Wij wonen in een gebied met best wel wat fruit telers. Het lijkt elk jaar meer te worden dat de boomgaarden met een soort kanonnen/knallen vogelvrij gehouden worden. Kan op Google zo snel niet vinden hoe die dingen heten. Maar onze hond is er echt doodsbang voor. Met het gevolg dat hij meer als de helft van de dag zit te trillen en zowat in je kruipt. Vanaf half 6 's ochtends begint het ongeveer hij springt dan bij je op bed en trilt helemaal en hijgt vreselijk. Dit krijg je met negeren of juist gerust stellen niet gestopt. Iemand tips hoe hier mee om te gaan. En wat de regels voor die 'knallen ' eigenlijk zijn lijkt mij dat meer honden hier last van hebben. En met vuurwerk reageert hij ook zo helaas vuurwerk cd intresseert hem dan weer niets.
Ik zou persoonlijk doen alsof ik het niet hoor en doorgaan met wat jw normaal ook doet op een dag, eigenlijk dus tonen dat ee niks is om bang voor te zijn..
Het negeren is best lastig hij kruipt echt in je en loopt je overal achternaop nog geen 20cm afstand van je. Normaal kan je hem prima naar zijn plaats sturen maar die 'knop' is dan totaal kapot. Dierenarts weet het ook niet goed kalmeringspillen een langere periode is geen optie en de werking daarvan twijfel achtig. Gedragstherapeut zou nog een optie zijn maR hoe vindt je een goed iemand.
Ik zou zeggen niet negeren, maar samen op onderzoek uitgaan/ steunen. Zo hebben we onze angstige hond een heel stuk minder angstig gekregen. Vond ze wat eng? Dan gingen we samen kijken, aanraken, ruiken, gewoon op onderzoek en samen uitvinden dat het niet eng is. Daarbij vertroetelde ik haar niet, maar maakte we er gewoon een positieve ervaring van.
Je hebt van Adaptil een band, die werkt in deze situaties erg fijn.
Anoniem
Geplaatst: 22-07-15 21:07
En zo'n vuurwerk tshirt? Die schijnt druk te geven op bepaalde punten zodat ze war rustiger worden. Zoals het strak in pakken van baby's. Heb zelf alleen heen ervaring met het shirt.
Edit, het heer een thundershirt.
genja
Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-15 21:11
KimD schreef:
Je hebt van Adaptil een band, die werkt in deze situaties erg fijn.
Ik zou dit met een hondengedrag deskundige bespreken wat je het beste kunt doen. Voor je het weet pak je het verkeerd aan en wordt het alleen maar erger. Met bange honden moet je juist omgaan!
Eigenlijk zouden er ook oordoppen voor honden moeten zijn want naast dat hij de knallen niet begrijpt (wat angst oproept) is het geluid ook zo hard dat binnenkomt. Enerzijds kan conditioneren dus helpen (in overleg met een goede deskundige) en verder wellicht andere hulpmiddelen alleen zijn sommige 'sedaties' eerder probleem verergerend dan oplossend (wel 'lam' worden gemaakt, maar nog steeds de angst voelen en dus minder alert kunnen reageren/vluchten) dat werkt angst juist in de hand
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst: 23-07-15 10:17
Ik herken het probleem. Daar waar ik de honden vaak uitlaat hoef ik rond deze periode niet te komen. Onze witte herder wil niet eens de auto uit vanwege het geknal. En als hij eruit is doet hij niets vanwege de angst.
Het enige waarop je kunt hopen is door het structureel te negeren, eventueel met ondersteuning met medicatie (geen kalmering maar bv clomicalm wat voor gedragsproblemen wordt gebruikt) hopen dat hij er uiteindelijk aan gaat wennen.
0091
Geplaatst: 23-07-15 10:24
Ik denk dat de oplossing hier vuurwerktraining is.
