[BB-ITP] Friese Stabij pup, ons nieuwe familielid!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AlwaysH

[BB-ITP] Friese Stabij pup, ons nieuwe familielid!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 20:44

Hey hey bokkers!

Sinds maandag avond zijn we in het bezit van een nieuwe hond, nouja... Pup dan :+

Al een tijdje wil ik een hond, eentje die leergierig is en behendigheid kan (ligt natuurlijk aan de hond zelf, maar ras telt vaak ook).
Ik zat te twijfelen tussen een BC of FS, ze zijn beide leergierig en beide 'behendig'. Zo zocht ik naar een pup, uiteindelijk niks gevonden... (paar maanden geleden)

Nadat ik van de week even had ge-Minecraft (ik ben net 15, ik mag nogx'D) kwam ik beneden en zag mijn ouders advertenties kijken. Ik was dus helemaal blij dat ze weer zochten, en voor ik het wist was ik ook aan het zoeken.

In eerste instantie waren we echt voor een border aan het kijken, ik vond de red- en blue merles geweldig en zocht en zocht. :o
Helaas... Ze waren allemaal boven mijn ouders budget, dus we moesten naar wat anders kijken.
We besloten dat we maar moesten gaan sparen, tot mijn moeder op een advertentie van Friese Stabij pups kwam. Het was iets verder dan een camping waar we jaarlijks heen gaan en 1,5 uur rijden.
Diezelfde avond hebben we nog deze rakker meegenomen, te schattig en te lief (ook nog eens in ons budget)! <3

Maak kennis met; Siebe!

Naam: Siebe (Prins)
Ges: Reu
Geb: 07/05/15
Ras: Friese Stabij

Afbeelding

Hij is op het moment zwart op zijn gehele kop, behalve onder zijn kin en op zijn neus, dat is gestippeld. Vlek op zijn staart en voor de rest gestippeld.
We verwachten dat zijn benen heel donker gaan worden omdat hij daar hele grote 'stippen' heeft en dat hij zoiezo een stukje donkerder wordt.

Kijk en geniet van ons monstertje <3
(sorry voor gedraaide foto's krijg ze niet rechtop)

1. Lief koppie
Afbeelding

2. Y)(^)
Afbeelding

3. De: 'ik ben zo schattig' blik <3
Afbeelding

4. <3
Afbeelding

5. Vreetzak :j
Afbeelding

6. Kleine gup was moe :+ (met zusje en vriendin)
Afbeelding

7. Hihi, Duitse dog (nog jong) met onze kleine gup, wat een verschil! (dit ben ik)
Afbeelding

Dit waren zo'n beetje de leuke foto's!
Voor degene ie het vragen; het idee is dat Siebe samen met mij wat takken onder de hondensport gaat beoefenen wanneer hij volwassen is, als hij dat leuk vindt.

(Hij is dinsdag bij de dierenarts geweest, spuit tegen kennelhoest en inentingen gehad en verder gezond verklaard.)

Bedankt voor het kijken, tot de volgende keer!

Getty_Maan

Re: [BB-ITP] Friese Stabij pup, ons nieuwe familielid!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 20:47

Leuk!
Stabijs zijn zulke leuke honden, wij hebben er zelf ook 1 :D

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 20:51

@gett, ja opeens verliefd geworden, vind dat ze een mooie bouw hebben en de vacht vin ik ook mooi :j
En dan zijn ze ook nog eens de hele dag door vrolijk <3

Is er iets waar een FS snel last van kan hebben? heupen ofzo? Dan weten we dat gelijk ook weer.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 20:57

Wij hebben er 2 :D

Waar een stabij last van kan hebben licht ook aan of je er 1 met stamboek hebt bij een erkende fokker of niet. Vaak zijn daar de meest voorkomende dingen niet voor.

