pad met maden in de neusholtes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Aidenn

pad met maden in de neusholtes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 14:29

ik heb net een pad met erg veel maden in de neusholtes uit mijn schuur gevist. ik heb al geprobeerd om ze er uit te halen maar het zijn er ongelooflijk veel, weet iemand hoe ik dit kan doen?

en hoe ik hem eventueel het snelste uit zijn lijden kan verlossen?

hij is trouwens er lusteloos en reageert nauwelijks.

alvast bedankt

melanietje14

Re: pad met maden in de neusholtes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:31

Ik weet niet hoe ik je kan helpen, maar ik ben bang dat je hem niet meer kan helpen.

Aidenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 14:32

melanietje14 schreef:
Ik weet niet hoe ik je kan helpen, maar ik ben bang dat je hem niet meer kan helpen.

zo'n idee had ik ook al, ik vind het nogal sneu om hem nu weer vrij te laten, hij heeft duidelijk heel veel pijn..

tamary

Re: pad met maden in de neusholtes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:34

Van wat ik lees zijn er voor klein spul uit lijden verlossen 2 opties. Stoeptegel er op (wel op harde ondergrond) of in de vriezer (al kan het zijn dat pad dan enkel in winterslaap gaat).

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:35

klinkt hard, maar maden komen op rottend vlees af, of worden door vliegen in dood/rottend/stervend vlees gedropt.

als het er veel zijn dan klinkt het als een stervende pad..

beste methode is in mijn ogen een goede scherpe spade erop zetten en een flink trap (sorry voor het kille taalgebruik) zodat hij in een keer weg is.

geen dingen als ether of zo gebruiken, het is een koudbloedig dier, die reageren anders op chemische spullen

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:36

Of met een zak tegen de muur? Weet niet of dat ook bij een pad zal helpen.. Maar ik denk inderdaad dat dit niet meer te redden is :n

melanietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:37

Ik denk dat je hem het beste uit zijn leiden kan helpen. Misschien kun je een dierenarts bellen wat er voor opties zijn ?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:39

zak tegen de muur vind ik nooit zo'n prettige methode omdat je dan blind te werk gaat.. met een beetje domme pech breek je alles in het achterlijf en blijft het dier leven..

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:40

-O- Niet googlen, dat is één (ik uiteraard wel gedaan, is niet zo prettig om te zien :') )
Staat wel op verschillende sites dat je de waarneming van zo'n zieke pad kunt/mag melden bij stichting RAVON, die houden de spreiding van de parasiet bij :)
(het gaat hoogstwaarschijnlijk om de larven van de groene paddenvlieg (Lucilia bufonivora) )
Deze gebruiken de pad als "gastheer" en leven er in en op, beestjes zitten dan ook al van binnen en de pad gaat redelijk vlot na besmetting (bij het poppen) dood, maar helpen door er een eind aan te maken zou niet verkeerd zijn... Maar hóe... -O-
Laatst bijgewerkt door _l_amanda_l_ op 19-07-15 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Even onder je voorwiel leggen? Naar idee eigenlijk :/

Aidenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 14:40

de pad is in de paddenhemel, ik heb een baksteen of zijn hoofd ''gegooid'' en hij was direct weg, en kropen zo veel maden uit zijn hoofdje :(

Ewona

Bij koudbloedige dieren kan je ze inderdaad in de vriezer stoppen.
Onze dierenarts raadde dat ook aan voor vissen en andere koudbloedige. (toen ik in aquariumzaak stond)
Ze gaan heel snel in een soort roes en van daaruit "slapen" ze zich dood.
Zou voor hun een pijnloze manier zijn. (volgens onze dierenarts in die tijd)
Heb het zelf wel eens gedaan met een vijvervis die gatenziekte had en niet meer te helpen was.
Bij padden denk ik inderdaad dat het wel een kwestie is van hem lang genoeg te laten zitten, dus niet na een uurtje weer eruit om eens te kijken.
Vermits deze pad al zwak is, zal het voor hem snel gaan, maar je wil niet het risico lopen dat hij weer bijkomt als je hem eruit haalt.
Ik zou hem in een doosje in de vriezer zetten en morgen er pas uithalen.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:41

Aidenn schreef:
de pad is in de paddenhemel, ik heb een baksteen of zijn hoofd ''gegooid'' en hij was direct weg, en kropen zo veel maden uit zijn hoofdje :(

Zie net dat hij al "geholpen" is.
Niet fijn om te doen voor jou, maar wel heel goed van je dat je even doorgebeten hebt.
Al die maden moet ook een pijnlijke zaak voor hem geweest zijn.
Kan hij maar beter "weg" zijn.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:42

Aidenn schreef:

R.I.P. meneer Pad. Moge hij rust en vrede hebben gevonden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:42

fijn dat je hem hebt geholpen TS

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:44

Je mag een reptiel/ koudbloedig dier NOOIT in de vriezer stoppen en ALS je het al doet, moet je het dier heel geleidelijk af laten koelen. Maar dan nog is het géen ideale methode om het dier af te maken. Dan nog liever met een schop in de nek. Het water in het bloed zet namelijk uit, kristaliseert en is erg pijnlijk op die manier. Het is een veelgebruikte methode, maar imo niet de juiste (en snelste).

Aidenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 14:45

hij ligt nu netjes begraven in de tuin, laat de manier van sterven niet zo waardig zijn maar hij ligt nu waardig begraven in zijn ''paddengraf'' hopelijk graaft de hond hem niet op :+