Advies gevraagd; herstellende hond weer op gewicht krijgen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes__

Advies gevraagd; herstellende hond weer op gewicht krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 20:44

Hoi,

3 weken geleden is mijn hond (3 jarige Amerikaanse bulldog) met spoed geopereerd. Hij bleek een tennisbal te hebben opgegeten. Gevolg; een darmperforatie en een buikvliesontsteking waarbij er 20cm blinde darm is verwijderd + het volledige buikvlies omdat deze niet te redden was. Na 4 dagen Intensive Care mocht hij naar huis. Inmiddels gaat het éindelijk de goede kant op met hem maar nu moet hij nog aankomen in gewicht. Hij heeft nooit veel reserves gehad, het is een zeer actieve hond met een atletische bouw. Zijn gezonde gewicht is ongeveer 40 kilo, na de operatie woog hij nog 31 kilo... Hij kreeg altijd KVV, lotgering een kilo per dag. Nu krijgt hij voor zijn herstel nog voer van de DA, Hill's i/d. Ik ben als de dood om hem nog vlees te geven (zal misschien tussen mijn oren zitten, maar ik krijg de rillingen als ik er aan denk hoeveel bacterieën daarin zitten...).

Dus... Heeft er iemand tips?! Ik ben namelijk een échte brokken-leek. Wat zou een optie zijn om hem te voeren? Wat zijn echte dikmakers om hem weer snel op gewicht te krijgen? Zijn er misschien supplementen die ik hem kan geven om hem wat extra te helpen te herstellen? Hij krijgt nu enkel (sinds maandag) pro-biotica na zijn antibiotica van 3 weken.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 20:47

Er is niets mis met compleet diepvriesvoer ;) Het is licht verteerbaar en bevat alle voedingsstoffen die je hond nodig heeft. Qua bacterien hoef je je absoluut geen zorgen te maken ;)

Als je voor een brok kiest, kies dan een brok op basis van dierlijke eiwitten.

Wilawander

Re: Advies gevraagd; herstellende hond weer op gewicht krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 20:53

Zou ver weg blijven van vers. Voor gezonde honden prima. Maar voor geopereerde honden zeker qua maag en darm zou ik er ver van weg blijven. In de eerste instantie zou ik hem op de Hills i/d houden zeker de eerste paar maanden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 20:56

Hills is prima voer hoor :j
Kijk ook eens naar zalmolie.
Verder zou ik het gewoon tijd geven, snel aankomen is niet goed voor het herstel.
Neem de tijd en overleg anders met je dierenarts wat een goede opvolging zou zijn voor het voer wat je nu geeft
Laatst bijgewerkt door ellepel op 04-08-15 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 20:58

Vers is anders dan diepvriesvoeding :)
Je geeft nu ook probiotica wat de darmflora weer herstelt. Licht verteerbaar voer wat makkelijk wordt opgenomen zou mijn voorkeur geven.

Eerste paar maanden I/D is prima, maar persoonlijk zou ik zelf snel een brok pakken die op basis van dierlijke eiwitten is (hills I/D heeft gemalen mais als hoofdbestandsdeel).

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 21:01

Een hond die geopereerd is aan het spijsverteringsstelsel moet heel gelijkmatig weer aankomen en aan voer wennen. Een licht verteerbaar voedsel is dan het enige juiste. De rest zal problemen geven en dat wil je niet. geef het de tijd.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 21:05

Van de dierenarts hoefde hij maar 2 weken Hill's te krijgen, daarna mochten we weer langzaam ander voer gaan opbouwen. Hij krijgt ook alle tijd van de wereld hoor. Ben alleen benieuwd of ik hem op de 1 of andere manier kan ondersteunen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 21:25

hier zijn inmiddels diverse honden aan hun spijsverteringsstelsel geopereerd en ondanks advies voor speciale brokken door de DA hebben ze áltijd gewoon vers vlees gekregen... honden hebben er verder nooit problemen mee gehad overigens...

brokken kan ik je verder niet in adviseren ,heb er echt geen verstand van...

beterschap voor je hond :j :(:)

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 21:39

Wat wil je zelf gaan voeren? Rauw of brok?
Als je daar uit bent, dan dat voer nu langzaam gaan toevoegen aan de Hills.
Kies je voor rauw, neem dan geen lothgering, dat is vrij vet, wat lastig verteerbaar is. Liever iets wat weinig vetten bevat.

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 18:50

Ik zou natvoer geven. Dus goed blikvoer of vleesworsten. Dat is veilig qua bacteriën, gezonder en makkelijker verteerbaar dan brokken. Je kunt op www.Voerwijzer.com/natvoer kijken voor goede merken blikvoer, en bijna alle vleesworsten zijn prima qua samenstelling.

Rauw zou ik inderdaad niet geven, pas als alles hersteld is.

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 19:50

Als je hond genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt kun je altijd nog pasta (macaroni) bij gaan voeren. Dat is een goede dikmaker. Zit verder niks in waar ze last van kunnen krijgen en het zet lekker aan. Wel goede kwaliteit voer ernaast geven voor de vitamines en mineralen.

cobyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 20:27

Ik heb een duitse herder die vaak erg invalt met weersveranderingen en met loopse teven in de buurt.
Hij is zowiezo al aan de dunne kant, maar dan word hij erg mager.
Ik geef dan zijn voer verdeelt over 3 x per dag en in de avond gaat er een grote handvol gekookte macaroni doorheen, en daar door word hij dan weer wat dikker.
En regelmatig meerdere keren kleine beetjes voeren helpt ook