vraagje aan konijnenkenners

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

murness

vraagje aan konijnenkenners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 10:36

Over anderhalve week krijg ik twee drie-kleur Hollandertjes van acht weken oud. Er komt een konijnenhok/nachthok in de tuin onder de overkapping met een hele grote ren eraan die gedeeltelijk onder de overkapping is en gedeeltelijk in de buitenlucht. De ondergrond is tegels. Nu wil ik graag de ren een beetje aankleden met dingen die konijnen leuk vinden. Wie heeft er leuke ideeën?

En dan heb ik nog een vraag:
Het konijnenhok/nachthok gaan wij zelf maken. Hebben jullie ook het hok zelf gemaakt en zo ja, waar is de bodem van het nachthok van gemaakt? Dit in verband met urine en schoonmaken.

Alvast bedankt.

maralyn

Re: vraagje aan konijnenkenners

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 10:38

In ieder geval op den duur een maatje.
Konijnen zijn groepsdieren.
Een plek voor hooi, een bakje voor het voer, en een waterfles.
Je kan ook kijken naar konijnenspeelgoed. Maar houdt dat goed in de gaten.
Geen enkel wezen kan namelijk plastiek verteren.

murness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 10:39

Ik krijg twee konijntjes. Staat in de eerste zin van mijn berichtje ;)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 10:41

murness schreef:
Ik krijg twee konijntjes. Staat in de eerste zin van mijn berichtje ;)

Ai... Dan moet ik een bril B-) sorry.

Nouja, meer dan wat ik schreef, weet ik niet.

Onze dame (en straks gecastreerde heer) hebben wat speelgoed als ik er bij ben. Een toren waar je voer in kan doen, en ze krabt m met de poten om, zodat het voer er uit komt.
Ze is er uren zoet mee.

Verder... Hebben ze denk ik wel genoeg aan elkaar.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 10:42

De ren kun je aankleden met buizen, haal ik bij de action van die kattenbuizen. Ik heb er boomstronken in staan waar ze op kunnen gaan zitten en aan kunnen knagen. Verder heb ik een bak met water neer gezet. Drinken ze bij mij liever uit dan uit de fles :')
Je zou evt via MP een oude zandbak kunnen halen en dan zand erin doen in je hok, kunnen ze ook lekker graven. Speeltjes is mijn ervaring dat ze daar niet veel mee doen maar dat kan bij jouw anders zijn.

Ons nachthok is gewoon van hout. Tenzij je de bodem van plastic of metaal maakt gaat de urine toch wel in je hout zitten. Ook in je plastic trouwens.

murness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 10:43

Heb je bewust gekozen voor een voedster en ram? En hoe oud zijn ze nu? Ik ben er nog niet helemaal uit of ik twee voedsters of een ram en een voedster neem.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 10:45

Hier hebben ze ook trappetjes en een plateau waar ze op kunnen zitten en af springen, vinden ze erg leuk.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 10:45

Een ram en een voedster is altijd leuker maar dan moet je de ram wel laten castreren. Twee voedsters zou ook kunnen maar een man en vrouw zijn naar mij idee altijd wat aardiger voor elkaar :')

Ik heb nu twee voedsters en 1 ram maar de dames zitten elkaar nog geregeld achterna.

murness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 10:46

Boomstam stond al op het lijstje om in de ren te doen. Even een boom vinden die niet giftig is voor konijnen.
Zand is ook een leuk idee. Daar is in ieder geval plek zat voor.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 10:48

Beste combi zijn een gecastreerde ram met een voedster. Wel opletten dat je ze met 8- 10 weken van elkaar scheidt.

Ik heb tegels in mijn ren, en wat verhogingen, bijv van die appelkistjes. Boomstammen zijn leuk, een zandbak ook. Als nachthok heb ik de ferplast grand lodge, een plastic hok wat goed schoon te houden is.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 10:48

murness schreef:
Heb je bewust gekozen voor een voedster en ram? En hoe oud zijn ze nu? Ik ben er nog niet helemaal uit of ik twee voedsters of een ram en een voedster neem.

De vraag was voor mij denk ik.

Nee wij hadden alleen nog maar een voedster, en bij de konijnenopvang laten we haar aankomende vrijdag koppelen.