Er zijn verschillende manieren om aan een hond te laten zien dat knallen niet eng zijn. Mijn favoriete manier is met waterballonnen:
Waterballonnen knallen niet zo hard maar geven wél een knal. Dus je vult de waterballon met water, laat de ballon knallen en volgt het met iets leuks (spelen met een speeltje bijvoorbeeld). Zodra je hond hier niet meer op reageert vul je de ballonnen nog maar half met water en half met lucht. Dan knallen ze iets harder. Zelfde principe, laten knallen en volgen met wat leuks. Daarna een ballon zonder water.
(Let wel op: hierbij moet je zelf rustig zijn en blijven en je hond niet gerust stellen! De techniek werkt eigenlijk bij elke hond maar degene die de techniek uitvoert kan hiermee ook extra angst aanjagen! Bedenk dus goed van tevoren of je zelf kundig genoeg bent of misschien beter bij een hondenschool vuurwerktraining kan gaan doen!)
chamion
Huisheks
Geplaatst: 23-07-15 10:24
Onze hond vond harde geluiden ook niet fijn, daarom is er een vriend thuis gekomen die in een drumband zit. Zo rustig aan vertrouwd gemaakt met harde geluiden, steeds een stapje harder. Nu kan hij een volledig drumband afluisteren zonder zo hard mogelijk er vandoor te gaan (oke, meer dan 5 nummers achter elkaar is soms te veel, maar hij raakt niet in paniek. Enkel nerveus)
Misschien dus eens een praatje maken met een fruitteler en het probleem uitleggen en kijken of je de hond daar op het terrein kan trainen.
mirriezz
Geplaatst: 23-07-15 10:26
Vervelende situatie. Vraagje: zijn het knallen om de dieren weg te jagen, of zijn het hagelkanonnen? Die laatste ben ik meer mee bekend dan t eerste. Hagelkanonnen zijn dus om te zorgen dat het niet gaat hagelen, maar regenen, zodat het fruit niet kapot gaat. Meestal maken ze lawaai als er kans is op regen/hagel. Ivm hagelkanonnen zijn er regels, weet ik. Er worden vergunningen uitgedeeld door de gemeente en er wordt afgesproken op welke locatie het kanon geplaatst mag worden. Op die manier wordt er door de gemeente gezorgd dat er zo min mogelijk overlast is. Kun je helaas als burger weinig aan doen, behalve met de hele wijk protesteren. Maar ik denk niet dat de hele wijk een bange hond heeft...
En je hebt natuurlijk ook nog het jachtseizoen, dat in de boomgaarden ook benut word.
Kun je misschien met jouw hond en een hond die de knallen niet eng vindt eens op onderzoek uitgaan? Dan kan jouw hondje ook steun zoeken bij de andere hond en kan hij zien dat het eigenlijk niets anders is dan een geluidje.
genja
Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-15 19:34
Wat voor knallen het precies zijn weet ik niet. Maar het is eigenlijk iedere dag en begint rond een uur of half 6 s'morgens. Dus ik denk om vogels weg te jagen gok ik niet voor hagel want het is iedere dag. Op onderzoek uit gaan is een goed idee. Kijken als hij ziet wat het is of het misschien minder wordt een voordeel hij vlucht nooit bij je weg maar komt altijd naar je toe. Een therapeut ga ik zeker mee nemen in de overweging een normaal zeer vrolijk hondje met zo angst is zo sneu. Medicijnen etc liever niet meneer heeft zeer gevoelige darmen (stressgerelateerd?) en bij aparte dingen meteen echt ziek. Wij zitten wel te denken aan een hond erbij maar dan geen pup die neemt het angstige dan vast over liever een wat stabielere oudere hond.
Als t elke dag knalt is het geen hagelkanon nee en vermoedelijk ook geen jacht, dat zou niet elke keer op dezelfde plek zijn.
Kom je geen andere hondeneigenaren tegen op je wandeling met je hond? Maak eens een praatje over de knallen, dan weet je zo welke hond wel en niet bang is. Als er een baasje is waarmee je een fijn gesprekje hebt en de hond niet bang is, vraag die dan of ze eens met je mee willen gaan.
Als je gewoon afspreekt rond uitlaat-tijd, lijkt me dat het niet zo'n probleem is om even een andere route te nemen samen met jou en je hond. Op onderzoek uit met een andere hond samen is vaak toch fijner dan met de baas.