Ezel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chasey

Ezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 12:49

Wie heeft er ervaring met ezels?
Wat doen jullie met je ezel, wat kunnen ze?

David (zoon van 5) stond vandaag verliefd een ezel te aaien bij een boerderij.
Omdat wij binnenkort gaan verhuizen naar een huis buitenaf met weide en James mee gaat, moeten we een weidemaatje voor hem.
David wil graag een shetlander of een welsh A. Gewoon voor zichzelf.
Maar nu stond hij helemaal verliefd bij die ezels te kijken. "Mamma, in plaats van een shetlander, kunnen we ook een ezel doen".

Maar... mamma heeft GEEN ervaring met ezels. :o Mamma heeft wel een strondeigenwijze haf, die soms op een ezel lijkt, maar meer ook niet.

Dus, wie kan mij wat (leuks) vertellen over zijn of haar ezel.
En zal een ezel geschikt zijn als knuffel/borstelmaatje/wandelmaatje voor een 5 jarige?
Want hoe dan ook komt er iets 'kleins' voor de kinderen. Maar weten we nog niet precies wat.

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:58

Ja hier een trotse eigenaar van 2 ezels :D

Ik heb in het verleden ook paarden gehad en later 1 paard en 1 ezels maar toen daar de 2e ezel bij kwam zag ik pas het verschil. Een ezel en een paard hadden, in mijn geval, niets met elkaar. Ze tolereerden elkaar maar dat was het ook. De ezels samen was echt een feestje, spelen (gaat er hard aan toe!) en alles samen doen. Later zijn het er nog een tijdje 4 geworden, een échte kudde, en dat was nog leuker. Helaas moest ik toen mijn relatie eindigde bezuinigen en 2 ezels terug doen naar de opvang (waar ik ze van te leen had). Want 4 vond ik toch echt het allerleukste.

Ik "doe" verder niet echt wat met ze zoals voor de kar of vrijheidsdressuur. Ze zijn gewoon voor de g-ezel-ligheid :P
Ze zijn ook beslist niet eigenwijs maar juist heel slim. En als ze iets niet de moeite waard vinden doen ze het gewoon niet, ha ha. Je kunt het heel aardig vragen en misschien willen ze het voor je doen, maar misschien ook niet.

Als je meer wilt weten, vraag maar raak. En kijk ook een op de website van de Ezelshoeve, zij vangen ezels op en herplaatsen ze.

Oh en je gaat vast de opmerking krijgen over paarden en ezels niet samen i.v.m. ziektes maar dat was vroeger zo. Het gaat om de longworm besmetting waar de ezel geen last van heeft en het paard wel maar dat los je op met een wormenkuur met ivermectine.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:00

Ik zou bij een paard een ander paard zetten geen ezel. Dus in dit geval een shetje. Ezels kunnen behoorlijk dwars en koppig zijn (menig shet ook daar niet van:)

Chasey

Re: Ezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 13:03

Daarom open ik het topic ook, voor info :D
Want ik heb dus geen verstand van ezels, dus alle info is welkom! :D

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:07

Zoals inderdaad gezegd, wees alert met de ontworming ivm longworm. Als je dat goed in de gaten houd kunne ezels en paarden prima samen.
Zelf geef ik de voorkeur aan een paardje erbij, dat is toch makkelijker als je er wat mee wil. Er zijn voor paarden makkelijker tuigen en zadels te vinden dan voor ezels. Bovendien heb je zelf ook meer ervaring met paarden dan met ezels, dus lijkt het mij sowieso een veilige keuze.
Of wacht: Kruising paard/ezel nemen :P .

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 13:12

Ah bedankt voor de info tot zo ver!
Ik denk zelf dat het ook gewoon een shet of een welsh A wordt hoor :)
Maar ik denk, gewoon ff vragen :D

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 15:37

Het is niet makkelijk te combineren en die longworm is afschuwelijk. Om die reden heb ik zelf ook geen ezels erbij genomen. Maar ach een van de paarden gedraagt zich als een ezel, voor het idee. :')

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 15:42

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 15:47

Chasey schreef:
Ah bedankt voor de info tot zo ver!
Ik denk zelf dat het ook gewoon een shet of een welsh A wordt hoor :)
Maar ik denk, gewoon ff vragen :D

Lijkt me ook leuker en beter.
En zo een eigenwijs manneke van vijf die van dieren houd ......vandaag kijkt hij verliefd naar een ezel en morgen naar een geitje......

Maar aangezien het al een ruiter in de dop is......denk ik dat je het eigenlijk wel weet.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 16:44

Heike, o kijk ik daar wel even!

Raafsmits, ja ik denk dat het gewoon een paardje wordt!

Mag slotje komen hier hoor, weet voldoende! :D Bedankt allemaal.