Waarom een gecasteerde ram...

Man en vrouw, maar man kan niets meer, dus geen kinderen.
Maar wel gezelligheid.
Vrouwtjes samen kán goed gaan. Maar ook niet altijd.

Edit: Ik lees zand! Ja dat was ik vergeten, dat heeft onze dame ook.
Wij hebben een hok van 2 verdiepingen, met de onderste verdieping van 1,75 x 2,50 meter. Met daar een ren aanvast van 3,50 meter bij 1 meter.

Wij willen absoluut geen jonge konijnen. Omdat ik weet, dat de opvang al zo vol zit.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 10:49

Mijn ervaring is juist dat twee voedsters vaker fout gaan. Als rammen eenmaal gecastreerd zijn, hebben ze geen hormonen meer, en dat zorgt er vaak voor dat ze gaan vechten. Het zijn bij konijnen echt de karakters die moeten klikken. Zo heb ik ook weleens gehoord van een groep van 7 gecastr rammen en één voedster.

murness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 10:49

Ram en voedster heeft inderdaad wel de voorkeur hier. Ik heb al op internet gezocht vanaf wanneer de ram gecastreerd zou moeten worden. Ik heb verschillende dingen gelezen, dus twijfel nu een beetje.
Ik heb geen zin in baby's en zeker niet van konijnen die zelf nog niet volwassen zijn.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 10:52

murness schreef:
Ram en voedster heeft inderdaad wel de voorkeur hier. Ik heb al op internet gezocht vanaf wanneer de ram gecastreerd zou moeten worden. Ik heb verschillende dingen gelezen, dus twijfel nu een beetje.
Ik heb geen zin in baby's en zeker niet van konijnen die zelf nog niet volwassen zijn.

Gewoon even de dierenarts bellen, die kan je die informatie gratis door de telefoon geven.
Kun je direct vragen naar de kosten.

Hier koste het 53,50 en 65 euro (verschillende dierenartsen)
Wij dachten eerst dat het een ram was :') Tot ik de afspraak gemaakt had voor het castreren en bedacht. hmmm ik had er eigenlijk nog nooit echt onder gekeken..?
De assistente vond het wel humor :D

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 10:52

Sommige dierenartsen castreren vanaf het moment dat de ballen ingedaald zijn, anderen als ze bijv 6 maanden oud zijn. Ik zou zeggen, zoek een paar konijnkundige dierenartsen op in de buurt en vraag hen wat het beste is.

Wel echt scheiden met 8-10 weken, ivm nest. Je moet ze daarna wel opnieuw koppelen, 2 weken na zijn castratie. Dit kan gewoon op een neutrale plaats, dus waar beide konijnen nog nooit geweest zijn.

En wat leuk, een Hollander, mijn laatste konijn is ook een Hollander. Uit de opvang :)

http://www.bunnybunch.nl/forums/topic/1 ... renartsen/

murness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 11:06

Ik wil de konijnen de eerste paar weken graag in een grote konijenkooi houden om aan mij te wennen. Ik denk dat ze nog nooit in de hand geweest zijn. Dat worden dan dus twee kooien naast elkaar als ik een ram en voedster neem. Want ze moeten dus meteen uit elkaar als ik ze thuis krijg. Beetje zielig vind ik dat wel, maar nog zieliger zou het zijn als er een nestje kwam. Dus even doorbijten dan maar. Ze kunnen in ieder geval nog aan elkaar snuffelen.

Hollanders hebben wel een leuk karakter Eoweyn? Ik heb vroeger in totaal drie konijnen gehad, maar nog geen Hollander.
Ik vind het wel gezellig om weer konijnen te hebben.

murness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 11:12

[quote="maralynWij dachten eerst dat het een ram was :') Tot ik de afspraak gemaakt had voor het castreren en bedacht. hmmm ik had er eigenlijk nog nooit echt onder gekeken..?
De assistente vond het wel humor :D[/quote]

:') Hahaha, dat is zeker humor.

Ik moet het ook nog maar afwachten wat er in het nest zit, want daar heb ik vorige week niet naar gekeken. Stom :roll:
Het is dus nog een verrassing waar ik mee naar huis ga. Nu maar hopen dat het niet allemaal rammen zijn. Dan zou ik balen...

