Groot ruim konijnenhok voor binnen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Groot ruim konijnenhok voor binnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 12:31

Ik heb altijd geroepen dat er geen konijnen komen omdat ik geen tuin/balkon heb.
En ik het sneu vind om ze binnen in een klein kooitje te houden.

Alleen loopt alles weer anders dan gepland en heb ik gisteren 2 konijnen opgevangen die met spoed weg moesten.
Was nog een hele organisatie om ze hier te krijgen. Ik heb er gelukkig wel een kooi bijgekregen.
Maar geen hooi of stro maar wel een zakje met voer.
Dus gisteravond laat nog naar stal gereden voor hooi en stro.

Kooi is redelijk ruim 120 x 58 cm. Maar de heren zijn al redelijk groot en nog maar 12 weken.
Ik moet dus echt opzoek naar een grotere ruimere kooi.

Nu is mijn oog gevallen op de Ferplast Konijnenhok Grand Lodge 140 Plus
[url]http://www.guppy.nl/69-konijnenhokken-kooien-knaagdierenhokken#/knaagdier-konijn
[/url]

Heeft iemand ervaring met deze kooi of weet een grotere betere kooi voor binnen?

Kimbers

Re: Groot ruim konijnenhok voor binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 12:37

Je link doet het zo nog niet :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 12:39

Een kooi of hok is nooit voldoende. Ik heb de ferplast 120, met een ren van 10m2 eraan.
Beter is een ren met een klein schuilhokje erin, of gewoon een kleine 1m/1.20 kooi. Twee konijnen hebben minimaal 2m2 nodig.

Weet je zeker dat het twee rammen zijn?

Als ik je erop mag wijzen, de rammen zijn nu nog jong, maar de kans is groot dat dat straks fout gaat als ze beide gaan puberen. Je kunt ze zsm laten castreren, vóór ze gaan vechten. Castreren kan al als de ballen ingedaald zijn. Een andere optie is één rammetje herplaatsen, bijv via de opvang, het andere rammetje laten castreren en deze 2 weken na castratie koppelen aan een voedster.

Dit is wel een goede info site, en op het forum kun je ook vragen stellen :)

http://www.bunnybunch.nl/

http://www.bunnybunch.nl/informatie/cat ... ng-konijn/

http://www.bunnybunch.nl/informatie/cat ... -konijnen/

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 12:57

Het zijn twee rammetjes uit hetzelfde nest. Volgens de gene van wie ik ze heb. Heb zelf nog niet gekeken aan de onderkant. Wilde ze eerst even laten wennen.
Ik dacht dat ze gecastreerd konden worden met 4 maanden.

Als ze allebei gecastreerd worden kunnen ze dan wel samen blijven zitten?

Bedoeling is als ze straks gewend zijn om ze paar uur per dag door de kamer te laten hupsen en voor de tijd dat ze dus in een kooi moeten wil ik wel een zo groot en ruim mogelijk voor ze.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 13:00

Dat kan op zich wel, maar het is geen zekerheid. Met 12 weken gaan de hormonen al werken en áls ze hebben gevochten dan is de kans heel klein dat het nog goed gaat.

Dat snap ik, maar geen enkele kooi is groot genoeg. Beter is dan een hoekje reserveren en daar een panelenrenntje wegzetten. Een kooi/hok werkt voor een koppel al niet, die gaan dan al vechten vaak door de frustratie van te weinig ruimte, laat staan twee rammen...
Konijnen horen 24/7 minimaal 2m2 te hebben.

Ik zou overigens wel nu kijken, als het een voedster en een ram zijn loop je al snel kans op een nest..

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 13:13

Jij bedoeld dus een ruim hok en dan nog met panelen een stuk van de kamer afzetten?
Heb er ook nog een mini rennentje bij gekregen. Zo'n rondje die je bij de dierenwinkel kan krijgen. Wat konijnen daar in moeten is me nog een raadsel.
Ik ga eens spieken wat er wel of niet onder hangt. En volgende week eens even opzoek naar een goede dierenarts.
Dankjewel voor de informatie.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 13:22

2 rammetjes gaan, zelfs gecastreerd maar zo'n 10% van de tijd goed. Ik zou dus een rammetje ruilen voor een voedster bij een dierenopvang.

