Aleydis schreef:@ Iris82 Dus een bejaarde vrouw die zichzelf ook niet meer kan wassen is niet gelukkig? De tumoren zitten ook in de weg. Dan kan ik natuurlijk een rat niet volledig met een mens vergelijken, maar ze bruist verder nog van de energie, haar ogen staan helder en klimt zelfs nog wat. Bovendien vind ze in het water liggen lekker (veel ratten overigens, en ik was haar ook heus niet mer shampoo ofzo) bovendien stop ik er in ieder geval nog moeite in in plaats van haar maar in te laten stikken.. Ik ben een groot dierenliefhebber, en had haar ook echt wel in laten slapen als ze alleen maar stil zou liggen en suf o.i.d. werd. Ik vraag hier gewoon om tips en ervaringen, niet om afkrakingen en anders stuur je maar een PB.
Aan de rest; bedankt voor de tips! Ik ga haar nu dan ook geen rattenvoer uit de winkel meer geven en kijken hoe ze het op meer anti-oxidanten en mineralen en minder dierlijke eiwitten en dus vers fruit. Banaan is nog wel makkelijk te eten en vind ze erg lekker.
De juiste weg zoeken is altijd moeilijk bij dieren die ouder en zieker beginnen te worden.
je ziet aan een ratje vaak dat ze wel willen, maar sommige dingen belemmeren.
ik heb nu bij mijn oudje hetzelfde, (al heb ik er nooit met tumoren gehad, en zij ook niet)
ze is nu 3jaar en 4maanden en ze wil heel graag is nog super actief, maar kan niet meer alles.
haar kooivriendinnetjes brengen haar eten als ze boven in zit,
maar ze loopt wel zelf nog prima alle trapjes en klimt de tralies. alleen ze springt niet meer 10x op en neer zoals vroeger,
buiten de kooi rent ze nog over de vloer.. alleen moet haar inderdaad op de bank pakken, waar de rest via de verwarming erop klimmen.
ze laat zelf echt merken ' ik ben nog happy', alleen mijn lichaampje komt minder mee..
haar help ik dan ook al te graag met eten wat vochtig maken zodat ze net zo makkelijk kan eten..
of meer dan 2 wctjes in de bak, zodat als ze moet plassen, ze niet van plateau moet gaan en eigenlijk het niet meer kan ophouden...
ze is ook een waterrat, ze zwemt heel erg graag, dus neem haar vaak genoeg mee het bad in, zijn gewassen en happy.. ondersteun haar de laatste tijd een beetje, want het zwemmen gaat niet meer zo makkelijk als vroeger, toen dook ze ook echt het water in voor erwtjes etc..
TS,
geloof dat ze zelf aangeeft als het niet meer gaat..
je ziet het aan hoe ze kijken, als ze echt sloomer worden, flink gaan afvallen en nergens meer fut voor hebben..
ratjes vind ik altijd overkomen als diertjes die qua energie en levensfutheid mentaal veel ouder willen worden als 10.. terwijl ze fysiek bedrukt worden vanaf 2 ofzo..