konijn gedrag enorm veranderd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fleurvosje

konijn gedrag enorm veranderd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 19:54

Hoi bokkers,

Ik heb ong. 2 maanden geleden 2 halve haasjes in huis genomen. Helaas is er een paar weken terug de boefigste overleden. We hebben een tam knuffel konijn uit het asiel gehaald als gezelschap. Die 2 kunnen het erg goed vinden. Alleen die halve haas is opeens veel tammer sinds kort maar het konijn is sinds een weekje erg vervelend, heel veel graven (allemaal tunnels) heel territoriaal en ze gooit steeds al het stro uit haar hok en als ik het terug leg valt ze me aan. Ook bijten ze het hele hok stuk...
weten jullie waarom ze dit doen en hoe ik het kan stoppen, eerst was ze zo lief en vrolijk naar mensen toe...

Gr. Rowantje :)

WinSel

Re: konijn gedrag enorm veranderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 19:56

Wat zijn de geslachten van de konijnen ?

Ik vermoed dat het konijn die het stro uit het hok gooit een voedster is ? Dit kan duiden op hormonen.
Dat ze bijten kan verveling zijn, hoe groot is het hok en hebben ze een ren ?

fleurvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 20:03

Ja het is een voedster, ze zijn beide voedsters. verveling zou denk niet echt een optie zijn aangezien ze veel aandacht krijgen en ze hebben een grote ren met speeltjes en ze graven enorme tunnels haha

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 20:05

Dat is gewoon meisjes gedrag :D
Als het te erg wordt en ze zichzelf in de weg zit kun je haar laten castreren.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 20:10

Het beste is een gecastreerd rammetje met een voedster. Houd het in ieder geval goed in de gaten.

Mijn dame gooide ook al het stro uit haar hok. Nu zitten ze beschutter buiten bij ons nieuwe huis, dus ze hebben nu geen stro meer.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 20:15

Misschien een overbodige vraag, maar is het hok groot genoeg voor 2 konijnen. Hebben ze voldoende ruimte?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 20:51

Hoe groot is de ruimte waar ze in leven?

2 voedsters is vaak geen goede optie, gaat vaak fout door dit gedrag. Het beste is idd een gecastreerde ram en een voedster....

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 22:22

Ik had je hok in een ander topic gezien. Ik heb even gegoogeld, en dit hok is 230X50 (vgm?)

Dat is te klein voor 2 konijnen :)

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 22:39

Klinkt inderdaad als normaal voedster gedrag. Mijn jonge voedster vertoond dit nog niet zo, maar mijn vorige voedster groef hele tunnels en gebruikte alles zacht genoeg om er een echt hol van te maken. En dat was dan haar hol, dus afblijven ~~}> vervelend gedrag vind ik het niet, is gewoon natuurlijk gedrag.