Hulp bij kanarie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Hulp bij kanarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 18:42

Aangezien er hier vast wel bokkers zijn met verstand van volièrevogels open ik dit topic. Het zijn niet mijn vogels dus ik ben helaas beperkt in wat ik kan doen voor ze.

Het gaat om een grote binnenvolière (een omgebouwde kamer) met meerdere soorten vogeltjes, nu was er van de week een zebravink die erg zwak was en slecht kon vliegen (was kaal achter op de kop/rug maar zag er verder niet heel slecht uit) en vandaag trof ik hem dood aan. Er is echter ook een kanarie, zo'n grappige met een hoedje, die veel op de grond zit maar nog wel gewoon kan vliegen. Veren zien er niet heel slecht uit maar ik heb vandaag even gekeken en ik denk dat hij blind is of slecht ziet. Kon hem zo pakken toen hij op een stok zat en hij vloog daarna meerdere keren tegen dingen aan. Hij was altijd al blind aan een kant (oogje mist) maar nu lijkt het andere oog ook aangetast, het leek haast wel gelei-achtig of vol met doorzichtig vocht te zitten. Het traant niet. Nu vind ik het natuurlijk hartstikke sneu voor het beestje en ik vroeg me af of iemand hier misschien ervaring mee heeft en of het dier, mocht hij nu echt compleet blind zijn, nog wel enige kwaliteit van leven heeft? Het is natuurlijk zielig als hij telkens tegen dingen aan vliegt... is het misschien beter om hem apart te houden? Of wel bij de rest laten? Geen idee of de zebravink hetzelfde had (die leek geen oogprobleem te hebben) en of het een besmettelijk iets zou zijn. Ik heb foto's gemaakt van de kanarie, die zal ik straks even uploaden maar ik hoop dat er mensen zijn die misschien wat tips hebben of iets van de symptomen herkennen. Bedankt!

Wilawander

Re: Hulp bij kanarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 21:03

Kan maar één advies geven en dat is een vogelarts.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 21:25

Ik vrees dat dat 'm niet gaat worden, vandaar dat ik hoopte dat iemand misschien nog andere tips zou hebben.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 21:41

Maar wat wil je dan met dit topic? De meeste gaan idd eem vogelarts aanraden.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 21:48

Cas123 schreef:
Maar wat wil je dan met dit topic? De meeste gaan idd eem vogelarts aanraden.

Zie

Fiffill schreef:
vandaar dat ik hoopte dat iemand misschien nog andere tips zou hebben.

Of de symptomen iemand bekend voorkomen (bijv oogontsteking en of daar iets voor te halen is evt), of het beter is het dier apart te zetten of niet, en mocht hij echt blind zijn of er nog wel kwaliteit van leven is (en zou zo'n dier dan altijd apart moeten zitten of kan hij dan wel bij anderen in?) etc.

Kijk natuurlijk zou een arts beter zijn maar ik heb daar helaas niks over te zeggen. Maar wilde wel kijken of iemand iets weet of ervaring heeft met blinde vogels dat is nog wel het minste wat ik kan doen. Voordat ik er misschien zelf een einde aan moet maken. Wil hem ook niet laten verpieteren, vind het zo sneu.

Krijg de foto's niet geupload via mobiel, zal het morgen op de computer proberen

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 22:06

Dat wat je verteld zijn symptomen van tig problemen waardoor er niks zinigs te zeggen is zonder onderzoek.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 22:09

Wie is de eigenaar van de vogels en wat zegt die er van?
En kan de eigenaar er niet een vogelarts bij halen?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 22:11

Eef_Bam schreef:
Wie is de eigenaar van de vogels en wat zegt die er van?
En kan de eigenaar er niet een vogelarts bij halen?

Nee, anders had ik het hier niet hoeven vragen. Ik kan het nog wel een keer aankaarten maar acht de kans zeer klein. :\
Wilawander, daar was ik al bang voor maar ik had toch nog een sprankje hoop dat iemand misschien iets meer zou weten.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 22:13

Op die vragen die je stelt kan alleen een arts een correct antwoord op geven.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 22:25

Al zou het bijv iets als een oogontsteking zijn die je met een AB zalfje zou kunnen behandelen, dan nog geeft een DA geen medicatie mee voordat die zelf de patient gezien/ onderzocht en diagnose gesteld heeft.

Dus een vogelarts is denk toch het enige wat je kan doen. En anders kan je gewoon niks.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 22:43

Yipee schreef:
Al zou het bijv iets als een oogontsteking zijn die je met een AB zalfje zou kunnen behandelen, dan nog geeft een DA geen medicatie mee voordat die zelf de patient gezien/ onderzocht en diagnose gesteld heeft.

Dus een vogelarts is denk toch het enige wat je kan doen. En anders kan je gewoon niks.

