Tamme ratten en tumoren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Aleydis

Tamme ratten en tumoren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 18:05

Dag bokkers,

Ik had toen ik klein was twee ratten (na elkaar). De eerste is overleden aan ouderdom, en die hebben we de laatste paar maanden nog in leven gehouden met toetjes toen de tanden slechter werden. Ik was toen een jaar of acht, maar het is me altijd bij gebleven. Een jaar later had ik weer een ratje, die op gegeven moment twee keer in een half jaar tijd is geopereerd aan tumoren die op kwamen zetten. Op gegeven moment is ook zij overleden aan ouderdom (vrij plotseling nog want ze at goed etc.) maar ook toen kwam al een derde tumor op zetten.

Een paar jaar geleden ben ik op mezelf gaan wonen en heb toen twee ratjes van 8maanden over genomen van iemand. Éen van de twee was nogal obese en kreeg een aantal maanden geleden een tumor die groeide als kool.
Het was dus wel zo dat ze er totaal geen last van had, tot de huid open ging van het slijten en heb haar toen ook in laten slapen. Ze at en dronk daarvoor dus ook goed terwijl er qua verhouding met ons gewoon een skippybal onder hing. Haar zusje leeft nu nog, maar heeft ook al twee grote tumoren, alleen is huid en vacht nog heel. Elke keer als mijn moeder dan ook op visite komt begint ze te mekkeren over dierenleed. Maar het ratje is dus oud en gaat het eten ook minder sinds een paar weken, wast zich bijna niet en slaapt heel veel. Toch kan ik het niet aan om haar in te slapen en hoop ik dat ze dan ook overlijd aan ouderdom zodat al die stres er ook niet bij komt door naar de dierenarts te moeten. Dus ik ga haar zo nu in een badje warm water doen (vind ze nog best leuk ook) en prak ik gewoon wat lekkernij.

Toch vind in het altijd jammer dat deze leuke diertjes vaak tumoren krijgen. Ik heb 3 jaar Dierenverzorging gedaan en hier hadden ze ook ratten die geen tumoren kregen. Zou het dan ook aan de genen kunnen liggen? Want ik ben er wel een beetje klaar mee en dacht er dan ook over alles te verkopen als de laatste rat overlijd, maar ik vind ze toch ook wel weer leuk..

Ik zou zeggen; brand los over eigen ervaringen en tips zijn misschien ook nog wel welkom over waar ik ooit eventueel nog weer ratten kan halen die misschien niet gevoelig zijn voor tumoren (want het lijkt me dat dit genetisch is aangelegd??)

Ik zou zeggen; brand los. Ervaringen en tips zijn welkom.

Azmay

Re: Tamme ratten en tumoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 18:10

Ik heb 3 ratten gehad waarvan 1 een nieuwe kleur had (RED). De 2 met de normale kleurtjes hebben 3,5 jaar gezond geleefd, de RED was binnen een jaar helemaal vol met tumoren. Ik denk dus wel echt dat het met bepaalde lijnen te maken heeft. Denk ook dat veel fokkers niet helemaal eerlijk zijn :o

Elleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 18:17

Het ligt ook aan de genen ja. Met ratten van een goede rattery heb je minder kans op tumoren, hier worden de lijnen op geselecteerd.
Ook hebben ze na 6 maanden minder dierlijke eiwitten nodig. In de meeste commerciële rattenvoeding zitten veel dierlijke eiwitten die ze als ze eenmaal volwassen zijn niet meer nodig hebben in die hoeveelheden. Dit kan ook invloed hebben op tumoren geloof ik.
Veder moet je vooral erg veel geluk hebben!

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 18:19

Als kind heb ik meerdere ratten gehad, 7 stuks. In totaal heeft er 1 tumoren gehad en die is ingeslapen. Een andere heeft meerdere beroertes gehad en die is ook ingeslapen. De rest (op 1 na) is door ouderdom overleden. Allen kwamen ze bij de dierenwinkel vandaan.