Qua kooien zou ik 2 of 3 bakken aan elkaar zetten en/of met renpanelen een stuk afzetten. 2m2 voor 2 konijnen is echt wel nodig.

Bij zooplus heb je goedkope kooien van 120x60. De duitse site is 14€ goedkoper dan de nederlandse site (35.90 vs 49.99).
http://www.zooplus.de/shop/nager_kleint ... 20er/33694
http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_ ... 20cm/65376

Met 3 van deze bakken zit je aan ruim 2m2 (2.1m2).

Zo'n rennetje is ideaal voor binnen (konijnen zijn vaak zindelijk) om aan het hok vast te maken:
Afbeelding

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 13:30

Laatst bijgewerkt door Eoweyn_x op 25-07-15 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 13:41

Dankjewel voor alle informatie.
Baal er wel een beetje van dat het twee mannentjes zijn en deze dus ook samen aangeschaft zijn door de vorige eigenaar. Ik denk goed te doen en ze samen over te nemen.
Had me beter eerst wat meer kunnen verdiepen. Nu zijn ze nog heel leuk samen maar dat kan dus heel snel veranderen.
Balletjes zijn bij beide al zichtbaar. Het is jammer dat het nu weekend is en dat ik dus niet kan rond bellen voor een kliniek die ze kan helpen.

Ben ook erg blij met de foto's. Handigste is dus nog een kooi van 120x58 bij te halen. Panelen om een rondje af te zetten zijn er al. Daar zou ik ook wat meer van bij kunnen halen om toch een grotere plek te creeren.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 13:43

Ja, dat is inderdaad heel jammer. Maar gelukkig komen ze bij iemand terecht die moeite doet om zich in te lezen, en die het beste voor de diertjes wil!

Wat ik dan zou doen is ze voor nu scheiden, en ze zsm laten castreren, en daarna proberen om te koppelen. Dan gaan ze niet vechten en wie weet gaat het een paar weken na castratie wel goed. Als ze maar niet de kans krijgen om te vechten want dan mislukt het echt.

Ze zijn nog jong, ze hebben nog niet gevochten dus wie weet gaat het goed. Gaat het niet goed, heb je het tenminste geprobeerd en kun je altijd een rammetje omruilen bij de opvang voor een voedster.

Dit is een lijst met konijnkundige dierenartsen, dan weet je zeker dat het goed verloopt. Bij konijnen ligt het net wat anders dan bij honden en katten:

http://www.bunnybunch.nl/forums/topic/1 ... renartsen/

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 13:46

Ben blij dat ik een topic geopend heb. Anders had ik dit dus niet geweten.
Ga maandag meteen even rond bellen.
Als ze volgende week al geholpen kunnen worden kan ik ze dan meteen na de castratie al weer bij mekaar zetten? Ze kennen mekaar duidelijk wel. Of beter is het dan toch om een paar weken te wachten?

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 13:50

Goed dat je je alsnog verdiept!! Ik ga met mijn voorgangers mee wat betreft het mannetje-mannetje verhaal en zou je met klem willen adviseren om er eentje naar een ander huisje te brengen en met een voedstertje terug te komen (zodra het blijvende mannetje is gecastreerd, uiteraard).

Over de huisvesting: wist je dat konijnen kunnen leven zoals katten? Je kunt ze heel eenvoudig trainen op zindelijkheid. De meeste konijnen hebben dat binnen een week door. Als je dan zorgt dat ze een 'konijnenbak' hebben voor hun behoefte en een rustig holletje om te kunnen slapen, kan je ze verder lekker los door je huis of door alleen de woonkamer laten huppelen. Veel konijnen worden daar zo tam van dat ze zelfs op schoot komen liggen, hartstikke gezellig!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 13:51

Ik zou voor de zekerheid een paar weken wachten, omdat de hormonen pas na 6 weken uit het lichaam zijn. Ze hebben er nu waarschijnlijk niet zoveel last van dus na 2 weken kunnen ze best weer gekoppeld worden denk ik. Voor de zekerheid zou ik dat wel aanhouden. Koppelen gebeurt overigens het beste op neutraal terrein, dus terrein waar beide konijnen nog niet geweest zijn. Een badkamer bijv, zoiets. Het beste laat je ze daar een paar daagjes zitten, totdat je zeker weet dat het goed gaat. Wat jagen, rijden, plukken haar is normaal, gaan ze vechten en heb je een kluwen konijn, is het verstandig ze uit elkaar te halen en evt later nog eens te proberen.

