Puntje van staart is zwart, amputeren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

TeSzZz

Puntje van staart is zwart, amputeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 14:52

Een tijdje terug zagen we dat de punt van Gizmo's staart zwart was. Aangezien er witte vacht groeit en het ons nooit eerder op is gevallen gaan we er vanuit dat dat niet eerder zo was.
We zijn toen naar de dierenarts geweest, die het idd vreemd vond maar er niet meteen een probleem mee zag. Er zit een kleine knik in tussen 2 wervels in, maar het was goed doorbloed, Gizmo gebruikte zijn staart normaal en hij gaf ook geen pijn aan.
We hebben toen afgesproken het aan te kijken. Het kon zijn dat het uit zichzelf af zou sterven en dan was dat prima zolang het er rustig uit bleef zien, of dat het een bloeduitstorting was en zou herstellen.

Inmiddels zijn we ruim 2 maanden verder. Het is nog steeds goed doorbloed, hij gebruikt zijn staart prima, maar hij geeft de laatste week wel signalen die er voor ons op wijzen dat het niet fijn voelt. (Een snauw naar onze andere hond toen ze op zijn staart ging zitten, staart wegtrekken met borstelen en vanochtend een zachte grom toen ik aan het puntje zat)
Voor een hond die normaal nooit ergens pijn op aan geeft zegt dat voor ons op zich genoeg, dus we zijn vandaag terug geweest naar de dierenarts.
Die heeft het geschoren en eraan gevoeld. Het voelt nog steeds niet raar, maar Gizmo lijkt idd last te hebben van het puntje, de laatste 1-2cm.
Ze gaan nog even overleggen op de praktijk, maar zoals het nu staat stellen zij voor om een stukje te amputeren. Ze heeft ons laten zien dat er dan ongeveer een stuk van 8cm vanaf zou gaan. Dit ivm tussen 2 wervels moeten snijden, en dat ze het liever ruim pakken.

Heel eerlijk, ik vind dat erg moeilijk. Voorop gesteld dat ik absoluut niet wil dat mijn honden met pijn lopen als het niet nodig is, maar ik vind het nogal een ingreep. Daarbij lijkt het mij erg veel in verhouding tot het kleine stukje waar hij last op aangeeft.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Zijn er evt nog andere opties?
Als er idd geamputeerd zou moeten worden, is het logisch dat dat zo ver gebeurd en hoe herstelt dat normaal? Ik kom toch wel verhalen tegen dat wonden op de staart slecht genezen.

Even voor het idee, dit is het puntje van zijn staart vandaag:
Afbeelding
Afbeelding

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 14:54

Onze Border Collie had ook heel zijn leven een zwart puntje aan zijn staart, is er oud mee geworden :D

Hij had ook een zwarte staart met een grote witte punt, zoals de Border dat heeft. Maar als je dan tussen die witte haren ging kijken was het vel - de staartpunt dus - helemaal zwart, net of het 'dood' was. Maar nooit wat mee gedaan eigenlijk. En hond heeft er nooit last van gehad.

edit2: Ik denk dat amputeren niet nodig is, maar ik ben een leek.
Laatst bijgewerkt door Chasey op 30-07-15 15:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 14:57

Trouwens, is Gizmo ook een Border Collie, kan ik niet opmerken uit je verhaal.
Misschien dat mede Border Collie eigenaren hier op Bokt ook even hun hond kunnen bekijken, of het staart uiteinde zwart is. Want dan lijkt het me heel normaal.
Onze hond - wat dus een Border was - had het ook! :j

edit: Veel typfouten aangepast!

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 15:01

Onze vorige hond heeft ooit met zijn staart tussen de deur gezeten. Gevolg: laatste wervel was beschadigd en moest geamputeerd worden. Dat is jammer genoeg te krap gebeurd, waardoor hij na enkele weken weer pijn kreeg aan de inmiddels voor het oog genezen staart. Uiteindelijk moest er nog een keer en nu grondiger gesneden worden. Daarna nooit meer last gehad. Het was een harde hond die nooit pijn aangaf, maar na de eerste amputatie werd hij net als jullie hond narrig.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 15:07

Chasey ja Gizmo is een border collie. Maar het is niet standaard zwart bij hem. In het stukje voor de punt is de huid inmiddels weer grotendeels roze terwijl dat eerst ook zwart was. Daarbij is het pijnlijk dus er is absoluut wel iets aan de hand. Waarschijnlijk heeft ie een keer klem gezeten of te hard ergens tegenaan geslagen.

Wilma dankjewel voor je ervaring. Bij jouw hond is dus uiteindelijk ook een flink stuk verwijderd? Herstelde de wond goed?
Gizmo geeft normaal idd ook geen pijn aan, dus dat hij uberhaupt aangeeft dat het gevoelig is zegt voor ons genoeg. Ook de dierenarts gaf nu aan dat het heel lastig te zien was en dat hij duidelijk hard is voor zichzelf, maar dat ook zij inschat dat het wel zeer doet.

Chasey

Re: Puntje van staart is zwart, amputeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 15:14

Ah wat vervelend! Misschien toch een keer per ongeluk tussen de deur?
Vroeger was er bij ons in de buurt een Herder die ook z'n staart eraf moest. Ivm een ongeluk.
Die is ook erg kort eraf gehaald, terwijl het ongeluk was gebeurd aan het uiteinde (weet niet meer precies hoe het kwam, maar in ieder geval ergens tussen gekregen)... klinkt wel een beetje cru, maar Herder ging daarna blij door het leven met een staart als een Boxer of Rottweiler in die tijd hadden.