Nu heb ik 4 ratten waarvan de oudste nu 2 is. Die hebben (nog) geen tumoren en hopelijk krijgen ze die ook niet. Ik heb 2 mannen en 2 vrouwen. Mijn oudste, een man, heb ik van school de andere man komt uit de dierenwinkel. Mijn oudste vrouwtje heb ik bij een fokster vandaan en mijn jongste vrouwtje (tevens jongste rat) heb ik zelf gefokt met mijn oudste vrouwtje en oudste mannetje. Ben benieuwd of het iets scheelt qua zelf fokken en selecteren. Maar natuurlijk hoop ik dat alles gezond blijft en door ouderdom gaat ipv ziekte.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 18:20

Ik heb zelf altijd ratjes gehad en heb er nu nog 13 zitten en een nestje ;)

Ik moet met alle eerlijkheid zeggen dat het zo is dat ratjes die niet van een rattery komen enorm veel kans hebben op tumoren omdat hun foklijnen niet zijn 'gecontroleerd' hierop en er ook vaak sprake is van inteelt.
Koop nooit zomaar ratjes bij een dierenwinkel!
want de broodfok zit vol met 'gewoon maar samenzetten' zonder te kijken naar of de ratten nou familie van elkaar zijn of niet.
Die inteelt zorgt voor genetisch veel aanleg voor tumoren.
Tevens zijn er (zo lijkt het) bloedlijnen die veel meer kans hebben op tumoren als anderen. een goede rattery 'controleert' hier op alvorens er rittens verkocht worden.
ongemakken als tumoren worden vaak eruit gefilterd door minimaal 3 generaties van de ouders in huis te hebben en/of te kennen qua gezondheid (en karakter).

Wij zelf zijn voorheen rattery geweest (mijn vriend en ik) maar ik ben gestopt ivm mijn studie.
wij hebben altijd ouders gehad waar tot tenminste 3 generaties terug bekend was wie ouders etc. waren en wat hun 'zwakheden' waren. Ratjes met ouders die uiteindelijk veel tumoren hebben gehad etc, hebben wij altijd eruit geselecteerd om zo de kans op genetische aanleg op tumoren te verkleinen.

Zo nauwkeurig wordt er absoluut niet in de broodfok gekeken en er gaat dan ook heel erg veel fout qua genetische gezondheid van ratjes..
Nu moet ik wel zeggen!
alle ratjes zijn gevoelig voor tumoren, je kan alleen door goed gefokte ratjes op de wereld te zetten de kansen verkleinen.

EN er is nog een reden waarom enorm veel ratjes tumoren krijgen.
Mensen geven ze 9 op de 10keer voer met veeeeeeels te veel dierlijke eiwitten. Dit steunt de aanmaak van tumoren bij ratjes enorm!
Jonge ratjes hebben dierlijk eiwit uit de moedermelk hard nodig om snel op zelfstandig 'formaat' te zijn..
daarna is een hele periode waarbij ze amper dierlijk eiwit nodig hebben, maar enorm veel plantaardig moeten binnen krijgen...
Dit is de periode waar het vaak misgaat.
in dierenwinkels etc. zit er altijd een te hoog percentage dierlijk eiwit in rattenvoer.. helaas..
mensen gaan dierenwinkel voer geven (omdat ze denken dat dit juist is) en helpen eigenlijk de tumoren met opkomen..
de voeding van een ratje heeft enorm veel invloed op de kans op tumoren.. helaas..
vaak zijn ratten ook kieskeurig en kiezen ze liever de dierlijk eiwit brokjes als het andere voer.. alles wat in een voermix overblijft is vaak juist het gezonde waar veel vitaminen, anti-oxidanten en mineralen etc inzitten.
Ik raad daarom ook altijd aan een basisbrok te geven, zodat ze niet selectief kunnen eten!
daarnaast veel vers/ gedroogd voer ;)

in de laatste periode van hun leven kan het hun aansterken om weer meer dierlijk te geven.
Maar ga dit niet te snel doen,
ik pak dat er echt puur bij als ik merk dat ze niet meer genoeg 'bouwstoffen' kunnen halen uit de hoeveelheid eten die ze nog binnenkrijgen.
dan kom ik nou wel eens bij met een papje met melk en groeten etc. de melk is dan natuurlijk het dierlijk eiwit.

