vers vlees pup

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

vers vlees pup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 10:52

Ik krijg woensdag mijn nieuwe jack puppy nou ben ik met mijn twee andere honden overgestapt op lotgering na eerst farmfood en duck te hebben gevoerd
De overstap vanaf normale brokken naar farmfood /duck/lotgering heb ik gemaakt omdat mijn grote hond gluten allergie heeft en vanzelfsprekend is mijn 2 jarige jack daarin meegegaan.

Maar de vraag dus hoe ga ik dat met pups doen?

8nnemiek

Re: vers vlees pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 11:04

Mijn pup kreeg bij de fokker al vers vlees.
Als die van jou dat nog niet krijgt dan zou ik gewoon het oude voer in het begin even blijven voeren, en dan steeds een heel klein beetje meer vers vlees erbij.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 11:16

In principe kan je met pups in één keer overstappen. Alleen als er bot in zit moet het fijngemalen zijn (en niet te veel) anders moet je eerst een paar keer een botloze kvv voeren (zoals smuldier) om het maagzuur te verzuren. Anders kunnen ze last krijgen van verstopping.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 11:35

Even vragen aan de fokker wat die adviseert? Die wil vast met je meedenken en weet ook wat je pupje tot nu toe heeft gehad.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 12:12

Puppy brok daarom mijn vraag hoe over te stappen en ik lees dat ze nog 90gr per kg lichaamsgewicht moeten hebben.
Maar niet hoe je overstapt

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 14:09

Een fokker die brok voert, zal niet weten hoe je naar vers overstapt, dus die om raad vragen is niet handig.
En waarom zou je brokken kopen, als je niet van plan bent dat te blijven voeren.
Een pup op vers is echt een supergoed plan.
Zoals Mizora al zegt, gebruik een heel fijn gemalen kvv in het begin en daarna kan je rustig zien hoe ze het er op doet. Smuldier zou ik niet geven aan een pup die lekker moet gaan groeien, dan komt hij snel iets te kort.

Het percentage voor kleine honden ligt inderdaad hoger als voor grote honden, een jack russel pup zou ik starten met 80gr per kilo lichaamsgewicht (huidige gewicht) en dat verdelen over vier keer per dag. Je merkt vanzelf of je meer of minder moet voeren.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 14:13

Het was maar een idee, ik denk dat onze fokker ons er nl wel mee had kunnen helpen. Maar ik denk ook dat we zulke goede service niet snel weer zullen tegen komen.
(niet slecht bedoeld tegenover andere fokkers, deze was gewoon echt heel meedenkend)

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 14:20

Lotgering zit bot in. Dit is voor pups moeilijk te verteren.

Daarbij wordt meestal aangeraden om de pup minimaal 2 weken het voer van de fokker te geven omdat het al genoeg stress krijgt van de wisseling van omgeving.

Na 2 weken kan je een pup-kvv geven (bijvoorbeeld Energiek) om de zuurgraad te verhogen. De overstap kan in 1x.
Na een (groot) verpakking pup-kvv kan je zonder problemen in 1x overstappen naar Lotgering.

(Voor bijna elk hondenras is in 1x overstappen veel gemakkelijker dan beetje bij beetje!)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 14:23

Zou ik dan duck gaan voeren dat is compleet en erg fijn gemalen
Hoe lang voordat ik over kan op lotgering

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 23:19

hier gaan ze per direct op kvv,neem niet eens voer van een fokker mee als dat brok is :n

niet mengen oid,gewoon gelijk op de kvv die ik heb en dat is over het algemeen smuldier of ahv breda...

binnen een week krijgen ze al barf hapjes,dus kippen of eenden vleugels/nekken enz...

nog nooit gedaan en zal dat in een toekomst ook nooit anders gaan doen,al hoop ik dan toch puppies te kunnen kopen welke op vers zijn afgespeent....

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 23:26

Ik heb ook lotgering. En hebben ze totaalvoer voor pups.