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 15:16

Na de tweede operatie was zijn staart bijna gehalveerd... Eén voordeel: de kopjes bleven daarna beter op de salontafel staan. De wond is goed genezen, maar het verband was lastig aanbrengen. Ik ben daarmee dan ook sneller dan aangegeven door de dierenarts gestopt. En ik moest hem de eerste tijd echt aan de riem houden, want het was hartje zomer en hij was gek op zwemmen.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 15:20

Ik zou het zeker laten amputeren. Ze nemen het zo ruim om 100% al het dode en kapotte weefsel weg te halen en om ervoor te zorgen dat ze het op de meest gunstige punt weghalen zodat het beter geneest.

Daarna kan je hond weer pijnvrij verder dus waarom zou je het niet doen?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 15:24

Onze eerste boxer was nog uit de tijd dat de staarten toen nog standaard gecoupeerd werden.
Helaas was het bij hem niet 100% goed gedaan en was het stukje vel te strak over het bod zeg maar.
Ze hebben er toen een extra stukje afgehaald.
Allemaal prima verlopen, en snel hersteld.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 15:27

Je schrijft dat een gedeelte van het stukje wat eerst zwart was nu ook roze is geworden.
Is het dan mogelijk dat de zenuwen aan het herstellen zijn? en dat er daardoor (mogelijk tijdelijk) pijn ontstaat? Wat ik weet van het herstellen van zenuwen is dat wanneer die genezen het best pijnlijk kan zijn?

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 16:08

Goede vraag Siskeh, geen idee eigenlijk. We gaan maandag terug dus dan ga ik dat zeker even vragen!

Bedankt voor de reacties tot nu toe iig! Goed om te weten dat het dus idd vrij normaal is om een groter stuk te amputeren.

Kimbers, het is ook niet dat ik het per se niet wil laten doen hoor. Als het de oplossing is dan is dat zo en dan moet het gebeuren. Maar ik ken niemand persoonlijk die er ervaring mee heeft en ik schrok behoorlijk van het stuk wat er af zou moeten. Daarbij hebben we het er 2 maanden terug over gehad met de da en die gaf toen aan dat ze liever niet amputeren omdat hun ervaring is dat staarten soms lastiger genezen. Ik wil dus wel goed weten hoe en wat voor ik een afspraak maak, en ervaringen van anderen spelen daar voor mij zeker een rol in.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 16:17

Wij hebben een duitse herder teef waarvan ook een derde van de staart afgehaald moest worden. Dat werd op een gegeven moment zo erg dat het laatste werveltje naar buiten stak, pas toen wou de dierenarts er iets aan doen. Het was blijkbaar een vleesetende bacterie bij haar. Ik zou dus zeker een biopt laten nemen als je daartoe de mogelijkheid hebt.

Bij een hond van vrienden moest de hele staart eraf helaas.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 16:24

Iew wat eng Molfre! En naar!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 16:31

De staartpunt van mijn hond is ook zwart en de rest roze. PS het is een witte poedel dat ik heb.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 17:07

Ik heb een andere da gebeld en kan morgen terecht voor een second opinion.
Geeft die hetzelfde aan dan laten we het uiteraard doen, maar dan ben ik ook voor mezelf overtuigd dat het echt de beste optie is. Ik vind het iig fijn dat ik nu wat ervaringen gehoord heb waarbij het herstel gewoon goed is verlopen, dat geeft wel vertrouwen.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 10:22

Net terug van de second opinion..

Deze dierenarts gaf aan dat hij er helemaal niks aan zou doen. Het ziet er verder mooi rustig uit, is goed doorbloed, niet open en uiteraard gaf Gizmo nu 0,0 reactie als je aan zijn staart zat. Hij kon er in knijpen en alles, incl aan dat uitstekende puntje zitten.
Zeker omdat ik aangaf dat het in eerste instantie verder zwart was maar langzaam wel bijgetrokken is voor een stuk ziet hij geen noodzaak er ook maar iets aan te doen op dit moment.
Hij zei wel dat met hoe het eruit zag hij een beetje de neiging had om dat kleine puntje eraf te knippen, maar dat gaat gegarandeerd bloeden en aangezien t nu helemaal dicht is en geen pijn deed vond hij dat ook geen goede optie.

Ik heb gevraagd of het zou kunnen dat de zenuw ook aan het herstellen is en dat dat wat gevoelig is. Dat is idd mogelijk maar ook niet met zekerheid te zeggen.

We hebben voor nu besloten op het advies van deze da af te gaan, maar we houden het natuurlijk wel goed in de gaten. Mochten we toch het idee hebben dat hij er weer last van krijgt, dan kunnen we altijd nog ingrijpen. Vooralsnog heeft Gizmo sinds het gister geschoren is geen pijnreactie meer gegeven.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 17:12

Dat klinkt positief! Gewoon in de gaten houden en als het goed blijft gaan, dan zou dat fijn zijn!

Even iets heel anders, maar wel een verhaal over zenuwen. Onze kat heeft het 'kiepraamsyndroom' gehad. Dat wil zeggen dat ze klem heeft gezeten tussen het kiepraam. Ik doe er geen plaatje bij, want het is een heel naar gezicht.
Toen we haar met moeite los hadden gekregen was ze totaal verlamd aan de achterkant. We dachten dat het einde verhaal was. Beestje kon niks meer. Dus naar de DA met de gedachten dat we afscheid van haar moesten nemen. Maar de DA had ervaring en zei dat we het moesten aankijken! En wonder boven wonder is ze helemaal genezen!!! De zenuwen hadden een flinke klap gehad, maar zijn volledig hersteld. Je merkt/ziet er helemaal niets meer van.
Hopelijk herstellen de zenuwen in de staart van Gizmo net zo goed! Het heeft wel eventjes tijd nodig :) Succes met je hondje!