Binnenhok Cavia

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

maaaikkee

Binnenhok Cavia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 16:09

Hoi,

Voor aankomende winter ben ik op zoek naar een nieuw caviahok.
Op dit moment heb ik een binnenhok van 100 x 53 cm, hier zaten twee cavia's in.
Maar voor 4 cavia's vind ik deze ruimte eigenlijk te klein.
Helaas heb ik geen ruimte voor een langer hok, hierdoor ben ik gaan na denken over een hok met twee verdiepingen.

Maar nu vraag ik me af zouden de cavia's wel gebruik willen maken van de twee verdiepingen?
Lopen ze trap of verschilt dit per cavia?

Ik zat te denken om dit hok aan te schaffen:
(Dit vanwege het extra plateautje wat er zit zodat ze niet een te stijlen trap op moeten)

Afbeelding

Zijn er mensen die ervaring hebben met dit binnenhok of een soort gelijk binnenhok?

Eske_B

Re: Binnenhok Cavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 16:14

Hoogte hebben ze niks aan, lengte wel. Kan je er niet een (permanente) ren omheen maken? :)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 16:14

Ik ben bang dat de kans erg klein is dat ze de trap op gaan. Er zijn er natuurlijk wel die het doen, maar ik heb er hier 8 zitten waarvan misschien 1 of 2 het zouden durven..

Daarnaast vind ik dit toch wel erg klein voor 4 cavia's, boven houd je erg weinig ruimte over door dat trapgat.. Kun je niet 2 van die (flinke) plastic bakken naast elkaar zetten, aan de zijkant de tralies weghalen en daar een huisje/bruggetje overheen maken zodat ze van bak naar bak kunnen? Dat heb ik hier tijdelijk gehad toen het zo warm was en ze springen allemaal van bak naar bak, dat was geen probleem.
Als je daar dan ook nog een plateau in maakt hebben ze genoeg ruimte om elkaar ook te ontlopen wanneer ze dat willen :)

Voor het idee, zo zag dat er hier uit: (met 6 en dus maar tijdelijk, normaal zitten ze veel groter.)
Afbeelding

Maar ze zitten nu dus buiten? Als je binnen geen ruimte hebt zou ik ze mooi buiten laten, daar kunnen ze gewoon tegen mits ze een schuil/nachthokje hebben :)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 16:21

Heb je nu maar twee cavia's of heb je er al vier en zitten ze buiten?
Mijn cavia's zitten het hele jaar buiten. Ook in de winter. Als ze een tochtvrij nachthok hebben en lekker veel hooi om in te kruipen is het geen enkel probleem. De mijne zitten al 7 jaar buiten :).

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 16:54

Ik had er eerst twee maar vanwege een foutje van waar ik ze vandaan had bleken het een mannetje en een vrouwtje te zijn. Nu lopen er hier 4 cavia jongen rond waarvan 3 zeugjes en 1 beer. Voor het beertje heb ik al een andere plek voor wanneer hij oud genoeg is om weg te gaan. Ze zitten nu met zn alle in een buitenhok inderdaad.

In de winter wil ik ze wel graag binnen houden mits ik een oplossing kan vinden zodat ze over voldoende ruimte beschikken. Mocht dat niet lukken is ze buiten houden inderdaad ook een optie en anders het een en ander aanpassen binnenshuis zodat ik ze toch een plek kan bieden met voldoende bewegingsruimte. :)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 16:57

Heb je niet de mogelijkheid om zelf iets te maken? Dan kun je helemaal zelf de maten kiezen en hem ergens in een handige plek maken. Mijn vader heeft dat voor mij gedaan en dat is echt ideaal :)

banketstaaf dat je een beertje en een zeugje mee hebt gekregen zeg, het is niet dat het zo moeilijk te zien is :n

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 17:02

Dat is inderdaad ook nog een idee melody7! Heb je eventueel een foto van jou hok? Mijn vader is best wel handig dus dat kan ik wel aan hem vragen dan kan het inderdaad zo gemaakt worden dat het ergens op een handig plekje past. :)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 17:07

Die heb ik wel ja :) De plateau's hier hangen op dezelfde hoogte als de huisjes en daar maken ze wel gebruik van :D De mannen hebben dat balkon en dat vinden ze echt helemaal geweldig, ze zitten ook regelmatig naar buiten te kijken :P Hier is dan een zeiltje onderin met +/- 15 cm omhoog tegen de rand tegen doorlekken en dat werkt prima, is ook ideaal om schoon te maken.

Hier zitten er 6 in:
Afbeelding

Hier 2:
Afbeelding

Die 6 zitten er alleen in de winter, buiten hebben ze nu een kooi die nog 3-4 keer zo groot is.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 17:27

Heb zelf een dubbel buitenhok, maar ze zitten eigenlijk alleen maar bovenin. Ze gaan niet met de trap naar beneden.