Van de site lotgering

F = Totaalvoer voor de pup (voor het afspenen van de pups en hele kleine rassen) extra fijn

gesneden.

45% Rund,30% Lam,25% Kip

15% orgaan, 15% botten, 70% spiervlees

artikelnummer 8070 Hele krat (36 x 500 gram)

artikelnummer 8071 Halve krat (18 x 500 gram)

Edit: ben met mijn jonge hond 4 maanden in 1x overgegaan en heeft hier geen last van gehad. Hij was al erg aan de diaree van de brokken en na paar dagen vlees zo goed als over.

Heb namelijk altijd gehoord dat je brokken en vlees niet tegelijk mag voeren. Ivm met de zuurtegraad van de maag
Laatst bijgewerkt door muzzy17 op 24-07-15 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 23:29

Duck is prima voor een pup, happen ze zo weg. Je kunt, als je bang bent voor diarree, een paar dagen brok en Duck mengen. Maar gewoon gelijk overzetten kan ook. Je kunt vrij snel overstappen op Lotgering, gewoon erbij blijven kijken hoe de pup het wegwerkt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 07:17

Fijn zulke antwoorden te krijgen
Dit is nl de eerste keer dat ik een pupje krijg en vers voer
Vroeger met brokken nooit over nagedacht maar nu had ik zoiets van ik wil dit goed voorbereid doen

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 07:49

Paulina schreef:
Lotgering zit bot in. Dit is voor pups moeilijk te verteren.

Daarbij wordt meestal aangeraden om de pup minimaal 2 weken het voer van de fokker te geven omdat het al genoeg stress krijgt van de wisseling van omgeving.

Na 2 weken kan je een pup-kvv geven (bijvoorbeeld Energiek) om de zuurgraad te verhogen. De overstap kan in 1x.
Na een (groot) verpakking pup-kvv kan je zonder problemen in 1x overstappen naar Lotgering.

(Voor bijna elk hondenras is in 1x overstappen veel gemakkelijker dan beetje bij beetje!)

Pups passen zich juist heel snel aan in het verteren van bot. Bot is de beste calciumbron voor een hond.
Wij hebben nu een nestje liggen (bouvier) van 4 weken en die krijgen al gewoon een kvv met bot.
Als je twijfelt of jouw pup tekorten gaat krijgen, neem dan een complete kvv, daar is meestal een vitaminemix aan toegevoegd. Zelf blijft mijn voorkeur uitgaan naar kvv zonder premix of Barf.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 07:56

kimmie261 schreef:
hier gaan ze per direct op kvv,neem niet eens voer van een fokker mee als dat brok is :n

Inderdaad. Ik ben direct overgestapt op carnibest. Mijn pup kreeg bij de opvang waar ze zat pedigree brokken, en daar wilde ik absoluut geen dag mee doorgaan. Is geen enkel probleem geweest. Ze poepte gelijk een stuk minder ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 07:56

Voor brokkenpups kan overschakelen naar een botkvv lastig zijn. Maar dat is voor alle brokkenhonden. Dat heeft inderdaad te maken met de zuurgraad van het maagzuur. 2 weken is een veilige marge, maar ik zou in ieder geval een paar dagen een botloze kvv voeren. Anders kan de hond last krijgen van verstoppingen omdat het bot niet volledig verteerd is en gaat ophopen. Dat geeft hele nare operaties.

Lang niet iedere hond/pup krijgt last van verstopping, maar doordat het voorkomen zo gemakkelijk is en de narigheid die er van kan komen zo groot, zou ik het niet gokken.

Overigens geldt dit ook als je hond een aantal dagen niet gegeten heeft (of alleen gekookte rijst met kip) omdat hij ziek was/is. Juist dat zijn de momenten dat het fout kan gaan en dat dierenartsen terughoudend zijn met rauw voeren (i.c.m. de hygiëne van de mens, er gaan toch regelmatig bij mensen schapenkoppen door het huis of blijkt dat de hond een deel van zijn kvv/barf verstopt had in huis. Dit is voor mensen serieus gevaarlijk).