______
even een 'disclaimer' voor iedereen die roept ' ik heb ze van een dierenwinkel en nooit tumoren gehad'

er zijn inderdaad dierenwinkels die soms samenwerken met een rattery ( al sta ik daartegen ivm dat ik niet vind dat een ratje of welk dier dan ook in een winkel moet zitten ivm stress en impulsaankopen etc. bij een rattery krijgen ze tenminste de goede kennis, een kijk op hoe kooien horen te zijn.. ipv enkel verkoopgefocust, te kleine kooien etc..)

Dit zijn dus vaak sws goede ratjes.
Tevens zijn er soms broodfokkers die wel redelijk selectief zijn en daardoor de kans op tumoren ook kunnen verkleinen.. vroeger waren die er meer als nu, omdat de dieren maar steeds goedkoper moeten zijn om winst etc. op te maken.
helemaal het verschil tussen een broodfokker die voor slangen fokt en die voor dierenwinkels etc. fokt is bijna zonder verschil..
de leuk uitziende gaan naar de dierenwinkel voor de klant die een rat tam wil, de 'lelijke' als voer...
Laatst bijgewerkt door KingYasFenn op 19-07-15 18:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 18:23

Het heeft zeker met genen te maken, helemaal tumor vrije lijnen bestaat niet, het wordt wel gezegd, maar er wordt veel verzwegen in de rattenwereld ;)

Een goede rattery zal zoveel mogelijk proberen om met ouderdieren te fokken waar zo min mogelijk tumoren in de lijn zitten. Dekmannen kan je daarom ook pas inzetten als ze wat ouder zijn, zo kan je de zusjes in de gaten houden of er wel of geen tumoren ontstaan en in welke mate. Als er op jonge leeftijd al tumoren ontstaan of hele agressieve tumoren dan is het beter om de lijn stop te zetten.
Ook dierlijke eiwitten kunnen voor tumor groei zorgen, ze hebben na 6maanden veel minder nodig dan wat meestal gegeven wordt

Vooral vrouwtjes zijn gevoelig voor tumoren, voornamelijk melkkliertumoren. Mannetjes kunnen ook zeker wel tumoren krijgen, maar gebeurd mindervaak dan bij vrouwen.
Het klopt dat bij nieuwe kleuren vaker tumoren ontstaan in het begin dan bij standaard kleuren, dit omdat er dan minder ouder dieren zijn van die kleur en er vaak door (brood) fokkers te veel met familie leden wordt gekruist om de kleur te verankeren. Hierdoor veranker je wellicht de kleur, maar ook de slechte genen.

TS, wanneer tumoren nog klein zijn kunnen ze met operatie (met gasnarcose) verwijderd worden, vooral als het ratje in kwestie nog jong is is dit een hele goede optie, een andere optie is het geven van Galastop. Maar sommige ratjes krijgen hier bijwerkingen van. Ik ben wel van mening dat je een ratje beter iets te vroeg kan laten inslapen dan ook maar iets te laat, Ratjes zijn meesters in het maskeren van pijn en ongemak. Dus ook al lijkt het dat het ratje nog heel vrolijk is, een tumor kost heel veel energie voor een ratje en kan veel ongemak geven (ligt wel een beetje aan de plek van de tumor)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 05:55

Ik zag laatst een onderzoek met ratten naar het effect van dierlijke eiwitten/vlees op tumoren, en daaruit bleek dat ratten die heel veel dierlijk eiwit aten heel snel tumoren kregen, terwijl de ratten die alleen plantaardig aten helemaal geen tumoren kregen, en bij ratten met tumoren begonnen deze zelfs te krimpen.
Ik lees hierboven dat er veel dierlijk eiwit in rattenvoeding zit.
En verder is er genetisch gemanipuleerde diervoeding op de markt (vooral maïs en soja) waarvan ook bewezen is dat het oa kankergroei stimuleert.

Ik heb zelf geen ratten, maar na het zien van de documentaires lijkt het me wel een interessant experiment om ratten eens zo veel mogelijk plantaardig en biologisch te voeren en te zien of dat verschil uitmaakt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 06:24

Eten prakken en ratten wassen? In mijn optiek ga jij veel te ver. Een rat die zich niet schoon kan houden is geen gelukkige rat.

