeveer een weekje oud is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 19:42

Woon je dicht tegen de Belgische grens?? Zo ja, dan is het natuurhulpcentrum van Opglabeek misschien een oplossing

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 19:44

Zou leuk zijn TS! (als je ze vervolgens met ons deelt dan :+)