Konijnen met hond en katten samen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

noox

Konijnen met hond en katten samen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 09:38

Hallo allemaal, ik zit met een probleempje.
Ik heb twee lieve voedsters, een Duitse Herder en 3 katten. De konijnen zitten boven, de hond en katten gaan goed samen beneden.
Nu wil ik graag de konijnen in de zomer af en toe naar buiten laten, onder toezicht uiteraard. Maar dan zijn de katten ook buiten (die kunnen de tuin uit overigens) en de hond is dan ook buiten. Dus, hoe moet ik dat aanpakken?
Het lijkt me ook leuk om de konijnen soms lekker binnen in de woonkamer te laten huppelen, maar nogmaals daar zijn dan dus ook de katten en hond.
Hoe moet ik ze introduceren? (Het is dus niet dat de konijnen de hele tijd beneden blijven, maar voor een paar uurtjes)

Maaaarije

Re: Konijnen met hond en katten samen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 09:41

Hier gaat het allemaal goed samen.

Mijn konijnen zitten echter wel in een ren buiten, maar die is niet afgedekt, dus de katten zitten er regelmatig bij in.
De konijnen kijken hier niet meer van op, en de katten gaan gewoon in een hokje liggen slapen.

Ook met de hond gaat het goed. Ze zijn wel is ontsnapt, de hond wil graag spelen.. maar als ik aangeef dat dat niet kan is het prima en gaat hij gewoon liggen kijken.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 09:47

Maar hoe heb je ze aan hen laten wennen dan? Mijn konijnen zitten boven dus hebben de katten en hond nog nooit gezien.
Plus bij jou komen die dieren in de konijnen hun terrein en zij zitten daar ook altijd, bij mij zouden de konijnen dus in ander terrein komen waardoor ze sowieso al kwetsbaarder zijn.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 09:50

Maaaarije schreef:
Hier gaat het allemaal goed samen.

Mijn konijnen zitten echter wel in een ren buiten, maar die is niet afgedekt, dus de katten zitten er regelmatig bij in.
De konijnen kijken hier niet meer van op, en de katten gaan gewoon in een hokje liggen slapen.

Ook met de hond gaat het goed. Ze zijn wel is ontsnapt, de hond wil graag spelen.. maar als ik aangeef dat dat niet kan is het prima en gaat hij gewoon liggen kijken.

Wij hebben precies hetzelfde, twee katten die het niet meer boeit, als ze echt wat verkeerd zouden doen kan je met water spuiten.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 09:55

Niet laten wennen eigenlijk. :+

We zijn verhuist met katten en hond.
De konijnen kwamen later.. en het is gewoon vanaf moment 1 goed gegaan.
En dan moet ik zeggen dat ik ook een sukkel hond en 1 sukkel kat heb ...
Terwijl de kat die met kikkers / vogels / muizen thuis komt, het vaakst in de ren zit.
Mijn konijnen zijn redelijk aan de maat.. Ze zijn dus even groot als de katten.. geen idee of dat verschil maakt.

Al is mijn hond wel (deels) jachthond (deels) schapendrijver heb ik er nooit problemen mee gehad. Zowel met mijn katten niet, als met de konijnen niet.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 09:56

Ik ken ook katten die thuis komen met ene half konijn.

Ik zou bv eerst de konijnen eens in een ren doen en kijken hoe de katten erop reageren.
Gebeurd er wat dan is het konijn nog wat beschermd door de ren en kan je gelijk ingrijpen.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 09:57

Ja inderdaad, de meeste katten pakken geen konijnen die groot zijn dus ik weet niet wat voor konijn j e hebt.
Je moet ze er gewoon bijzetten, als het goed is ben jij de baas dus zouden de hond en katten het konijn n is moeten doen als het van jou niet mag.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 10:01

Katten zijn best eigenwijs, maar ze luisteren wel. De hond ook.
In een ren is wel slim, maar zullen ze zich dan niet opgesloten voelen?
Mijn hond is een schatje maar best opdringerig, als we hem weghouden gaat hij blaffen en dat lijkt me juist erg stressvol voor de konijnen.
Ik heb konijnen tussen klein en middelmaat zegmaar. Niet net zo groot als de katten, zeker niet haha.
Soms komen de katten mijn kamer op en dan kijken ze vooral nieuwsgierig (zowel de katten als de konijnen) maar ik jaag de katten altijd weg voor ze er echt heen kunnen gaan.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:02

Ik ben van mening dat je dat inderdaad over je hond kan zeggen dat het niet mag .
een kat heeft toch wat meer een eigen zin.

Inderdaad eens in een dichte afgesloten ren buiten zetten en kijken hoe ze er op reageren.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 10:06

Ik kan de ren niet van boven afsluiten, heb niet zo'n net. Maar ik denk dat de hond er toch niet in springt, de katten ook niet denk ik.
Ik ga het binnenkort eens proberen met een ren, dan zal ik hier wel posten hoe het gaat.

Ik ontvang nog steeds graag tips en ervaringen!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:07

noox schreef:
Katten zijn best eigenwijs, maar ze luisteren wel. De hond ook.
In een ren is wel slim, maar zullen ze zich dan niet opgesloten voelen?
Mijn hond is een schatje maar best opdringerig, als we hem weghouden gaat hij blaffen en dat lijkt me juist erg stressvol voor de konijnen.
Ik heb konijnen tussen klein en middelmaat zegmaar. Niet net zo groot als de katten, zeker niet haha.
Soms komen de katten mijn kamer op en dan kijken ze vooral nieuwsgierig (zowel de katten als de konijnen) maar ik jaag de katten altijd weg voor ze er echt heen kunnen gaan.

Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat de konijnen zich opgesloten voelen.
Als een kat uitvalt zal het konijn zich hoogstwaarschijnlijk juist veilig voelen, en de meeste konijnen trekken zich niks aan van honden en katten.

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:08

Helaas geen antwoord op je vraag. Maar ik ben hier ook wel benieuwd naar. Vooral naar de introductie.
Wij hebben twee konijnen die rondlopen in huis en de tuin. We willen binnenkort ook een hond nemen. De konijnen hebben ook hun eigen ren, maar ik zou het het mooiste vinden als ze nog steeds los rond kunnen blijven lopen, samen met de hond.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 10:13

Noppes schreef:
Helaas geen antwoord op je vraag. Maar ik ben hier ook wel benieuwd naar. Vooral naar de introductie.
Wij hebben twee konijnen die rondlopen in huis en de tuin. We willen binnenkort ook een hond nemen. De konijnen hebben ook hun eigen ren, maar ik zou het het mooiste vinden als ze nog steeds los rond kunnen blijven lopen, samen met de hond.

Ik denk dat dat toch wel makkelijker is ofzo, omdat je de hond dan naar de konijnen brengt waardoor die zich sws veiliger voelen.
Ik denk dat jij gewoon hetzelfde moet doen als ik, konijnen eerst in een ren en dan op gegeven moment los.
Maar ik ben ook geen expert, dit is wat ik denk haha