Kater plast(/sproeit?) opeens?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tillie20

Kater plast(/sproeit?) opeens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 08:49

Hey!

Ik heb een vraagje, ik heb een ongecastreerde kater in huis die nu 11 maanden is ongeveer. Hij heeft nooit typisch katergedrag vertoont en is heel rustig en een beetje bangig aangelegd. Om die reden wilde we hem dan ook niet de stress aandoen van naar de dierenarts te gaan. Het is verder gewoon een binnenkat.

Sinds 3 weken heb ik een Feliway verdamper en zijn gedrag is merkbaar vooruit gegaan, hij is veel liever en opener. Helaas is rond die tijd ook het plassen begonnen buiten de kattenbak. Het zijn vooral kleine plasjes, dus ik weet niet of het niet gewoon sproeien is? Al heeft er ook een keer een flinke plas gelegen. Probleem is dus dat hij het ook op tapijt doet, waardoor ik de geur niet helemaal wegkrijg. Op het laminaat poets ik het weg met desinfectie en dingen die sterk ruiken.

Zou dit op te lossen zijn met een castratie? Aangezien de Feliway zo goed werkt wil ik er niet mee stoppen. De kattenbak is gewoon schoon wanneer hij dit doet. Als ik zie dat hij aan het plassen is zet ik hem op de kattenbak zonder iets te zeggen. Wanneer hij al geplast heeft negeer ik het gewoon en maak ik het schoon.

Misschien mensen die ervaring hebben gehad met dit soort situatie's?

Groetjes!

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 08:52

Is het sproeien, dus tegen een muur, kast, stoel of plasjes dus op de grond? Dat maakt wel een verschil namelijk. Kattenurine krijg je niet weg met een normaal sopje, de geur blijft hangen. Je hebt speciale schoonmaakmiddelen hiervoor, beter om herhaling te voorkomen.

Hij is pas 11 maanden dus nog prima om hem te leren dat vervoer in een mandje niet eng is :)
Laatst bijgewerkt door Sleeper op 27-07-15 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 08:53

Aangezien je zegt dat het ook vaak kleine plasjes zijn zou het blaasontsteking / blaasgruis kunnen zijn. Plasje opvangen en bij de dierenarts laten checken, kan je kat vooralsnog thuis blijven ;)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 08:54

Ja dit is op te lossen met castratie. Overigens zit er een groot verschil tussen plassen en sproeien, het moet wel duidelijk zijn wat hij doet.

Onze drie katers zijn iets eerder gecastreerd maar vertoonde wel hetzelfde gedrag.

Feliway steekt hier tegenwoordig altijd in, mocht je interesse hebben wil ik wel uitleggen waarom, maar dan moet ik de laptop erbij pakken. :P

Goof

Re: Kater plast(/sproeit?) opeens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 08:58

Je kan niet voorkomen dat hij ooit in zijn leven naar de dierenarts moet, dus je kunt hem er beter gewoon aan wennen. Het is een kat, hij overleeft het wel ;)

Ik zou de kat zeker laten castreren. Daarbij is het slim om urine te laten checken, het zou inderdaad blaasgruis kunnen zijn. Ik herken het van mijn eigen kater namelijk.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 09:11

Bedankt voor de info iedereen, dan laat ik hem zeer zeker ook op blaasgruis controleren! Zou niet willen dat hij onbewust ziek zou zijn oid!

Hij zal inderdaad ooit naar de dierenarts moeten, maar om zijn welzijn wilde ik het liever vermijden. Nu is het toch nodig inderdaad, dan is het maar beter dat hij meteen gecastreerd wordt. Stel dat hij ooit ontsnapt oid, dan zou ik niet willen dat hij aan de zwerfkatten populatie bijdraagt.

Het zijn wel echt plasjes van 5x5 cm meestal, hij doet het vooral in de slaapkamer op het tapijt als we slapen. Verder had hij op mijn tas geplast waar de andere kat vaak op ligt. Hij plast altijd in hoeken, maar niet tegen de muur oid. Altijd op de grond. Sproeien zou het om die reden dus eigenlijk niet echt kunnen zijn, hij maakt er ook geen sproeibeweging bij.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 09:13

Volgens mijn dierenarts ligt dit juist aan de Feliway! Er is nu een andere geur in huis. De kater probeert weer het huis/zijn domijn zijn geur te geven. Er is nog een kans dat het stopt als je de feliway weghaalt, maar het kan ook zijn dat het nu een gewoonte is geworden...

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 09:16

Feliway zijn feromonen die de synthetische variant zijn van lichaamseigen feromonen. Dat zou in feite niet echt kunnen, al is het wel een hele gevoelige kat. Dus ik kan het niet uitsluiten. Zijn gedrag is wel echt heel positief veranderd daardoor, dus ik zou de Feliway om die reden liever niet weghalen.

Verder moet hij hoe dan ook ooit gecastreerd worden en als er een kans is op blaasgruis laat ik hem daar zeker op controleren. Dan kan ik altijd nog met de dierenarts overleggen hierover (:

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 09:19

Dan zal het idd geen sproeien zijn. Dikke kans dat er iets medisch aan de hand is. Zo klinkt het al, en sowieso zijn de meeste onzindelijkheidsproblemen medisch. Even urine laten controleren dus.
Castratie zou ik ook laten doen, maar meer omdat ik nooit een reden zie om een kater intact te laten (behalve dekkaters natuurlijk). Het heeft geen nadelen, alleen maar voordelen. Kat voelt zich stabieler. Het kan ook nog zo zijn dat hij minder angstig gaat worden daardoor.

