Schapen houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lastig

Schapen houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 09:53

Ik wil graag enkele schapen houden.
Kunnen de ervaren schapenhouders mij wat tips geven?

Ik heb lange tijd op een stal geholpen met schapen, ben bekend met de verzorging enzo
Maar nu komen ze bij mij op het land en vraag me af of er nog speciale dingen
zijn om rekening mee te houden?

Ik wil gebruik maken van net, zodat ik de schapen steeds op een ander stuk kan laten grazen.
Het land is volledig omheind voor paarden, maar dat is voor schapen natuurlijk niet geschikt. Dus op zoek naar schapennet. Nu kwam in net tegen maar je hebt dubbele poot en enkele poot. Zit hier veel verschil tussen?

Ze krijgen uiteraard schuilmogelijkheden. Maar doen jullie ze ook swinters naar binnen of altijd buiten? Want dat zie ik hier in de buurt bij bepaalde mensen wel.
Zijn er rassen waar je echt niet aan moet beginnen qua gezondheid/ziektes?

Alvast bedankt

Froukje
Forever young

Re: Schapen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 09:56

Voor je van alles gaat lopen aanschaffen, heb je al een UBN nummer?
Zo nee, begin dan eerst daar eens mee. Want voor dat rond is loop je al hard richting de herfst.

Verder, een net is leuk maar in combi met je paarden niet handig. Stel dat er 1 een hoef door het net maait. Laag stroomdraadje zou dan beter geschikt zijn.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 10:01

UBN nummer is er.

De schapen komen op stukken waar de paarden op dat moment niet lopen. De wei is opgedeeld in meerdere stukken en ik had het idee de schapen op de stukken te laten waar de paarden af zijn.
Verwacht je dan nog steeds problemen?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 10:04

Ik heb zowel een net met dubbele poot als een enkele, en die met dubbele poot staat echt veel steviger. Als je er geen stroom op zet, gaan ze er wel erg in hangen en trekken de boel zo weer los. Hier heb ik op wat strategische plekken dus wel wat vaste palen geslagen waar ik het net aan vast maak. Schapen zijn echt ontsnappingskampioenen!

Ik heb zelf sinds vorig jaar ouessantjes en ben echt helemaal verliefd geworden op dit ras. Vreselijk nieuwsgierig en eigenwijs. Sober ras, nauwelijks ziektes en zeer makkelijk te houden. Wel paar nadelen, ze zijn erg klein en eten dus niet zoveel en ze kunnen erg luidruchtig zijn.
Ik heb ze 24/7 buiten, ze kunnen altijd hun schuilstal in. Dit doen ze ook veel, zowel met regen als met veel warmte en beestjes. In de winter bleven ze juist veel meer buiten wandelen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 10:12

Overweeg haarschapen als je geen interesse hebt voor de wol. Bespaart je het scheren.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 10:15

Met dubbele poot trapt wel veel gemakkelijker de grond in. Wij staan op kleigrond en dat is keihard in de droge periode, dan is een enkele poot haast de grond niet in te krijgen.

Ik wissel ook de schapen en de paarden af. En dat werkt prima.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 11:14

Kuggur schreef:
Overweeg haarschapen als je geen interesse hebt voor de wol. Bespaart je het scheren.

We hebben een tante die nu al op de wol uit is, zonder dat de schapen er al zijn haha

In ieder geval bedankt voor de reacties. Ik ga dan toch voor die dubbele poot. Die is niet eens veel duurder ook.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 01:11

lastig schreef:
We hebben een tante die nu al op de wol uit is, zonder dat de schapen er al zijn haha

Mooi! Scheert ze ze ook voor je... :D

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 06:26

Of je ze in de winter laat lopen ligt aan het ras, je net ook (qua hoogte) wat wil je er mee?
Ik heb Drentse heide schapen en grote heideschapen. Sobere rassen met een lange dikke vacht en die weinig verzorging nodig hebben, zelden hoefrot of ziektes en voor mij ideaal te gebruiken om te trainen met de honden

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 07:33

Let ook op de preventieve medische dingen.

Mijn vriend spuit ze zomers een vloeistof op de rug tegen maden en vliegen.
Wormenkuur,bekappen,de juiste entingen.
Die dingen allemaal.

Mijn vriend heeft overigens texelaars maar hij fokt ook lammeren voor de slacht.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 07:36

Texelaars zijn veel gevoeliger voor een hele hoop dingen, idd als maaien, hoefrot en allerlei andere ziektes
Als je ze voor de hobby houd zou ik zeker voor een meer sober ras kijken

Femia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 07:42

Ik heb twee Hybridean schapen bij de paarden lopen. Heerlijk ras. Geen uitbrekers, sober, kerngezond. Mooie wol. Ik heb maar een klein stukje grond, maar deze twee schaapjes ruimen wel alle zuring ed op.
Ze kunnen ook bij de kippen komen die vrije uitloop hebben. Het kippenhok heeft een veranda waar de schapen schuilen bij enorme stortbuien. Verder het hele jaar gewoon buiten.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 15:59

Ik heb nog een vraagje.

We weten inmiddels wel een beetje wat we willen en hoe de stal word.
Maar wat ik niet snap is het het gaat met UBN nummer.

Ik heb een nummer. En meneer A heeft een schaap te koop. Dit schaap heeft al een oormerk met zijn ubn nummer. Als ik dit schaap dat koop. Wat gebeurt er met het huidige nummer? Moet dat oormerk eruit?
Moet ik een nieuwe schieten. En wat word het nieuwe nummer van dit schaap?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 16:02

Nee!! Via de site van de rvo meld meneer A zijn schaap over op jouw ubn nummer en dan moet jij hem via de site van de rvo weer aanmelden.

Dan staat hij op jouw naam en niet meer op naam bij meneer A.

Oornummer is voor de rest van het leven, je hoeft er alleen een nieuwe in te doen als hij ze verliest.

Eefsel2109

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 16:08

Nee, het schaap word dan overgeschreven naar jou. Oormerken blijven gewoon hetzelfde net als het nummer :)

Via een site moet meneer A het schaap afmelden en jij moet ze aanmelden. Oornummer zullen alleen anders worden als er 1 verloren is ;) Dan moeten ze gehermerkt worden, ook dit moet via die site dan aangegeven worden :)

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 17:25

Bedankt! Ik zat veel te moeilijk te denken. Kan dat overschrijven altijd. Dus ook weekenden?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 17:28

Ja hoor, 24/7. Tenzij er onderhoud wordt gepleegd, maar dat staat ruim op tijd aangegeven op de website.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 17:30

Kan trouwens wel aanraden om even ''in de leer'' te gaan bij een andere veehouder die het systeem vaker gebruikt, anders kom je er niet uit de eerste keer vrees ik. Vreselijk onlogische site.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 18:04

Gebruiken koeienboeren hetzelfde systeem?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:07

:j
Beroeps fokkers van honden en katten tegenwoordig ook trouwens.