Zo niet, ze kunnen epilepsie hebben, verder kunnen ze geloof ik ook HD hebben. Ik zou je dan ook aan willen raden als je hond oud genoeg is hem eerst op de foto te zetten bij de da voordat je behendigheid gaat doen. Aangezien ik lees dat je dit nog wel fanatiek wil gaan doen.;)

verder zijn ze heel gevoelig en af en toe heel eigenwijs haha.

Heel veel plezier met je schattige pup

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 21:01

maj0 schreef:
Wij hebben er 2 :D

Waar een stabij last van kan hebben licht ook aan of je er 1 met stamboek hebt bij een erkende fokker of niet. Vaak zijn daar de meest voorkomende dingen niet voor.

Zo niet, ze kunnen epilepsie hebben, verder kunnen ze geloof ik ook HD hebben. Ik zou je dan ook aan willen raden als je hond oud genoeg is hem eerst op de foto te zetten bij de da voordat je behendigheid gaat doen. Aangezien ik lees dat je dit nog wel fanatiek wil gaan doen.;)

verder zijn ze heel gevoelig en af en toe heel eigenwijs haha.

Heel veel plezier met je schattige pup

HD? Ken deze afkorting niet :o
Waarschijnlijk wel het uitgeschreven woord.

Hij heeft geen stamboek, is waarschijnlijk wel raszuiver, maar komt verder bij ene 'hobby'fokker vandaan (broodfokker?).
De dierenarts dat hij wel goed gebouwd was, wat hij kon ontdekken via de buitenkant dan.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:02

Ach wat een leukerd en wat een lekker bekkie....heel veel plezier met jullie Siebe...

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 21:04

@kally, dankjewel gaat lukken:D

_Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:47

Ooh wat een leuke! Ik heb sinds 3,5 week een Friese stabij pup!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 21:54

_Sanne schreef:
Ooh wat een leuke! Ik heb sinds 3,5 week een Friese stabij pup!

Dankjewel! :D
Wat leuk, kan ik ergens een foto zien? profiel?

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:56

Agossie wat een schatje <3

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 21:57

@Ariannee, ja toch? Die moest wel mee naar huis :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 22:05

Ooooooh wat een schatje!!! Wij hebben er ook een, van nu 1,5 jaar oud. Kijk maar eens in m'n profiel.
Heel veel plezier met 't stuk ondeugd! :')

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 22:06

Renee1991 schreef:
Ooooooh wat een schatje!!! Wij hebben er ook een, van nu 1,5 jaar oud. Kijk maar eens in m'n profiel.
Heel veel plezier met 't stuk ondeugd! :')

Heel erg bedankt! Gaat lukken :)

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 22:09

Hier ook een Friese Stabij eigenaar. Fantastische honden. Veel plezier ermee, ga en vooral mee op les. En leer goed tot tien tellen :P je raakt ze namelijk nog wel is kwijt :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 22:10

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 22:15

smurfje schreef:
Hier ook een Friese Stabij eigenaar. Fantastische honden. Veel plezier ermee, ga en vooral mee op les. En leer goed tot tien tellen :P je raakt ze namelijk nog wel is kwijt :')

Haha bedankt voor de tip :')
Hij gaat aanstaande zaterdag voor het eerst naar puppycursus en na de puppycursussen gaat hij op basistraining, hij moet wel goed opgevoed worden :7

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 22:16

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 22:37

Wat een droppie haha. Hier ook een Stabijtje, 8 jaar inmiddels alweer. Een bruine. Leukste, liefste en mooiste hondenras dat er is :D ! Veel plezier nog met jullie guppie!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 06:57

@BalleyMix, dankjewel!

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 07:28

Leuke Pup!
Donkerder gaat hij zeker worden, maar leuk en knap blijven ze zowiezo!

Heb zelf een 3-jarige Reu;-)

Waar ze last van kunnen hebben, niet helemaal eens met wat daarover gezegd wordt hierboven. Dat kan iedere hond krijgen. Wat je eventueel kunt doen is zijn stamboom napluizen, begreep dat hij wel raszuiver is?