Als het aan de feliway zou liggen, zou je dat ook merken aan de rest van zn gedrag en zou het sproeien zijn. Dan neemt de stress toe omdat ze het ervaren als een vreemde geur in huis (wat dus zeker mogeljjk is!) en aan een angstige kat merk je dit echt wel. Hij werd er juist rustiger van toch? Dan is de feliway niet de oorzaak.

Wat betreft schoonmaken: stoppen met sterk geurende middeltjes. Goed boenen met biotex, eventueel nasprayen met alcohol. Of een speciaal product gebruiken maar dat werkt net zo goed als de veel goedkopere biotex. Vooral geen bleekmiddelen, dat stimuleert ze alleen maar!

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 09:22

Zwerte schreef:
Dan zal het idd geen sproeien zijn. Dikke kans dat er iets medisch aan de hand is. Zo klinkt het al, en sowieso zijn de meeste onzindelijkheidsproblemen medisch. Even urine laten controleren dus.
Castratie zou ik ook laten doen, maar meer omdat ik nooit een reden zie om een kater intact te laten (behalve dekkaters natuurlijk). Het heeft geen nadelen, alleen maar voordelen. Kat voelt zich stabieler. Het kan ook nog zo zijn dat hij minder angstig gaat worden daardoor.

Als het aan de feliway zou liggen, zou je dat ook merken aan de rest van zn gedrag en zou het sproeien zijn. Dan neemt de stress toe omdat ze het ervaren als een vreemde geur in huis (wat dus zeker mogeljjk is!) en aan een angstige kat merk je dit echt wel. Hij werd er juist rustiger van toch? Dan is de feliway niet de oorzaak.

Wat betreft schoonmaken: stoppen met sterk geurende middeltjes. Goed boenen met biotex, eventueel nasprayen met alcohol. Of een speciaal product gebruiken maar dat werkt net zo goed als de veel goedkopere biotex. Vooral geen bleekmiddelen, dat stimuleert ze alleen maar!

Bedankt voor de tips! Morgen ga ik even langs het spreekuur(zonder kat) bij de dierenarts die hier in de straat ligt. Dan kunnen ze me nog misschien tips geven en iets waarmee ik de plas kan meenemen. Ik ga zo ook meteen biotex kopen dan. Bedankt voor de tips! Hoop dat er niks ernstigs aan de hand is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 09:25

Groene biotex werkt het beste :j

Ik denk trouwens wel aan sproeien, doet de onze ook op spullen die naar de andere kat ruiken (tas, stapeltje wasgoed) zonder de sproeibeweging. Op andere plekken in huis doet hij het met sproeibeweging (trillende staart).

Deze is al 9 jaar en met 6 maanden gecastreerd. Heeft niks geholpen. Heeft geen blaasgruis oid.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 09:28

Ik heb ook een ontzettend bange kater, krijst de hele boel bij elkaar in de bench en poept en piest alles dan onder. (Als ie naar de da moet dan hè)
Maar ook hij gaat weleens naar de DA, en na een uurtje is ie weer normaal hoor.
En als ik dan lees dat je da in de straat zit, is het ook nog niet eens heel lang.

Even naar de da gaan een spuitje halen, kun je het zo opzuigen van de grond.
En plekken inderdaad even met sopje van groene biotex schoonmaken.

Het klinkt als een blaasprobleem.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 09:29

Vanwege de kleine plasjes zat ik dus te twijfelen, en inderdaad ook omdat hij op mijn tas (en laptop hoes die daar in zit -O- ) geplast had. Omdat ik nu even niet naar school ga liggen de katten daar graag op als we even weg zijn omdat mijn geur daar natuurlijk aan zit.

Ik heb meer het gevoel dat hij door de Feliway zich meer op zijn gemak voelt waardoor hij dit meer durft te uiten? Misschien dat hij zich al een tijdje dan niet lekker voelde oid.

Ik zal de groene Biotex meenemen, bedankt voor de tip ;)

EDIT: 'Mijn' DA zit niet bij me in de straat, maar er zit wel een DA in de straat. Ben daar wel eens geweest voor kleinere dingen voor mijn andere kat, zij waren ook heel kundig. Dus ik dacht dat ik daar beter naartoe kon gaan voor hem. Ze hebben in de ochtend(tot 10 uur spreekuur), dus ik zal morgen langsgaan voor een spuit oid om het op te zuigen.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 09:32

Wij deden het plasje in een lenzendoosje, geniale ingeving van mijn man. Plasje met een spuit / pipetje opzuigen.

Castratie zou ik inderdaad ook sowieso doen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 09:51

Heb net even met de dierenartsassistente gesproken, en ik ga morgen langs, zij hebben daar een soort setje voor wat ik dan kan gebruik voor plas in mee te nemen. Verder kan ik dan morgen meteen een afspraak maken voor de castratie. Ik laat in ieder geval wat weten als ik de uitslag heb.