Kortharige BC komen vaak uit werklijnen, heb je daar ervaring mee?
Tillie20
Geplaatst: 25-07-15 12:20
From let's border hebben ze een paar kortharige, net als bij Lowlands Blacksmith Working Border Collies. Ik zal even verder kijken, maar deze weet ik even zo uit mijn hoofd.
EDIT: En Conquest Border Collies
klaas30
Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-15 13:06
Bedankt. Ik had pas een hond gezien die op deze leek . Toen was ik gaan vragen welk ras het was en zoals ik al dacht was het een border collie. Was een super mooie aanhankelijke hond. Jammer genoeg ben ik toen vergeten vragen van welke fokker hij kwam.
Zijn inderdaad hele mooie honden! Ik ben zelf echt helemaal gek van Aussies en BC's, en vooral de wat kortharigere varianten vind ik heel mooi inderdaad. Maar je moet je wel beseffen dat BC's uit showlijnen niet voor iedereen geschikt zijn als hond omdat ze heel veel uitdaging nodig hebben(Uitdaging staat niet gelijk aan een wandeling, BC's hebben een actieve wandeling vol opdrachten nodig). En verder gedijen ze het beste als ze nog een sport erbij hebben zoals gehoorzaamheid, Agility of Flyball bijvoorbeeld.
De kortharige varianten komen eigenlijk vrijwel altijd uit werk- of sportlijnen, die zijn nog een tandje pittiger dan bovenstaande BC's uit showlijnen. Die hebben echt een taak nodig. Als jij tijd, zin en geld hebt om hier (dagelijks) in te investeren, dan zou ik zeker deze kans grijpen! Anders zou ik kijken voor een kortharige schotse collie, australian cattle dog of australian Kelpie of een herplaatsertje eventueel waarvan je het karakter al weet. Succes met de zoektocht! Zijn echt ronduit prachtige beesten, maar je moet ze niet pakken als ze niet volledig tot uiting kunnen komen bij je