Waar je op moet letten is extra consequent zijn, stabij's staan erom bekend dat ze soms nogal eigenzinnig kunnen zijn en echt hun eigen kop volgen. Die van mij is gék op eendjes. Was nooit een zwemmer tot hij een jaar geleden ontdekte dat hij dan makkelijker achter eendjes aan kon;-)
als ik niet oplet of niet consequent genoeg ben kan ik dus hem zomaar ineens "kwijt" zijn. hij komt altijd terug hoor, maar moet wel extra alert zijn hierop en dergelijke dingen hoor ik meer van stabbij eigenaren.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 07:41

Altijd leuk een stabyhoun, of stabij.....hier in friesland zie ik ze veel...met stamboom en .ook zonder stamboom.

Moet wel zeggen dat ik soms stabijhoun, zie in geschreven tekst. en dit is niet fries. In fries heb je alleen y, en geen ij in de friese taal. Dus stabij op zn nederlands en in t fries, is t gewoon stabyhoun. En in nederlands stabijhond.

Bij de rasvereniging van mijn hond, is er verplichting kwa bepaalde gezondheidseisen, dus is hd heupdisplasie wel een vereiste. Dus die zie je automatisch op de stamboom staan.

Maar bij de stabij weet ik dat niet.

Iig veel plezier met je hond! Geniet ervan!

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 07:48

@sigrid1142:
als het toch over schrijfwijze gaat, dan is het zelfs nóg anders: hond is immers Hûn en geen houn;-)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 07:54

risje schreef:
Leuke Pup!
Donkerder gaat hij zeker worden, maar leuk en knap blijven ze zowiezo!

Heb zelf een 3-jarige Reu;-)

Waar ze last van kunnen hebben, niet helemaal eens met wat daarover gezegd wordt hierboven. Dat kan iedere hond krijgen. Wat je eventueel kunt doen is zijn stamboom napluizen, begreep dat hij wel raszuiver is?

Waar je op moet letten is extra consequent zijn, stabij's staan erom bekend dat ze soms nogal eigenzinnig kunnen zijn en echt hun eigen kop volgen. Die van mij is gék op eendjes. Was nooit een zwemmer tot hij een jaar geleden ontdekte dat hij dan makkelijker achter eendjes aan kon;-)
als ik niet oplet of niet consequent genoeg ben kan ik dus hem zomaar ineens "kwijt" zijn. hij komt altijd terug hoor, maar moet wel extra alert zijn hierop en dergelijke dingen hoor ik meer van stabbij eigenaren.

Hebben geen stamboek van hem, maar hij ziet er niet uit als een mixje en dekker was ook een Stabij.
Ja van die eigenwijsheid weten we het :j
Hij gaat op puppycursus en basistraining, en ik ga behendigheid doen, dus we zullen hem goed opvoeden.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 07:55

sigrid1182 schreef:
Altijd leuk een stabyhoun, of stabij.....hier in friesland zie ik ze veel...met stamboom en .ook zonder stamboom.

Moet wel zeggen dat ik soms stabijhoun, zie in geschreven tekst. en dit is niet fries. In fries heb je alleen y, en geen ij in de friese taal. Dus stabij op zn nederlands en in t fries, is t gewoon stabyhoun. En in nederlands stabijhond.

Bij de rasvereniging van mijn hond, is er verplichting kwa bepaalde gezondheidseisen, dus is hd heupdisplasie wel een vereiste. Dus die zie je automatisch op de stamboom staan.

Maar bij de stabij weet ik dat niet.

Iig veel plezier met je hond! Geniet ervan!

Bedankt!
Ik dacht al dat HD iets met de heupen te maken had, nu weet ik het zeker.
Nouja, hopen dat het onze niet overkomt

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 10:22

Wat een dropje!
Hier komt over een paar weken een friese stabij. Hij is nu 5,5 week. Zijn naam is romke. Ik verheug mij erg op zijn komst!