Aleydis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 12:15

@ Iris82 Dus een bejaarde vrouw die zichzelf ook niet meer kan wassen is niet gelukkig? De tumoren zitten ook in de weg. Dan kan ik natuurlijk een rat niet volledig met een mens vergelijken, maar ze bruist verder nog van de energie, haar ogen staan helder en klimt zelfs nog wat. Bovendien vind ze in het water liggen lekker (veel ratten overigens, en ik was haar ook heus niet mer shampoo ofzo) bovendien stop ik er in ieder geval nog moeite in in plaats van haar maar in te laten stikken.. Ik ben een groot dierenliefhebber, en had haar ook echt wel in laten slapen als ze alleen maar stil zou liggen en suf o.i.d. werd. Ik vraag hier gewoon om tips en ervaringen, niet om afkrakingen en anders stuur je maar een PB.

Aan de rest; bedankt voor de tips! Ik ga haar nu dan ook geen rattenvoer uit de winkel meer geven en kijken hoe ze het op meer anti-oxidanten en mineralen en minder dierlijke eiwitten en dus vers fruit. Banaan is nog wel makkelijk te eten en vind ze erg lekker.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 20:04

Aleydis schreef:
@ Iris82 Dus een bejaarde vrouw die zichzelf ook niet meer kan wassen is niet gelukkig? De tumoren zitten ook in de weg. Dan kan ik natuurlijk een rat niet volledig met een mens vergelijken, maar ze bruist verder nog van de energie, haar ogen staan helder en klimt zelfs nog wat. Bovendien vind ze in het water liggen lekker (veel ratten overigens, en ik was haar ook heus niet mer shampoo ofzo) bovendien stop ik er in ieder geval nog moeite in in plaats van haar maar in te laten stikken.. Ik ben een groot dierenliefhebber, en had haar ook echt wel in laten slapen als ze alleen maar stil zou liggen en suf o.i.d. werd. Ik vraag hier gewoon om tips en ervaringen, niet om afkrakingen en anders stuur je maar een PB.

Aan de rest; bedankt voor de tips! Ik ga haar nu dan ook geen rattenvoer uit de winkel meer geven en kijken hoe ze het op meer anti-oxidanten en mineralen en minder dierlijke eiwitten en dus vers fruit. Banaan is nog wel makkelijk te eten en vind ze erg lekker.

De juiste weg zoeken is altijd moeilijk bij dieren die ouder en zieker beginnen te worden.
je ziet aan een ratje vaak dat ze wel willen, maar sommige dingen belemmeren.

ik heb nu bij mijn oudje hetzelfde, (al heb ik er nooit met tumoren gehad, en zij ook niet)
ze is nu 3jaar en 4maanden en ze wil heel graag is nog super actief, maar kan niet meer alles.
haar kooivriendinnetjes brengen haar eten als ze boven in zit,
maar ze loopt wel zelf nog prima alle trapjes en klimt de tralies. alleen ze springt niet meer 10x op en neer zoals vroeger,
buiten de kooi rent ze nog over de vloer.. alleen moet haar inderdaad op de bank pakken, waar de rest via de verwarming erop klimmen.

ze laat zelf echt merken ' ik ben nog happy', alleen mijn lichaampje komt minder mee..
haar help ik dan ook al te graag met eten wat vochtig maken zodat ze net zo makkelijk kan eten..
of meer dan 2 wctjes in de bak, zodat als ze moet plassen, ze niet van plateau moet gaan en eigenlijk het niet meer kan ophouden...
ze is ook een waterrat, ze zwemt heel erg graag, dus neem haar vaak genoeg mee het bad in, zijn gewassen en happy.. ondersteun haar de laatste tijd een beetje, want het zwemmen gaat niet meer zo makkelijk als vroeger, toen dook ze ook echt het water in voor erwtjes etc..

TS,
geloof dat ze zelf aangeeft als het niet meer gaat..
je ziet het aan hoe ze kijken, als ze echt sloomer worden, flink gaan afvallen en nergens meer fut voor hebben..

ratjes vind ik altijd overkomen als diertjes die qua energie en levensfutheid mentaal veel ouder willen worden als 10.. terwijl ze fysiek bedrukt worden vanaf 2 ofzo..