Ik zal voor je duimen, hoop dat het goed gaat! Het hoeft niet onmogelijk te zijn, rammen vechten vaak onder de drang van hormonen en als zij gecastreerd zijn gaat dit vaak gewoon prima. Mijn vorige groep konijnen bestond uit 2 rammen en 2 voedsters, en die rammen waren 8 pootjes op één buik :P

De meeste konijnen worden goed zindelijk maar 4 van mijn konijnen zijn toch echte viezerikken, haha. Maar je kunt het altijd proberen :)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 14:01

Dankjewel
Heb inmiddels een opvang in de buurt gevonden en daar door ook meteen een dierenarts.
Maandag ga ik maar even bellen voor informatie.

Het is dus niet zo dat als ik ze volgende week laat castreren ik ze niet uit elkaar hoef te halen en dus ook niet opnieuw hoef te koppelen.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 14:02

Ikzelf zou dat risico niet nemen maar ze gewoon even uit elkaar houden

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 14:11

Ik dacht omdat ze nu toch al bij mekaar zitten en ze toch op korte termijn geholpen worden. Dat het dan niet veel meer uit maakte. Verkeerd gedacht dus.
Nou zei een vriendin om ze gewoon naast mekaar te houden in aparte hokken/rennen. Dat ze elkaar wel kunnen zien en ruiken maar niet kunnen vechten.
Laatst bijgewerkt door felicity op 25-07-15 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 14:12

Jup :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 14:13

Ze zijn nu 12 weken, en dat is toch wel de periode dat rammen vruchtbaar worden en dat de hormonen gaan liggen klieren. Het kan dus zo zijn dat het maandag ineens grandioos fout gaa.

Misschien dat je ze een paar dagen na castratie wel kan koppelen/samenzetten, kans is groot dat ze elkaar dan nog wel kennen. Evt. naast elkaar huisvesten, zodat ze elkaar kunnen ruiken en zien, maar wel opletten dat dat geen frustratie opwekt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 14:20

Wat wij hebben gedaan toen onze nijnen een tijdje binnen moesten is een heel grote bench koppelen aan het grootste standaard hok. Af en toe loslopen waren we aan het oefenen ivm een kabelknager.

De grootste bench is groot genoeg voor een verdieping van hout. Daaraan de 120 kooi en ze hadden toch best een flinke ruimte. En door de hoogte merkten we dat ze veel plezier hadden in rennen en springen.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 14:23

Maar dat is voor een tijdje toch? Dit is permanent voor zover ik begrijp..

Het beste is ook, in geval van loslopen, om de kabels gewoon weg te werken. Je kunt het wel oefenen maar er komt een dag dat ze het toch slopen. En een kooi plus een rennetje is gewoon veel simpeler.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 14:26

Vriendin heeft een grote bench, maar als ze thuis is gaan de konijnen gewoon los in huis of in de tuin :) betekend dat ze heel veel uur alle ruimte hebben om rond te huppelen en voordeel van de bench is dat het ruim is en dat ze heel goed rechtop kunnen staan. Kan nog een tweede verdieping in gemaakt worden, maar omdat ze meer dan de helft van de dag gewoon los huppelen was dat niet nodig.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 25-07-15 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 14:27

En die bench is ook 2m2?

begrijp me niet verkeerd, maar een bench/kooi/hok is al te klein voor een gewoon koppel (gecastr ram x voedster) laat staan twee rammen. Daar moet je rekening mee houden, dat ze elkaar wel uit de weg kunnen gaan. En in een bench/kooi/hok kan dat niet, dat is wachten op problemen.
Laatst bijgewerkt door Eoweyn_x op 25-07-15 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 14:27

Een tijdje was bijna een jaar :') dus een goede uitloop was nodig. Met bench en kooi hadden ze 250 cm lengte om te rennen en 80 en 90 cm breedte. Best een eind dus.

Bench is 130 bij 90 en 110 hoog. Kan best zelfs nog ietsje langer zijn. Meer konden we niet kwijt in de kamer. Soms heb je niet meer mogelijkheid.
Laatst bijgewerkt door karuna op 25-07-15 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 14:28

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 14:30

Materiaal hadden we staan, bench was van onze grote herder en de kooi stond nog op zolder. Waarom dan nieuw kopen als je hebt.