Daar zou ik nog wel aan kunnen komen, maar wbt arts ik heb ook al gedacht om hem misschien zelf maar mee te nemen alleen heb ik ook niks om hem in te huisvesten en dan zit hij vervolgens hier in zijn uppie dus of dat nou zo'n fantastisch idee is (daarbij mag ik dan voor de kosten opdraaien)...
Dat zebravinkje werd dus ook al niks aan gedaan, ik vind het zo sneu dat die beesten niet gewoon de juiste zorg krijgen als het nodig is -O-

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 22:50

Wij halen onze kanaries altijd binnen in een apart kooitje als er iets aan mankeert en kijken dan even aan hoe of wat. Wij hebben een buiten voliere, maar als er een vogeltje veel op de grond zit, teveel naar wens slaapt etc komen ze naar binnen en houden we ze in de gaten. Vaak knappen ze alleen daar al veel van op en kunnen ze weer terug naar buiten, maar of dat met het oogje ook werkt....

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 23:32

Deze zitten al binnen, in de kamer zijn wel nog kleinere hokjes dus er is wel de mogelijkheid om hem apart te zetten... maar dat is wel in dezelfde kamer (hokjes hangen aan de muur vast)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 13:09

Heb miss een kooitje kunnen regelen. Vrijdag kijken hoe hij er bij zit, afhankelijk van hoe het gaat vraag ik wel of ik hem mee mag nemen dan kan er iemand naar kijken die er meer verstand van heeft.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 18:46

Nou Piep (moest wat verzinnen :') ) zit hier, mocht hem meenemen. Hij zat er nog steeds zo sneu bij en ik kon 'm echt niet laten zitten zo. Hij was stekeblind alle vogels in de volière schoten in de paniek toen ik binnenkwam maar Piep bleef rustig zitten, hij zag me echt helemaal niet aankomen en ik kon hem wederom zo oppakken.

Eenmaal thuis heb ik voorzichtig de oogjes schoongemaakt met gekookt (afgekoeld uiteraard) water. Het blijkt dus dat hij wél twee ogen heeft, maar de ene zat gewoon helemaal verstopt onder de aangekoekte veertjes...

Linkeroog voor het schoonmaken (dat dingetje wat je ziet zitten links is het schilletje van een zaadje, dat zat vastgeplakt aan het ooglid)

Afbeelding

Na het schoonmaken (nog nat van het water)

Afbeelding

Rechteroog... waarvan ik eerst dus dacht dat er geen oog meer zat. Overigens was het niet nat, misschien een oudere infectie

Afbeelding

Afbeelding

Kwam zowaar (gelukkig!) een oogje onder vandaan

Afbeelding

Inmiddels is het opgedroogd en ziet het er al stukken beter uit. En het goede nieuws, Piep lijkt aan beide kanten weer te kunnen zien. Hij reageert in elk geval wel op beweging. Verder lijkt hij er niet heel slecht bij te zitten, hij zit niet bol met zijn veren, wel heeft hij te lange nagels en mijt.
Zitten druppels tegen infectieziekten door zijn water heen, morgen ga ik nog even anti mijt en vit. A halen (mij werd verteld dat een gebrek daaraan ooginfecties in de hand werkt bij kanaries) en dan loop ik gelijk even langs de DA die zit erbij in. Verder is het dus maar even aankijken hoe hij het gaat doen, ik hoop dat hij opknapt!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 18:51

Oh gadver, dat rechter oog ziet er echt vreselijk uit, hopen dat hij gauw opknapt! Fijn dat je hem mee mocht nemen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 18:57

Nu het droog is ziet het er wel al stukken beter uit, net nog even gekeken het is ook niet meer zo rood. Ik denk dat het misschien ook komt door die smerige stokken daar, die zitten vol poep, als hij daar dan langs wrijft blijft er natuurlijk troep in komen.

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 18:58

Wat een grappig vogeltje. Ik heb er geen verstand van, ik hoop dat hij verder opknapt. Goed dat je een poging waagt. Erg dat de eigenaar het dier er maar mee laat zitten :n bijzondere manier van dieren houden...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 19:18

Ik snap het ook niet, hoop de eigenaar zover te krijgen dat hij ze weg doet, dat zou zoveel beter zijn voor de vogels. Dit is gewoon zielig :(

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 13:11

Piep vandaag. Bizar hoeveel beter het er al uit ziet! Meneer (of mevrouw?) voelt zich ook duidelijk een stuk beter, is actief en maakt ineens een hoop geluidjes. Nageltjes zijn ook geknipt, zicht lijkt prima (hij reageert goed en snel). Verder eet en drinkt hij ook goed.

Linkeroog

Afbeelding

Rechteroog

Afbeelding

Als je haar maar goed zit :')

Afbeelding

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 13:16

Wat een grappig vogeltje ! <3
Zo fijn dat jij je om hem bekommerd hebt ! _/-\o_
Mag hij bij je blijven ?

Renate1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 13:31

Mooi dat hij of zij aan het opknappen is. Als ik het zo zie denk ik dat het een gloster is. Dat is wat ze noemen een postuur kanarie. Op googe kun je er wel veel over vinden.

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 13:39

Helemaal super dat jij je zo om dit vogeltje bekommert!! +:)+ +:)+ Diertje ziet er al een heel stuk beter uit en zal zich vast ook al een stuk fijner voelen :D

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 14:02

Wat een schattig vogeltje! Super dat je het diertje zo goed verzorgd en dat die zo nog een kans krijgt.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 14:26

Die is flink opgeknapt zeg, super!!