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 11:13

Ik zou wel een ram en voedster nemen. Twee rammen gaan snel vechten, en vaak ben je dan te laat met de castratie. Twee voedsters gaan in de puberteit ook vaak vechten.

Konijnen zijn ook niet zo graag in de hand, dwz, oppakken vinden ze niets. Ik zou ze ook een grotere ruimte geven dan alleen een kooi. En laat ze maar aan jou wennen, dan komen ze vanzelf naar je toe en zeker als je wat lekkers hebt.

Ik zou wel echt zorgen dat ze niet bij elkaar kunnen komen. Ze kunnen bijv prima over een 60 cm rennetje springen en zeker rammen zijn erg vindingrijk als ze geslachtsrijp worden én er zit een voedster naast hen. Nu zal de voedster nog niet vruchtbaar zijn, maar toch. Het is niet prettig want het kan voor haar ook nog een hoop angst opleveren wat weer problemen kan geven bij het koppelen.

Euhm, ik weet het niet :P Heel eerlijk gezegd is die van mij waarschijnlijk enorm gepest door kinderen waarschijnlijk. Toen hij in het kleine verblijf zat (hij is gedumpt bij de vogelopvang waar ik vrijwilliger ben) was hij erg agressief en hing hij bij meerdere mensen in hun handen. Nu hij gecastreerd is, de ruimte, en een maatje heeft, is dat al een stuk minder, maar ik moet hem wel duidelijk laten zien dat ik er ben en niet zomaar de voerbak pakken, hem oppakken of hem ineens aaien. Als ik hem rustig benader is het goed, hij is gewoon getraumatiseerd en vereist een andere aanpak. Het is in ieder geval een heel blij konijn geworden in die korte tijd dat hij bij mij zit, en al ontzettend verandert.

Dat wil dus niet zeggen dat de jouwe ook zo zijn hoor! Over het algemeen zijn het erg vriendelijke konijnen heb ik gehoord.

Kun je niet specifiek vragen aan de fokker (?) dat je een ram en voedster wilt? Je kunt altijd nog zelf nachecken als je ze op gaat halen, als je geslachten kunt bepalen.

Hier een paar fotootjes van mijn Rambo:
Afbeelding

Afbeelding

murness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 13:38

Fokker is een groot woord. Volgens mij hebben deze mensen vader en moeder konijn gekregen en waarschijnlijk was moeder toen al zwanger. Het resultaat was vier kleintjes en vader en moeder zitten nu apart.

Ik heb geen idee of deze mensen geslachten kunnen bepalen, dus ik zal zelf heeeel goed moeten kijken. Heb een plaatje op internet gevonden wat ik meeneem ter vergelijking.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 13:45

Ah, oke. Niemand die je kent die dat kan?

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 14:16

Super leuk dat je weer konijnen neemt!
Ik heb zelf 2 voedsters, in eerste instantie wilde ik ook ram en voedster maar, zoals hier boven ook al was gebeurd, bleek de ram een voedster te zijn :+ oeps.. :')
Mijn konijnen vinden tunnels heel leuk, een voerbal waar je brokjes in kan doen die zij dmv rollen eruit moeten halen, ook hebben ze zo'n tunneltje van houten stokjes aan elkaar (weet het even niet beter uit te leggen), paar speeltjes om mee te smijten. Die van mij zitten wel binnen overigens. Buiten is een zandbak idd super leuk voor ze.
Verder raad ik idd ram+voedster aan, gaat toch het best. Met 10 weken apart naast elkaar zetten, rond de 4/5 maanden geloof ik castreren en dan 2 weken daarna koppelen op neutrale ruimte.
Ga je ze laten inenten?
Oppakken kunnen ze aan gewend raken als je vroeg begint, maar de meesten vinden het niet zo fijn. Aaien (op de grond) vinden ze meestal wel leuk.
Pfff veel te lang bericht, maar dit is wel zo'n beetje wat ik wilde zeggen. Geloof ik :')
Heel erg veel plezier met ze iig!

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 14:17

Ohja, volgens mij is wilgenhout veilig voor ze

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 14:32